News

Storingen op tv van KPN? Controleer je kerstverlichting!

  • 10 December 2020
  • 35 reacties
  • 3717 keer bekeken
Storingen op tv van KPN? Controleer je kerstverlichting!
Reputatie 7
  • Oud Moderator
  • 8191 reacties

De feestdagen kondigen zich al snel aan en veel huishoudens hebben extra vroeg de kerstboom dit jaar in huis gehaald. Fijn die extra sfeer en gezelligheid in de donkere dagen.
Maar zo af en toe zorgt die vrolijk versierde boom ook voor problemen met de beeldkwaliteit van interactieve tv van KPN bij je thuis.

DVS: tv-signaal over je elektranetwerk
Mogelijk stoort de kerstverlichting met je Draadloze Verbindingsset (DVS). Een DVS gebruik je om op lastig bereikbare plekken je digitale tv-ontvanger te installeren. Met deze set kun je via je stroomnet toch een verbinding opzetten van het modem naar de tv. Dit is helaas wel wat meer storingsgevoelig omdat er storingsbronnen op je elektra aanwezig kunnen zijn. Er zijn een aantal mogelijke verklaringen:

  • Kerstverlichting dat op dezelfde stekkerdoos aangesloten zit als je DVS.
  • Tijdens donkere dagen gebruik je veel meer apparaten en lampen. Het stroomnet wordt dus meer belast en vergroot de kans op storing.
  • Gebruik je veel lampen die gedimd worden? Dan kan dit ook mogelijk een oorzaak zijn voor verstoring.
  • De DVS van de buren kan jouw set beïnvloeden. Maar, dit geldt natuurlijk alleen als je buren ook echt een DVS hebben.

tv-storing oplossen: ontkoppel je kerstverlichting 
Maak je gebruik van een DVS en ervaar je problemen met de beeldkwaliteit of andere onverklaarbare foutcodes op je tv? Schakel dan eerst alle kerstversiering uit. Hiermee sluit je direct uit dat het probleem in de kerstverlichting zit. Meer weten: kerstversiering en DVS

Geen DVS of nog steeds een foutmelding of een haperend beeld? Ga dan meteen verder aan de slag via onze online tool: Oplossen van slecht of haperend beeld iTV

 

 


35 reacties

Zelfs een telefoonoplader kan, net als een trafo en ledberlichting, desastreus zijn voor de werking van een "draadloze" verbindingsset. Als je een DVS op een echt schoon lichtnet plaatst dan zal deze prima werken, het zijn echt de interferenties van storende apparaten die de werking sterk negatief kunnen beïnvloeden.

 

Omvormers zijn inderdaad ook grote storingsbronnen. De omvormer van de zonnepanelen zit, als het goed is, op een aparte groep met eigen aardlekschakelaar. Een goede installateur zorgt voor een gedegen filter tussen de groepen waarmee het doorlopen van deze storingen tegengegaan wordt.


nog nooit gezien dat een monteur een filter plaatst

laat staan een extra aardlek en helemaal niet type B (let op ik bedoel GEEN automaat)

een fout met onder andere bij elektrische auto laadstation is een type B verplicht

en geen A (wat voor wisselstroom) voldoende is in elk woonhuis zijn ze er

het filter hoort in de zonnecellen regelaar zelf te zitten en niet in de meterkast

wat betreft filter die ik heb geplaatst voor het x10 systeem in meterkast

gelukkig gebruik ik het niet meer en ben over naar knx

x10 plc over lichtnet is eigenlijk het zelfde wat de “draadloze” verbindingset doen

en inderdaad een telefoon lader kan storen maar zolang je het origineel gebruik zal dit reuze mee vallen

 

Het probleem met dvs en kerstverlichting zit ‘m in de transformator blokken die bij kerstverlichting zitten. Deze blokken zitten uiteraard ook bij andere producten, maar met kerst worden deze veel aangesloten (hoeft dus niet perse alleen met kerst te zijn, maar ze worden wel veel met kerst gebruikt).

Kerstverlichting met alleen een stekker in het stopcontact gestoken en die geen transformator bevat zal vrijwel geen storingen opleveren. Wat wel storingen kan opleveren zijn bijvoorbeeld de mooie lampjes die knipperen.

Los van alles kan dit ook nog eens er voor zorgen dat niet alleen het tv signaal verstoort wordt, maar ook het dsl signaal, wat dan zorgt dat niet alleen de tv wegvalt maar ook het internet en bellen signaal.

Ik zelf ,sprekend uit mijn ervaringen als monteur, vervang bij klanten de dvs voor kabels omdat het dvs signaal stoort op het dsl signaal. Hier hoeft niet eens een apparaat voor te storen, maar sommige huizen of stroomnetten zijn gewoonweg niet helemaal geschikt voor dvs, dan al niet te spreken over 3-fase netten.

