Vraag

Is NDR niet meer in HD te zien?

  • 26 April 2024
  • 64 reacties
  • 695 keer bekeken

Enige tijd geleden was NDR HD daadwerkelijk in HD te zien.

Echter, de opgenomen programma’s werden in SD weergegeven.

Nu is NDR ineens niet meer in HD te zien.

Ik betaal er wel voor!


64 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Er staat LIVE @wjb 
En inderdaad na pauzeren is de kwaliteit minder

 

Reputatie 7

Er staat LIVE @wjb 

Dat wil nog niet zeggen dat er bij @Hans van Eck ook "LIVE" staat terwijl dat nu juist cruciaal is bij de validatie van mijn vermoeden.

 

En inderdaad na pauzeren is de kwaliteit minder

Hiermee bevestig je mijn vermoeden en dat is dat NDR in unicast mode geen HD is. Dat betekent dat NDR alleen bij live kijken in multicast mode ("LIVE") in HD zal zijn. Live in unicast mode ("Live") of uitgesteld kijken (na pauzeren, terugkijken uit de gids en opnames) is blijkbaar SD.

 

Ik hoop dat een moderator van KPN dit signaal op zal pakken. 

Huistijger;

exact weergegeven, en ook ik hoop dat een moderator van KPN dit signaal zal oppakken.👍😉

Reputatie 7
Badge +9

...maar dat geldt dan toch ook voor (veel) andere (Duitse) zenders, @Hans van Eck? Blijft toch bijzonder dat het je alleen bij de NDR opvalt net nadat daar de letters HD uit het logo verdwenen zijn...

Reputatie 7

...maar dat geldt dan toch ook voor (veel) andere (Duitse) zenders, ...

Waarom zou dat dan toch ook gelden voor (veel) andere (Duitse) zenders?

Het kan toch best zijn dan KPN alleen voor NDR de verkeerde stream aanbiedt op haar online (unicast) TV platform? Dat hebben we bij andere zenders eerder ook wel eens gezien.

Reputatie 7
Badge +9

@Ratonesque Het is het omgekeerde placebo effect.

@wjb Ik heb de bitrates op WDR gemeten, 7.5mbits LIVE en 3.9mbits begin gemist.

Reputatie 7
Badge +9

...maar dat geldt dan toch ook voor (veel) andere (Duitse) zenders, ...

Waarom zou dat dan toch ook gelden voor (veel) andere (Duitse) zenders?

Het kan toch best zijn dan KPN alleen voor NDR de verkeerde stream aanbiedt op haar online (unicast) TV platform? Dat hebben we bij andere zenders eerder ook wel eens gezien.

Ik weet het niet hoor. Als die letters HD in het logo niet waren verdwenen had-ie niks gemerkt durf ik te wedden.

Trouwens, vraagje voor jou @wjb, als het 720 is in plaats van 1080 is het toch nog steeds HD?

Ratonesque;

ik heb het niet gemerkt nadat de HD vermelding was weggelaten. (Trouwens, we zijn hier niet met een weddenschap bezig).

Het was mij bij toeval opgevallen.

Btw, ik ben geen techneut maar ik dacht dat voor HD 1080i echt noodzakelijk is. 🙈🙉🙊😉

Reputatie 7
Badge +9

Ratonesque;

ik heb het niet gemerkt nadat de HD vermelding was weggelaten. (Trouwens, we zijn hier niet met een weddenschap bezig).

Het was mij bij toeval opgevallen.

Btw, ik ben geen techneut maar ik dacht dat voor HD 1080i echt noodzakelijk is. 🙈🙉🙊😉

Nee, ik weet het ook niet zeker, vandaar mijn vraag. Maar op mijn (HD) tv zie ik geen verschil tussen opnames en live tv (ook niet als er LIVE, dus multicast) staat. Dus...720 of 1080, ja, de resolutie zal verschillen. Maar heel veel maakt het volgens mij niet uit, en SD is het zeker niet, want dat is toch echt een stuk slechter.

Trouwens, als je naar de foto's van @Noordzee kijkt op de vorige pagina zie je dat bij WDR HD 720 staat én HD. Bij NDR idem.

