Beantwoord

Bellen via wifi op Starlink netwerk

  • 17 October 2023
  • 23 reacties
  • 654 keer bekeken

Goedemiddag,

Ben werkzaam op een schip, over het hele schip is wifi, het internet op deze wifi wordt verzorgd door een Starlink systeem.

Voor ik overstapte van T-Mobile Unlimited naar KPN Unlimited gsm abonnement kon ik gewoon via wifi bellen, sinds ik bij KPN zit niet meer. Ook via Vodafone werkt het gewoon.

Ben dus naar KPN overgestapt omdat T-Mobile een onacceptabele 4G dekking had in onze woning thuis, maar vervolgens ben ik de mogelijkheid om te bellen via VoWifi aan boord kwijt. Dat is echt heel vervelend aangezien ik nu niet meer over het hele schip kan bellen en gebeld worden.

We hebben een Nederlands ip nummer op Starlink, dus in principe ben ik ook in Nederland en zou VoWifi gewoon moeten werken.

Als ik dit van tevoren had geweten had ik de overstap misschien niet gemaakt.

Kan er naar gekeken worden hoe dit komt, en de werking gelijk maken aan hoe het werkt bij Vodafone en T-Mobile?

icon

Beste antwoord door Anoniem323 30 October 2023, 18:13

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Welkom op het forum van KPN @Anoniem323 !

 

Uitermate vervelend dat je nu geen gebruik meer kunt maken van VoWiFi op het schip waar je werkzaam bent, nadat je de overstap hebt gemaakt naar KPN (trouwens welkom aan boord).

Het wil nog wel eens gebeuren, dat er netwerkinstellingen in jouw smartphone niet goed staan, nadat je bent overgestapt van provider A (Odido) naar provider B (KPN).
Waardoor je dus tegen dit soort vervelend problemen aan kan lopen.

Het beste kun je dan de “netwerkinstellingen” in je smartphone volledig resetten, zodat hij daarna gelijk de goede instellingen overneemt.
Vaak is dan het probleem opgelost.

Bellen via WiFi is gewoon beschikbaar bij KPN, en zou dus gewoon moeten werken.

Laat even weten, zodra je de netwerkinstellingen hebt gereset, of het probleem daarmee verholpen is.

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @Anoniem323 , wlkeom op het KPN forum waar klanten elkaar helpen.

Ik herinner me dat KPN daar een blog over heeft geschreven, dit is de link: https://www.kpn.com/beleef/blog/mobiel-bellen-met-wifi-van-kpn.htm

Het zou dus sowieso moeten kunnen, maar misschien mis je nog wat details.

Reputatie 7
Badge +10

Hallo @Anoniem323 , wlkeom op het KPN forum waar klanten elkaar helpen.

Ik herinner me dat KPN daar een blog over heeft geschreven, dit is de link: https://www.kpn.com/beleef/blog/mobiel-bellen-met-wifi-van-kpn.htm

Het zou dus sowieso moeten kunnen, maar misschien mis je nog wat details.

@XS4-Arjan 

Bedankt voor je mooie aanvulling met link erbij.
Hiermee kan @Anoniem323  hopelijk het probleem verhelpen.

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Anoniem323 

Bellen via WiFi werkt alleen in Nederland, oftewel op IP-adressen die als Nederlands te boek staan.

Jouw Starlink IP-adres zal bij KPN waarschijnlijk niet ge-"whitelist” zijn.

Plaats jouw gegevens in je forumprofiel (alleen zichtbaar voor jou en KPN). Zet het IP-adres in het veld "Persoonlijke opmerkingen” Dan kan een moderator dit bekijken en overleggen met de technische afdeling voor een oplossing. Houd rekening met een 1e reactietijd rond 4 dagen.

Hoi @Anoniem323 

Bellen via WiFi werkt alleen in Nederland, oftewel op IP-adressen die als Nederlands te boek staan.

Jouw Starlink IP-adres zal bij KPN waarschijnlijk niet ge-"whitelist” zijn.

Plaats jouw gegevens in je forumprofiel (alleen zichtbaar voor jou en KPN). Zet het IP-adres in het veld "Persoonlijke opmerkingen” Dan kan een moderator dit bekijken en overleggen met de technische afdeling voor een oplossing. Houd rekening met een 1e reactietijd rond 4 dagen.

Bedankt, ik heb ons huidige Starlink ip adres in mijn persoonlijke opmerkingen gezet.

Welkom op het forum van KPN @Anoniem323 !

 

Uitermate vervelend dat je nu geen gebruik meer kunt maken van VoWiFi op het schip waar je werkzaam bent, nadat je de overstap hebt gemaakt naar KPN (trouwens welkom aan boord).

Het wil nog wel eens gebeuren, dat er netwerkinstellingen in jouw smartphone niet goed staan, nadat je bent overgestapt van provider A (Odido) naar provider B (KPN).
Waardoor je dus tegen dit soort vervelend problemen aan kan lopen.

