Beantwoord

Mogelijkheid om PoE op KPN iTV toe te voegen.

  • 26 January 2022
  • 26 reacties
  • 829 keer bekeken

De KPN iTV heeft nog geen mogelijkheid voor PoE, dit zou wel een enorme upgrade zijn! Voor je 4K TV ontvanger heb je toch al een netwerk kabel nodig dus het is in theorie voor iedereen wel handig!

 

Uiteraard heeft niet iedereen een PoE switch thuis maar toekomstgericht waar steeds meer apparaten afhankelijk zijn van internet, zoals bijvoorbeeld een Philips HUE bridge, IKEA bridge, enz… word het toch wel interessant als al deze smart apparaten ondersteuning krijgen voor Power over Ethernet.

 

Wellicht kan KPN hier de eerste stap in zetten?

icon

Beste antwoord door Bram van KPN 16 February 2022, 21:46

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Dit is intern als meermaals onder andere door mij ook aangegeven echter willen ze hier nog niet aan. waarschijnlijk ivm de investering die niet opweegt tegen het gebruik hiervan..

Reputatie 7

Dan gebruik je toch gewoon een PoE extractor.

Dan gebruik je toch gewoon een PoE extractor.

Ja… dat werkt inderdaad…. maar hoe meer dongeltjes, verloopstekkertjes etc etc, hoe meer storingsgevoelig. Het is inderdaad een workaround. Maar dit is niet voor niets een Feature Request ;)

Reputatie 7

Dan gebruik je toch gewoon een PoE extractor.

Ja… dat werkt inderdaad…. maar hoe meer dongeltjes, verloopstekkertjes etc etc, hoe meer storingsgevoelig. Het is inderdaad een workaround. Maar dit is niet voor niets een Feature Request ;)

Ik gebruik PoE alleen om mijn EDIMAX wifi accesspoints te voeden die aan het plafond hangen. PoE heeft ook behoorlijke nadelen zoals bijvoorbeeld dat tussenliggende switches passive-PoE moeten ondersteunen.

Reputatie 7
Badge +20

Ik gebruik het helemaal niet.

De vraag is, hoeveel mensen POE (power over ethernet) gebruiken.

 

Zie ook hier.

Is dit iets, heeft 4 x POE aansluitingen en ook IGMP Snooping (nodig om IPTV over de switch te kunnen sturen.  

Ik gebruik het helemaal niet.

De vraag is, hoeveel mensen POE (power over ethernet) gebruiken.

 

Zie ook hier.

Is dit iets, heeft 4 x POE aansluitingen en ook IGMP Snooping (nodig om IPTV over de switch te kunnen sturen.  

Ik was van plan binnenkort met mijn verhuizing een Unifi 24 Poort Pro PoE switch aan te schaffen, het scheelt dan toch weer een kabel in de muur / verlengdoos.

Reputatie 7
Badge +20

Ik gebruik het helemaal niet.

De vraag is, hoeveel mensen POE (power over ethernet) gebruiken.

 

Zie ook hier.

Is dit iets, heeft 4 x POE aansluitingen en ook IGMP Snooping (nodig om IPTV over de switch te kunnen sturen.  

Ik was van plan binnenkort met mijn verhuizing een Unifi 24 Poort Pro PoE switch aan te schaffen, het scheelt dan toch weer een kabel in de muur / verlengdoos.

 

Die is mooi, wel erg duur. 

Ik gebruik het helemaal niet.

De vraag is, hoeveel mensen POE (power over ethernet) gebruiken.

 

Zie ook hier.

Is dit iets, heeft 4 x POE aansluitingen en ook IGMP Snooping (nodig om IPTV over de switch te kunnen sturen.  

Ik was van plan binnenkort met mijn verhuizing een Unifi 24 Poort Pro PoE switch aan te schaffen, het scheelt dan toch weer een kabel in de muur / verlengdoos.

 

Die is mooi, wel erg duur. 

Dat is helaas waar! maar als netwerk engineer moet je een beetje up-to-date blijven kwa kennis en kunde dus zie het als een investering in kennis ;p

Reputatie 7
Badge +24

Ik zie het nut er niet van in. De meerwaarde is nagenoeg nul. Achter een tv heb je toch al een stekkerblok liggen om allerlei apparatuur aan te sluiten. De tv heeft ook stroom nodig. Dus het lijkt me overbodig. 

