Beantwoord

Optische poort van TVbox DIW7022 werkt niet.

  • 18 September 2023
  • 22 reacties
  • 675 keer bekeken

Sinds kort in bezit van twee DIW7022 die in plaats kwamen voor de Arris VIP2952. Bij de Arris had ik de HDMI poort naar mijn smart TV en optische poort naar mijn NAD C368 versterker aangesloten. Op deze wijze kon ik TV versterkt afspelen via NAD optisch 1 en radio via NAD optisch 2.  

Na het omwisselen van de Arris voor de DIW7022 heb ik op de optisch poort geen radio/TV signaal meer. Het enige wat ik hoor is een ratelend geluid. Ook op de tweede DIW speelt hetzelfde probleem. 

Na diverse malen contact te hebben gehad met KPN Service blijkt dat veel DIW7022 (blijkbaar niet allemaal) de optische poort niet werkt. De test groep is hiervan op de hoogte en het is nu wachten op een software fix van de fabrikant. Ik ben zeer waarschijnlijk niet de enige met dit probleem. 

Ik heb dit hier gemeld aangezien KPN geen actief storing ticket hiervoor heeft lopen. Ik moet via dit medium vernemen wanneer er een software update komt en dan maar hopen dat het probleem verholpen is. 

Ik vind dit laatste niet kloppen. Als er een storing is (ook in nieuwe apparatuur) moet er een ticket lopen tot het moment dat probleem is verholpen. 

icon

Beste antwoord door GeSp 21 September 2023, 20:48

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7

De s/pdif uitgang van de TV+ Box werkt hier prima.

Heb je in de instellingen de s/pdif poort wel aangezet?

Hallo bedankt voor je reactie. Ja, de poort staat aan. Net nog even gecontroleerd. 

Bij jou doet de optical het wel. Dit vernam ik ook van KPN Service dat het niet alle DIW7022 dit probleem hebben. Misschien een bepaalde badge.

Lastig ik moet maar afwachten 

Nogmaals bedankt. 

Reputatie 7

Is er rood licht achter het klepje van de s/pdif aansluiting?

Ja, er zit rood licht op.

Wat ik al aangaf ik krijg een ratelend geluid van die poort. Een verkeerd of verminkt signaal  voor zover ik kan beoordelen.

Reputatie 7

Dan hoop ik dat er binnenkort een moderator zal reageren om hier eens wat dieper in te duiken.

Volkomen mee eens.

Nog bedankt voor het meedenken. 

Moderator goedemorgen,

Wanneer kan ik van jou een reactie ontvangen?

Reputatie 7
Badge +17

Moderator goedemorgen,

Wanneer kan ik van jou een reactie ontvangen?

@Hol006 nu! 🙂 Zou je nog willen bevestigen dat dus alles behalve de poort is uitgesloten? Dezelfde kabel die wel goed geluid geeft via de optische poort op de ene TV+ werkt niet met de andere TV+?

Als dit zo is, vul dan in je profiel nog het serienummer in van de TV+ ontvanger die stuk is. Dan doe ik aansturing voor je. 

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Hol006 

 

Heb je al eens geprobeerd om ook in hetzelfde instellingen menu van de TV+ Box de indeling op Stereo te zetten? Vaak verhelpt dat het geluidsprobleem.

Zie:

Geavanceerde geluidsinstellingen KPN TV+ Box

S/PDIF output 

Deze optie bepaalt of je geluid via de optische uitgang hebt. Standaard staat dit uit. Zet dit aan als je een optische kabel gebruikt om je KPN TV+ Box met je geluidsapparatuur of tv te verbinden.


AC4 Dialog Enhancer

Het kan voorkomen dat dialogen in films of series zachter klinken dan muziek en omgevingsgeluiden. Als je moeite hebt om gesprekken dan te kunnen volgen, kun je deze optie aanpassen. Deze zet dan het volume en de helderheid van gesprekken hoger.

Standaard staat dit op off. Je kunt verder kiezen uit Low, Medium of High.


Indelingen selecteren

Heb je audio apparatuur aangesloten zoals een soundbar of versterker? Dan zorgt deze voor het geluid. Meestal gaat deze doorgifte automatisch goed. Maar soms kan het zijn dat het geluid via je eigen apparatuur niet goed (genoeg) is. Te zacht, te hard, ruis erdoor, etc. In dat geval kun je hier opties aanpassen.

De standaardoptie is automatisch. Met deze optie kijkt de TV+ Box wat jouw apparatuur ondersteunt en gebruikt die instellingen. Dit is voor de meeste apparatuur geschikt.

Daarnaast kun je kiezen voor Stereo. Deze zet Dolby audio om in stereo PCM.

De laatste mogelijkheid is Passthrough. Deze zet de geluidsindeling één op één door naar je geluidsapparatuur zonder wijzigingen. Gebruik dit als je echt problemen ervaart met het geluid op je eigen apparatuur.

 

Beste GeSp,

Ik heb bij Geluid Instellingen de optie Automatisch aangepast naar Stereo Dolby. Tot mijn verbazing werkte dit. Ik heb weer single radio (zonder de TV aan) via de optische poort. Ook nog even Passthrough instelling geprobeerd maar dat werkt niet vergelijkbaar met Automatisch.