Bij CBBC staat 1080 en ook HD. Dus 720 is wel degelijk HD.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

@Ratonesque https://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_television

De meest toegepaste hd-tv-formaten zijn:

  • 1280 × 720, Progressive 30, 50 of 60 Hz, aangeduid als 720p30, 720p50 of 720p60 (HD ready), bitrate 1,11Gbps (50 Hz)
  • 1920 × 1080, Interlaced, 50 en 60 Hz, aangeduid als 1080i50 of 1080i60, bitrate 1,24Gbps (50 Hz) In Nederland worden alle hd-tv-zenders uitgezonden in dit formaat.
  • 1920 × 1080, Progressive, 50 en 60 Hz, aangeduid als 1080p50 en 1080p60 (Full HD), bitrate 2,49Gbps (50 Hz)
  • 1280 × 720, Progressive, 24 en 25 Hz, aangeduid als 720p24 en 720p25 (film), bitrate 530Mbps (24 Hz)
  • 1920 × 1080, Progressive, 24, 25 en 30 Hz, aangeduid als 1080p24, 1080p25 en 1080p30 (film), bitrate 1,19Gbps (24 Hz)
Reputatie 7
Badge +9

@Ratonesque https://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_television

De meest toegepaste hd-tv-formaten zijn:

  • 1280 × 720, Progressive 30, 50 of 60 Hz, aangeduid als 720p30, 720p50 of 720p60 (HD ready), bitrate 1,11Gbps (50 Hz)
  • 1920 × 1080, Interlaced, 50 en 60 Hz, aangeduid als 1080i50 of 1080i60, bitrate 1,24Gbps (50 Hz) In Nederland worden alle hd-tv-zenders uitgezonden in dit formaat.
  • 1920 × 1080, Progressive, 50 en 60 Hz, aangeduid als 1080p50 en 1080p60 (Full HD), bitrate 2,49Gbps (50 Hz)
  • 1280 × 720, Progressive, 24 en 25 Hz, aangeduid als 720p24 en 720p25 (film), bitrate 530Mbps (24 Hz)
  • 1920 × 1080, Progressive, 24, 25 en 30 Hz, aangeduid als 1080p24, 1080p25 en 1080p30 (film), bitrate 1,19Gbps (24 Hz)

Duidelijk. Het is dus in alle  gevallen HD (ready) en zeker geen SD.

Reputatie 7
Badge +9

Duidelijk. Het is dus in alle  gevallen HD (ready) en zeker geen SD.

Vooral 720p en 1080i hebben bijna dezelfde bitrates 1,11Gbs / 1,24Gbs. Bij het comprimeren (naar 7.5Mbs) en hoog schalen naar 1080i (dat doet KPN bij alle zenders) kan geen mens 2 formaten in een blind test precies bepalen.

Reputatie 7

Het is weer goed mis met de TV+ Box. Ook de zenders 1 t/m 10 worden niet meer met de hoogste bitrate van 14,2Mbps doorgegeven maar met 7,2Mbps.

Op de "oude" TV ontvangers worden deze gelukkig nog wel netjes met 14,2Mbps doorgegeven. Het is nu al de zoveelste keer dat deze zenders niet met de hoogst mogelijke kwaliteit doorgegeven worden.

Reputatie 7
Badge +9

@wjb Bij alle zenders actief is 1 t/m 10 nog steeds in 14Mbs, ik zal kijken bij alleen favorieten zenders of het nog zo is

Ook bij alleen favorieten zenders is het 14Mbs, maar ik heb nog niet de nieuwste KPN launcher

Reputatie 7

@wjb Bij alle zenders actief is 1 t/m 10 nog steeds in 14Mbs, ik zal kijken bij alleen favorieten zenders of het nog zo is

Ik meet hier zowel bij de favoriete zenders als bij alle zenders toch echt maar 7,2Mbps op de TV+ Box.

Daar komt bij dat het probleem dat dit eerder bij favoriete zenders optrad verholpen zou moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +9

@wjb Ik heb nogmaals gemeten, nog steeds 14Mbs bij KPN firmware 0.28.0 en KPN launcher 1.146.1. Waarschijnlijk is de launcher versie 1.148.4 de bosdoener.

Reputatie 7

@wjb Ik heb nogmaals gemeten, nog steeds 14Mbs bij KPN firmware 0.28.0 en KPN launcher 1.146.1. Waarschijnlijk is de launcher versie 1.148.4 de bosdoener.

