Vraag

Binnen enkele minuten €60,50 aan kosten voor datagebruik in Turkije

  • 27 July 2023
  • 39 reacties
  • 705 keer bekeken

Goedendag, 

Gister avond ben ik uit het vliegtuig gestapt in Turkije en meteen 2 smsjes van kpn rijker.

Met de mededeling dat er 60 euro aan data kosten in rekening werden gebracht. Ik had mn roaming niet uitgezet omdat ik deze voor mn bezoekjes aan Duitsland altijd bij heb staan. Ik vind het heel zorgelijk dat ik eerder berichten krijg dat mn geld op is dan een waarschuwing dat blijkbaar mn bundel niet in het buitenland geld. Ik ben jarenlang klant geweest bij tmobile. Hier had je geen internet totdat je toestemming gaf buiten de eu om zo te voorkomen dat je kosten kreeg en bij vodafone zat dit blijkbaar in je bundel. Nu heb ik niet eens een bericht gekregen over de kosten in het buitenland. 

Is dit de procedure van kpn? 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

39 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Ja. Heel veel mensen hebben dit. KPN doet er niets aan.

Tja, heel veel mensen zijn gewoon te makkelijk. Voordat je in het vliegtuig naar een niet eu land vliegt kan je je data (roaming) al uitzetten

Reputatie 4
Badge +2

Dit is een gevolg van de laksheid van KPN om hun klanten hiertegen te beschermen. Andere providers beschermen hun klanten wel tegen dit soort onverwachte kosten. Maar ondanks dat veel mensen hier tegen aan lopen, ondanks vele verzoeken dit aan te passen blijft KPN stront eigen wijs en doet er niets aan. 

Om precies deze reden voor mij never nooit KPN mobiel. 

@Dutchie61 Heb jij aandelen KPN ? 

Tja, heel veel mensen zijn gewoon te makkelijk. Voordat je in het vliegtuig naar een niet eu land vliegt kan je je data (roaming) al uitzetten

Zoals ik al melde heb ik jaren lang bij tmobile gezeten en daar waren dit soort dingen gewoon helemaal dicht getimmerd. Dan werd je niet verrast door onnodige kosten. Op zn minst een berichtje oid. Ze kunnen wel berichten sturen als je al dikke kosten hebt gemaakt. 

Nee, ik heb geen aandelen KPN

Reputatie 7

Jij bent het zoveelste slachtoffer van het ontbreken van de functionaliteit om data-roaming buiten de EU te blokkeren zonder dat data-roaming binnen de EU uitgezet hoeft te worden.

Ik heb KPN in de afgelopen jaren tientallen keren gevraagd om deze functionaliteit beschikbaar te stellen maar nog altijd heeft KPN geen actie ondernomen en daar ben jij nu helaas ook tegenaan gelopen.

Jouw telefoon heeft, zonder dat je het tijdig door had, een dataverbinding gemaakt met een Turkse GSM mast en zo was je ineens met een provider van buiten de EU verbonden. Dit had voorkomen kunnen worden als KPN de functionaliteit had geboden dat data-roaming buiten de EU door de abonnee aan en uit gezet kan worden en dat deze standaard uit staat.

 

Beste KPN, Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmee de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Neem een voorbeeld aan Simpel, die kunnen dat blijkbaar wel.

Bij T-mobile Simpel kun je roaming buiten EU (eigenlijk EER) uitzetten.

Bij Vodafone valt Turkije binnen de bundel. Omdat zij als enige ook zelfstandig in Turkije opereren. Voor Turkse Nederlanders of als je (vaak) daarnaar op vakantie gaat adviseer ik altijd de rode V.

Reputatie 7

Bij T-mobile kun je roaming buiten EU (eigenlijk EER) uitzetten.

Hoe dan?

Ook bij T-Mobile kan je, naar mijn weten, data-roaming alleen in z’n geheel aan of uit zetten en niet binnen de EU (EER) aan en daarbuiten uit.

