Beantwoord

Teleurstellende eerste ervaringen met KPN platform... overweeg weer terug te gaan naar kabel

  • 17 October 2021
  • 67 reacties
  • 1940 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

67 reacties

Reputatie 7

Maar @Bram_, zorg er dan  in ieder geval eens voor dat wij als glasabonnees eindelijk onze opnames via de iTV app terug kunnen kijken en in kunnen plannen.

Ik weet dat de iTV app exact weet welke HD-"Glas" opnames er gemaakt zijn immers dat wordt keurig bij de zender aangegeven.

Onderstaand de opnames die in de iTV app beschikbaar zijn en waarin de bovenstaande dus ontbreken.

Hier staan alleen opnames van HD zenders die door onze jongste dochter via de app ingepland zijn en van zenders waar geen HD-"Glas" variant van beschikbaar is.

Ik voel me een roepende in de woestijn, hebben jullie dan echt niet door wat voor een enorme tekortkoming het ontbreken van die opnames in de iTV app is.

Ik hoef ze uiteraard niet in de HD-"Glas" kwaliteit terug te zien, maar gewoon in de best mogelijke kwaliteit binnen de iTV app.

 

DOE HIER WAT AAN!

*Admin: aangepast ivm ongepast taalgebruik

Reputatie 1

@wjb Ik begrijp uit je post dat je hier enorm gefrustreerd over bent. Wellicht ook volledig terecht, maar je kaapt daarmee nu wel mijn draadje en doet dat met krachttermen als “GVD”. Dat past niet zo goed bij de rest van dit gesprek met @Bram_, die hier gewoon reageert op mijn vraag.

Reputatie 7

Dit bericht is van 26 juni 2019 en het wordt echt hoog tijd dat KPN die belofte eens nakomt.

Reputatie 1

@GeSp waarom markeer je iets als antwoord dat niets met de oorspronkelijke post te maken heeft?

Reputatie 7
Badge +24

@GeSp waarom markeer je iets als antwoord dat niets met de oorspronkelijke post te maken heeft?

@GeSp is een gewone forumdeelnemer. Die kan in uw topic geen reactie als antwoord markeren. Dat kan alleen u of een KPN medewerker. 

Reputatie 1

Duidelijk @Nick83. Dank voor de toelichting. En sorry @GeSp. Dan heb ik het notificatie=mailtje van het forum verkeerd begrepen. Zal dan wel iemand van kpn zijn geweest.

Mijn opmerkingen zijn overigens niet weggenomen, beste kpn. Maar ik heb glasvezel toch maar gehouden, met hoop op verbetering… of dat we voldoende aan de minpuntjes wennen ;-)

Reputatie 7
Badge +17

@Esc70 ik heb een fout gemaakt bij het markeren van het antwoord. Deze is ondertussen niet langer gemarkeerd. Het is in dit soort topics soms lastig om echt een “antwoord” te krijgen gezien er niet echt een vraag wordt gesteld. Daarnaast is het ook zo dat veel van de dingen die je opmerkt dingen zijn die, als ze aangepast worden, niet aangepast worden binnen korte tijd. Wel is het zo dat dit gesprek met een gemarkeerd antwoord natuurlijk niet op hoeft te houden. In dit geval markeer ik je laatste bericht als antwoord. Weet dat je suggesties hier worden genoteerd en dat we blijven kijken hoe we het gebruiken van de producten van KPN zo makkelijk mogelijk kunnen maken terwijl we toch rekening blijven houden met dat mensen niet altijd dezelfde dingen leuk vinden. 

Badge

Ik het er ook spijt van en ga ook terug naar de kabel, tenminste als het me lukt om op te zeggen. Want dat gaat helaas nog niet. Mijn punten:

 

  1. Beeldkwaliteit van de LG WebOS app is expres verlaagd om je zo te dwingen om een extern kastje te gebruiken. Fout verdienmodel dat bovendien milieuvervuilend is: Honderdduizenden decoderkastjes worden nu verplicht gebruikt in huishoudens waar eigenlijk ook een geschikte Smart TV staat. Dat is echt niet meer van deze tijd!
  2. Beperkingen met opnemen en terugkijken van o.a. BBC
  3. Je kunt niet vooruit spoelen als je iets op pauze hebt gezet. Ook niet als je een foutje hebt gemaakt. Ik zit nu The Bourne Legacy bijna een half uur dubbel te kijken omdat we per ongeluk weer terug naar het begin van de film gingen
  4. Een extern kastje met een eigen afstandsbediening, het koppelen met HDMI CEC werkt maar beperkt met de bestaande LG afstandsbediening.
  5. Een ontzettend karig en oubollige interface van die Arris decoder, het is geen 2001 meer. Zeker als je de KPN app ziet, is die Arris decoder echt ontzettend treurig.
Reputatie 7

