Vraag

Wat doet KPN aan de storingsgevoelige DVS?

  • 12 December 2021
  • 34 reacties
  • 1390 keer bekeken

Al sinds ik glasvezel heb en door Telfort destijds de Experiabox heb laten aansluiten, met voor de TV een draadloze DVS-set heb ik daarmee problemen.
Helaas zitten mijn modem + box in de meterkast in de hal en is een bekabelde verbinding zeer moeilijk aan te leggen. Ik zou dat nu ook fysiek niet meer kunnen.
Maar die DVS levert problemen op.

Toegegeven: soms draait het gewoon weken prima!
En dan opeens staan de lampjes weer rood. Inmiddels ken ik de procedure uit mijn hoofd.
Beide units resetten en dan opnieuw verbinding laten maken. Meestal werkt dit het beste.
Soms moet ik dit zelfs een paar keer uitvoeren en ‘ren’ ik dus 8x heen en weer tussen meterkast en woonkamer. En dat natuurlijk middenin een film waarvan je niks wil missen…

Ik vind het niet professioneel dat KPN (maar destijds ook de mensen van Telfort) dit alleen maar afdoen met een herstelprocedure. Deze draadloze set is gevoelig.
Maar ik kan nu niets anders!
Een lange kabel heb ik voor nood liggen maar ligt dan midden over de vloer van de woonkamer!

Wordt er niet gewerkt aan een stabielere draadloze verbinding?
Of moet ik ooit een keer een monteur tegen betaling van de hoofdprijs een kabel laten aanleggen?
(Moet ik wel een paar jaar voor sparen...)


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

34 reacties

Hallo @John van de Rest ,

Helaas...Het is en blijft een slecht product.Maar als je een v10A of box 12 hebt kan je via een goedkope RE200 wifi extender ook tv kijken(als je de decoder op de ethernet poort van de extender doet).Dat valt te proberen….Bij de action is die heel goedkoop.

Zie hier:https://www.action.com/nl-nl/p/tp-link-wifi-versterker/

Heb je nog deze oude, antieke, set @John van de Rest ?

 

Heb je nog deze oude, antieke, set @John van de Rest ?

 

Nee, de DVS1200… Maar werkt allemaal volgens zelfde principe neem ik aan?

 

Ja. Data stransmissie via het stroomnet. Maar dat laatste zegt het al: het is er nooit op gemaakt maar voor stroom.

Negatieve invloeden: magnetron, dimmers, kerstverlichting, ….

Op het forum beschouwen we de DVS, welke dan ook, als een tijdelijke oplossing om de tijd te nemen voor bekabeling. Eén keer moeite, maar járen en járen plezier van.

Als je het niet zelf kunt kun je een lokale installateur inschakelen natuurlijk. Er is altijd wel een route voor een kabel te vinden.

Ja. Data stransmissie via het stroomnet. Maar dat laatste zegt het al: het is er nooit op gemaakt maar voor stroom.

Negatieve invloeden: magnetron, dimmers, kerstverlichting, ….

Op het forum beschouwen we de DVS, welke dan ook, als een tijdelijke oplossing om de tijd te nemen voor bekabeling. Eén keer moeite, maar járen en járen plezier van.

Als je het niet zelf kunt kun je een lokale installateur inschakelen natuurlijk. Er is altijd wel een route voor een kabel te vinden.

In het begin had ik nog analoge TV! Want ook nog geen smart TV. Vond ik op zich prima.
Toen kon ik nog zelf een lange gewone witte coax kabel aanleggen door een paar muren en netjes weggewerkt. Nu kan ik dat niet meer door slechte benen en knieën.
Toen analoge TV verdween moest ik wel naar de ‘fijne’ Interactieve TV. Vanaf het begin nooit fan van geweest. Maak er nauwelijks gebruik van, dan zeldzaam eens terugkijken en soms even pauzeren (wat ook vaak niet goed werkt).

Maar ik ben een oude ICT-er en heb nog nooit iets beters zien werken dan gewone netwerkkabels…
Dus inderdaad, heeft dat mijn voorkeur. Maar een monteur zal best wel even bezig zijn en ‘uurtje factuurtje’ rekenen. En dat is met een uitkering momenteel lastig op te brengen.

Ik hoopte eigenlijk (en daarom startte ik dit topic) dat er eindelijk eens nieuwe ontwikkelingen komen in draadloos want zo te lezen gebruiken velen dat (met problemen) en dat lijkt me voor veel mensen toch een fijnere oplossing, als ze dingen eens willen of moeten verplaatsen of zo… 

Zit de dvs trouwens direct in het stopcontact of met een verlengsnoer er tussen?