Ik heb inderdaad KPN TV+ launcher versie 1.148.4. Die versie zal jij één dezer dagen ook gaan ontvangen.

Ik heb dit issue ook al in het topic over versie 1.148.4 gemeld. (Klik)

Het geeft overigens aan dat er best vaak dingen misgaan bij de TV+ Box en dat is mijns inziens zorgwekkend.

Reputatie 7
Badge +20

@wjb Ik heb nogmaals gemeten, nog steeds 14Mbs bij KPN firmware 0.28.0 en KPN launcher 1.146.1. Waarschijnlijk is de launcher versie 1.148.4 de bosdoener.

Ik heb inderdaad KPN TV+ launcher versie 1.148.4. Die versie zal jij één dezer dagen ook gaan ontvangen.

Ik heb dit issue ook al in het topic over versie 1.148.4 gemeld. (Klik)

Het geeft overigens aan dat er best vaak dingen misgaan bij de TV+ Box en dat is mijns inziens zorgwekkend.

 

Hoi @wjb 

Bedoel je daarmee de kennis van de mensen die aan de updates werken / maken?

Of het niet goed controleren nadat een update gereed is, of er never effecten zijn of zo? 

Reputatie 7

joop2011 schreef:

Bedoel je daarmee de kennis van de mensen die aan de updates werken / maken?

Of het niet goed controleren nadat een update gereed is, of er never effecten zijn of zo?

Het zal me eigenlijk een zorg zijn of dit te maken heeft met kennis van mensen of controle na gereedmelden, dit mag in beide gevallen niet gebeuren.

Overigens denk ik dat dit te maken heeft het mergen van ontwikkel branches met de master waarbij het soms lijkt dat eerdere fixes weer verloren gaan. Dan zit er dus iets niet goed in de gevolgde procedures.

Ik zit mee te lezen en het is me nu niet duidelijk of er nu wel of niet de juiste streams worden doorgegeven. 

Het zou niet voor het eerst zijn dat er verkeerd geschakeld wordt in de centrale (of dat er per ongeluk al een tijdje teruggevallen wordt op een backup met lagere resolutie/bitrate  o.i.d.) maar ik heb wel wat duidelijke metingen nodig voordat ik aan kan kloppen bij onze itv mensen. 

Erwin;

ik weet echt niets over bitrates, streams, backups o.i.d.

Daar kan ik je helaas niet mee helpen.

 

Reputatie 7

Hoe het met de zender NDR zit weet ik niet want ik heb geen Duits pakket en kan het dus ook niet meten.

De zenders 1 t/m 10 zijn bij mij ondertussen weer 14,2Mbps. Op onverklaarbare wijze was de optie "Automatisch beste kwaliteit" op mijn TV+ Box uitgezet.

Reputatie 7
Badge +9

@Erwin van KPN Ik heb ook geen Duitse pakket, daarom heb ik WDR HD gemeten. LIVE is 7.5Mbs, uitgesteld kijken 3.8Mbs, volgens mij was het altijd zo dat uitgesteld kijken andere stream met lagere bitrates was, niet alleen bij duitse zenders

Reputatie 7

@Erwin van KPN Ik heb ook geen Duitse pakket, daarom heb ik WDR HD gemeten. LIVE is 7.5Mbs, uitgesteld kijken 3.8Mbs, volgens mij was het altijd zo dat uitgesteld kijken andere stream met lagere bitrates was, niet alleen bij duitse zenders

Dat zou niet zo moeten zijn, uitgesteld televisie kijken behoort met dezelfde beelkwaliteit aangeboden te worden als live televisie kijken. Op de "oude" TV ontvangers gaat uitgesteld kijken met dezelfde kwaliteit als live kijken.

Reputatie 7
Badge +28

 Op onverklaarbare wijze was de optie "Automatisch beste kwaliteit" op mijn TV+ Box uitgezet.

Daarmee is er wel verwarring gekomen in dit topic.
 

Het probleem in dit topic is dat bijna niemand NDR heeft via KPN. 
 

Mijn bijdrage is ook niet meer dat de bron (Astra 1) in orde is. Er kan een melding worden gedaan naar de technische dienst als dit probleem nog steeds speelt. 

Reageer