Beantwoord

Hoe kan ik als abonnee de dataroaminglimiet aanpassen?

  • 22 September 2023
  • 15 reacties
  • 533 keer bekeken

Reputatie 7

De vraag is simpel en ik hoop dan ook op een simpel antwoord van KPN.

Hoe kan ik als abonnee bij KPN de dataroaminglimiet aanpassen naar een lager bedrag?

Bron

icon

Beste antwoord door Shyrin van KPN 2 October 2023, 15:29

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7

Jammer dat dit topic alweer zeven dagen oud is en er nog geen enkele reactie vanuit KPN is geweest.

Reputatie 7
Badge +16

​Er waren voor ons onduidelijkheden in het huidige beleid met betrekking tot het kunnen aanpassen van het limiet, dat hebben we eerst moeten uitzoeken, @wjb, daarom krijg jij nu pas een reactie vanuit ons.

Vooral in de vakantieperiode kwamen er wekelijks vragen binnen over het datalimiet van 60,50 euro buiten Europa. Naar aanleiding van de topics zijn we als forumteam aan de slag gegaan om meer informatie hierover te krijgen. Onverwachte kosten zijn nooit leuk en iedereen geeft z'n geld liever uit aan souvenirs dan aan z'n provider. Navraag heeft geleid tot onderstaande informatie. 
 

De instelling dataroaming staat standaard uit op een toestel. Als je roaming aanzet op je toestel, maakt jouw mobiel verbinding met een van de beschikbare netwerken, zodat je mobiel internet kunt gebruiken. Zodra een toestel zich aanmeldt op een buitenlands netwerk versturen wij automatisch per SMS tariefinformatie en hoe er een bundel besteld kan worden.

Standaard ontvang je van ons tariefinformatie per SMS. Deze tariefinformatie per SMS kun je zelf uit of aan zetten:

  • SMS info uit naar 1330 om de tariefinformatie per SMS uit te zetten
  • SMS info aan naar 1330 om tariefinformatie per SMS aan te zetten

Binnen Europa maak je gebruik van jouw eigen bundel, zonder extra kosten. Maar let op: buiten de EU gelden er andere tarieven en dan is een buitenlandbundel vaak een goedkopere optie.


Net als elke andere provider werken we samen met providers in het buitenland. Als je in een ander land komt, maakt jouw mobiel automatisch verbinding met een voorkeursnetwerk. Het betekent niet dat je daar aan gebonden bent: je kunt handmatig ook een andere beschikbare provider kiezen.

Zoals gezegd, als roaming aan staat op jouw toestel, dan maakt jouw mobiel verbinding met één van de beschikbare netwerken. Als jij in een grensgebied bent, bijvoorbeeld in Griekenland, kan het zijn dat een telefoon automatisch verbinding maakt met een Turks netwerk. Je kunt ervoor kiezen om in jouw toestel handmatig een netwerk te selecteren: je kunt dan alleen maar gebruik maken van het geselecteerde netwerk.

Let er bij thuiskomst wel op dat je deze instelling weer aanpast naar automatisch selecteren (anders ben je niet bereikbaar).

Buiten de EU gelden er andere tarieven en de kosten kunnen aardig oplopen. Per land en per provider verschilt wat je moet betalen per MB. Check welke tarieven op jouw reisbestemming gelden.

Wettelijk is er bepaald dat er een limiet van €50,- exclusief BTW geldt, dit is €60,50 inclusief BTW. Bij 80% en 100% verbruik van dit limiet ontvang je een waarschuwing per SMS. Bij 100% verbruik van het limiet wordt het internet automatisch geblokkeerd.
Deze blokkade geldt per factuurperiode en de factuurperiode verschilt per klant. Check de maandelijkse factuur om na te gaan wat jouw factuurperiode is. Een verblijf buiten de EU of in een grensgebied kan over 2 factuurperiodes gaan, waardoor er tweemaal €60,50 = €121,- berekend kan worden op 1 factuur. 

Wil je het beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266
Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, tenzij je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 


Let op: 

  • Er is een issue bekend met bescherming aan/ uit naar 1266 voor de Unlimited abonnementen. Er wordt aan gewerkt om dit zo snel mogelijk op te lossen. Zodra er een update bekend is, melden wij dat.
  • De bevestiging per SMS die je ontvangt om het beschermingslimiet te verlagen naar €0,- klopt momenteel niet. De limiet blijft op €0,- totdat je de limiet van €60,50 zelf weer aanzet of een buitenland bundel activeert.



