KPN TV+: waarom kan ik niet meer switchen tussen Uni- en Multicast?

  • 25 March 2023
  • 17 reacties
  • 1425 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +9

Die optie is opeens weg, er staat alleen nog maar 'LiveTVstreaming', maar geen opties meer om te kiezen. En het ergste is: die box draait nu op unicast en ik krijg hem niet meer terug na Multicast. 😪

Erik van KPN 1 jaar geleden

We hebben hier meer duidelijkheid over. Het is nu zo dat ontvangers die ingesteld staan op een SD profiel, nu ook automatisch op unicast worden gezet, waarbij er ook geen optie is om dit terug te zetten. 

Degenen van jullie die bekend zijn met interactieve tv weten dat je op die tv ontvangers per ontvanger ook zelf kunt instellen of de ontvanger SD of HD kwaliteit streams gebruikt. Deze optie is er niet voor TV+. Het gaat hier dan ook een SD profiel dat wij onder water bepalen. Hierbij kijken we naar beschikbare bandbreedte en aantal TV+ Boxen in het abonnement. En als dat ratio te hoog is, dan zetten we een of meerdere boxen op SD profiel. Die boxen gaan dan ook naar unicast. 

Of de optie van de interactieve ontvangers om zelf te kunnen bepalen of het SD of HD is ook nog komt voor TV+ is op het moment niet bekend. 

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7

Zie je dan de regel daaronder niet meer?

En kan je daarom deze niet meer instellen?

 

Reputatie 7
Badge +9

Hier precies hetzelfde. Precies hetzelfde als bij @Joris62. Heeft dit misschien te maken dat er via de koper kabel maar 6 mbit internetsnelheid binnen komt. 

Reputatie 7
Badge +9

Nope.  Die regel 'Video Mode' heb ik dus niet meer, 'Live TV Streaming' is de laatste. Dus vandaar, bij het volgende keuzemenu kom ik dus niet meer.

Bij mij zijn het 18 @Hoopvol . Ook niet veel, maar voldoende. Multicast werkte zelf beter dan unicast, en tot een aantal dagen geleden kon ik ook nog kiezen.

Reputatie 7
Badge +9

Voor de zekerheid eens een reset (via het knopje aan de achterkant) gedaan, maar dat maakt helaas geen verschil. Die optie ben ik nog steeds kwijt.

Reputatie 7

Bij kleine bandbreedtes zou ik juist verwachten dat er altijd multicast ingesteld wordt om er in iedergeval voor te kunnen zorgen dat live TV kijken voorrang krijgt op Internet verkeer om zo haperend beeld te voorkomen. De multicast streams worden immers via vlan 4 gedistribueerd en vlan 4 krijgt voorrang op vlan 6 (Internet). Overigens zou het mijns inziens nog beter zijn als de TV+ Box, net als de "oude" TV ontvangers, ook bij uitgesteld kijken (na pauzeren, bij begin gemist en bij opnames cq. films) gebruik zouden maken van vlan 4.

Ik hoop dat een moderator hier binnenkort eens op wil reageren.

Reputatie 7
Badge +9

Bij kleine bandbreedtes zou ik juist verwachten dat er altijd multicast ingesteld wordt om bij live televisie kijken er in iedergeval voor te kunnen zorgen dat TV kijken voorrang krijgt op Internet verkeer om zo haperend beeld te voorkomen. De multicast streams worden immers via vlan 4 gedistribueerd en vlan 4 krijgt voorrang op vlan 6 (Internet). ...

Precies daarom was ik zo blij als die box op een gegeven moment eindelijk via multicast draaide. Dat werkte namelijk stukken beter wat 'netwerk gevoeligheid' betreft. Maar goed, inderdaad eens op een moderator wachten.

