Vraag

Regelmatig foutcode STB NMC 400 ondanks vervangen Experia Box

  • 11 November 2022
  • 15 reacties
  • 138 keer bekeken

Hallo,

 

Sinds ongeveer 2 weken hebben wij ook het probleem wat ik hier eerder voorbij heb zien komen mbt televisie kijken. Foutcode STB-NMC-400 verschijnt af en aan op beide TV ontvangers. Soms direct bij inschakelen, soms na een tijdje. TV ontvangers zijn direct op router aangesloten en dat heeft de afgelopen 7 jaar (met andere routers) niet eerder problemen gegeven. Sinds eind september weer terug bij KPN en KPN box 12 ontvangen ter vervanging van de 10A vanuit Budget Thuis (ook KPN netwerk). Binnen de bekabeling richting router is niets veranderd. 
Na installeren heeft eea het ook prima gedaan, tot ongeveer twee weken terug.
Alle opties vanuit KPN al geprobeerd incl. nieuwe tv ontvanger en nieuwe router (KPN box 12). Beide hebben niet tot verbetering geleid. Na de nieuwe KPN box is het eigenlijk op sommige momenten alleen maar slechter geworden.

Er is geen pijl te trekken op wanneer iets uitvalt, soms gaat het een tijdje goed, maar na verloop van tijd begint de tv na zappen te haperen. Niet lang daarna (bij zappen naar andere zender) komt de beruchte foutcode weer in beeld. Wanneer je dan stug de zender aan laat staan, kan het zomaar zijn dat na ongeveer 5-10 minuten de uitzending verder gaat. Het komt ook voor dat dit niet werkt en eea stil blijft staan.

Ik zie op het forum diverse meldingen van de zelfde foutcode. Kennelijk zijn wij niet de enige die tegen dit probleem aan lopen. Ik heb de oplossingen die daar werden aangedragen uitgevoerd, maar dat helpt ook niet….

Heeft iemand het gouden ei om dit probleem voor eens en altijd de kop in te drukken?

 

Gr. Marcel


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Zelfs KPN reageert niet? Denk dat ik dan morgen maar weer eens ga bellen… word dit probleem inmiddels meer dan spuugzat.

Reputatie 7

Ka je eens vertellen wat voor een apparatuur je op jouw thuisnetwerk hebt aangesloten anders dan computers, telefoons en tablets.

Denk hierbij aan switches, wifi accesspoints, NASsen, thermostaat, omvormer van zonnepanelen, etc.

Inderdaad een zonnepanelen systeem, 2x superWiFi punt waarvan 1 middels kabel en een switch.

Switch in of uit het netwerk maakt geen verschil, even als het zonnepanelen systeem uit de router halen. Probleem blijft bestaan. 

De optie van een andere utp kabel van de router naar de tv ontvangers helpt niet.

Zoals gezegd: probleem is pas sinds een week of 3, daarvoor geen enkel probleem.

Reputatie 7

Inderdaad een zonnepanelen systeem, ...

Is dat een omvormer van SMA?

Wat is het merk en type van die switch?

Staat de network loop detection aan op die switch?

Reputatie 7
Badge +10

Inderdaad een zonnepanelen systeem, 2x superWiFi punt waarvan 1 middels kabel en een switch.

Switch in of uit het netwerk maakt geen verschil, even als het zonnepanelen systeem uit de router halen. Probleem blijft bestaan. 

De optie van een andere utp kabel van de router naar de tv ontvangers helpt niet.

Zoals gezegd: probleem is pas sinds een week of 3, daarvoor geen enkel probleem.

Kan ook en en zijn, welke switch heb je in gebruik, probeer eens zonder switch en zonder omvormer..

Nee geen SMA omvormer, merk is Growatt.

Switch is een Netgear type  5 Port Gigabit Ethernet Plus Switch(GS105Ev2), gekregen vanuit KPN. Of dat ding network loop detection heeft, weet ik niet. De specificaties geven dat niet aan helaas. Is dat simpel te achterhalen?

 

Overigens: als je het tv programma even (1-2 sec) onderbreekt met live pauzeren, en dan weer aan zet geeft ie geen problemen. 
 

Reputatie 7

Switch is een Netgear type  5 Port Gigabit Ethernet Plus Switch(GS105Ev2), gekregen vanuit KPN. Of dat ding network loop detection heeft, weet ik niet. De specificaties geven dat niet aan helaas. Is dat simpel te achterhalen?

Login op de Netgear en je ziet het vrijwel direct als staan.

 

Reputatie 7

Overigens: als je het tv programma even (1-2 sec) onderbreekt met live pauzeren, en dan weer aan zet geeft ie geen problemen. 

Dat klopt want dan wordt er geen gebruik meer gemaakt van IGMP multicasting.

Kun je eens een laptop inpluggen in plaats van de tv box, en pingplotter starten? 

doel kan een willekeurig ip adres zijn, NOS.nl of iets degelijks is prima.

en dan de resultaten delen?
dit even als check of de verbindingen goed gemaakt worden, en evt kabelprobleem te vinden is. 

Dank voor de reacties.

Als een wonder is de foutcode sinds gistermiddag (bijna) volledig verdwenen. Was nog niet toegekomen om een oplossing van jullie te proberen.

Ik kijk het even aan. Zodra het weer begint pak ik jullie opties er even bij!

 

Dank tot zover iig 

Reputatie 7

Als een wonder is de foutcode sinds gistermiddag (bijna) volledig verdwenen. Was nog niet toegekomen om een oplossing van jullie te proberen.

Ik kijk het even aan. Zodra het weer begint pak ik jullie opties er even bij!

Vervang die switch echt door een switch die IGMP snooping ondersteunt.

Als een wonder is de foutcode sinds gistermiddag (bijna) volledig verdwenen. Was nog niet toegekomen om een oplossing van jullie te proberen.

Ik kijk het even aan. Zodra het weer begint pak ik jullie opties er even bij!

Vervang die switch echt door een switch die IGMP snooping ondersteunt.

IGMP snooping staat aan!

Kun je eens een laptop inpluggen in plaats van de tv box, en pingplotter starten? 

doel kan een willekeurig ip adres zijn, NOS.nl of iets degelijks is prima.

en dan de resultaten delen?
dit even als check of de verbindingen goed gemaakt worden, en evt kabelprobleem te vinden is. 

 Heb je hier iets aan? Problemen waren even een kleine 2 dagen weg, maar zijn nu in alle hevigheid terug.

Ja, dat is helder, en ziet er zo prima uit. 
dan is de tweede test om op een andere plek, met je tv decoder aan, op het moment dat de issues zijn, hetzelfde te doen, als dat lukt.