Beantwoord

Extra kosten in buitenland ondanks vliegtuigmodus

  • 3 February 2024
  • 18 reacties
  • 271 keer bekeken

Hallo.

Ik ben momenteel in Kaapverdië. Mijn mobile telefoon staat op vliegtuigmodus en zit op internet via Wifi van het hotel. Toch krijg ik op mijn mobiel de melding dat ik al ninja 50,- aan kosten heb gemaakt.

Hoe kan dat? De hele  vakantie heb ik mijn mobiel maar uitgezet om meer kosten te voorkomen, maar zie iedereen hier aan het internetten. Bij Vodafone had ik dit voorheen niet. 
Ik hoor graag.
Groet, Bert.

icon

Beste antwoord door GeSp 5 February 2024, 19:50

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Het beste is mobiele data gewoon uitschakelen @Bert131061 

Hoi @Bert131061 . Er zal toch ergens verbinding gemaakt zijn.

Je kunt de tijdstippen later teruglezen op je factuur.  Helaas kan het snel gaan in landen waar je geen bundel o.i.d. hebt.

Nou, niets daarvan. We zijn nu samen meer dan 80,- kwijt en waarvoor?

Bedankt voor je reactie. We weten wat ons te doen staat.

Reputatie 7
Badge +8

Mobiele data uitzetten op je telefoon.

 

Bedankt voor je reactie, maar dat doe je toch met de vliegtuigmodus?

Reputatie 7
Badge +9

Bedankt voor je reactie, maar dat doe je toch met de vliegtuigmodus?

Maar dat is dan een fout in je telefoon geweest, het is niet dat KPN dit even open kan zetten.
Dus hier kan je KPN ook niet op aanspreken.
Mobile data zet je in de settings uit, beter gebruik je hiervoor niet de vliegtuigmodes want dat zou wel eens fout kunnen gaan zoals u ziet.

Oké. Dank.

Reputatie 7
Badge +8

Staat je telefoon dan continu op vliegtuigmodus?

Of zet je hem Nu en dan ook eraf?

En staat bijvoorbeeld wifi assistentie aan?


Het is dus echt van belang dat je heel goed door de instellingen gaat.

Wat voor toestel heb je?

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Bert131061 

 

Als je voor de rest van je vakantie verdere kosten en in de toekomst dit soort kosten wilt voorkomen zet dan de bescherming aan, dan hoef je mobiele data niet eens meer uit te zetten buiten de EU:

 

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

 

Bron:

 

Reputatie 7
Badge +8

Hallo @Bert131061 

 

Als je voor de rest van je vakantie en in de toekomst dit soort kosten wilt voorkomen zet dan de bescherming aan, dan hoef je mobiele data niet eens meer uit te zetten buiten de EU:

 

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

 

Bron:

 

Alleen zijn er nu al kosten die niet dan naar 0 euro gaan.

Reputatie 7
Badge +18

Dat klopt i.d.d. @Roos79 , ik heb de tekst iets aangevuld in het rood.

iPhone 11 Pro max

In het vliegtuig aangezet en toen ik de melding kreeg dat ik al bijna op 60,- extra kosten zat (na een dag of twee) de hele vakantie de telefoon uitgezet. En toch zijn er nog wat euro’s bijgekomen. 
Nou, zonde van het geld want we hebben er niets aan gehad. Ik voer de tip van 1266 uit de volgende keer. 
Wel gek dat ik bij Vodafone daar nooit last van had, maar goed het zal mijn eigen schuld zijn.

Reputatie 7
Badge +9

iPhone 11 Pro max

In het vliegtuig aangezet en toen ik de melding kreeg dat ik al bijna op 60,- extra kosten zat (na een dag of twee) de hele vakantie de telefoon uitgezet. En toch zijn er nog wat euro’s bijgekomen. 
Nou, zonde van het geld want we hebben er niets aan gehad. Ik voer de tip van 1266 uit de volgende keer. 
Wel gek dat ik bij Vodafone daar nooit last van had, maar goed het zal mijn eigen schuld zijn.

Heb jij niet dit aan de hand gehad ?
Kosten gemaakt aan satelliet internet in vliegtuig | KPN Community

Nee. Mijn telefoon stond op vliegtuigmodus. 
Dat verplichten de luchtvaartmaatschappijen ook en controleer ik altijd dubbel.

Blijf het maar bizar vinden en voelt niet goed. Het gaat er niet om om de kosten bij KPN te leggen maar wil het de volgende keer gewoon voorkomen. 

Zal toch eens Vodafone benaderen waarom ik dat bij hen nooit eerder had……

Reputatie 7
Badge +9

Het ding is, je telefoon heeft contact gemaakt met het netwerk.
In dat proces heeft hij data verbruikt, dat staat vast.
Echter is de vraag hoe en wanneer. Misschien kan uw factuur hier meer uitsluitsel over geven.

Oké. 
Bedankt allemaal voor het meedenken.

Hier idem telefoon op vliegtuig modus, we landen en krijg direct sms dat ik 61 euro buiten mijn bundel zit zonder dat ik mijn telefoon heb gebruikt. Hoe kan dit? We reisden af naar Turkije bij Vodafone ook nooit last mee gehad en dan ook meteen de Max gebruikt zonder hem te gebruiken ik snap er niets van

Reputatie 7
Badge +18

Hier idem telefoon op vliegtuig modus, we landen en krijg direct sms dat ik 61 euro buiten mijn bundel zit zonder dat ik mijn telefoon heb gebruikt. Hoe kan dit? We reisden af naar Turkije bij Vodafone ook nooit last mee gehad en dan ook meteen de Max gebruikt zonder hem te gebruiken ik snap er niets van

Als je een SMS binnen kreeg stond je telefoon niet op vliegtuig modus @Jessicajoef .

Als je bedoeld dat je de telefoon op het vliegveld uit de vliegtuig modus hebt gehaald dan worden er op de achtergrond gelijk dingen bijgewerkt, zoals mail, whatsapp e.d.
Dan ben je heel snel aan die € 60,50 omdat het zonder Turkije bundel € 2,50 per MB kost en 24MB heb je zo verbruikt.

Bij Vodafone valt Turkije in hun EU tarief, waarschijnlijk omdat ze daar zelf ook actief zijn, als je vaak naar Turkije gaat kan je dus beter weer terug gaan naar Vodafone zodra je KPN contract voorbij is.