Denk ook niet dat het ooit zal gebeuren. Zo'n kastje word er misschien wel zowat 1 x zo duur door. 

In plaats daarvan kan je beter een andere richting op denken: de itv app gebruiken op de smarttv. Die zal de komende jaren vast steeds beter worden. Met wellicht dezelfde beeldkwaliteit als het kastje. Dan is het kastje helemaal niet meer nodig.

Reputatie 7
Badge +24

Uiteraard heeft niet iedereen een PoE switch thuis maar toekomstgericht waar steeds meer apparaten afhankelijk zijn van internet, zoals bijvoorbeeld een Philips HUE bridge, IKEA bridge, enz… 

Deze apparatuur zal waarschijnlijk ook nooit PoE gaan ondersteunen. PoE is best leuk. Voor camera's en accesspoints word het veel gebruikt. Verder helemaal niet.

Uiteraard heeft niet iedereen een PoE switch thuis maar toekomstgericht waar steeds meer apparaten afhankelijk zijn van internet, zoals bijvoorbeeld een Philips HUE bridge, IKEA bridge, enz… 

Deze apparatuur zal waarschijnlijk ook nooit PoE gaan ondersteunen. PoE is best leuk. Voor camera's en accesspoints word het veel gebruikt. Verder helemaal niet.

Inderdaad daar gebruik ik het ook voor 

Diverse ip camera's en accesspoints 

 

Reputatie 7
Badge +9

Ik snap de charme ervan wel en zekker nu je ziet dat er ook Accespoints geleverd worden is hier uiteraard een Use-case voor.

Sterker nog het idee is wel eens geopperd geweest om de Glasvezel  NTs POE compatible te maken zodat ze stroom op een LAN kunnen krijgen, Omdat niet iedere meterkast of FTU locatie een 230V heeft, en soms ook heel moeilijk gerealiseerd kan of mag worden.

Snap ook dat het geen overgang is die je makkelijk maakt met bestaande apparatuur, maar toevoegen van eventueele compatibiliteit is wel de eerste stap hierheen.

Tijd zal het ons leren....

Reputatie 7

Sterker nog het idee is wel eens geopperd geweest om de Glasvezel  NTs POE compatible te maken zodat ze stroom op een LAN kunnen krijgen, Omdat niet iedere meterkast of FTU locatie een 230V heeft, en soms ook heel moeilijk gerealiseerd kan of mag worden.

Dat is ook zonder enig probleem mogelijk.

Gewoon een PoE injector aan de Experia/KPN Box zijde van de netwerkkabel en een PoE extractor aan de NTU/ONT zijde

Reputatie 7
Badge +9

Dat is ook zonder enig probleem mogelijk.

Gewoon een PoE injector aan de Experia/KPN Box zijde van de netwerkkabel en een PoE extractor aan de NTU/ONT zijde

I know, het ging er dan ook meer om dit als materiaal beschikbaar te stellen om in te kunnen zetten.

Met als vervolg dit later native te doen.

 

Dan gebruik je toch gewoon een PoE extractor.

Ja… dat werkt inderdaad…. maar hoe meer dongeltjes, verloopstekkertjes etc etc, hoe meer storingsgevoelig. Het is inderdaad een workaround. Maar dit is niet voor niets een Feature Request ;)

Inderdaad ja, vandaar dat anderen ook gewoon die STB weg-ontwerpen / weg-optimaliseren. Een gemiddelde TV kan je niet echt PoE voeden, anders zou dat echt zoden aan de dijk zetten.

Reputatie 7

Dan gebruik je toch gewoon een PoE extractor.

Ja… dat werkt inderdaad…. maar hoe meer dongeltjes, verloopstekkertjes etc etc, hoe meer storingsgevoelig. Het is inderdaad een workaround. Maar dit is niet voor niets een Feature Request ;)

Inderdaad ja, vandaar dat anderen ook gewoon die STB weg-ontwerpen / weg-optimaliseren.

Dat gaat hem niet worden zolang IGMP multicasting gebruikt wordt voor de distributie van live televisie en je hoge beeldkwaliteit wilt realiseren.