GeSp nogmaals bedankt voor de tip. Wellicht kunnen anderen die vergelijkbare problemen hebben hiervan ook gebruik maken.

Tip voor KPN Service.  Misschien ook handig om dit op jullie shortlist te zetten.

Moderator ook bedankt voor je aandacht. Maar voor nu heb ik je hulp niet meer nodig.

Goedendag,

Ik lees regelmatig deze optie:

AC4 Dialog Enhancer

Het kan voorkomen dat dialogen in films of series zachter klinken dan muziek en omgevingsgeluiden. Als je moeite hebt om gesprekken dan te kunnen volgen, kun je deze optie aanpassen. Deze zet dan het volume en de helderheid van gesprekken hoger.

Standaard staat dit op off. Je kunt verder kiezen uit LowMedium of High.

Nu mijn vraagje, waar kan ik dat vinden?

Reputatie 7

 

Dank je,

Maar dat menu heb ik helemaal niet bij de TV+ box. Iedereen blijft dit maar plaatsen en het menu is al heel anders geworden of ik zit op de verkeerde manier te zoeken.

Reputatie 7

Maar dat menu heb ik helemaal niet bij de TV+ box. Iedereen blijft dit maar plaatsen en het menu is al heel anders geworden of ik zit op de verkeerde manier te zoeken.

Die screenshots zijn twee uurtjes geleden gemaakt en die zal jij dus echt ook moeten hebben.

Je begint bij het tandwieltje rechtsboven.

Plaats anders eens een foto van jouw instellingen scherm.

Hierbij een foto van het menu, hebben we het wel over het zelfde kastje?

 

Reputatie 7

Scroll op het eerste scherm nu een helemaal naar beneden.

Zie je daar "Apparaat" staan?

Klik daar dan op en doe dat vervolgens op elke keuze die ik in mijn screenshots geselecteerd heb (grijze achtergrond).

Dank je!

Ik heb het gevonden.

Goedemiddag.

Ik heb de laatste weken weer 4 a 5 maal problemen gehad met mijn DIW7022 hetzelfde probleem die ik een aantal maanden geleden ook had. 

Ik heb van mijn DIW7022 de HDMI uitgang naar mijn TV en de optische uitgang naar mijn NAD C368 versterker aangesloten. Mijn NAD optisch 2 zit aangesloten op de digital audio out van de TV. Op deze wijze kon ik TV en radio versterkt afspelen via NAD optisch 1 en optisch 2.  

Het probleem wat speelt is dat mijn DIW7022 via de optisch poort geen radio signaal meer geeft maar een ratelend geluid.

Alle instellingen (zoals eerder in dit forum geadviseerd) staan goed  zoals Indeling op stereo en S/pDIF ouput aan. 

Als het probleem speelt kan ik het zelf oplossen door de DIW7022 voor minimaal 3 minuten stroomloos te maken. Daarna werkt alles weer. Maar dit is natuurlijk NIET de bedoeling. Ik word er ook een beetje moedeloos van. 

Moderator dit speelt nog steeds waarom geen reactie? Of geef aan dat je er niets mee doet.

Als mijn DIW7022 uit standby wordt gehaald dan geeft mijn optisch poort geen (radio/TV) signaal meer  maar een ratelend geluid.

Als het probleem speelt kan ik het zelf oplossen door de DIW7022 voor minimaal 3 minuten stroomloos te maken. Daarna werkt alles weer. Maar dit is natuurlijk NIET de bedoeling. Ik word er ook een beetje moedeloos van. 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Hol006, welkom op onze community, ik heb je ook even een privébericht gestuurd.

Er was hier een bug mee maar met update 0.25 zou dit opgelost moeten zijn. We zitten op het moment van schrijven op 0.28
Heb je dit alleen op de radiozenders of ook bij het TV kijken?
Ik ben wel benieuwd of je dit probleem na de komende update nog steeds ervaart. Anders zou je tegen die tijd nog een Frisse start kunnen uitvoeren

Hi Thomas,

Ik heb het eergisteren nog gehad. Van mijn DIW7022 gaat hdmi poort naar mijn TV om TV te kijken en de optische poort naar mijn NAD C368 versterker. Via optische poort speel ik de radiokanalen af zonder de TV in te schakelen. 

Als de DIW7022 in standby gaat of wordt geupgrade heb ik daarna wel een TV signaal maar de optische poort gaat ratelen. Dit kan ik oplossen door de DIW7022 spanningsloos te maken. Zoals gezegd dit speelde eergisteren voor het laatst.

Wat bedoel je trouwens een frisse start?

 

Reputatie 7
Badge +20

een Frisse start is een reset waarbij alles teruggezet wordt naar de fabrieksinstellingen. Als je dingen aangepast hebt of ingelogd bent zul je dit daarna wel weer opnieuw moeten doen maar dat sluit een hoop uit hierin. Op www.kpn.com/frissestart staat uitgelegd hoe je dit stap-voor-stap kunt doen!

Reageer