Sticky nieuws

Het 2G mobiele netwerk bij KPN stopt

  • 25 March 2024
  • 12 reacties
  • 725 keer bekeken
Het 2G mobiele netwerk bij KPN stopt
Reputatie 7
Badge +19

Het 2G netwerk bij KPN gaat stoppen. Daarom zijn we nu al bezig met de voorbereidingen, zodat jij gewoon bereikbaar blijft. Je leest alle details hieronder.

Let op: Heb jij een brief of e-mail ontvangen over het vervangen van jouw simkaart? Vervang je simkaart dan zo snel mogelijk, en doe dit vóór de datum die in het bericht staat. Doe je dit niet, dan kan je na die datum niet meer bellen.

Meer informatie lees je hier: https://www.kpn.com/service/mobiel/vervang-je-simkaart

 

Waarom stopt KPN met 2G?

KPN gaat met de tijd mee en werkt er steeds aan om ons mobiele netwerk verder te verbeteren. Zo zorgen we dat iedereen snel, veilig en stabiel kan internetten en bellen. Daarom zijn we eerder al gestopt met ons 3G-netwerk. En nu zetten we ook ons 2G-netwerk helemaal uit. Zo komt er ruimte vrij om 4G en 5G te verbeteren.

 

Wat betekent dit voor mij?

Vanaf 1 januari 2024 zijn we gestart om stap-voor-stap de nodige aanpassingen in ons netwerk te doen. Om te kunnen blijven bellen, sms’en en internetten moeten oude 2G-simkaarten vervangen worden.

Zorg ervoor dat je je oude simkaart op tijd omwisselt. Doe je dit niet, dan kan je straks niet meer bellen, sms'en of internetten. Je krijgt van ons een persoonlijk bericht waarin we je laten weten wanneer het tijd is om je huidige simkaart te vervangen.

De datum in jouw brief of e-mail is leidend, uiterlijk 01-07-2024 is het voor iedereen klaar.

Heb je een brief, e-mail of SMS ontvangen over het vervangen van je simkaart? Of wil je jouw simkaart controleren, om te kijken of dit ook voor jou geldt?

Kijk dan hier op onze site

 

Wat gebeurt er met 2G simkaarten?

Sommige klanten van KPN hebben nog een hele oude simkaart: een 2G simkaart. Het is belangrijk dat je die op tijd vervangt:

  • Vanaf 1 januari 2024 stoppen de 2G simkaarten in batches met werken.
    • Op 1 juli 2024 werkt geen enkele verouderde (2G) simkaart meer
  • Je wordt per e-mail, SMS en/of brief geïnformeerd wanneer de simkaart stopt met werken

 

Weten of jij klaar bent voor 4G en 5G?

Wil je weten of jij klaar bent voor deze volgende stap? Doe dan de check:

 

Check of je de goede simkaart hebt

Heel oude simkaarten kunnen ons 4G- en 5G-netwerk niet gebruiken. Check daarom of jouw simkaart wel op 4G of 5G kan.

 

Een 4G of 5G toestel

Wil je internetten en bellen op ons 4G- of 5G-netwerk? Dan moet je telefoon ook geschikt zijn voor 4G of 5G.

Op sommige telefoons kan je wel internetten via 4G en 5G, maar bellen via 4G en 5G kan niet. Check daarom of je telefoon daar ook geschikt voor is. 

We doen ons best om alle 4G- en 5G-geschikte toestellen op deze lijst weer te geven. Twijfel je of jouw toestel geschikt is voor internetten en/of bellen via ons 4G- en 5G-netwerk? Vraag dit dan na bij de verkoper van je toestel.
 

De juiste instellingen op jouw toestel

Is je toestel geschikt? Controleer daarna ook deze instellingen:

 

Veelgestelde vragen

 

Ben ik verplicht om iets te doen?

Nee, je bent niets verplicht. Maar we raden je aan om ons advies op te volgen. Anders loop je het risico niet meer te kunnen bellen, sms’en en/of internetten. Doorloop de 3 stappen hierboven en zorg ervoor dat je bereikbaar blijft.

 

Mijn toestel is niet geschikt voor 4G. Hoe kom ik aan een ander toestel?

Dat kan op 2 manieren. Je kan een los toestel bij ons kopen. Of je kan verlengen met een nieuwe telefoon. In de KPN winkel helpen we je graag verder.

En wil je meer weten over hoe je je voorbereid op 4G? Bereid je voor op 4G

 

In mijn buurt is momenteel weinig tot geen 4G- of 5G-dekking. Wat betekent dit voor mij?

Vóór we 2G uitzetten, zorgen we ervoor dat de 4G- en 5G-dekking in jouw regio goed is. Zo blijf je altijd goed bereikbaar. Bekijk onze dekkingskaart om het bereik in jouw omgeving te zien.

 

Hoe weet ik of ik een nieuwe simkaart nodig heb?

We informeren iedereen die een nieuwe simkaart nodig heeft persoonlijk per brief, email en/of sms. Ook kan je zelf een check doen via onze simkaartchecker.

