Sticky

Nieuwe TV kanalen met Audio Descriptie en Klarsprache

  • 1 May 2024
  • 16 reacties
  • 726 keer bekeken
Nieuwe TV kanalen met Audio Descriptie en Klarsprache
Reputatie 7

Per 1 mei 2024 introduceren we nieuwe tv kanalen voor blinden en slechtzienden. In dit artikel vertellen we je er alles over.

 

Bestaande zenders, nieuwe kanalen

Voor de NPO bieden we al kanalen aan met Gesproken Ondertiteling (GOS, op kanaal 191-193). Dit gaan we, per 1 mei, ook doen voor Engelse en Duitse zenders. We voegen kanalen met Audio Descriptie toe, en ook Klarsprache voor enkele Duitse zenders.

 

Nieuwe kanalen met Audio Descriptie

Voor de beide BBC zenders, en een handvol Duitse zenders komen er kanalen met Audio Descriptie. Dit wil zeggen dat er een voice over te horen is die beschrijft wat er in beeld gebeurt. 

Op de Interactieve TV-ontvangers en TV+ Box vind je nu zenders met audiodescriptie, te herkennen aan het AD logo aan het einde van de regel waar ook uitzendtijd e.d. te zien zijn.

AD logo op TV+ Box en de andere ontvangers

 Zenderoverzicht

Kanalen met Audio Descriptie

Kanaalnummer

BBC One AD

181

BBC Two AD

182

Das Erste AD

183

ZDF AD

184

NDR AD

185

WDR AD

186

3Sat AD

187

 

 

Nieuwe kanalen met Klarsprache

Voor Das Erste en ZDF bieden we, per 1 mei, ook kanalen met Klarsprache aan. Dit zijn kanalen waarbij het audiosignaal zo wordt bewerkt dat spraak duidelijker te horen is dan omgevingsgeluiden.

Ook deze kanalen zijn te vinden op de Interactieve TV-ontvangers en TV+ Box, te herkennen aan het AD logo aan het einde van de regel waar ook uitzendtijd e.d. te zien zijn.

AD logo op TV+ Box en de andere ontvangers

 

Zenderoverzicht

Kanalen met Klarsprache

Kanaalnummer

Das Erste KS/OT

195

ZDF KS/OT

196

 


16 reacties

Audiodescriptie is HEEL wat anders dan de gesproken (voorgelezen) ondertiteling.

Waarom gaat kpn niet juist ook voor de NPO (!) Audiodescriptie aanbieden? Echt heel vreemd. Ik verwacht dan ook dat dat ook op korte termijn gaat komen.

Ik wou net een heel enthousiast artikel gaan schrijven, maar dat is flink getemperd. “Wolfs loopt naar de rand van het ravijn met een tablet in zijn hand” horen we via kpn dus nog niet. Met de nadruk, hopelijk, op nog.

Reputatie 6
Badge +9

Dit is natuurlijk fijn voor de doelgroep. Ik, als normaal horende, zou het fijn vinden als bij bepaalde zenders (ZDF, 3SAT, Eurosport en nog meer) een 2e geluidsspoor waar bij sommige uitzendingen (en die komen er steeds meer) het originele geluid wordt doorgegeven wordt toegevoegd.

Reputatie 7
Badge +11

Dit is natuurlijk fijn voor de doelgroep. Ik, als normaal horende, zou het fijn vinden als bij bepaalde zenders (ZDF, 3SAT, Eurosport en nog meer) een 2e geluidsspoor waar bij sommige uitzendingen (en die komen er steeds meer) het originele geluid wordt doorgegeven wordt toegevoegd.

Het heeft niets met slecht horenden te maken @Alfons , maar het gaat om de doelgroep blinden en slechtzienden 

@Erik van KPN schrijft:

De kanalen zijn op je ontvanger, en in de verschillende apps, te herkennen aan het AD logo (...)

Euh, ik zie die kanalen in geen enkele app, noch tv.kpn.com, Erik. 🙄

Alleen in de ontvangers.

