Vraag

Sinds een week regelmatig problemen met de via dvs 650 aangesloten tv-ontvanger

  • 10 March 2024
  • 10 reacties
  • 91 keer bekeken

Sinds een week werkt de TV niet meer; stilstaand of geen beeld, stottergeluid. Via de online probleemoplosser alles geprobeerd (ontvanger uit en weer aan, Experiabox aan en uit), niets helpt. Bij de controle van de DVS (650?) wordt de optie gegeven: 1. Lampje brandt wit; 2. Lampje brandt rood; 3. Lampje brandt niet. Maar "mijn" lampje knippert (zoals trouwens al jaren). Ik krijg meldingen als AVS-TO-001, STB-LTV-0001/403-10100, informatie niet beschikbaar. Opvallend is dat de TV gedurende de nacht en vroege ochtend het wel doet… Bij mij doet dat het vermoeden rijzen dat het probleem niet inhuizig is, maar de storingen check houdt vol dat er in mijn postcodegebied geen storing is. Ik word er moedeloos van, en het frustreert me dat ik via de online oplosser(s) steeds weer hetzelfde labyrinth word ingestuurd. Ik betaal zonder morren maandelijks een aardig bedrag voor de diensten van KPN, en zou het op prijs stellen als er wat werkelijke hulp kwam. 


10 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Gooi die dvs eens aan de kant en probeer eens tijdelijk een kabel van modem rechtstreeks naar ontvanger. Werkt het dan wel?

Ik zal dat proberen, maar heb op dit moment niet een kabel die lang genoeg is...

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @tomkoer

Gooi die dvs eens aan de kant en probeer eens tijdelijk een kabel van modem rechtstreeks naar ontvanger. Werkt het dan wel?

Heb je dit inmiddels al kunnen testen? Ik ben erg benieuwd of het bekabeld wel goed werkt.

Ik ben nog aan het nadenken… ik heb nl 3 dvs's: eentje vlak naast de experiabox, en andere aan de overkant van de kamer, bij de tv, en eentje boven in een kamer bij de computer van mijn vrouw. Die is trouwens sinds kort uitermate traag geworden (die computer dus...).  Ik vermoed dat die dvs's van het type 650, want, in tegenstelling tot wat KPN zegt, dat het typenummer aan de voorkant staat, zijn die nvan mij helemaal blanco. Dus het heeft er alle schijn van dat de verbindingen niet meer werken zoals tot voor kort. Als ik de dvs's beneden weglaat, en een kabel leg, dan ben ik bang dat ik boven geen internet meer heb, Omdat ik mijn pc heb aangesloten op mijn tv, kan ik nog wel tv kijken, via kpn-itv (is ook storingsgevoelig, maar doet het soms toch wel. of via de apps van NPO of Discovery+.Dat neemt het gevoel van urgentie enigszins weg; natuurlijk zou ik willen dat alles weer "gewoon" werkt, maar met de probleemoplosser van KPN loop ik iedere keer vast omdat ik nergens kan aangeven dat mijn DVS knippert. Ik ben niet helemaal hulpeloos, maar het zou fijn zijn als er KPN medewerker van vleesch en bloed zou zijn die kon helpen, want ik raak een beetje verdwaald. Onverkort blijft dat 's nachts alles de tv wel werkt...

Reputatie 7
Badge +9

Ik ben nog aan het nadenken… ik heb nl 3 dvs's: eentje vlak naast de experiabox, en andere aan de overkant van de kamer, bij de tv, en eentje boven in een kamer bij de computer van mijn vrouw. Die is trouwens sinds kort uitermate traag geworden (die computer dus...).  Ik vermoed dat die dvs's van het type 650, want, in tegenstelling tot wat KPN zegt, dat het typenummer aan de voorkant staat, zijn die nvan mij helemaal blanco. Dus het heeft er alle schijn van dat de verbindingen niet meer werken zoals tot voor kort. Als ik de dvs's beneden weglaat, en een kabel leg, dan ben ik bang dat ik boven geen internet meer heb, Omdat ik mijn pc heb aangesloten op mijn tv, kan ik nog wel tv kijken, via kpn-itv (is ook storingsgevoelig, maar doet het soms toch wel. of via de apps van NPO of Discovery+.Dat neemt het gevoel van urgentie enigszins weg; natuurlijk zou ik willen dat alles weer "gewoon" werkt, maar met de probleemoplosser van KPN loop ik iedere keer vast omdat ik nergens kan aangeven dat mijn DVS knippert. Ik ben niet helemaal hulpeloos, maar het zou fijn zijn als er KPN medewerker van vleesch en bloed zou zijn die kon helpen, want ik raak een beetje verdwaald. Onverkort blijft dat 's nachts alles de tv wel werkt...