Beeldkwaliteit van de LG WebOS app is expres verlaagd om je zo te dwingen om een extern kastje te gebruiken.

Dat is natuurlijk niet zo, de werkelijke reden is dat het technisch nog volstrekt onhaalbaar is om 2,5 miljoen huishoudens te voorzien van unicasts TV streams waarbij dus voor elke televisie een aparte stream over het netwerk gestuurd moet worden. De centrale infrastructuur van KPN zou daardoor volledig overbelast raken.

Badge

Ik geloof dat niet zo. De extra belasting door een hogere bitrate is minimaal. En als Disney+ en Netflix het kunnen, dan kan KPN het ook.

Reputatie 7

Ik geloof dat niet zo. De extra belasting door een hogere bitrate is minimaal. En als Disney+ en Netflix het kunnen, dan kan KPN het ook.

Twee dingen:

1) Disney+ en Netflix gebruiken veel zwaardere (en efficiëntere) compressie omdat zij daar de tijd voor hebben aangezien het geen live televisie betreft. Zij hoeven niet "on-the-fly" te comprimeren maar leggen de gecomprimeerde content vast op hun servers.

2) Die enorme extra belasting van het netwerk komt bovenop de al bestaande belasting mede veroorzaakt door Netflix en consorten.

Zie ook

 

Badge

Sorry, maar het is allemaal kletspraat. Ik heb ook een keer NL Ziet getest en die kwaliteit is ook al een heel stuk beter dan de kwaliteit van de KPN app. Ook Ziggo GO streamt in betere kwaliteit naar mijn Chromecast dan die app.

Reputatie 7

Ook Ziggo GO streamt in betere kwaliteit naar mijn Chromecast dan die app.

Wow, Ziggo GO is maximaal 720P terwijl de iTV app tenminste nog 1080i levert.

 

Sorry, maar het is allemaal kletspraat. 

Je hoeft het natuurlijk niet te geloven maar als iedereen via die apps televisie zou gaan kijken dan zal er zo'n 12,5Tbps extra aan data gedistribueerd moeten worden. Dat is bijna gelijk aan de piekwaarden die het AMS-IX knooppunt heden ten dage verwerkt.

Reputatie 7
Badge +24

De kwaliteit is denk ik expres veel slechter omdat het een "gratis" dienst is. Gratis in de zin van dat er niets extra's voor in rekening gebracht word als je het gebruikt.

Als de kwaliteit net zo goed zou zijn als met de kastjes, dan zouden er veel te veel 2de en 3de tv ontvangers retour gestuurd worden en daar zou KPN veel geld mee mis lopen.

KPN zou de kwaliteit gelijk kunnen trekken en er dan 5 euro voor in rekening kunnen brengen. Dat zal in de toekomst wel gebeuren. Maar ik denk dat het daar nu nog iets te vroeg voor is.

Badge

 @Nick83 en daar slaat KPN de plank mis.

KPN kan daar veel productie, plastic, recycling enzovoort mee besparen als ze wél primair focussen op die app. Er zijn nu honderdduizenden kastjes in huishoudens terwijl daar ook een geschikte smart TV in huis staat. En dan dwingt KPN je om het via zo'n treurig kastje te gaan kijken.

Ik zou heel graag € 5 per maand willen betalen om die de app TV in normale hoge kwaliteit te kunnen kijken. Je bespaart daarmee een extern kastje, een extra afstandsbediening, ruimte bij je TV en een stopcontact. Ik denk dat veel klanten dit zouden willen.

Ik ervaar geen beperkingen met het opnemen en weer afspelen van BBC zenders. Uitgesteld kijken is muv. BBC First echter niet mogelijk. Opnemen is eigenlijk altijd de betere keuze. Ook bij de reclame zenders waar je inderdaad niet kunt spoelen bij uitgesteld kijken. Dat kan altijd wel bij opnames.

