Beantwoord

TV zo afstemmen zodat die start met KPN TV+

  • 20 February 2024
  • 19 reacties
  • 274 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Kan ik mijn tv zo instellen dat deze direct naar de decoder start. Nu krijg ik eerst Android tv en dan moet ik de source aanpassen. 

icon

Beste antwoord door PeterG 21 February 2024, 11:28

Bekijk origineel

19 reacties

Toeval of niet, hier dezelfde vraag :

En antwoord.

Heb je een Philips, of andere televisie met Android-TV, en start die steeds eerst op zijn eigen Android-TV startscherm?

Of bedoel je het Android-TV startscherm van de TV+ box?

Reputatie 1
Badge

Ja LG. Maar zou graag de tv box en tv tegelijkertijd aan of uit hebben met de afstandsbediening 

Maar zou graag de tv box en tv tegelijkertijd aan of uit hebben met de afstandsbediening 

Dat kan via de HDMI CEC instellingen.

Zowel in de box als in de LG aan zetten. In het LG menu staat het als SimpLinc.

Reputatie 1
Badge

Dank ga even kijken

 

Ik heb sinds kort ook het probleem dat ik op mijn LG tv eerst HDMI moet kiezen voor de opstart van mijn tv ontvanger. Ik snap wel hoe ik HDMI CEC moet instellen op mijn LG maart snap niet goed hoe ik dat op mijn tv ontvanger moet instellen.

Plus box: tandwiel- apparaat- apparaat voorkeuren- weergave en geluid- hdmi cec 

Tv en box elkaar bedienen 

Automatisch starten en stand-by aan

@PeterG ik heb geen plus box maar een 5022 tv ontvanger. Dan kan het denk ik niet.

ik heb al verder gekeken op het forum. Denk dat het beter is om het openingsscherm van de LG op uitgeschakeld te zetten en dan moet het weer als voorheen zijn (hoop ik)

5202, nee dan kan dat niet. @Drub 

Dan moet je in de LG instellen dat ie aan gaat op de gewenste hdmi ingang. En niet op het WebOS startscherm. 

Reputatie 1
Badge

Cec op lg is gelukt, maar waar staat het bij de decoder van kpn

Heb ik al genoemd, Harrie. Zie enkele reacties terug 😉.

Reputatie 1
Badge

Is gelukt Dank 

Reputatie 7
Badge +13

Wat fijn dat het gelukt is Harrie, bedankt Peter!

Reputatie 2

Dag @Remco van KPN en de rest van de KPN community, 
Ik heb sinds gisteren de KPN TV+ Box (DIW7022). Het werkt op zich allemaal prima, maar 1 ding (nog) niet. Bij mijn vorige KPN Box (VIP5202) icm mijn LG OLED42C34LA TV ging de tv ook vanzelf aan als ik de VIP5202 aanzette. 
Bij de huidige box werkt dit niet gek genoeg. Op de LG tv heb ik bij HDMI-instellingen de optie SIMPLINK (HDMI-CEC) aanstaan en op de KPN TV+ Box (DIW7022) heb ik bij Instellingen > Apparaat (Open algemene instellingen) > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > HDMI CEC het volgende aanstaan:

  • CEC activeren
  • Automatisch starten
  • Automatisch stand-by

Automatisch stand-by (KPN TV+ Box gaat in stand-by als de TV in stand-by gaat) werkt wel, maar automatisch starten (KPN TV+ Box kan de TV uit stand-by halen en van bron veranderen) werkt helaas niet.

Zie ik misschien iets over het hoofd of zijn er meer mensen die dit herkennen? Bedankt alvast voor je reactie.

Reputatie 7
Badge +13

@RKlaassen Welkom bij de KPN Community. Wat jij beschrijft zou ik zelf ook doen persoonlijk. Wellicht is er dan toch iets van een instelling op de tv die nog ingesteld dient te worden waardoor je deze forceert om op het juiste AV-kanaal te gaan staan.