 

Ik heb een Prepaid simkaart. Wat gebeurt er met mijn beltegoed als ik van simkaart wissel?

Dat zetten we over naar je nieuwe simkaart. Je raakt je beltegoed dus niet kwijt. Controleer wel goed of jouw simkaart vervangen moet worden en vraag deze indien nodig aan, zodat je bereikbaar blijft.


12 reacties

Ik hoop dat KPN specifiek met de hieraan verbonden informatiecampagne en hulp voor klanten de ouderen niet vergeten. De meeste jongeren en oudere jongeren bezitten inmiddels wel een mobieltje dat voor 4/5G geschikt is. Of kunnen door hun basiskennis eenvoudig naar een nieuwe mobiel overstappen.

Voor ouderen ligt dit om meerdere redenen anders. Nog los van dat voor een deel van de ouderen wijzigingen op voorhand aal als moeilijk wordt ervaren, speelt er ook iets anders. Ouderen gebruiken vaker de zogenaamde senioren telefoons. Mobieltjes met bijvoorbeeld grotere toetsen en een noodknop aan de achterzijde. En vrij al deze mobieltjes zijn alleen 2G. Het is heel moeilijk om dergelijke mobiele telefoons te vinden die functioneren met 4G. En het wordt ook niet gemeld bij aanschaf dat deze mobieltjes alleen 2G zijn. De modellen die wel 4G zijn die zijn vaak veel duurder en hebben minder functies gericht op ouderen in vergelijk met de goedkopere 2G modellen.

Wellicht dat KPN zich kan inzetten om voor deze groep ouderen zelf met een passende gelijke vervanging van de mobiele telefoon voor ouderen op de markt te komen?

Verder zijn er veel ‘vaste’ telefoons die uitsluitend met een 2G-sim werken. Zelf heb ik een Fysic FM-2950, die ik straks in de prullenbak kan gooien.

Fysic FM-2950
 

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik kan mij nog goed herinneren, dat de toenmalige PTT Telecom (nu KPN) op 1 juli 1994 het GSM netwerk (alleen 2G) open ging stellen voor iedereen die een mobiele telefoon wilde.
Ik zelf maakte voor deze introductie al gebruik van het oude (inmiddels opgeheven) NT(1G) netwerk met een Nokia mobiele telefoon, die je op afstand nog kon afluisteren.
Het mobiele abonnement wat ik toen had op het NT(1G) netwerk, was een Hi abonnement waar ik 25,- gulden per maand voor betaalde, en waarmee ik tijdens de daluren (van 19:00 uur tot 08:00 uur en het gehele weekend) voor 0,25 cent per minuut kon bellen.

Toen PTT Telecom zijn GSM netwerk ging activeren in introduceren, waren er zover ik mij dat nog kan herinneren, maar twee Hi GSM abonnementen beschikbaar.
Één had voor de consumenten een introductie prijs van 25,- gulden per maand, en had de naam Hi GSM, de gesprekskosten per minuut waren wel hoger dan op het NT(1G) netwerk die geleidelijk werd uitgeschakeld.
Belbundels waren er toen nog niet, en ook kon je nog niet direct sms’en.

Op 1 juli 2024 aanstaande, bestaat het 2G netwerk van KPN exact 30 jaar!!
Maar is in de loop van de jaren wel steeds ge-updated naar de laatste standaarden op technisch gebied.

Het 3G netwerk van KPN is korter in de lucht geweest!

Dus begrijpelijk dat KPN na 30 jaar afscheid gaat nemen van haar 2G netwerk op 1 december 2025, en de beschikbaar gekomen frequentie gaat integreren in haar 4G en 5G netwerk.

Maar ik kan nu wel zeggen, dat ik het 2G netwerk vanaf de introductie (1 juli 1994) tot het einde (1 december 2025) heb meegemaakt en ook gebruik van heb mogen maken.

Reputatie 1

IK snap de pijn voor sommigen mensen, Mijn moeder zat jaren geleden in een verzorgingshuis en telefoon was niet te regelen daar.

Gelukkig zijn er nog “klassieke” uitziende telefoons met krul snoer en hoorn die op een sim werken.
Moeders was helemaal blij en vertelde me daarna altijd trots, zie je wel dat ik geen mobieltje hoef.

Reputatie 4
Badge +2

kijk op deze site.https://www.hmd.com/nl_nl/nokia-6300-4g?sku=16LIOB01A06

en daar hebben ze speciale nokia telefoons voor ouderen met 4 G verbinding.

https://www.hmd.com/nl_nl/feature-phones

https://www.hmd.com/nl_nl/nokia-2660-flip?sku=1GF011NPJ1A05

 

Dit is in praktijk ook echt een goede telefoon voor ouderen. Mijn schoonmoeder moest bij Simpel afgelopen zomer al van 2G af. Uireindelijk heb ik dit model voor haar gekocht als vervanging van de 2G ouderentelefoon. Het flippen was even wennen maar nu wil ze niet meer anders. En de voor haar veilige noodknop zit er op.