En verder gebruik ik altijd de KPN afstandsbediening, die van m'n LG tv's liggen in een hoekje te verstoffen. Je kunt de ontvanger zelfs zo instellen dat die de tv ook voor je inschakelt (uit helaas nog niet). 

Reputatie 7
Badge +24

Je hoeft het natuurlijk niet te geloven maar als iedereen via die apps televisie zou gaan kijken dan zal er zo'n 12,5Tbps extra aan data gedistribueerd moeten worden. Dat is bijna gelijk aan de piekwaarden die het AMS-IX knooppunt heden ten dage verwerkt.

Dan ga je uit van een situatie waarbij alle klanten van KPN die app tegelijk gebruiken? Of hoe zit die berekening daar achter anders in elkaar?

Reputatie 7
Badge +24

 @Nick83 en daar slaat KPN de plank mis.

KPN kan daar veel productie, plastic, recycling enzovoort mee besparen als ze wél primair focussen op die app. Er zijn nu honderdduizenden kastjes in huishoudens terwijl daar ook een geschikte smart TV in huis staat. En dan dwingt KPN je om het via zo'n treurig kastje te gaan kijken.

Ik zou heel graag € 5 per maand willen betalen om die de app TV in normale hoge kwaliteit te kunnen kijken. Je bespaart daarmee een extern kastje, een extra afstandsbediening, ruimte bij je TV en een stopcontact. Ik denk dat veel klanten dit zouden willen.

Dat denk ik ook wel. Maar ik denk dat KPN dat nog niet durft. Want er zijn zo af en toe nog wel wat issues mee. En als je er als provider geld voor vraagt, dan moet het wel goed zijn.

Badge

Ook Ziggo GO streamt in betere kwaliteit naar mijn Chromecast dan die app.

Wow, Ziggo GO is maximaal 720P terwijl de iTV app tenminste nog 1080i levert.

 

Sorry, maar het is allemaal kletspraat. 

Je hoeft het natuurlijk niet te geloven maar als iedereen via die apps televisie zou gaan kijken dan zal er zo'n 12,5Tbps extra aan data gedistribueerd moeten worden. Dat is bijna gelijk aan de piekwaarden die het AMS-IX knooppunt heden ten dage verwerkt.

Nou @wjb Ik heb geschakeld tussen de twee streams. En de Chromecast stream van Ziggo is echt beter. Bij KPN zit er een soort grain overheen, de kleuren zijn flets en grauw en het beeld toont niet als 1080(i), daarnaast zie je veel meer compressie rondom bijvoorbeeld logo's en toont het alles behalve 1080 als je het vergelijkt.  Met je ‘Wow’ suggereer je nu dat ik of naar Specsavers moet, of dat ik klets, of dat ik er geen verstand van zou hebben.

Ik heb de cijfers even niet paraat natuurlijk. Maar ja Youtube, Netflix, Amazon Prime,  Disney+ enzovoort gebruiken allemaal unicast. Ik snap dat dat een heleboel bandbreedte betekent. Maar het is nu eenmaal zo, daar moet de infrastructuur dan op aangepast worden. En het is ook niet zo dat iedereen van de ene dag op de andere dag TV gaat kijken via de app.

Een eindgebruiker zou daar niet de dupe van moeten worden. Ik snap de technische verschillen, maar ik neem 1Gbit/s glasvezel af bij KPN en ik zou verder niet vermoeid moeten worden met de beperkingen dat de multicast-implementatie voor internet (applicaties) eigenlijk nooit van de grond gekomen is.

Bovendien lijkt het mij dat de multicast voordelen voor het core netwerk van KPN alleen gelden voor de mensen die live-TV kijken naar en hetzelfde kanaal delen. Zodra ze pauzeren, terugspoelen of een opname terugkijken is de kans dat iemand dat op dezelfde manier doet niet zo groot volgens mij. De app zelf buffert niet zover ik weet. Maar goed ik heb mij hier niet in verdiept.

12,5Tbps extra bandbreedte op de core staat gelijk aan zo'n 1,2 miljoen huishoudens die dan op een 10Mbit/s stream tegelijkertijd TV aan het kijken zijn via de app. Ik denk dat het in de praktijk veel minder is, omdat de multicast bandbreedte-voordelen niet 100% zijn als mensen naar verschillende zenders kijken.