Dat dit topic nu wordt geplaatst, en dan spreek ik mijn vermoeden uit, is omdat nu iedereen de kerstverlichting tevoorschijn haalt en aansluit. In september/oktober was dit (op sommige hele grote kerstfans na) nog niet het geval.

 

En voor @beosound100: in de foutcorrectie of bitrate is niets veranderd.

Het probleem met dvs en kerstverlichting zit ‘m in de transformator blokken die bij kerstverlichting zitten. Deze blokken zitten uiteraard ook bij andere producten, maar met kerst worden deze veel aangesloten (hoeft dus niet perse alleen met kerst te zijn, maar ze worden wel veel met kerst gebruikt).

Kerstverlichting met alleen een stekker in het stopcontact gestoken en die geen transformator bevat zal vrijwel geen storingen opleveren. Wat wel storingen kan opleveren zijn bijvoorbeeld de mooie lampjes die knipperen.

Los van alles kan dit ook nog eens er voor zorgen dat niet alleen het tv signaal verstoort wordt, maar ook het dsl signaal, wat dan zorgt dat niet alleen de tv wegvalt maar ook het internet en bellen signaal.

Ik zelf ,sprekend uit mijn ervaringen als monteur, vervang bij klanten de dvs voor kabels omdat het dvs signaal stoort op het dsl signaal. Hier hoeft niet eens een apparaat voor te storen, maar sommige huizen of stroomnetten zijn gewoonweg niet helemaal geschikt voor dvs, dan al niet te spreken over 3-fase netten.

Dat dit topic nu wordt geplaatst, en dan spreek ik mijn vermoeden uit, is omdat nu iedereen de kerstverlichting tevoorschijn haalt en aansluit. In september/oktober was dit (op sommige hele grote kerstfans na) nog niet het geval.

 

En voor @beosound100: in de foutcorrectie of bitrate is niets veranderd.


dan is het toch duidelijk dat die dingen uit de (web)shop gehaald moeten worden

en niet aangeraden worden

Canaldigitaal raad mij ook niet aan een “draadloze” verbindingset van ontvanger naar schotel

als je itv neemt moet je verplicht een utp kabel leggen simpel

bij veel huizen is het telefoon/coax er uit utp erin klaar

mensen zijn te lui en pakken snel een stekker blok en denken dat het goed werkt terecht omdat deze bij kpn aangeboden worden

dat lijkt mij niet een verstandige keuze deze tekoop aan te bieden bij de provider

als mensen het dan bijvoorbeeld bij de Mediamarkt kopen is het een eigen risico of het werkt of niet

en hebben de kpn monteurs geen last van de door kpn aangeboden stekkerblokken (draadloze verbindingsets)

Reputatie 5

Een voeding met een TRANSFORMATOR zal per definitie minder storen dan een geschakelde voeding (en zeker chinese meuk die niet of amper ontstoord is) die nagenoeg overal in gebruikt wordt tegenwoordig omdat het zo energiezuinig zou zijn, wat dan ook het enige voordeel is en eventueel gewicht en grootte. CE uit china wordt wel eens vergeleken met ons westerse CE teken, maar eigenlijk is dat China Export, waar je wat van kan vinden.

Niet alles over een kam scheren 

Bijna alles in van China kom af 

Bijvoorbeeld mijn hp elitebook voeding 

En dat is gewoon goed ondanks dat het uit China komt 

China heeft ook goede producten 

Maar ook hele slechte 

zelfs mijn Denon versterker staat achterop made in China

Reputatie 5

Als ik de voeding van mijn HP laptop bij een luidsprekersetje van de PC leg, dan stoort dat. Is nu de voeding van goede kwaliteit omdat het luidsprekersetje troep is of omgekeerd? Dat die voeding stoort zegt al genoeg over de kwaliteit van die voeding!

Er zijn genoeg fabrikanten die spullen in China laten maken en in mekaar laten zetten en daar “bovenop zitten”. Maar dat geld niet voor allemaal!

Als ik de voeding van mijn HP laptop bij een luidsprekersetje van de PC leg, dan stoort dat. Is nu de voeding van goede kwaliteit omdat het luidsprekersetje troep is of omgekeerd? Dat die voeding stoort zegt al genoeg over de kwaliteit van die voeding!

Er zijn genoeg fabrikanten die spullen in China laten maken en in mekaar laten zetten en daar “bovenop zitten”. Maar dat geld niet voor allemaal!


dan geldt dat ook voor de voeding van de boxjes zelf nee of de voeding van de itv ontvanger

of van de experiabox of van het NT glasvezelkastje

nee van de tv zelf enz. enz.