Ik maak ook gebruik van DVS’en, echter zonder problemen. Wat echter niet kan, is DVS’en gebruiken voor zowel TV als PC. Het is of het één, of het ander. Dus alleen gebruik voor TV, of alleen gebruik voor PC. Anders krijg je gegarandeerd problemen.

Dank voor de reactie; deze opstelling is, ik geloof in 2010 of 2011 geïnstalleerd; ik begreep toen de dvs'en via het stroomnet verbinding maakten. Beneden loopt er een LAN-kabel(tje) van de experiabox naar de dvs 1, dan zit aan de overkant een dvs (2) op de stroom, en daarvan loopt een kabel(tje) naar de Arris tv ontvanger. Mijn PC is bekabeld, rechtstreeks vanaf de Experiabox. Boven zit DVS 3 op de stroom, en vandaar loopt een kabel naar de pc van mijn vrouw. En dat heeft dus bijna vijftien jaar probleemloos gewerkt. 

Reputatie 6
Badge +5

Storingsbronnen die overdag/avond aanstaan ? (bijv. zonnepanelen).

De ene persoon gebruikt de dvs zonder problemen, bij anderen één en al storingen.

 

Ik heb ze ook gehad (en ook één in de meterkast bij modem/router en de andere bij de tv en de derde op zolder bij de computer), maar op bepaald moment gingen ze ook haperen als gevolg van gelijktijdig veel dataverkeer zowel boven als beneden. Vermoedelijk kon het exemplaar bij modem/router het niet allemaal meer aan.

Heb vervolgens toch maar twee netwerkkabels gelegd vanuit de meterkast naar de woonkamer en zolder. Daarna alle problemen voorbij.


Je schrijft zelf al dat het 15 jaar probleemloos werkt, maar misschien toch iets vervangen/verbeteren aan de infrastructuur….

Ik neem aan dat de pc's ook niet al 15 jaar probleemloos werken (en mogelijk al meerdere keren vervangen in die periode van 15 jaar).


Donald

 

 

Reputatie 7
Badge +21

Wat @Piet van der Vooren hierboven schrijft klopt. Je kan een DVS niet gebruiken om een PC en en tv-ontvanger van een verbinding te voorzien. Koppel het netwerkkabeltje eens los van de DVS dat naar de pc gaat van jouw vrouw om te bekijken of dat het probleem verhelpt. Test daarnaast alsnog of een bekabelde verbinding naar jouw tv-ontvanger ook het probleem verhelpt. Misschien heb je iets aan het onderstaande topic.

 

Reputatie 7
Badge +20

@tomkoer

Een DVS is vragen om problemen.

Het 230 volt netwerk raakt steeds verder verstoord door diverse soorten apparaten.

Die apparaten hoeven niet in je eigen huis of bij de buren te staan.

Hierdoor werkt een DVS steeds minder goed of zelfs helemaal niet.

 

En ook al heeft het 15 jaar goed gewerkt, door de steeds grotere verstoringen op het 230 volt netwerk werken ze helaas steeds minder goed of dus helemaal niet.

 

UTP kabel is altijd de beste oplossing en verbruikt ook nog eens veel minder energie (volksmond stroom).

 

Andere optie is via WIFI.

  1. Welke Experibox of Box12 heb?
  2. Welke KPN tv ontvanger heb je?

Het losmaken van het kabeltje tussen de DVS en de computer van mijn vrouw heeft tot gevolg dat daar de snelheid weer prima is. Alleen al deze verandering zorgt er ook voor dat de TV weer redelijk goed werkt (een kleine hapering in beeld en geluid wanneer ik overschakel naar een andere zender, maar daarna gaat-ie weer prima. Ik ga voor de securiteit toch wel een kabel trekken tussen Experia box en TV ontvanger, maar moet even wachten tot mijn schouderblessure het toelaat. Voor de goede orde, Ik heb een Experia V10 en de TV ontvanger is van het merk Arris, type VIP 2952. Ik wil iedereen die zich met mijn "probleem" heeft beziggehouden ontzettend hartelijk bedanken, want met al die commentaren kom ik echt verder!

Reageer