Vraag

omruilen decoder ivm Atmos

  • 22 October 2020
  • 21 reacties
  • 2240 keer bekeken

Reputatie 1

Goedendag.

 

ik heb sinds kort een nieuwe geluidsinstallatie thuis met dolby Atmos. Nu wil ik Atmos ook graag gebruiken met KPN ITV. Ik heb daarvoor de nieuwste decoder nodig. Hoe kan ik in bezit komen van deze nieuwe Arris decoder?

 

gr. Patrick


21 reacties

Hallo @Patjohk , op de huidige decoders kun je bij geluidsinstellingen, behalve stereo ook Dolby aanzetten.

 

Reputatie 1

Hallo Jari,

Klopt, maar dat was de vraag niet. Het gaat om Atmos. Is niet mogelijk bij m’n huidige 4K decoders, wel bij de nieuwste Arris

 

gr. Patrick

Dolby Atmos is alleen beschikbaar via Netflix. Je kunt dus ook de Netflix app in je televisie gebruiken en via HDMI-ARC het geluid naar je nieuwe versterker transporteren.
Via het aanbod van KPN zélf (zenders, on demand) is nog niks met Atmos geluid.

Omdat je al een 4k ontvanger (8001) hebt zal KPN die, naar ik vermoed, niet omruilen voor deze reden.

Reputatie 1

Ja mij tv app is geen echte app maar is webbased. Bovendien heeft mijn Loewe tv maar 1 ARC HDMI en die HDMI ingang kan geen UHD aan, daar moet ik een andere connectie voor kiezen die wel UHD aan kan.

 

via KPN kan ik wel Netflix kijken in UHD en daar kan ik dan ook Atmos vandaan halen mocht ik de juiste decoder hebben.

 

KPN maakt reclame voor die decoder en ook voor het feit dat de decoder Atmos kan leveren, bij uitzendingen of films die dat ondersteunen uiteraard. Ik kan me niet voorstellen dat KPN nu zegt dat ik geen gebruik kan maken van hun Atmos mogelijkheid, terwijl ik al jaren gebruik maak van hun duurste abonnement, maar toevallig nog de eerste generatie 4K decoder heb. Daar zou je je vaste klanten toch echt te kort mee doen.

Als je de Arris met Atmos hebt dan kan dat alleen als je

de Arris met HDMI met direct met je TV verbindt. En je TV, voor het Atmos geluid, met HDMI met je versterker.

via KPN kan ik wel Netflix kijken in UHD en daar kan ik dan ook Atmos vandaan halen mocht ik de juiste decoder hebben.

Daar is dus wel iets meer dan de 5202 voor nodig.

:boom: Je TV MOET dus ook Atmos ondersteunen en minimaal 2 HDMI poorten hebben en HDMI-ARC ondersteunen.

De Arris met de HDMI eerst met de audioset en dan die weer met de TV verbinden kan niet. Dan krijg je geen beeld. Dit wordt niet ondersteund door de HDCP 2.2 beveiliging.

Reputatie 1

Mijn tv en AVR ondersteunen beide HDCP 2.2. Dus dat is geen issue

Ik bedoel dus dat als je de Arris 5202 via de versterker laat lopen je sowieso geen beeld zult krijgen.

En Atmos kan alleen via Netflix. Aangezien dat geen dienst van KPN is zal daarom je huidige decoder zeker niet om die reden omgeruild gaan worden.

Reputatie 1

Geen idee hoe je daarbij komt. Ik gebruik aparte kanalen voor geluid en beeld. Digitaal geluid gaat rechtstreeks, optisch, van de decoder naar de AVR. VIDEO gaat via een andere, HDMI verbinding, naar de TV. De AVR geeft beeldsignaal door zoals het binnen krijgt, de tv is in feite slechts een monitor. De AVR geeft het ontvangen geluid door zoals het ontvangt. Een Atmos compatible tv geeft de met Atmos aangevulde Codec “onaangetast” via ARC naar de AVR. Bij die “route” heb je een “Atmos TV” nodig. Ik gebruik een andere “route” met aparte signalen. Nu ook al met 4K beeld en aparte Dolby Surround geluid. Het zal dus wel werken 

 

Netflix geen dienst van KPN? NPO of Talpa wel dan? KPN biedt Netflix aan, dus is het ook “een KPN dienst”.

Netflix geen dienst van KPN? NPO of Talpa wel dan? KPN biedt Netflix aan, dus is het ook “een KPN dienst”.

Hallo @Patjohk , KPN biedt ook buitenradar en autoweek en de telegraaf enz. enz., daarom zijn het nog geen diensten van KPN.

 

Via optical gaat geen Dolby Atmos geluid. Hoogste norm via optical is Dolby 5.1.

Atmos kan alleen bij aansluiten van de 5202 op de TV en de TV met HDMI ARC naar de AVR. Anders werkt het niet.

Een Atmos compatible tv geeft de met Atmos aangevulde Codec “onaangetast” via ARC naar de AVR. Bij die “route” heb je een “Atmos TV” nodig. Ik gebruik een andere “route” met aparte signalen.

 

Ik neem aan dat je dit als grapje bedoelt?

KPN biedt Netflix aan, dus is het ook “een KPN dienst”.

Ziggo heeft (ook) Netflix via hun decoder. Is het dan van KPN of van Ziggo?

