Beantwoord

Nieuwe tv ontvanger aansluiten op stereo installatie

  • 31 January 2024
  • 10 reacties
  • 796 keer bekeken

 De nieuwe tv ontvanger van KPN heeft geen audio uitgang meer om het geluid via de stereo installatie weer te geven. Bijgaande gebruiksaanwijzing geeft aan dat de HDMI kabel van de ontvanger naar de stereo dient te lopen en vanaf daar via een 2e HDMI uitgang weer naar de tv dient te lopen. Maar mijn sterio installatie heeft geen HDMI in en uitgang. En om dit via de USB in/uitgang ? op de tv ontvanger lukt het ook niet. Heeft misschien iemand hier een oplossing voor. Ik hoor het graag BVD

icon

Beste antwoord door GeSp 1 February 2024, 22:07

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Alias Jantje 

 

De simpelste oplossing is om de versterker aan te sluiten op de TV. de meeste TV's hebben een jack aansluiting voor speakers/koptelefoon.
Nadeel hiervan is dat als je radio wilt luisteren via de TV+ ontvanger je TV dan ook aan moet blijven staan.

 

Als je TV geen jack aansluiting heeft of als je ook radio wilt luisteren zonder dat de TV aan moet blijven staan dan kan je een converter gebruiken, die kan je o.a. hier bestellen: https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2097379/optical-omvormer-naar-jack/

Die sluit je via de bijgeleverde optische kabel aan op de TV+ box en met een tulp of jack audiokabel op je versterker. De voedingskabel van de omvormer kan je op de USB aansluiting van de TV+ ontvanger aansluiten.

 

In de TV+ Box moet je daarna nog de S/PDIF aanzetten en bij indelingen kiezen voor PCM Stereo.

Zie dit artikel waar je die instellingen kan vinden:

 

De TV+ decoder van KPN heeft wel degelijk een geluidsuitgang @Alias Jantje , dit is echter een digitale, als jouw versterker ook een digitale SP/DIF-ingang heeft kun je met een geschikte kabel verbinding maken en radio luisteren zonder de tv aan.

Heeft jouw versterker nog een oudere ingang, kun je door @GeSp genoemde converter  er tussen zetten en dan moet het altijd werken.

 

Reputatie 4
Badge +4

 

Beste forumleden,

Ik heb zo’n converter aangeschaft, maar ik heb moeite om de meegeleverde optische stekker in het TV+kastje te krijgen. Deze lijkt niet echt te passen. De optische stekker zit los en valt er gewoon weer uit. Ook bij de converter zelf vind ik het niet stabiel ogen. Hoe kan ik dit oplossen? Deze converter heb ik besteld via KPN. 

De digitale kabel past er maar op 1 manier in en je hoort en voelt een soort klik als deze vast zit.

zowel de kabel als de ingang hebben 3 rechte zijden en 1 bolle zijde, dat geeft al aan dat het maar op 1 manier past @Johanna88 

Ik heb het gevonden: de plastic dopjes moesten er af. Voor anderen waarschijnlijk heel vanzelfsprekend, maar ik had dit nog nooit aan de hand en de handleiding zegt er ook niets over.

Ik heb het gevonden: de plastic dopjes moesten er af. Voor anderen waarschijnlijk heel vanzelfsprekend, maar ik had dit nog nooit aan de hand en de handleiding zegt er ook niets over.

Ja, dat zijn de bewuste beschermdopjes die veelal op de SP/DIF- en HDMI-kabels zitten en soms ook op de netwerkkabels @Johanna88 

Ik heb de converter aangesloten en heb geluid, op m, n eenvoudige stereo setje maar moet de tv aan laten staan ,die zet ik dan op alleen audio 

groetjes Ton

Fijn dat het nu werkt! 

Fijn dat het nu werkt! 

Heb hem nu  helemaal goed , tv kan uit  nu , had  de cec instelling niet uit gezet

Reageer