Reputatie 7
Badge +21

@Erik van KPN schrijft:

De kanalen zijn op je ontvanger, en in de verschillende apps, te herkennen aan het AD logo (...)

Euh, ik zie die kanalen in geen enkele app, noch tv.kpn.com, Erik. 🙄

Alleen in de ontvangers.

Ik heb de tekst zojuist aangepast. Deze zenders zijn alleen te vinden op de Interactieve TV-ontvangers en TV+ Box

Reputatie 2
Badge

@Erik van KPN schrijft:

De kanalen zijn op je ontvanger, en in de verschillende apps, te herkennen aan het AD logo (...)

Euh, ik zie die kanalen in geen enkele app, noch tv.kpn.com, Erik. 🙄

Alleen in de ontvangers.

Weet je zeker dat je je favorieten niet aan hebt staan?

Zie de reactie van Vikash, ArnoK.

Reputatie 6
Badge +9

Wat betekent de toevoeging KS/OT bij de kanalen 195 en 196? KS is Klar Sprache, maar is OT misschien Original Ton? Vannacht werd namelijk bij de uitzending van Signora Volpe bij het ZDF op kanaal 196 het geluid in het Engels doorgegeven.  Ik kan het alleen maar toejuichen.

Ik vroeg me OT ook al af, @Alphons . Maar je slaat de spijker op zijn kop. Daar zit kennelijk duidelijk het tweede geluidsspoor van ARD en ZDF ! 😃.

Ik ga maar es even m'n bericht op breedbeeldweetjes wat aanpassen.

Dat overigens al deze kanalen SD zijn is niet erg. Het is goed SD tenminste.

(Arris geeft het als dusdanig aan)

Reputatie 6
Badge +9

Volgens mij zijn ze wel HD. En anders inderdaad zeer goed SD. Originele toon bij Das Erste heeft niet veel nut. Die doet daar niet aan. Dus misschien staat OT toch ergens anders voor?

Reputatie 6
Badge +6

Ik ben ook even flink aan het heen en weer zappen geweest tussen BBC One (26) en BBC One AD(181), maar ik noem het maar even HD lite.

Deze AD/KS kanalen worden doorgegeven met een unicast stream. Slechtere beeldkwaliteit, vooral in de bewegingen en er zit een vertraging in.

Het audio gedeelte is het belangrijkste natuurlijk voor deze doelgroep. Gelukkig maar. En ook fijn natuurlijk dat deze kanalen nu beschikbaar zijn.

 

Goed vergelijkingsmateriaal trouwens dat de TV zenders die KPN in unicast doorgeeft op de TV ontvangers slechtere kwaliteit hebben. Of het nu HD of SD is. Helaas worden het er steeds meer.

Vannacht Back to the future II opgenomen van 196. Helaas Duits gesproken. Gelijk gewist, heb 'm toch op DVD. 

De film erna, die ik niet ken, gelukkig wel Engels via 196. Die ga ik dus nog kijken. 🙂

Reputatie 6
Badge +9

Klopt @PeterG .

Die stond ook niet aangekondigd in 2 kanaaltoon, die van 03.10 uur wel. Kun je zien in de app Text TV.

Reputatie 7
Badge +9

@PeterG Niet voor ZDF maar van ARD kan je snel de lijst programma's met OT zien.

https://programm.ard.de/TV/TV-mit-Originalversion/Startseite

De kwaliteit van de KS/OT kanalen van KPN is echt te slecht, unicast met 4Mbs bitrates. Je kan beter de zending van ARD/ZDF mediatheek zien.

Reputatie 6
Badge +9

@PeterG Niet voor ZDF maar van ARD kan je snel de lijst programma's met OT zien.

https://programm.ard.de/TV/TV-mit-Originalversion/Startseite

De kwaliteit van de KS/OT kanalen van KPN is echt te slecht, unicast met 4Mbs bitrates. Je kan beter de zending van ARD/ZDF mediatheek zien.

 

Dit is niet van ARD Das Erste, maar van de zender ARD One. Zit ook bij KPN (Duitse pakket), maar dan alles Duits.

Ik gebruik Multicast en dan is het beeld gewoon goed.

Reageer