Ontvanger draait nu standaard op unicast, dus ook geen Dolby meer op live tv. Netflix app geeft wel dolby. Hopelijk krijgen we hier gauw antwoord op van de moderator...🤔

Reputatie 7

Excuses voor de late reactie van ons uit. We hebben navraag hierover uitstaan en komen er na het weekend op terug!

Reputatie 7

We hebben hier meer duidelijkheid over. Het is nu zo dat ontvangers die ingesteld staan op een SD profiel, nu ook automatisch op unicast worden gezet, waarbij er ook geen optie is om dit terug te zetten. 

Degenen van jullie die bekend zijn met interactieve tv weten dat je op die tv ontvangers per ontvanger ook zelf kunt instellen of de ontvanger SD of HD kwaliteit streams gebruikt. Deze optie is er niet voor TV+. Het gaat hier dan ook een SD profiel dat wij onder water bepalen. Hierbij kijken we naar beschikbare bandbreedte en aantal TV+ Boxen in het abonnement. En als dat ratio te hoog is, dan zetten we een of meerdere boxen op SD profiel. Die boxen gaan dan ook naar unicast. 

Of de optie van de interactieve ontvangers om zelf te kunnen bepalen of het SD of HD is ook nog komt voor TV+ is op het moment niet bekend. 

Reputatie 7
Badge +9

Dat verklaard @Erik_ , maar…. waarom is mijn profiel op SD gezet? Ik weet dat ik geen hoge snelheid kan halen, maar dat was nooit een probleem, en altijd voldoende voor HD op een ontvanger. Ik heb deze box gehad om te testen, sindsdien hebben jullie mijn andere box (2260) al op SD gezet. Dat is prima - maar dat ik nu ook op die TV+ box geen HD meer kan krijgen slaat nergens op. Waarom alle 2 op SD? Helemaal onnodig!

Mijn verzoek is dan ook die TV+ box uit mijn profiel te halen, ik ga die 6 maanden dan niet afmaken en ga ze z.s.m. terug sturen. Vervolgens ga ik weer die 2260 gebruiken, die dus dan ook graag weer op HD zetten. Hoor graag als dat gedaan is, dan gaat die TV+ terug. Omdat alleen maar SD i.p.v. HD, sorry, maar dan maar geen TV+.

Edit: dit is inmiddels geregeld, kan weer in HD op mijn oude box kijken.

Hoi, @Joris62 

Je staat op een SD profiel.

Dat betekent niet dat je nu met de DIW7022 ook SD hebt, want er zijn helemaal geen SD streams voor die box en voor de online diensten.

Die zijn er alleen voor de oude boxen van ZTE, Arris en Arcadyan. Dan heb je wel SD kwaliteit.

Je hebt nu, gewoon, de iets lagere (en na invoering hoge HD veel lagere) HD kwaliteit met 6 Mb/s.

Je moet en zal nu ook een behoorlijk verschil in beeld moeten zien via de TV+ box (HD 6 Mb/s) en de 2260 box (SD 2,5 - 3,5 Mb/s).

Reputatie 7

We hebben hier meer duidelijkheid over. Het is nu zo dat ontvangers die ingesteld staan op een SD profiel, nu ook automatisch op unicast worden gezet, waarbij er ook geen optie is om dit terug te zetten. 

Degenen van jullie die bekend zijn met interactieve tv weten dat je op die tv ontvangers per ontvanger ook zelf kunt instellen of de ontvanger SD of HD kwaliteit streams gebruikt. Deze optie is er niet voor TV+. Het gaat hier dan ook een SD profiel dat wij onder water bepalen. Hierbij kijken we naar beschikbare bandbreedte en aantal TV+ Boxen in het abonnement. En als dat ratio te hoog is, dan zetten we een of meerdere boxen op SD profiel. Die boxen gaan dan ook naar unicast. 

Waarom worden die TV+ Boxen dan naar unicast omgezet?