 

Je zegt zelf steeds dat het buiten EU uitgezet kan worden. Begrijp ik dat steeds verkeerd? Dan ben je dus al die keren niet helemaal duidelijk.

Ik zie het overigens ook in je screenshot.

internet buiten Eu toestaan. Kan uit gezet worden.

Reputatie 7

Je zegt zelf steeds dat het buiten EU uitgezet kan worden. Begrijp ik dat steeds verkeerd? Dan ben je dus al die keren niet helemaal duidelijk.

Ik zie het overigens ook in je screenshot.

internet buiten Eu toestaan. Kan uit gezet worden.

Dat screenshot dat ik telkens deel is niet van T-Mobile maar van de provider “Simpel”.

Het staat er ook telkens boven: “Neem een voorbeeld aan Simpel, die kunnen dat blijkbaar wel.”

oh, daar lees ik dan steeds overheen kennelijk. Waarschijnlijk omdat ik weet dat je zelf T-mobile hebt.

En kpn is in deze weer niet thuis voor een reactie.. ze mogen best kijken naar mijn gegevens en waarom ik geen SMS heb gehad toen ik aankwam.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @MJMannes, welkom hier. 

Ik begrijp dat je baalt van de kosten. Turkije ligt echter buiten de EU. Dus als je daar roaming hebt aanstaan in jouw toestel gaat de sim data gebruiken zodra die in contact komt met een netwerk. 

Wettelijk wordt je dan bij 60,50 afgesloten daarvan en kan je zelf bepalen of je door wilt gaan met het gebruiken van internet na goedkeuring. 

Sinds kort hebben wij ook nieuwe bundels voor Turkije. Heb jij niets aan, begrijp ik ook, maar is wel handig voor de meelezers die er nog heen gaan. Zet dit wel aan voordat je aankomt in Turkije. 

Verder lees je ook hoe het verder werkt buiten de EU.

 

Het is zo makkelijk om te melden wat je allemaal hebt aan pakketten en wat het kost. Jullie kunnen beter tijd steken in ervoor zorgen dat mensen geen onnodige kosten maken. Er komt geen antwoord waarom het bij andere providers wel kan en bij jullie niet. Maar als ik morgen bel om te vragen of ik kan verlengen of me kan aanmelden voor een product dan moet je eens kijken hoe goed jullie kunnen helpen. Maar met dit soort dingen is er geen hulp.

Jullie kunnen beter tijd steken in ervoor zorgen dat mensen geen onnodige kosten maken.

Dat kunnen “die mensen” op zich prima zelf door de bundel al te activeren / aan te zetten voor vertrek vanaf Schiphol. Dan gebruik je bij aankomst direct al die bundel en heb je die kosten niet.

Ik begrijp úberhaupt niet dat “mensen” daarmee wachten tot de landing in het bewuste land. Welk land dan ook buiten de EER.

Reputatie 7

Jullie kunnen beter tijd steken in ervoor zorgen dat mensen geen onnodige kosten maken.

Dat kunnen “die mensen” prima zelf door de bundel al te activeren / aan te zetten voor vertrek vanaf Schiphol. Dan gebruik je bij aankomst direct al die bundel en heb je die kosten niet.

Ik begrijp úberhaupt niet dat “mensen” daarmee wachten tot de landing in het bewuste land. Welk land dan ook buiten de EER.

Ik denk dat heel veel mensen er überhaupt niet meer stil bij staan dat roaming aan zou kunnen staan bij het op reis gaan.

Vroeger ... toen er nog geen "roam like at home" was ... stond roaming standaard uit op mobiele telefoons en trad dit probleem niet op. Tegenwoordig staat roaming standaard aan op mobiele telefoons en dat terwijl er legio mensen zijn die zelfs nog nooit gehoord hebben van de roaming instelling op hun mobiele telefoon.