Update: 09-10-2023

Reputatie 7

Dank voor je antwoord.

Reputatie 7

Wil je het beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

Heb je een link naar de site of het document waar dit beschreven staat?

De enige optie die ik ken is SMS BESCHERMING UIT naar 1266 als je na het opraken van een bundel of het overschrijden van de DATAROAMINGLIMIET door wilt kunnen gaan op "Internet".

Waarom vermelden jullie dit niet in die vele vele topics waar abonnees slachtoffer geworden zijn als tip om deze kosten te voorkomen?

En waarom wordt dit niet vermeld op de onderstaande pagina?

Bron

Hier zou je dan toch eenvoudig de tekst "Wil je geen gebruik maken van Internet buiten de EU via 4G/5G sms dan BESCHERMING AAN naar 1266." kunnen toevoegen?

Zo éénvoudig maar het zou een hoop ellende kunnen voorkomen.

Ook op juliie eigen pagina wordt er met geen woord gerept over de mogelijkheid om een sms met BESCHERMING AAN naar 1266 te sturen en zo die kosten te vermijden.

Hoe eenvoudig zou het zijn om de laatste alinea van de onderstaande uitsnede te vervangen door "Je kunt dit voorkomen door een smsje met BESCHERMING AAN naar 1266 te sturen."?

 

Ik snap oprecht niet dat KPN het niet van de daken schreeuwt dat deze optie er is want nu zijn er jaarlijks vele vele abonnees die hier financieel slachtoffer van worden.

 

Ook via Google krijg je geen enkele hit op "BESCHERMING AAN" en dus lijkt deze optie zeer recent geïntroduceerd te zijn of een heel groot geheim te zijn. Ik ben dus echt zeer benieuwd naar een publieke pagina op de site van KPN waar dit beschreven staat.

Reputatie 7

Blijkbaar heeft het blijven drammen op dit issue wel resultaat gehad immers de pagina over dataroaming in de kennisbank is recent (na 17 juli 2023) in ieder geval aangepast.

Het onderstaande screenshot toont de tekst die toegevoegd is en dat is een stap in de goede richting.

In de cache van Google is de voorgaande versie te vinden waar de informatie over het smsen van “BESCHERMING AAN” naar 1266 nog niet in beschreven was. 

 

Nu nog alle andere pagina's waar deze informatie zinvol is.

Reputatie 7

Mijn zoon heeft de proef op de som genomen en "BESCHERMING AAN" naar 1266 gestuurd.

Hij kreeg het onderstaande smsje terug.

Dit is in ieder geval al een stap in de goede richting. Nu nog zorgen dat 1) dit breeduit naar de abonnees gecommuniceerd wordt, 2) die bescherming niet voor de actieve factuurperiode geldt maar blijft gelden totdat er een smsje met de tekst "BESCHERMING UIT" naar 1266 gestuurd wordt en 3) die bescherming standaard (bij activeren van het abonnement) aan staat. Alleen dan kunnen we heel veel slachtoffers voorkomen.

P.S. Het zou dus mooi zijn als er bijvoorbeeld ook een "BESCHERMING ALTIJD AAN" smsje zou komen.

 

Het antwoord smsje zou wel iets duidelijker mogen. De vraag is namelijk wat hierbij onder "maand" verstaan wordt, de kalendermaand of de factuurmaand.

Reputatie 7

@Shyrin_, Nog één opmerking. Er wordt nu gezegd dat de kosten nooit hoger kunnen zijn dan €60,50 maar er zit nog een addertje onder het gras. Die €60,50 is immers per factuurperiode. Als jouw vakantie over twee factuurperioden loopt dan kan de schade dus oplopen naar €121,-.

 

En een vraag puur uit interesse.

Hoe lang bestaat het "BESCHERMING AAN" smsje al?

Er is in Google immers helemaal niets over te vinden en de enige twee plekken op Internet waar hier melding van gemaakt wordt zijn het, recent gewijzigde, topic over dataroaming in de kennisbank en nu dit topic omdat je gelukkig die kennis vandaag ook hier gedeeld hebt.