Unicast is minder efficient dan multicast en verkeer via vlan 4 heeft voorrang op ander (Internet) verkeer. Waarschijnlijk is het wel zo dat aan de cliënt zijde beter gebufferd kan worden bij unicast. Is dat dan de reden voor deze instelling?

Reputatie 7

Dat betekent niet dat je nu met de DIW7022 ook SD hebt, want er zijn helemaal geen SD streams voor die box en voor de online diensten.

Er zijn naar mijn weten wel SD streams voor de TV+ Box. Het is net als bij de “oude” TV ontvangers dat je SD aangeboden krijgt als HD niet haalbaar is.

Reputatie 7
Badge +9

Dat kan kloppen @PeterG , maar toch wil ik liever terug na HD en multicast op mijn 2260 dan met HD en unicast op de 7022. Het is gewoon stabieler (minder hickups enz.) met multi- dan met unicast. Als KPN dat voor mij niet meer levert op de 7022 dan helaas. Ik was heel blij als ik tijdens de testperiode op een gegeven moment multicast kon gebruiken. Dat is met name voor lage bandbreedtes een voordeel. Dus nu dit soort beperkingen in te bouwen werkt gewoon averechts. Ik vindt het jammer, maar dat is een van vele beslissingen, die ik ivm TV+ niet begrijp.

wil ik liever terug na HD en multicast op mijn 2260 dan met HD en unicast op de 7022.

Daar kan ik volledig inkomen

multicast kon gebruiken. Dat is met name voor lage bandbreedtes een voordeel.

Nou, voordeel…. Op het moment van tv kijken wordt die bandbreedte (7,2 Mb/s en dat blijft bij jouw zo) gereserveerd bij multicast. Als je maar bv 15 Mb/s hebt is de overige 7,8 voor internetten. Heb je een vast telefoon nummer blijft er ook ten alleen tijde 1 Mb/s gereserveerd voor de telefoon. Gaat ook nog van je internet bandbreedte af.

Bij unicast (en online kijken) is de volledig bandbreedte in mijn voorbeeld 15 Mb/s. Daar gaat dan nu 6 Mb/s af voor tv. En dus houd je ietsje méér over voor internet Dan bij gebruik van de 2260 in HD.

Heb je dus alleen de 2260 in gebruik, maar kijk je daar niet mee maar op dat moment online heb je ietsje pietsje meer internet voor je andere apparaten. Zonder vaste telefoon nog een piezeltje meer.

Reputatie 7
Badge +9

Zu makkelijk is dat niet @PeterG . Multicast zorgt ook voor een bepaalde level van prio voor de TV stream. Dus met multicast heb ik veel minder last van onderbrekingen als ik bijvoorbeeld parallel met een andere apparaat iets download. Daar merk ik met multicast niks van, maar zodra ik unicast streams gebruik blijft de TV stream hangen enz. Dus die 'kijk-experiance' is bij mij met multicast stukken beter dan met unicast. Vandaar die keuze - en daar heb ik dat piezeltje meer wel voor over😏

Reputatie 7

Multicast zorgt ook voor een bepaalde level van prio voor de TV stream. Dus met multicast heb ik veel minder last van onderbrekingen als ik bijvoorbeeld parallel met een andere apparaat iets download. Daar merk ik met multicast niks van, maar zodra ik unicast streams gebruik blijft de TV stream hangen enz. Dus die 'kijk-experiance' is bij mij met multicast stukken beter dan met unicast.

En dat is waarom ik niet begrijp waarom KPN de keuze maakt om de TV+ Box juist op unicast in te stellen bij kleine bandbreedtes. Je hebt volkomen gelijk dat dit killing is voor de "kijk-experience".

Ik hoop dat @Erik_ dit bij het developmentteam neer wil leggen en dan hoop ik direct ook dat hij aan wil kaarten dat ook uitgesteld kijken (na pauzeren, bij begin gemist en bij opnames) beter via vlan 4 kan lopen want daarbij zal precies dezelfde problematiek spelen.