Reputatie 6
Badge +6

Jullie kunnen beter tijd steken in ervoor zorgen dat mensen geen onnodige kosten maken.

Dat kunnen “die mensen” prima zelf door de bundel al te activeren / aan te zetten voor vertrek vanaf Schiphol. Dan gebruik je bij aankomst direct al die bundel en heb je die kosten niet.

Ik begrijp úberhaupt niet dat “mensen” daarmee wachten tot de landing in het bewuste land. Welk land dan ook buiten de EER.

Ik denk dat heel veel mensen er überhaupt niet meer stil bij staan dat roaming aan zou kunnen staan bij het op reis gaan.

Vroeger ... toen er nog geen "roam like at home" was ... stond roaming standaard uit op mobiele telefoons en trad dit probleem niet op. Tegenwoordig staat roaming standaard aan op mobiele telefoons en dat terwijl er legio mensen zijn die zelfs nog nooit gehoord hebben van de roaming instelling op hun mobiele telefoon.

True! Alleen daar kunnen de providers weinig aan doen! Dat is zo ingesteld door de fabrikanten van de telefoons. Waarschijnlijk ook om veel vragen/klachten te voorkomen mbt dat de telefoon niet werkt in het buitenland.

Reputatie 7

Ferry1984 schreef:

True! Alleen daar kunnen de providers weinig aan doen! Dat is zo ingesteld door de fabrikanten van de telefoons. Waarschijnlijk ook om veel vragen/klachten te voorkomen mbt dat de telefoon niet werkt in het buitenland.

Daar kunnen de providers heel simpel iets aan doen, ze hoeven alleen maar een voorbeeld te nemen aan "Simpel" want echt zo simpel is het.

Geloof me, er is niemand, echt helemaal niemand, die zonder buitenlandbundel data-roaming buiten de EU aan wil hebben staan want niemand wil natuurlijk die exorbitante prijzen (€2,50 per MB) in rekening gebracht krijgen. En als je dan een databundel koopt dan is het natuurlijk een fluitje van een cent om de abonnee bij de aankoop te wijzen op die instelling "Internetgebruik buiten de EU toestaan".

Je zou zelfs bij het activeren van die buitenlandbundel kunnen controleren of die instelling aan of uit staat en eventueel deze zelfs automatisch aan kunnen zetten als deze uit staat en dan natuurlijk ook weer uit zetten als de bundel op is of verlopen is.

Reputatie 6
Badge +6

@wjb Daar heb ik het niet over en jij ook niet. Jij hebt het in het vorige bericht over dat roaming vroeger standaard op telefoons uitstond en tegenwoordig niet meer. Dat is een telefooninstelling van de fabrikanten niet een provider instelling.

We weten nu wel waar jij het over hebt met je befaamde re-post in elk topic wat maar over 60,50 gaat. Maar sowieso in dit geval ga ik zeggen wat ik ook al eerder in een ander topic over Turkije heb gezegd: Het is inmiddels toch wel basiskennis dat Turkije niet in de EU zit, dat heeft het ook nooit gezeten en dus niet valt onder “roam like home”, en ja ik heb ook gezegd en dat vind ik nog steeds dat als je je ergens bij de grens in een eu land bevind en je telefoon maakt contact met het buurland wat niet tot de eu behoort dan wordt je behoorlijk genaaid net zoals met dat “Tampnet”geneuzel maar kennelijk wil KPN er (nog) niks aan doen ondanks jouw “gestalk” met die knip en plak tekst.

EDIT: Begrijp me niet verkeerd, in mijn bovenstaande 2 voorbeelden sta ik 100% aan jouw kant met die knop (dus om “grensgevallen” en “Tampnet op waddeneilanden” gebruik te beschermen) maar reizen buiten een eu land en geen roaming uitzetten omdat die knop er niet is bij kpn vind ik toch wel onder basiskennis vallen.