Zit de dvs trouwens direct in het stopcontact of met een verlengsnoer er tussen?

Nee nee, dit wist ik al vanaf het begin. Gewoon allebei direct in het stopcontact, in de meterkast de ene en achter de TV de andere. En daarop zit dan wel een stekkerblok voor een paar andere apparaten maar daar is al jaren niks aan gewijzigd. 
Ik weet inmiddels de hele riedel… Extra apparaten, kerstverlichting, noem alles maar op.
Dat is niet het probleem.

Ik heb het nog nergens gelezen maar ergens vermoed ik dat schommelingen in het elektriciteitsnet zelf soms voor verstoringen kunnen zorgen. Daar kan ik niks aan doen natuurlijk.
Maar de makers van die DVS zouden daar mogelijk wel eens een oplossing op kunnen verzinnen.

Waarom? Om data te versturen door een "netwerk” waar nog wat anders (stroom) doorheen gaat en wat dus nooit geschikt zal zijn voor data.

Mogelijk zit het bij jouw ook (nog eens) op 2 fases. Dat is ook niet positief. Binnen 1 stroomfase werkt het het best.

Op hetzelfde stopcontact (ernaast) mag ook niks anders zitten.

 

@PeterG Wie vraagt ‘Waarom?’???
Ik schreef al dat ik begrijp dat er in een elektriciteitsnet van alles kan gebeuren wat de datastroom bemoeilijkt. Ben niet technisch maar dit lijkt me logisch.

Bij mij zit het idd op 2 fasen natuurlijk. Lastig om dat op 1 te krijgen… Ook lange kabels nodig.

Maar verder is het exact als op het plaatje.
In meterkast zit maar 1 enkel stopcontact.
Achter de TV een dubbele maar in het tweede gaatje gaat nooit iets meer. 

Ik ben gewoon benieuwd of ze dit nu eens afdoende gaan oplossen.
Dit is me door de provider(s) geleverd en als dat niet goed werkt, moeten ze een oplossing verzinnen. Of gratis een monteur sturen om alsnog een lange netwerkkabel aan te leggen…
Want ooit ben ik die zenuwen zat om middenin een programma de boel steeds weer te moeten resetten KPN. Leest er morgen weer een (technische) admin mee? :thinking:

Hallo @John van de Rest , het doortrekken van een netwerkkabel hoeft niet duur te zijn, als je een kruipruimte hebt kan het via een kruipruimte, daar heb je ook geen KPN-monteur voor nodig, zelf heb ik het door mijn loodgieter/elektricien laten doen voor de begane grond en 1 verdieping en was voor beide kabels trekken (die kabels had ik nog van KPN) ongeveer €250 kwijt, dus bij jou voor 1 kabel moet dat goedkoper kunnen.

Dat is gewoon de beste, veiligste en stabielste oplossing.

KPN verkoopt die DVS’en wel, maar garanderen niets qua goede werking, omdat dat net als wifi heel huisgebonden is.

Succes.

 Leest er morgen weer een (technische) admin mee? :thinking:

waarschijnlijk wel.

2 fases is wat anders volgens mij.

Reputatie 7
Badge +10

Of moet ik ooit een keer een monteur tegen betaling van de hoofdprijs een kabel laten aanleggen?
(Moet ik wel een paar jaar voor sparen...)

 

Voor 60euro heb je toch al een monteur in huis? Plus een paar euro voor de kabel zelf. Of gaat die monteur uren bezig zijn?

@JanD , Ik vind 250 euro voor 2 kabeltjes trekken aardig aan de prijs, daar kun je toch leuke andere dingen voor doen.

@John van de Rest , Niet een kennis, bekende, goede buur die kan helpen om een kabel te trekken, dan vallen de kosten zeker mee.

Reputatie 6

1ste 15meter kabel is gratis + situatie naar de 1ste TV ontvanger is gratis.

Reputatie 7
Badge +10

1ste 15meter kabel is gratis + situatie naar de 1ste TV ontvanger is gratis.

 

Bij levering nieuwe klant ja. Niet als er een monteur speciaal voor jou naar je toe komt, servicemonteur. 

 

Maar @John van de Rest hoe oud zijn die DVSen? Minder dan 2 jaar? Dan zijn ze retour te sturen/brengen. Krijg je 80euro terug, kun je daar de monteur en kabel van betalen :ok_hand_tone2:

Sinds wanneer kun je die DVS binnen 2 jaar terug geven en je geld terug, lijkt mij niet te lukken.😱😱

@JanD, Ik vind 250 euro voor 2 kabeltjes trekken aardig aan de prijs, daar kun je toch leuke andere dingen voor doen.