Badge

Je hoeft het natuurlijk niet te geloven maar als iedereen via die apps televisie zou gaan kijken dan zal er zo'n 12,5Tbps extra aan data gedistribueerd moeten worden. Dat is bijna gelijk aan de piekwaarden die het AMS-IX knooppunt heden ten dage verwerkt.

Dan ga je uit van een situatie waarbij alle klanten van KPN die app tegelijk gebruiken? Of hoe zit die berekening daar achter anders in elkaar?

Hij neemt hierin ook niet mee dat de bandbreedtebesparing van multicast alleen geldt voor mensen die gelijktijdig hetzelfde kijken. Dus als jij NPO1 kijkt en ik kijk RTL4 op hetzelfde moment, dan zijn er voor ons geen multicast voordelen.

Die 12,5Tbs zou wellicht mogelijk zijn als iedereen tegelijkertijd live de persconferentie kijkt. Om een voorbeeld te noemen. Maar Als KPN 2,4 miljoen gelijktijdige TV kijkers heeft via de app en ze kijken gemiddeld naar 12 verschillende zenders, dan heb je veel minder multicast voordelen dan nu geschetst wordt. Bovendien gelden de voordelen voornamelijk op de core, hoe verder de streams richting de huizen komen, hoe minder voordeel er is vanwege de nodige aftakkingen in de routeringen.

Reputatie 7
Badge +8

 @Nick83 en daar slaat KPN de plank mis.

KPN kan daar veel productie, plastic, recycling enzovoort mee besparen als ze wél primair focussen op die app. Er zijn nu honderdduizenden kastjes in huishoudens terwijl daar ook een geschikte smart TV in huis staat. En dan dwingt KPN je om het via zo'n treurig kastje te gaan kijken.

Ik zou heel graag € 5 per maand willen betalen om die de app TV in normale hoge kwaliteit te kunnen kijken. Je bespaart daarmee een extern kastje, een extra afstandsbediening, ruimte bij je TV en een stopcontact. Ik denk dat veel klanten dit zouden willen.

Dat denk ik ook wel. Maar ik denk dat KPN dat nog niet durft. Want er zijn zo af en toe nog wel wat issues mee. En als je er als provider geld voor vraagt, dan moet het wel goed zijn.

Alsof er met de ‘kastjes’ nooit problemen zijn of zo geweldig veel mogelijkheden hebben. De nieuwste zijn met een Bluetooth afstandsbediening te bedienen. Wat een vooruitgang, terwijl iets heel gewoons als HDMI-CEC ontbreekt.

Badge

 @Nick83 en daar slaat KPN de plank mis.

KPN kan daar veel productie, plastic, recycling enzovoort mee besparen als ze wél primair focussen op die app. Er zijn nu honderdduizenden kastjes in huishoudens terwijl daar ook een geschikte smart TV in huis staat. En dan dwingt KPN je om het via zo'n treurig kastje te gaan kijken.

Ik zou heel graag € 5 per maand willen betalen om die de app TV in normale hoge kwaliteit te kunnen kijken. Je bespaart daarmee een extern kastje, een extra afstandsbediening, ruimte bij je TV en een stopcontact. Ik denk dat veel klanten dit zouden willen.

Dat denk ik ook wel. Maar ik denk dat KPN dat nog niet durft. Want er zijn zo af en toe nog wel wat issues mee. En als je er als provider geld voor vraagt, dan moet het wel goed zijn.

Alsof er met de ‘kastjes’ nooit problemen zijn of zo geweldig veel mogelijkheden hebben. De nieuwste zijn met een Bluetooth afstandsbediening te bedienen. Wat een vooruitgang, terwijl iets heel gewoons als HDMI-CEC ontbreekt.

Dat Arris kastje is echt een treurig uitgekleed ding met een oubollige en beperkte interface. Dat HDMI-CEC ontbreekt is natuurlijk echt een misser

Vanochtend moest ik de stroom er al afhalen, omdat hij niet in wilde schakelen trouwens. En daarna sloeg de afstandsbediening ook vast, daar moest ik de batterijen vervolgens uithalen. Enfin, de boel is ingepakt, ik heb van KPN bevestiging gekregen dat het geregeld is en dat ik de boel terug mag sturen.