Reputatie 1

Staat ook tussen aanhalingstekens. Wil daar alleen maar mee aangeven dat wanneer KPN iets aanbiedt ze er ook verantwoordelijk voor zijn dat dat af te nemen is via hun medium. Of bel jij naar Hilversum als je één van je Nederlandse zenders niet meer kan ontvangen?

Het is ook af te nemen. Via alle courante decoders. Dat er geen Atmos geluid mogelijk is met de 2952, 2260 en 8001 doet in dat geval niet ter zake.

Atmos werkt het beste met zo'n 12 speakers. Al die kunstmatige oplossingen, heb zelfs al soundbars gezien met ‘Atmos’, zijn niet zo overtuigend.

Enige oplossing voor jou: TV met de Atmos app voor Netflix.

KPN gaat de 8001 niet omruilen voor Atmos.

Op de 5202 kun je bij de Instellingen > Geluid kiezen voor Geluidsprioriteit "Auto”. In de popup helptekst staat dan dat daarmee Dolby Atmos mogelijk is. Ook bij de 8001 kun je kiezen voor Stereo, Dolby en Auto. Popup helptekst ontbreekt helaas bij de 8001, maar @PeterG , weet je zeker dat Auto op de 8001 niet ook Atmos inhoudt, dus net als op de 5202?

Hmm, goed punt @Henk2304 .

Ik had begrepen dat de 8001 hardwarematig dat niet aankon.

Maar volgens DIT TOPIC van 22 maart 2018 zou het wel moeten kunnen. (maar het werkt dus alleen via Netflix!. Het aanbod van KPN zelf {zenders, on demand e.d.} heeft geen Atmos geluid.

En ik dacht weer dat Netflix nou net ontbreekt op de 8001.

In het door jouw - @PeterG - aangehaalde topic staat dat je 'm op Dolby moet zetten. Ik vermoed omdat destijds de Auto-stand nog niet beschikbaar was. En het is YouTube wat ontbreekt op de 8001 en niet Netflix. 

Reputatie 1

Heren, hartelijk bedankt voor jullie input. Maar ik was toch een beetje eigenwijs.

 

Ik heb de 4K decoder omgeruild voor de nieuwste Arris VIP5202. Was overigens geen enkel probleem om dat bij een KPN winkel te doen, ook als je geen storingen hebt met je oude 4K decoder.

 

ik heb de Arris aangesloten op mijn AVR, een Denon AVR X2700H en daarna doorverbonden met mijn Loewe ART 48 UHD (dit is geen Atmos-Tv). Beide connecties HDMI.

 

Resultaat is dat ik nu met de Arris VIP5202, op Netflix een film kijk, in UHD, met Atmos geluid. Zoals ik al vermoedde dat dat mogelijk moest zijn. Hebben we er allemaal weer wat van geleerd.

 

Gr. Patrick

 

4K UHD Beeld

Dolby Atmos

Arris VIP5202

Tof. Het kan dus ook Arris 5202 → soundsysteem → TV :thumbsup_tone2:

Tof. Het kan dus ook Arris 5202 → soundsysteem → TV :thumbsup_tone2:

Hét nadeel daarvan is dat de soundbar dan altijd aan moet als je tv wilt kijken. Daarom heb ik:

  1. ontvanger > HDMI > tv > HDMI-ARC > soundbar.
  2. ontvanger > TOSLink > soundbar

Als de tv aangaat gaat de soundbar ook standaard aan, maar die laatste kan ik dan wel uitzetten. Als ik alleen de ontvanger aanzet (b.v. voor radio) gaat bij mij de soundbar ook direct aan, maar de tv blijft uit. Ik heb geen Netflix en op de 8001 is YouTube (waar ook een aantal 4k -zelfs 8k - (demo)videos zijn, vaak met Atmos) niet beschikbaar, dus Atmos testen lukt mij nog niet. Ik heb overigens een LG SK9Y 5.1.2 soundbar (met Dolby Atmos en 2 losse 8erspreakers dus). 

Reputatie 1

Het doel van de combinatie was ook om via KPN een Netflix film te kijken en daarbij Atmos geluid over de geluidsinstallatie. Dus dat de tv aan staat wanneer je de geluidsinstallatie aan hebt voor televisiegeluid is juist wat je wilt lijkt mij (ik iig).

 

Er gaat bij mij geen van de apparaten aan wanneer ik een ander aan zet, daar heb ik niet voor gekozen, want dat wil ik ook niet.

 

Als ik tv wilt kijken zonder AVR dan zet ik gewoon de tv aan en krijg het geluid uit de speakers van de tv (doe ik dus eigenlijk niet, want waarom zou ik dat willen). Als ik bijv radio wil luisteren zet ik alleen de AVR aan en luister ik internetradio of selecteer ik een ander muziekmedium zoals Apple Music.

 

De route zoals jij hebt gaat bij mij niet, want ik heb geen “Atmos-TV”, dus kan ik m’n AVR wel verbinden via ARC met de TV, maar dan krijg ik geen Atmos signaal in mijn AVR, maar Dolby surround. Peter gaf mij de tip dat Toslink geen Atmos door kan geven, dus die verbinding gebruik ik niet meer.

Ach, je kan natuurlijk óók nog een optisch kabeltje doen van de Arris naar de AVR , Patjohk. Om radio te luisteren met de TV uit.

Reputatie 1

Niet nodig Peter. Voor radio hoeft alleen de AVR aan te staan, is een receiver, dus kan internet radio ontvangen en afspelen met de AVR alleen aan. KPN radio gebruik ik dan dus niet, TV en Arris staan dan uit. 

Reageer