@John van de Rest, Niet een kennis, bekende, goede buur die kan helpen om een kabel te trekken, dan vallen de kosten zeker mee.

Hallo @Doornekamp33 , je kent mijn thuissituatie niet, ik vond het alleszins redelijk.

 

Sinds wanneer kun je die DVS binnen 2 jaar terug geven en je geld terug, lijkt mij niet te lukken.😱😱

is het geen 14dagen?Dat was bij de superwifi wel zo...

Dit is nog een aardig draadje geworden…
Gisteren kon ik niet meer reageren. Nu even ‘kort’ en niet uitgebreid op iedereen want veel had ik al geschreven. Wel dank aan @PeterG , @martijn197108 , @JanD , @Doornekamp33 , @DennisA78 en monteur @Pauwerful voor de bijdragen.

De set zoals ik die nu heb is in 2017 aangesloten door een monteur van het installatiebedrijf wat toen voor Telfort werkte. Er is toen nog veel gebeurd vanwege een hele rij misverstanden maar dat doet er hier niet toe. De DVS1200-set zou toen 55 euro kosten maar door die problemen heb ik deze toen gratis gekregen. Tegenwoordig lees ik dat ze 80 kosten… 

Het doel van dit topic zei ik al: ik zou willen weten of KPN na duidelijk best veel negatieve ervaringen met deze verbindingssets werkt aan iets beters. 
Ook ik ben 100% voorstander van bekabeling en heb erg veel spijt dat ik het glasvezelmodem destijds in de meterkast heb laten aanleggen. Dit had toen (enkele jaren eerder) al in de woonkamer gekund.
Maar goed, achteraf…

Nu lijkt een kabel door de kruipruimte het minst arbeidsintensief maar er moet dan toch wel weer een gaatje naar boven gevonden worden. Misschien kan er iets met de bestaande oude CAI-aansluiting die er nu nog voor sier zit… Geen idee.
Maar het zal toch wel minimaal een uur werk zijn en elke monteur komt toch meestal vanaf 60 euro per uur. En momenteel heb ik dat gewoon niet.
Eigenlijk kom ik in mijn situatie alleen maar geld tekort… Dat staat echter los van dit topic.
En nee: kennissen of familie die dit voor me kunnen doen heb ik niet.

Ik erger me gewoon steeds meer aan de moeite die het me kost om de set telkens weer te moeten resetten en dan natuurlijk altijd middenin een programma wat ik zit te kijken…
Soms staan de lampjes ook wel overdag opeens rood en dan heb ik de tijd… Altijd thuis dus…

Maar het lijkt mij gewoon billijk dat het ‘machtige’ KPN iets meer gaat doen aan het verbeteren van hun techniek, want dit is gewoon achterhaald. Draadloos heeft wel degelijk de toekomst maar met een zwak WiFi en storingsgevoelige TV-set maak je vooral de ouderen niet tot tevreden klanten.
En mijn ruim 50 euro aan standaard glasvezel Internet + TV vind ik al duur genoeg elke maand.

Als er op termijn niets gaat veranderen, weet ik genoeg.

Reputatie 7
Badge +24

Maar het lijkt mij gewoon billijk dat het ‘machtige’ KPN iets meer gaat doen aan het verbeteren van hun techniek

Die dvs is niet "hun" techniek. Ze kopen het gewoon in.

want dit is gewoon achterhaald.

Nee, het is een tijdelijk lapmiddel. Dat zal het altijd blijven.

Draadloos heeft wel degelijk de toekomst..

Owja? Is dat wel zo? Is dit niet een gevalletje "de wens is de vader van de gedachte"? U wilt geen kabeltje leggen, en wilt daarom dat KPN maar even draadloos een oplossing verzint?

Waarom worden er in Nederland dan vele 10duizenden kilometers glasvezel gelegen als draadloos de toekomst is?

Reputatie 7
Badge +24

Je kunt natuurlijk altijd nog gewoon een losse utp-kabel van modem naar tv ontvanger leggen. Met klemmetjes op de plint vast leggen. Onder de deur door. Ziet er niet mooi uit. Maar als je geen geld hebt voor een monteur is dat de beste (hopelijk tijdelijke) oplossing denk ik. Een KPN medewerker hier op het forum wil je vast wel gratis een kabel van 10 meter toesturen.

@Nick83 Beetje vreemde reactie en ‘mosterd na...’ Maar goed, ter completering:

Die 10duizenden kilometers glasvezel betreft de externe infrastructuur. Ter vervanging van de ‘rooksignalen’ van vroeger zullen we maar zeggen… :joy:
Dat heeft niets te maken met wat in huizen tegenwoordig gebeurt.
En vroeger zat je met je TV ook altijd vast op 1 plek waar de CAI het huis binnenkomt. Verlengen van kabels was altijd eigen risico.
Maar daarom heeft ‘men’ de draadloze techniek verzonnen.
Best mogelijk dat dit vooralsnog niet haalbaar is. Prima. Het zij zo.