Reputatie 7

@wjb Daar heb ik het niet over en jij ook niet. Jij hebt het in het vorige bericht over dat roaming vroeger standaard op telefoons uitstond en tegenwoordig niet meer. Dat is een telefooninstelling van de fabrikanten niet een provider instelling.

En het is ook prima dat data-roaming standaard aan staat op telefoons. Maar realiseer je wel dat precies dat de oorzaak is van het issue waar ik nu zo tegen strijd.

 

We weten nu wel waar jij het over hebt met je befaamde re-post in elk topic wat maar over deze kosten gaat.

Ik vind het opzich niet zo interessant dat jij het nu wel weet, het gaat mij erom dat KPN (en andere providers) er iets mee gaan doen. Ik zal dit blijven (re-)posten totdat het kwartje eindelijk eens een keertje valt bij KPN (en andere providers). Ik zie eigenlijk als enige reden om die functionaliteit niet te implementeren dat het een bewuste keuze van KPN is en dus blijkbaar als verdienmodel gezien wordt. Dat vind ik zeer verwerpelijk en ik zal niet rusten totdat dat tot het verleden behoort.

Ik voorspel je dat er binnenkort in de landelijke media ook aandacht aan dit fenomeen geschonken zal worden en ik hoop oprecht, maar dat zal nog wel een tijdje duren, dat providers door de ACM verplicht gesteld worden dat abonnees zelf hun dataroaminglimiet in kunnen stellen en deze dus ook op €0,- in kunnen stellen. Nu vraagt de ACM ook al om het bij hun te melden als een provider niet mee wil werken aan het aanpassen van de dataroaminglimiet.

Reputatie 7

Ik voorspel je dat er binnenkort in de landelijke media ook aandacht aan dit fenomeen geschonken zal worden...

En daar is RTL Nieuws al (Klik).

Reputatie 7

Gister avond ben ik uit het vliegtuig gestapt in Turkije en meteen 2 smsjes van kpn rijker.

@MJMannes, Kan jij, zodra die binnen is, jouw factuur er eens bij pakken en in het kostenoverzicht op pagina 2 bekijken op welke momenten (tijdstippen) die data verbruikt is en de momenten dat je het smsje ontvangen hebt (1) dat je in Turkije bent en (2) dat je 80% cq. (3) 100% van jouw dataroaminglimiet verbruikt hebt.

Het zou mooi zijn als je hier screenshots zou kunnen plaatsen van het kostenoverzicht op pagina 2 van jouw factuur en de smsjes met tijdstip waarop je die ontvangen hebt.

Gister avond ben ik uit het vliegtuig gestapt in Turkije en meteen 2 smsjes van kpn rijker.

@MJMannes, Kan jij, zodra die binnen is, jouw factuur er eens bij pakken en in het kostenoverzicht op pagina 2 bekijken op welke momenten (tijdstippen) die data verbruikt is en de momenten dat je het smsje ontvangen hebt (1) dat je in Turkije bent en (2) dat je 80% cq. (3) 100% van jouw dataroaminglimiet verbruikt hebt.

Het zou mooi zijn als je hier screenshots zou kunnen plaatsen van het kostenoverzicht op pagina 2 van jouw factuur en de smsjes met tijdstip waarop je die ontvangen hebt.

Geen  probleem :).

Reputatie 6
Badge +6

Ik voorspel je dat er binnenkort in de landelijke media ook aandacht aan dit fenomeen geschonken zal worden...

En daar is RTL Nieuws al (Klik).

Ik dacht dat je bedoelde aan het fenomeen datalimiet op 0 buiten de EU. Waar rtl nieuws over bericht staat al een hele tijd op de website van de consumentenbond. Kortom, dit is al zolang bekend.

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Oud nieuws dus. Geen concrete of effectieve wijzigingen. Gewoon zelf opletten en niet een ander de schuld geven. 

 

Fijne vakantie! 😎