@Shyrin_ 
Ik vind deze bescherming goed nieuws!
Dit geldt voor landen buiten de EU.
Toch 2 vragen:
1. Ik neem aan dat de bescherming ook werkt voor maritieme verbindingen op bijvoorbeeld ferries?
2. Er zou een issue bekend zijn met unlimited abonnementen. Kun je aangeven wat het issue is?

Werkt het dan soms of helemaal niet of alleen indien je de bevestigings-SMS van KPN hebt ontvangen?
Dank je wel.

@wjb, bedankt voor het drammen😉

Reputatie 7

@wjb, bedankt voor het drammen😉

Ik weet natuurlijk niet welke rol mijn drammen gespeeld heeft in de introductie van dit smsje maar het drammen heeft er zeer waarschijnlijk wel voor gezorgd dat er nu eindelijk ruchtbaarheid gegeven wordt aan een mogelijke oplossing.

Ik mis echter wel de mogelijkheid om die bescherming permanent aan te zetten. Nu kan het nog steeds zo zijn dat je halverwege je vakantie alsnog slachtoffer wordt van die kosten voor dataroaming in het geval dat er een nieuwe factuurperiode (maand) ingaat en de blokkade dus ineens niet meer actief is.

 

Ook ik ben benieuwd op het antwoord van @Shyrin_ op jouw vragen. Overigens ga ik er wel vanuit dat die bescherming ook geldt voor maritieme netwerken want ook dat zijn netwerken die niet onder de EU regeling "roam like at home* vallen.

Ik hoop ook dat zij iets gaat doen met mijn opmerkingen in voorgaande reacties.

1) Mogelijkheid om de  bescherming permanent aan te zetten. (BESCHERMING ALTIJD AAN)

2) Bescherming bij activering van abonnement standaard aan te zetten.

3) Publiceren van de sms mogelijkheid op de pagina's van KPN die over datagebruik buiten de EU gaan.

@wjb, ik heb de bescherming aangezet op mijn mobiel en ik krijg dezelfde SMS melding terug als je zoon.

Mijn vrouw heeft een unlimited abonnement en krijgt een andere melding:

”Beste klant, u heeft nog data roaming bundeltegoed. Als dit tegoed is opgebruikt wordt bescherming voor internetkosten in het buitenland aangezet. Groet, KPN”

Ik weet nu niet of alleen de melding nog aangepast gaat worden of dat de bescherming nog niet, dan wel anders, werkt voor unlimited.

We zullen het antwoord van KPN afwachten.

De permanente bescherming zoals benoemd door jou lijkt me een wenselijke toevoeging.

Reputatie 7
Badge +16

Blijkbaar heeft het blijven drammen op dit issue wel resultaat gehad
...


Eén van de belangrijkste taken van het KPN Forum is signaleren: intern doorgeven wat er speelt binnen onze Community en dus onder KPN klanten, wat is het sentiment, we geven feedback door en dragen verbetervoorstellen aan.
Ik wil daarom vooral alle klanten bedanken die een topic geopend hebben over het datalimiet buiten de EU.

Een link of documentatie van mijn gegeven antwoord is er vooralsnog niet @wjb.
Fouten of missende informatie op onze website kunnen helaas voorkomen. Gelukkig hebben we de mogelijkheid om dat intern te melden bij de collega's die aanpassingen kunnen doen op onze website. Vanzelfsprekend heb ik een melding geregistreerd om deze informatie toe te laten voegen op de website. Je opmerking over de factuurperiode klopt helemaal en is aangepast in mijn antwoord en de relevante artikelen. 

Nog een aanpassing op mijn eerder gegeven antwoord: 
Bescherming aan naar 1266 zorgt ervoor dat de limiet van €60,50 verlaagt wordt naar €0,- dat is niet voor de betreffende factuurperiode maar totdat je het limiet zelf weer aanzet (bescherming uit naar 1266) of een buitenlandbundel activeert.
In de bevestiging per SMS staat momenteel vermeld tot het eind van deze maand: dit klopt helaas niet en dit wordt aangepast.
 

….

Ik hoop ook dat zij iets gaat doen met mijn opmerkingen in voorgaande reacties.

1) Mogelijkheid om de  bescherming permanent aan te zetten. (BESCHERMING ALTIJD AAN)

2) Bescherming bij activering van abonnement standaard aan te zetten.

3) Publiceren van de sms mogelijkheid op de pagina's van KPN die over datagebruik buiten de EU gaan.