Het beste kun je dan de “netwerkinstellingen” in je smartphone volledig resetten, zodat hij daarna gelijk de goede instellingen overneemt.
Vaak is dan het probleem opgelost.

Bellen via WiFi is gewoon beschikbaar bij KPN, en zou dus gewoon moeten werken.

Laat even weten, zodra je de netwerkinstellingen hebt gereset, of het probleem daarmee verholpen is.

Ik zal dat proberen, nadeel is dan wel dat je ook op alle wifi netwerken opnieuw moet inloggen omdat die mee gereset worden. Bedankt voor de tip. Zag trouwens op het forum meerdere met exact mijn probleem, zag daar ook geen oplossing bij staan….

Heb netwerkinstellingen van mijn Iphone gereset, VoWifi werkt nog niet. Lijkt erop dat dit een probleem tussen KPN en Starlink is. Zeker omdat ik het een aantal keren meer op het forum tegen kom.

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Anoniem323 

Bedankt voor je terugkoppeling.
Je hebt gedaan wat je kon doen, maar het heeft het probleem helaas niet opgelost.
En dat is best wel vervelend in jouw situatie.

Ik denk momenteel ook, dat het goed kan liggen aan wat @RBxx al schreef in zijn bericht.
Dat Starlink niet “ge-whitelist” is bij KPN.
Daar had ik zelf nog niet direct aangebracht, maar is wel een goede aanvulling van @RBxx .

Dan volg ik ook hierbij ook het advies van @RBxx .

Vul (mocht je dit nog niet gedaan hebben) je forum profiel volledig in, vergeet niet je klantnummer en je 06-nummer in te vullen, en vul bij “Persoonlijke opmerkingen” het IP-adres in (had je al gedaan zag ik) en de laatste 4 cijfers van je IBAN rekeningnummer in.

Dan kan een KPN moderator zodra ze jouw vraag gaan behandelen, overleggen met de technische afdeling.

Reputatie 5
Badge +2

@Anoniem323 @RBxx  @Michel.uit.Arnhem 

Zoals eerder doorgegeven is het waarschijnlijk een probleem met de whitelist voor kpn vowifi. Als deze lijst aangepast wordt zal het wel gaan werken. Kwestie van geduld... Het starlink publieke IP adres moet wel een Nederlands IP adres zijn.

Toch nog een check vraag.

Als je in Nederland bent bel je dan wel over 4G (VoLTE) of gaat het gesprek dan via 2G? Mocht het gesprek via 2G gaan dan kan het ook zijn dat ze bij kpn voor jouw simkaart VoLTE aan moeten zetten. Zodra je VoLTE hebt zou ook vowifi moeten werken. De reden dat ik dit schrijf is dat het kan zijn dat de starlink IP adres in de lijst staat, maar dat er dus iets anders aan de hand is. De kpn moderators kunnen dit checken en laten aanpassen.

 

Volgens mij zijn de kpn moderators druk het kan dus een paar dagen duren... Voordat ze reageren. 

 

Hoi @Anoniem323 

Bedankt voor je terugkoppeling.
Je hebt gedaan wat je kon doen, maar het heeft het probleem helaas niet opgelost.
En dat is best wel vervelend in jouw situatie.

Ik denk momenteel ook, dat het goed kan liggen aan wat @RBxx al schreef in zijn bericht.
Dat Starlink niet “ge-whitelist” is bij KPN.
Daar had ik zelf nog niet direct aangebracht, maar is wel een goede aanvulling van @RBxx .

Dan volg ik ook hierbij ook het advies van @RBxx .

Vul (mocht je dit nog niet gedaan hebben) je forum profiel volledig in, vergeet niet je klantnummer en je 06-nummer in te vullen, en vul bij “Persoonlijke opmerkingen” het IP-adres in (had je al gedaan zag ik) en de laatste 4 cijfers van je IBAN rekeningnummer in.

Dan kan een KPN moderator zodra ze jouw vraag gaan behandelen, overleggen met de technische afdeling.

Ik heb de gegevens in mijn profiel aangevuld. Zal wel afwachten wat er gebeurd. Bedankt voor de hulp!

@Anoniem323 @RBxx  @Michel.uit.Arnhem 

Zoals eerder doorgegeven is het waarschijnlijk een probleem met de whitelist voor kpn vowifi. Als deze lijst aangepast wordt zal het wel gaan werken. Kwestie van geduld... Het starlink publieke IP adres moet wel een Nederlands IP adres zijn.

Toch nog een check vraag.

Als je in Nederland bent bel je dan wel over 4G (VoLTE) of gaat het gesprek dan via 2G? Mocht het gesprek via 2G gaan dan kan het ook zijn dat ze bij kpn voor jouw simkaart VoLTE aan moeten zetten. Zodra je VoLTE hebt zou ook vowifi moeten werken. De reden dat ik dit schrijf is dat het kan zijn dat de starlink IP adres in de lijst staat, maar dat er dus iets anders aan de hand is. De kpn moderators kunnen dit checken en laten aanpassen.