Dan blijft de teleurstelling over. Ik had heel graag TV willen kijken via de KPN app. Maar het mag nog niet zo zijn.

Voorlopig maar weer naar Ziggo met CI+ module en timeshiften en opnemen via mijn LG TV.

Reputatie 7

Hij neemt hierin ook niet mee dat de bandbreedtebesparing van multicast alleen geldt voor mensen die gelijktijdig hetzelfde kijken. Dus als jij NPO1 kijkt en ik kijk RTL4 op hetzelfde moment, dan zijn er voor ons geen multicast voordelen.

Die 12,5Tbs zou wellicht mogelijk zijn als iedereen tegelijkertijd live de persconferentie kijkt. Om een voorbeeld te noemen. Maar Als KPN 2,4 miljoen gelijktijdige TV kijkers heeft via de app en ze kijken gemiddeld naar 12 verschillende zenders, dan heb je veel minder multicast voordelen dan nu geschetst wordt. Bovendien gelden de voordelen voornamelijk op de core, hoe verder de streams richting de huizen komen, hoe minder voordeel er is vanwege de nodige aftakkingen in de routeringen.

Die 12,5Tbps zijn gebaseerd op dat 85% van de programma's anno vandaag nog altijd live gekeken worden en dus als multicasts verzonden worden.

Die 85% is gebaseerd op de cijfers van Stichting KijkOnderzoek.

Reputatie 7
Badge +24

Bovendien gelden de voordelen voornamelijk op de core, hoe verder de streams richting de huizen komen, hoe minder voordeel er is vanwege de nodige aftakkingen in de routeringen.

Dat is iets wat ik ook al eens gezegt heb. Tot de wijkcentrale heeft het nut. Dat igmp snooping. Op het laatste stukje naar de klant toe niet meer. 

Badge

Hij neemt hierin ook niet mee dat de bandbreedtebesparing van multicast alleen geldt voor mensen die gelijktijdig hetzelfde kijken. Dus als jij NPO1 kijkt en ik kijk RTL4 op hetzelfde moment, dan zijn er voor ons geen multicast voordelen.

Die 12,5Tbs zou wellicht mogelijk zijn als iedereen tegelijkertijd live de persconferentie kijkt. Om een voorbeeld te noemen. Maar Als KPN 2,4 miljoen gelijktijdige TV kijkers heeft via de app en ze kijken gemiddeld naar 12 verschillende zenders, dan heb je veel minder multicast voordelen dan nu geschetst wordt. Bovendien gelden de voordelen voornamelijk op de core, hoe verder de streams richting de huizen komen, hoe minder voordeel er is vanwege de nodige aftakkingen in de routeringen.

Die 12,5Tbps zijn gebaseerd op dat 85% van de programma's anno vandaag nog altijd live gekeken worden en dus als multicasts verzonden worden.

Die 85% is gebaseerd op de cijfers van Stichting KijkOnderzoek.

Je vergeet dan wel dat multicast alleen voordelen biedt voor de mensen die naar dezelfde zender kijken én niet pauzeren. 

Per saldo kijkt die 85% niet naar één zender. Dus dan heb je al een grote factor te pakken. En ik denk dat je ook niet de ins en outs kent van de routeringen op de core. Dus tot welk niveau de multicast voordeel biedt. Dat is grotendeels op de interne core van KPN en die belast de AMS-IX natuurlijk veel minder. Bij elke hop en subroutering van het netwerkverkeer, wordt multicast minder efficiënt.

Dus ik neem die extra belasting van 12,5Tbps met een korrel zout. En al zou het wel zo zijn, daar moeten ze dan toch maar eens naar kijken.

Als alternatief kunnen ze ook een hardwarekastje aanhouden dat via een tunnel multicast over internet ondersteunt (ik weet niet zeker hoe KPN die nu met die Arris technisch implementeert) wat simpelweg aan je netwerk gehangen wordt en waar je vervolgens via de KPN app op de TV verbinding mee maakt.

Dan hang je dat kastje in de meterkast, aan je interne netwerk en dit kastje streamt het dan vervolgens naar de clients in het huis.  Ik heb een soortgelijke oplossing lang gebruikt met Ziggo via een kastje van Digital Devices Octopus NET.

Maar dat zal allemaal wel te innoverend zijn.