Vraag

Nog steeds zwart beeld op 4k tv-ontvanger na omruil

  • 24 November 2021
  • 14 reacties
  • 214 keer bekeken

Reputatie 1

Sinds een paar weken klant bij KPN en alles zelf aangesloten ondanks dat ik 25 euro aansluitkosten moest betalen … LOL

Wij hebben een 4K kastje en een gewoon kastje, alles bedraad aangesloten, rechtstreeks vanaf de Xperia12 en de kastjes via HDMI aangesloten op de TV.


Na een kleine week om de haverklap zwartbeeld tijdens tv uitzendingen, maar alleen bij het 4K kastje, niet bij het gewone kastje.
Soms een hele kort, soms een hele lang en alles wat er tussen in past komt voor.
Het komt voor bij alle zenders die in ons pakket zitten.

De kastjes omgewisseld, de kabels omgewisseld, zachte reset, harde reset …. niets lost het op.

Al gebeld met de klantenservice en we kregen een nieuwe 4K box, maar bij deze doet het zelfde probleem zich voor.

Weer gebeld met klantenservice en zij deden een her-installatie … alles werkte goed, maar nu begint het weer.

Iemand een idee hoe dit te fixen??

Met dank voor jullie reacties


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Van welk type is de HDMI-kabel die je gebruikt? Type 2.1, type 1.4, of misschien nog een ander type?

https://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_multimedia_interface

Reputatie 1

Van welk type is de HDMI-kabel die je gebruikt? Type 2.1, type 1.4, of misschien nog een ander type?

https://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_multimedia_interface

HDMI 2.0

PS In standbye menu staat HDMI-cec op automatisch

Reputatie 7

Hoi @Dotter64, welkom op het forum en welkom bij KPN! Jammer te horen dat het met een van de ontvangers niet zo vloeiend loopt. Je geeft aan:

De kastjes omgewisseld, de kabels omgewisseld, zachte reset, harde reset …. niets lost het op.

Toen je de kastjes wisselde, verhuisde het zwarte scherm mee met de 4K ontvanger naar de andere plek? Want dan wijst het inderdaad wel echt op iets dat in of rondom dat kastje zit.

 

Maar je hebt inmiddels een nieuwe 4K ontvanger gekregen, en daarmee heb je het probleem nog steeds. Dus dan is het niet iets dat stuk was in die specifieke eerdere ontvanger. Maar eerder iets voor 4K ontvangers in het algemeen, maar dan in combinatie met iets bij jou in huis. HDMI kabel klinkt goed, gebruik je hiervoor degenen uit het installatiepakket, of heb je zelf kabels gekocht/had je nog?

Wat is het merk en type van de tv's in huis, het kan namelijk ook een wisselwerking zijn daarmee.

Reputatie 1

zwarte scherm bleef gekoppeld aan de 4k ontvanger bij ‘verhuizing’ …. normale topbox geeft bij beide tv's geen storing

hdmi kabel uit het kpn pakket - daarna eigen kabel gebruikt >» probleem bleef
ook verschillende hdmi poorten gebruikt

2 verschillende merken tv's in huis > samsung (2018) en sony (2020) » prob op beide tv toestellen


 

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u een koper of glasvezel aansluiting? 

Reputatie 7
Badge +24

Xperia12

Die bestaat niet. Het is KPN Box 12 of bij de oudere modellen Experiabox.

Gebruikt u misschien een switch in uw netwerk?

U krijgt alleen zwart beeld? Geen foutmelding op scherm?

Reputatie 1

Heeft u een koper of glasvezel aansluiting? 

Glasvezel tot aan de voordeur

Reputatie 1

Xperia12

Die bestaat niet. Het is KPN Box 12 of bij de oudere modellen Experiabox.

Gebruikt u misschien een switch in uw netwerk?

U krijgt alleen zwart beeld? Geen foutmelding op scherm?

Dacht dat de benaming geen verschil maakte >» ik heb de Box 12

Geen switch tussen box12 en topbox >>» topbox rechtstreeks bekabeld op Box12

Alleen zwart beeld; 1x een melding gehad (witte txt op blauwe balk “zender zend niet uit”

Reputatie 7

Alleen zwart beeld; 1x een melding gehad (witte txt op blauwe balk “zender zend niet uit”

Aha! Dat is, voor zover ik weet, geen melding van onze tv ontvanger. Wat mij dan ook doet denken dat jouw tv's bij de 4K box niet automatisch naar het juiste invoerkanaal springen. Als je de boel aanzet, doe je dan eerste de ontvanger aan, of eerst de tv?

Wil je eens testen of je hem op een ander invoerkanaal kunt zetten en of je dan wel beeld hebt? De knop hiervoor vind je op de afstandsbediening onderaan de cijfertoetsen, het ioon van het vierkantje met een pijl. 

 

Reputatie 7

Alleen zwart beeld; 1x een melding gehad (witte txt op blauwe balk “zender zend niet uit”

Aha! Dat is, voor zover ik weet, geen melding van onze tv ontvanger. Wat mij dan ook doet denken dat jouw tv's bij de 4K box niet automatisch naar het juiste invoerkanaal springen. Als je de boel aanzet, doe je dan eerste de ontvanger aan, of eerst de tv?

Wil je eens testen of je hem op een ander invoerkanaal kunt zetten en of je dan wel beeld hebt? De knop hiervoor vind je op de afstandsbediening onderaan de cijfertoetsen, het ioon van het vierkantje met een pijl. 

 

Heb je dit kunnen testen, @Dotter64

Reputatie 1

Sorry voor de late reactie …. was ff een tijdje in internet loos gebied

Welke source ik ook gebruik, het maakt niet uit >>» het probleem blijft

Wel is het zo dat het nu veel minder freqent gebeurd

De aanzet volgorde is tv en dan box

Reputatie 7

Wil je de volgende keer eens proberen of het beter gaat als je eerste de box aanzet en dan de tv?

En heb je op de 4K box ook, onder Menu > Instellingen > Stand-by de optie ‘Schakel tv automatisch in op juiste HDMI-ingang’ aan staan? Zo ja, wil je deze eens uit zetten en kijken of het dan beter gaat. Zo nee, wil je dit juist eens aanzetten en kijken of het daarmee beter gaat.

Reputatie 1

Instelling staat op automatisch

afgelopen weekend aanzet volgorde omgedraaid …… geen verbetering

Reputatie 7
Badge +24

Instelling staat op automatisch

afgelopen weekend aanzet volgorde omgedraaid …… geen verbetering

Heeft u al een andere hdmi kabel geprobeerd? Heeft u misschien een andere tv in huis die u eens kunt proberen?