Reputatie 2

@RKlaassen Welkom bij de KPN Community. Wat jij beschrijft zou ik zelf ook doen persoonlijk. Wellicht is er dan toch iets van een instelling op de tv die nog ingesteld dient te worden waardoor je deze forceert om op het juiste AV-kanaal te gaan staan.

@Remco van KPN Dank voor je reactie. Ik ga inderdaad nog een en ander proberen. Ik lees in andere KPN Fora dat er meer mensen (met een LG tv) tegen hetzelfde probleem aanlopen. Het is jammer dat het niet (goed) werkt. Nogmaals, ik ga nog een en ander testen. Mocht ik een oplossing (of tijdelijke workaround) hebben gevonden dan laat ik het direct weten in dit forum.

Reputatie 2

@Remco van KPN en anderen. Ik heb nog een aantal tests met instellingen (op zowel KPN TV+ Box als op mijn LG TV) gedaan en heb voor nu in ieder geval wel kunnen ontdekken wanneer het wel en wanneer niet goed gaat!
Namelijk, als ik op de KPN TV+ Box bij Instellingen > Energiebesparing op:

1. Ecostand heb staan dan haalt de KPN TV+ Box de TV NIET uit stand-by stand (TV gaat dus niet ook automatisch aan), en
2. Snelle start heb staan dan haalt de KPN TV+ Box de TV WEL uit stand-by stand (TV gaat ook automatisch aan)

Notabene. Andersom werkt het wel ‘gewoon’ d.w.z. met uitzetten / in stand-by zetten van de KPN TV+ Box (met de KPN AB) gaat de TV ook netjes in stand-by. 

Voorzichtige conclusie: het lijkt er dus op dat tijdens het ‘ontwaken’ van de KPN TV+ Box uit de ecostand (wat ongeveer 40 seconden duurt) er geen signaal naar de HDMI CEC wordt gestuurd waarmee de actie ‘De KPN TV+ Box kan de TV uit stand-by halen en van bron veranderen’ moet worden getriggerd.
Daarnaast kwam ik er (per toeval eigenlijk) achter dat, wanneer de Ecostand AAN staat en je zet de KPN TV+ Box uit/in stand-by (TV gaat dan ook netjes uit) en je zet de KPN TV+ Box binnen 10 seconden weer aan, de TV  ook ‘gewoon’ weer aangaat. Dus het lijkt toch echt iets te zijn met HDMI CEC ‘miscommunicatie’ tussen de KPN TV+ Box en de TV in die 40 seconden opstarten vanuit de ecostand. Misschien iets voor de techneuten van KPN om dit uit te (willen) zoeken?


 

Reputatie 7
Badge +13

Bedankt voor het testen @RKlaassen. Ik koppel de feedback terug! Dan zou ik voor nu ook adviseren van de Snelle start te werken. Ik weet namelijk niet of dit op korte termijn gewijzigd kan worden namelijk. 

Reputatie 2

Bedankt voor het testen @RKlaassen. Ik koppel de feedback terug! Dan zou ik voor nu ook adviseren van de Snelle start te werken. Ik weet namelijk niet of dit op korte termijn gewijzigd kan worden namelijk. 

Beste @Remco van KPN. Inmiddels heb ik nog wat tests gedaan en heb nu een werkende workaround gevonden, waarbij én de Ecostand aan staat én waarbij de KPN TV+ Box de TV uit stand-by stand haalt (TV gaat ook automatisch aan).

Hiervoor heb ik op mijn LG OLED42C34LA TV bij Instellingen > Algemeen > Systeem > Aanvullende instellingen > Startpagina-instellingen > Scherm inschakelen, de optie ‘Startpagina’ gewijzigd in ‘Recente invoer’. Om nu de KPN TV+ box en de TV samen aan te krijgen (de workaround) moet ik op de KPN AB de knop ‘TV’ (linksboven) gebruiken. Hiermee gaat zowel de KPN TV+ box als de TV aan.

NB. Dit werkt alleen met de knop ‘TV’ op de AB, niet met de knop ‘KPN’ (rechtsboven), vandaar dat ik het een workaround noem. Maar goed, voor nu werkt het voor mij. Hopelijk vind KPN nog een structurele oplossing.

Reageer