@beosound100kijk voor de gein eens op de producten echt waar het meeste bijna alles is mede in China

waaronder de spullen van kpn zelf

en ik heb 8 laptops staan die geen van alle storen

 

Reputatie 2

Waar haalt KPN het lef vandaan de traagheid van hun tv-ontvangers nu ineens te wijten aan de kerstverlichting bij de mensen thuis?? Wat is dit voor onzin!! De tv-ontvangers zijn al traag sinds, wat was het, augustus, sinds KPN die zo gewéldige update heeft gedaan, met die zo fántastische nieuwe indelingen en lay-outs. Ik ben geen elektrotechnicus, maar volgens mij is het toch echt onmogelijk dat elektrische apparaten kunnen storen op andere, spanningsloze, in de verpakkingsdoos op zolder opgeborgen kerstlampjes! 

Ik maak al jaren gebruik van de DVS en vóór die inmiddels beruchte KPN layout werkte het prima ,zonder noemenswaardige vertraging. 

KPN is gewoon te arrogant om oorzaken van vertragingen en storingen bij zichzelf te zoeken. Ander voorbeeld hiervan, wat niet zozeer op dit topic slaat, maar wel de arrogantie en slechte informatie en service van KPN aangeeft. Ik heb momenteel ook een probleem met de vaste telefonie. Dat werkt sinds een paar weken ineens niet meer.  Na eerst zelf van alles te hebben geprobeerd met opnieuw opstarten, harde resets, etc., etc.  heb ik vervolgens nu al drie keer iemand van KPN voor aan de (mobiele) telefoon gehad. Alle drie komen niet verder dan hetzelfde te doen als wat ik zelf dus al tig keer heb geprobeerd. Vervolgens hebben ze alle drie aangegeven mijn probleem aan de technische dienst door te geven, die mij dan op mijn mobiele telefoon zouden gaan terugbellen. U raadt het al, ik heb niemand meer gehoord.  

I.t.t. mijn telefoonprobleem kan ik gelukkig nog wel tv kijken na de ‘super-update’ van KPN, maar geduld moet daarbij kennelijk een schone zaak zijn. 

Misschien dat we anders de kerstman moeten bellen, als het dan toch de schuld van zijn feest is... 

 

Waar haalt KPN het lef vandaan de traagheid van hun tv-ontvangers nu ineens te wijten aan de kerstverlichting bij de mensen thuis?? Wat is dit voor onzin!! De tv-ontvangers zijn al traag sinds, wat was het, augustus, sinds KPN die zo gewéldige update heeft gedaan, met die zo fántastische nieuwe indelingen en lay-outs. Ik ben geen elektrotechnicus, maar volgens mij is het toch echt onmogelijk dat elektrische apparaten kunnen storen op andere, spanningsloze, in de verpakkingsdoos op zolder opgeborgen kerstlampjes! 

Ik maak al jaren gebruik van de DVS en vóór die inmiddels beruchte KPN layout werkte het prima ,zonder noemenswaardige vertraging. 

KPN is gewoon te arrogant om oorzaken van vertragingen en storingen bij zichzelf te zoeken. Ander voorbeeld hiervan, wat niet zozeer op dit topic slaat, maar wel de arrogantie en slechte informatie en service van KPN aangeeft. Ik heb momenteel ook een probleem met de vaste telefonie. Dat werkt sinds een paar weken ineens niet meer.  Na eerst zelf van alles te hebben geprobeerd met opnieuw opstarten, harde resets, etc., etc.  heb ik vervolgens nu al drie keer iemand van KPN voor aan de (mobiele) telefoon gehad. Alle drie komen niet verder dan hetzelfde te doen als wat ik zelf dus al tig keer heb geprobeerd. Vervolgens hebben ze alle drie aangegeven mijn probleem aan de technische dienst door te geven, die mij dan op mijn mobiele telefoon zouden gaan terugbellen. U raadt het al, ik heb niemand meer gehoord.  

I.t.t. mijn telefoonprobleem kan ik gelukkig nog wel tv kijken na de ‘super-update’ van KPN, maar geduld moet daarbij kennelijk een schone zaak zijn. 

Misschien dat we anders de kerstman moeten bellen, als het dan toch de schuld van zijn feest is... 

 


misschien komt er nog een oplossing

zie

10/12: HTML release 4.111.212 > teruggedraaid 11/12! Zodra nieuwe datum bekend is laten we het weten.

  • Wijzigingen (onder water) in de gids om de snelheid daarvan te verbeteren
  • Als Picture in Picture nog niet geactiveerd is op je ontvanger krijg je daar eenmalig een notificatie van als je de gids opent. Dit hebben we ook vorige maand in een release gedaan, maar doen we nu nog een keer om te zorgen dat zo veel mogelijk mensen goed weten dat dit weer kan.

 

dit topic:

 

Reputatie 7

Waar haalt KPN het lef vandaan de traagheid van hun tv-ontvangers nu ineens te wijten aan de kerstverlichting bij de mensen thuis?? Wat is dit voor onzin!!

Dat doen ze toch ook nergens.

Reageer