 

Volgens mij zijn de kpn moderators druk het kan dus een paar dagen duren... Voordat ze reageren. 

 

Ik neem aan dat als ik 4G of 5G tijdens een telefoongesprek zien staan rechtsbovenin mijn Iphone scherm dat het dan okay is?

Reputatie 5
Badge +2

@Anoniem323 

Inderdaad tijdens het bellen moet je 4G of 5G zien.

Ik zie 4G of 5G op mijn telefoon tijdens bellen, geen 2G. Dus dat is ook goed lijkt me.

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Anoniem323! Fijn dat je al zo'n eind op weg geholpen bent door de forumleden. 😄 Bedankt allemaal! 

Ik heb het verzoek om het IP adres van Starlink te whitelisten doorgegeven aan mijn collega's. Zodra er een terugkoppeling is laat ik het hier weten! 

Hi @Anoniem323! Fijn dat je al zo'n eind op weg geholpen bent door de forumleden. 😄 Bedankt allemaal! 

Ik heb het verzoek om het IP adres van Starlink te whitelisten doorgegeven aan mijn collega's. Zodra er een terugkoppeling is laat ik het hier weten! 

Okay, dankjewel! Maar ik ga er vanuit dat de hele range van Nederlandse  Starlink ip’s ge’whitelist moet worden, anders hebben we een week later mogelijk hetzelfde probleem.

Reputatie 7
Badge +17

Ik heb ook de naam van de provider (Starlink) doorgegeven dus ik hoop dat mijn collega's hiermee de gehele range kunnen whitelisten. Zo niet, dan moeten we even kijken hoe we dat wel voor elkaar kunnen krijgen. 

Als het via T-Mobile en Vodafone kon dan neem ik aan dat het ons ook moet lukken. 😄 Ik houd je in elk geval op de hoogte! 

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Anoniem323, mijn collega geeft de volgende terugkoppeling: het IP-adres kan niet aan de whitelist worden toegevoegd, omdat we informatie missen. Het subnet mask van de verbinding is niet bekend. Is dit misschien meegeleverd toen je bij Starlink de verbinding aangevraagd hebt?

 

Reputatie 5
Badge +2

 @Marcia_ 

Als het om een Nederlands geregistreerd IP adres gaat kun je op de website www.ripe.net

vinden welk subnet mask erbij het IP adres hoort.

 @Marcia_ 

Als het om een Nederlands geregistreerd IP adres gaat kun je op de website www.ripe.net

vinden welk subnet mask erbij het IP adres hoort.

Ik weet zo niet waar ik dat vandaan moet halen, het subnet hier op de wifi is 255.255.255.0 maar dat is vrij standaard en vast niet wat ze bedoelen. Maar goed, dit is informatie die KPN moet opvragen bij Starlink; de volledige ip ranges en subnetten die Starlink gebruikt zodat VOWIFI op elke gebruikt Nederlands Starlink IP nummer gewoon werkt. Want als wij volgende week mogelijk een ander Starlink ip toegewezen krijgen zou ik ook graag zien dat het nog steeds werkt. 
 

Op dit moment hebben we een Engels Starlink ip-nummer, na dinsdag waarschijnlijk weer een Nederlandse, tot die tijd kan ik VOWIFI sowieso niet testen of het werkt. 

Update: Ik keek zonet op mijn telefoon en er stond “KPN Wificall” en het werkt! Bij mijn collega die via Simyo op het KPN netwerk zit ook.

 

Hartstikke bedankt, heel blij mee, en meerdere met mij waarschijnlijk want er waren ook al een paar onopgeloste draadjes op het forum met hetzelfde probleem.

 

Zit nu dus op een schip ver op zee, buiten bereik van 4G en kan toch overal aan boord bellen en gebeld worden met wificalling over het Starlink netwerk. (NL Starlink ip op het moment)

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Anoniem323 

Super fijn om te horen en te lezen.
Het heeft 19 dagen geduurd, maar dat wachten wordt nu wel beloond!!
Veel plezier met het bellen met je collega’s aan boord.

Hallo, ik kamp met hetzelfde probleem. Ik heb thuis Starlink internet en kan niet (meer) bellen via WIFI. Ik heb dit probleem vorig jaar ook gehad en ben toen via de telefonische helpdesk van KPN geholpen. Nu, na 7 keer bellen, heb ik het antwoord gekregen dat de helpdesk dit niet kan oplossen voor me en dat ik me maar moet wenden tot het forum. Kan iemand me hier helpen? gr Bas

Blijkbaar is er wat veranderd bij starlink en/of kpn.
Gezien dit onderwerp :

 

Reageer