Reputatie 7
Badge +19

Wat goed, deze tips! 😍

Reputatie 4
Badge +2

Ik kan mij nog goed herinneren, dat de toenmalige PTT Telecom (nu KPN) op 1 juli 1994 het GSM netwerk (alleen 2G) open ging stellen voor iedereen die een mobiele telefoon wilde.
Ik zelf maakte voor deze introductie al gebruik van het oude (inmiddels opgeheven) NT(1G) netwerk met een Nokia mobiele telefoon, die je op afstand nog kon afluisteren.
Het mobiele abonnement wat ik toen had op het NT(1G) netwerk, was een Hi abonnement waar ik 25,- gulden per maand voor betaalde, en waarmee ik tijdens de daluren (van 19:00 uur tot 08:00 uur en het gehele weekend) voor 0,25 cent per minuut kon bellen.

Toen PTT Telecom zijn GSM netwerk ging activeren in introduceren, waren er zover ik mij dat nog kan herinneren, maar twee Hi GSM abonnementen beschikbaar.
Één had voor de consumenten een introductie prijs van 25,- gulden per maand, en had de naam Hi GSM, de gesprekskosten per minuut waren wel hoger dan op het NT(1G) netwerk die geleidelijk werd uitgeschakeld.
Belbundels waren er toen nog niet, en ook kon je nog niet direct sms’en.

Op 1 juli 2024 aanstaande, bestaat het 2G netwerk van KPN exact 30 jaar!!
Maar is in de loop van de jaren wel steeds ge-updated naar de laatste standaarden op technisch gebied.

Het 3G netwerk van KPN is korter in de lucht geweest!

Dus begrijpelijk dat KPN na 30 jaar afscheid gaat nemen van haar 2G netwerk op 1 december 2025, en de beschikbaar gekomen frequentie gaat integreren in haar 4G en 5G netwerk.

Maar ik kan nu wel zeggen, dat ik het 2G netwerk vanaf de introductie (1 juli 1994) tot het einde (1 december 2025) heb meegemaakt en ook gebruik van heb mogen maken.

 

De frequenties naar 4G (5G later) omzetten is eigenlijk al gedaan.
Een zeer klein gedeelte is nog beschikbaar voor 2G.
Via een setting in de software wordt het radio spectrum verdeelt tussen 2G en 4G middels zogenaamde SDR, Software Defined Radio.

Het is meer dat in de achtergrond 2G erg duur is om on air te houden.
Vooral de apparatuur erachter om compatibiliteit te houden.

De huidige 4G/5G telefoons zijn ook prima als het gaat om een verbinding tot stand houden.
Feit blijft echter wel dat je met 2G veel verder bereik kunt hebben dan 4G/5G. Maar daarom zijn er nu zoveel sites overal.

Met bijna elke mast van KPN op een glasvezel aansluiting is het (mobiele) netwerk van KPN echt uniek in de wereld.
Hier een mooie weergave:
https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=52.4151944&lng=4.82145309&zoom=12&providers=kpn

En voor de meer geadvanceerde gebruikers van de mobiele signalen een leuke screenshot van het radio spectrum op 900 MHz, waar KPN 2G nog gebruikt:

 

 

 

921 - 925 MHz Prorail, techniek 2G
925 - 935 MHz Vodafone, techniek 2G en 4G NB-IoT
935 - 945 MHz KPN, techniek 2G/4G/2G
945 - 955 MHz Odido, techniek 4G
955 - 960 MHz Odido, techniek 3G

Extra info:
2G en 3G en 4G zijn verschillende radio technieken.

4G (LTE) en 5G (NR) zijn radio technisch vrijwel hetzelfde, alleen door vernieuwde specificaties is 5G weer beter.

Mijn buren hebben de Nokia 110 4G. Dat lijkt echt een GSM maar werkt toch echt, alleen, via 4G.

Gezien de prijs en als je 'gehecht’ bent aan de eenvoud en simpelheid van GSM dan is dit een aanrader.

De zwarte is de duurste met maar zo'n € 65. Nog goedkoper is de blauwe versie € 44.

En voor de super nostalgische onder ons deze Nokia 8210. Lijkt sprekend op de 6310 maar is ook 4G.

Meer 4G “GSM” toestellen: https://www.bol.com/nl/nl/p/nokia-8210-4g-blauw/9300000117487251/?bltgh=kyYIRmaLG3ktwX-zzqpPFA.2_11.33.ProductTitle

 

LET OP. Er zijn, vooral online, nog steeds 2G only (GSM) telefoons te koop. Deze zijn echt af te raden om nu nog te kopen.

Reputatie 6
Badge +5

is het 3G netwerk al uitgezet btw ?

Al 2 jaar geleden @MR_CHIP 

https://www.kpn.com/zakelijk/mobiel/3g-naar-4g.htm#:~:text=Per%2031%20maart%202022%20stopt,4G%2D%20en%205G%2Dnetwerk.

Reputatie 6
Badge +5

ah beter

Reageer