Pas als je een IGMP proxy server zou hebben die aan de LAN zijde gewoon unicasts verstuurt naar de cliënts is er kans dat zoiets werkelijkheid wordt. 

Reputatie 6
Badge +9

Maar buiten de STB zou het natuurlijk al een leuke kunnen zijn om de opvolger van de superwifi POE gevoed en de EB POE voedend te krijgen.

Maar buiten de STB zou het natuurlijk al een leuke kunnen zijn om de opvolger van de superwifi POE gevoed en de EB POE voedend te krijgen.

Zeker! maar neem dan ook even de STB (iTV) ontvangers mee ;P ben ik ook weer enorm geholpen xD

Reputatie 7
Badge +24

Maar buiten de STB zou het natuurlijk al een leuke kunnen zijn om de opvolger van de superwifi POE gevoed en de EB POE voedend te krijgen.

Zeker! maar neem dan ook even de STB (iTV) ontvangers mee ;P ben ik ook weer enorm geholpen xD

KPN zou honderden euro's per klant meer kwijt zijn aan apparatuur.

Maar buiten de STB zou het natuurlijk al een leuke kunnen zijn om de opvolger van de superwifi POE gevoed en de EB POE voedend te krijgen.

Zeker! maar neem dan ook even de STB (iTV) ontvangers mee ;P ben ik ook weer enorm geholpen xD

KPN zou honderden euro's per klant meer kwijt zijn aan apparatuur.

Ik ben benieuwd waar je dat op baseert, een PoE module kost maximaal 15 euro.

Als je een grote organisatie bent zoals KPN, dan koop je dit in in bulk en wellicht betaal je dan een eurotje of 8 per bordje. Maar toch bedankt voor je input!

 

Ik ben best bereid om per maand 2 euro bij te leggen hoor voor PoE ondersteuning.
Het is niet verplicht hè om voor iedereen een PoE versie beschikbaar te stellen.

Reputatie 7
Badge +9

KPN zou honderden euro's per klant meer kwijt zijn aan apparatuur.

dat voornamelijk..

Reputatie 7

Ik hoop dat kpn ooit nog eens zal komen met een echt plafonnière wifi accesspoint en dat die via PoE gevoed kan worden.

Verder zie ik weinig heil in PoE voeding van apparatuur die door kpn in bruikleen gegeven wordt. Ik denk ook dat de vraag naar PoE voeding veel te laag is.

Reputatie 7
Badge +24

Maar buiten de STB zou het natuurlijk al een leuke kunnen zijn om de opvolger van de superwifi POE gevoed en de EB POE voedend te krijgen.

Zeker! maar neem dan ook even de STB (iTV) ontvangers mee ;P ben ik ook weer enorm geholpen xD

KPN zou honderden euro's per klant meer kwijt zijn aan apparatuur.

Ik ben benieuwd waar je dat op baseert, een PoE module kost maximaal 15 euro.

Ja, omdat die met massaal geproduceerd worden. Een tv ontvanger met PoE ondersteuning bestaat niet eens. Die moet nog ontwikkeld worden.

Ik ben best bereid om per maand 2 euro bij te leggen hoor voor PoE ondersteuning.
Het is niet verplicht hè om voor iedereen een PoE versie beschikbaar te stellen.

Ja, u wilt wel 2 euro meer betalen, maar 99% van de klanten niet. Voor 1 % van de klanten zoiets apart ontwikkelen is natuurlijk niet realistisch. 

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Joshua Bergman! Je heb een hele goede vraag voor ons. Ik heb (nog) geen heel goed antwoord voor je. Ik ga een voorstel indienen aan onze kant. Zodra hier reactie op is laat ik het je weten. Wel is het zo dat als dit in onderzoek wordt genomen dat het vaak niet een kwestie van weken is. Dus als het goed is kan ik je vrij snel aangeven dat het niet gaat lukken. Of het goede nieuws geven dat ik je geduld moet vragen en we er mee bezig gaan. 

Reputatie 7
Badge +17

@Joshua Bergman het voorstel is ingediend en er wordt ondertussen naar gekeken. Ik kan en mag geen beloftes maken. Daarnaast kan dit soort dingen altijd even duren. Wel zal ik je hier laten weten als we het kunnen invoeren! :relaxed: