Vraag

Extra kosten terwijl ik buiten EU bundel heb

  • 24 July 2023
  • 10 reacties
  • 160 keer bekeken

Hallo,

we zijn in de VS Canada en heb de juiste buiten EU bundel geactiveerd. Toch zie ik extra kosten in de kpn app verschijnen voor data terwijl de bundel nog helemaal niet op is. Hoe kan dit?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Lars_1 ,

Ik vermoed dat het hiermee te maken heeft: 

Sinds 17 juli 2023 zijn er nieuwe databundels voor o.a Canada:

VS & Canada

10 GB voor 24,99
Sms VSCAN 10 AAN naar 1266
15 GB voor 34,99
Sms VSCAN 15 AAN naar 1266

  • De bundels zijn 31 dagen geldig
  • Je kunt de bundels stapelen
  • De bundels kunnen alleen gebruikt worden voor data
  • Je krijgt bericht als je 50%, 75% en 100% van je bundel hebt gebruikt
  • Je kunt geen data delen

 

Let op! Voor bundels in USA/Canada, Turkije, Marokko en de Nederlandse Antillen, zie het aanbod hierboven. 

Je kunt met deze bundels niet bellen. 

Deze bundels werken pas sinds maandag 17 juli 2023. Zie ook dit topic: 

 

 

 

Ja zo een bundel heb ik aangeschaft. Maar toch zie ik in de kpn app dat er voor een paar mb data is verbruikt…

Reputatie 7
Badge +15

@Lars_1 Welkom op het forum. 

Ik zie dat @Noordzee je al op weg helpt. 

Klopt het dat je de bundel hebt aangeschaft toen je daar al was? 

Dan zou het zo kunnen zijn dat de data verbruikt is voor de bundel aan stond. 

Of loopt de verbruikte data in de app nu ook nog op? 

@Rutger_ het klopt dat ik de twee van de bundels heb aangeschaft zodra ik landde. Echter werd de dag erna voor 1 van die bundels ook nog een flink bedrag gerekend voor data.

Bovendien krijgen we alledrie (3 kpn nummers) dagelijks één of meerdere smsjes om de bundel aan te zetten terwijl die ook aanstaan en na de tweede dag ook lijkt te werken.

Reputatie 7
Badge +15

@Lars_1 Erg vreemd dat de data alsnog op lijkt te lopen. 

Heb je een mogelijkheid om je forumprofiel in te vullen en hier een seintje te geven? 

Dan ga ik uitzoeken of ik kan achterhalen wanneer de data verbruikt is en waar de kosten vandaan komen. 

@Rutger_ ik heb enkele gegevens ingevuld. Het gaat om de kosten bij het nummer eindigend met 35.

Reputatie 7
Badge +15

@Lars_1 Bedankt voor het invullen van je gegevens.

Voor het nummer eindigend op 35 geldt inderdaad dat er kosten zijn gemaakt. 

Ik zie dat er tussen deze data sessie en het aanschaffen van de bundel 9 minuten zit. 

Kan het zo zijn dat het toestel in vliegtuigmodus is gezet zonder dat roaming ook uitgezet is? En het toestel na het landen weer van vliegtuigmodus afgehaald is? 

Dit is dan namelijk het moment dat de data door het toestel verbruikt is. Dus nog voordat de bundel aangeschaft was. 

 

Overigens zie ik ook dat je erg veel sms'jes hebt ontvangen over je locatie. 

Was je aan het rondreizen of ben je op 1 plek gebleven? 

 

Hoi @Rutger_ we zijn aan t rondreizen maar wel alleen in de usa. We krijgen allemaal continue smsjes over databundels, heel irritant.

wel gek dat er in 7 minuten zoveel kosten worden gemaakt en dat het pas een dag erna in de app te zien was voor dat nummer.

 

het zou wel fijn als in dit geval roaming gewoon standaard uit staat als je naar de usa (buiten eu) gaat. Voorkomt dit soort absurde kosten terwijl je nog een bundel aan t aanschaffen bent.

Reputatie 7
Badge +15

@Lars_1 Op het moment dat je je toestel van vliegtuigmodus haalt is soms 1 minuut al genoeg om die data te verbruiken. 

Het toestel gaat opnieuw "aan", waarvoor er mail opgehaald wordt, gezocht wordt naar updates etc etc. 

De situatie zoals je hem in je laatste zin schetst is op dit moment (nog) niet mogelijk bij KPN.

Op dit moment is het dus verstandig om in Nederland al de bundel aan te schaffen voor het vakantielang in kwestie. 

Die dag erna is niet zo wonderlijk. 

De buitenlandse provider geeft niet van minuut tot minuut je verbruik door bij kpn. Op de site staat dat ook.

Zie laatste punt "alle voorwaarden van de bundels voor buiten de EU". Dit geldt ook voor data.

Alleen via het kpn netwerk is het real time. 

💡Het is altijd verstandig om een buiten EU bundel te nemen in de 24 uur voor vertrek. Voordat het vliegtuig opstijgt van Schiphol. 

Zodra je landt en vliegtuigstand uit zet gebruik je 'm direct. En dan dus die extra kosten niet. 

Â