  1. Die mogelijkheid is er.
  2. Ik laat mij graag verrassen maar ik zie dit op korte termijn niet gebeuren. Het beleid is nu om klanten standaard de mogelijkheid te bieden om overal ter wereld gebruik te kunnen laten maken van mobiel internet. 
  3. Er is een melding geregistreerd om deze informatie toe te laten voegen op de website. 

En een vraag puur uit interesse.

Hoe lang bestaat het "BESCHERMING AAN" smsje al?

...

Dat is een vraag die voor ons allebei onbeantwoord blijft. 

Reputatie 7
Badge +16

@Edu2020 ik vind dit ook goed nieuws! 😊 Mijn antwoorden op jouw vragen:
 

1. Ik neem aan dat de bescherming ook werkt voor maritieme verbindingen op bijvoorbeeld ferries?

Klopt, er wordt geen onderscheid in type verbindingen gemaakt

​​​​


2. Er zou een issue bekend zijn met unlimited abonnementen. Kun je aangeven wat het issue is?

Werkt het dan soms of helemaal niet of alleen indien je de bevestigings-SMS van KPN hebt ontvangen?
Dank je wel.

Nee, het exacte issue wordt nog uitgezocht. 
Je kunt in ieder geval al de conclusie trekken dat de bevestiging per SMS die jouw vrouw ontvangen heeft, niet klopt (tenzij er een buitenlandbundel voor buiten de EU actief is). Als er meer informatie bekend over het issue bekend is of er is een update, dan zal ik het topic updaten.

Reputatie 7

Nog een aanpassing op mijn eerder gegeven antwoord: 
Bescherming aan naar 1266 zorgt ervoor dat de limiet van €60,50 verlaagt wordt naar €0,- dat is niet voor de betreffende factuurperiode maar totdat je het limiet zelf weer aanzet (bescherming uit naar 1266) of een buitenlandbundel activeert.
In de bevestiging per SMS staat momenteel vermeld tot het eind van deze maand: dit klopt helaas niet en dit wordt aangepast.

Heel goed dat "BESCHERMING AAN" toch een permanente bescherming blijkt te zijn. Ik zou alleen wel verwachten dat die bescherming ook aan blijft staan nadat je een buitenlandbundel activeert.

 

...

….

Ik hoop ook dat zij iets gaat doen met mijn opmerkingen in voorgaande reacties.

1) Mogelijkheid om de  bescherming permanent aan te zetten. (BESCHERMING ALTIJD AAN)

2) Bescherming bij activering van abonnement standaard aan te zetten.

3) Publiceren van de sms mogelijkheid op de pagina's van KPN die over datagebruik buiten de EU gaan.

  1. Die mogelijkheid is er.
  2. Ik laat mij graag verrassen maar ik zie dit op korte termijn niet gebeuren. Het beleid is nu om klanten standaard de mogelijkheid te bieden om overal ter wereld gebruik te kunnen laten maken van mobiel internet. 
  3. Er is een melding geregistreerd om deze informatie toe te laten voegen op de website. 

Maar er verandert dan toch ook helemaal niets aan de mogelijkheid om overal ter wereld gebruik te kunnen maken van mobiel Internet?

 

Het voorkomen van kosten voor dataroaming buiten de EU is in de laatste week echt in een enorme versnelling gekomen en daar ben ik blij mee. Na jaren van het in het ongewisse laten van de abonnee lijkt er nu eindelijk een doorbraak te zijn, waarvoor hulde.

Reputatie 7

Shyrin_ schreef:

Je opmerking over de factuurperiode klopt helemaal en is aangepast in mijn antwoord en de relevante artikelen. 

Wat bedoel je nu met "Een factuurperiode kan over 2 periodes gaan, waardoor er tweemaal €60,50 = €121,- berekend kan worden op 1 factuur."?

Mijn opmerking ging over een verblijf aan de grens of buiten de EU die over twee factuurperioden loopt.

Reputatie 7
Badge +16

We bedoelen hetzelfde maar zo zei ik het niet. Ik heb het aangepast naar:
Deze blokkade geldt per factuurperiode en de factuurperiode verschilt per klant. Check de maandelijkse factuur om na te gaan wat jouw factuurperiode is. Een verblijf buiten de EU of in een grensgebied kan over 2 factuurperiodes gaan, waardoor er tweemaal €60,50 = €121,- berekend kan worden op 1 factuur. 

Reageer