En ik heb dus al ergens geschreven dat ik al een lange kabel heb liggen, die ik al regelmatig heb uitgerold als het resetten me even niet lukte of er (geforceerde) updates bleven hangen op een haperende verbinding. Dwars door de woonkamer, onder de deur van de hal inderdaad. Werkt perfect. Maar geen permanente oplossing uiteraard.

Ik ben geen technicus en kan fysiek helaas de laatste jaren niet veel meer zelf. Dit topic is gewoon bedoeld om te kijken of er misschien iets verandert in de nabije toekomst. Zie titel van topic…
Als ik al had aangenomen dat KPN er niks aan kan of wil doen had ik dit achterwege kunnen laten.

Reputatie 7
Badge +24

Rooksignalen waren tenminste wel draadloos 😉

In tegenstelling tot dvs. Draadloze verbindingset. De naam doet vermoeden dat het draadloos werkt, maar dat is helemaal niet zo. Het maakt gebruik van het bestaande elektriciteitsnet in huis.

Wat wel draadloos werkt: SuperWiFi's. De ene sluit je aan bij de Experiabox, de andere plaats je in de woonkamer. Daar kun je de tv ontvanger op aansluiten. Dat werkt in principe. Als de omstandigheden goed zijn. Afstand niet te groot en niet teveel objecten er tussen. KPN ondersteund het officieel niet. Dus je hoeft niet te bellen als het toch niet werkt. Maar goed ... dat is bij dvs ook zo. Dat ondersteunen ze officieel wel, maar als het toch niet werkt heb je gewoon pech.

Die 10duizenden kilometers glasvezel betreft de externe infrastructuur.

En dan vervolgens de meest storingsgevoelige oplossing voor het laatste stukje….

Je zegt dat je destijds een coax hebt getrokken. Ligt die toevallig van meterkast naar de plek van de tv? Dan zou je MOCA's kunnen overwegen. Daarmee gaat data over de coax. Veel minder storingsgevoelig, want er gaat niets anders dan die data over. Moet wel één stuk coax zijn zonder aftakkingen. Je hebt minimaal 2 MOCA's nodig.

En verder noemt @Nick83 nog terecht de Superwifi's. In de 2de kan je dan in de utp poort de ontvanger doen. Tussen de 2 superwifi's is de verbinding draadloos (wifi 5 Ghz).

Via stroomdraad en ether gaan meer signalen. Derhalve geeft kpn dan geen garantie op de ontvangst. Bij storing wordt altijd gevraagd om de ontvanger éérst met een draad aan te sluiten, werkt het dan goed houdt het voor kpn op.

MOCA's en Superwifi zijn wel aan de prijs. Duurder dan de toch al dure DVS (ik zou nooit zelfs maar 55 euro besteden aan één van bovenstaande bij glasvezel maar altijd voor bekabeld kiezen).

In de slaapkamer heb ik gekozen voor tv kijken via de Google Chromecast. Ik heb versie 3, waarbij nog een mobiel (of laptop) nodig is met de KPN iTV app. Je kunt ook Chromecast 4 “with Android-TV” aanschaffen, maar die is ook ca. € 75. Via de app wordt niet alles aangeboden wat via de ontvanger wel kan: o.m. Duitse zenders en radiozenders ontbreken.

Kabel is goedkoopste oplossing. Wat kost een paar meter kabel nou? En ook nog eens de meest stabiele verbinding. Electronica van kabel kan ook niet verouderen, want die is er niet. Kost geen extra stroom.

Loopt de coax door een buis dan zou je kunnen overwegen om daarmee een utp kabel door te trekken. Het knijpen van de RJ45 stekkers is echter wel een beetje een kunst. Het is niet mijn ding.

Kabel: eenmaal wat werk, maar dan wel vele jaren ongestoord plezier….

En wat '’betere'’ DVS betreft: de 1200 is al vele malen beter dan de 200. Aangezien je 'm voor 55 euro bij Telfort had heb ik echter m'n twijfels of het wel de 1200 is. Dan zal het de 650 zijn. Maar die is op ongeaarde stopcontacten gelijk aan de 1200. Bij geaard maakt de 1200 daar nml ook gebruik van.

Reputatie 7
Badge +24

De SuperWiFi's kun je via de WiFi Manager voor 59 euro krijgen. Via marktplaats misschien goedkoper.