Vraag

Inflatiecorrectie uitleg incompleet

  • 6 October 2020
  • 3 reacties
  • 65 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +3

Hallo,

Ik zat net te inflatiecorrectie na te kijken en het viel me op dat de website zegt “Je maandelijkse abonnementsprijs gaat met dit [2.1%] percentage omhoog.”. Dat is blijkbaar onvolledig, want kennelijk moet het zijn “Je maandelijkse abonnementsprijs zonder enige kortingen gaat met dit percentage omhoog”. Subtiel verschil, maar wel belangrijk.

Voor de meeste mensen is het verschil niet schokkend en slechts een paar cent hoor; begrijp me niet verkeerd, het is geen groot probleem. Maar als je een heel duur abonnement hebt (zoals de oude propositie met het EU/VS Zorgeloos Premium abonnement) en elk jaar werkt de inflatiecorrectie door op deze manier: dan betaal je na een paar jaar een paar euro per maand meer dan wanneer het op basis van de daadwerkelijke maandelijkse abonnementsprijs die je effectief betaalt zou zijn, zoals het staat uitgelegd op de website… Dan nog is het ‘maar’ zo’n €50 op jaarbasis bijvoorbeeld, maar toch… 

Ik kan het me ergens nog voorstellen als Compleet/Husselkorting niet meegerekend wordt misschien, al is dat ook wat raar als je met beiden een vast contract hebt; maar goed. Maar dat is niet het enige: KPN rekent ook kortingen die je afspreekt bij het verlengen van je abonnement niet mee. Dus stel iemand heeft bij het afsluiten van zo’n EU/VS abonnement €25 korting per maand afgesproken gekregen voor de gehele loopduur, wat daarmee dus contractueel is vastgelegd, dan *nog* laat KPN deze korting buiten beschouwing bij het berekenen van de inflatiecorrectie. Eg: was het abonnement voor de afgesproken korting €100? De correctie wordt dan toegepast op een bedrag van €100/mnd ipv over de prijs van €75/mnd. En dat is niet wat er op de website staat.

Enfin, voor die paar cent het niet waard om echt een probleem van te maken natuurlijk, mensen hebben wel wat beters te doen. :P Maar ik vind wel dat KPN moet zorgen dat de informatievoorziening gewoon correct is en dat dit correct wordt uitgelegd mét de addertjes onder het gras erbij. :) 

 

P.S. Inflatiecorrectie terwijl je het abonnement a.) dit jaar hebt afgesloten en b.) de prijzen nog steeds exact hetzelfde zijn op de website (zelfde propositie), blijf ik ook een raar verhaal vinden. ;) 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Je hebt de voorwaarden van je overeenkomst gelezen ?

Reputatie 4
Badge +2

Was me inderdaad ook al een paar jaar opgevallen. Hoge startprijs die je door kortingen niet betaald, maar er wel voor zorgen dat de echt betaalde prijzen sneller stijgen dan de inflatie.

 

Voorbeeld: abonnement 50 euro, voor 30 euro. Daar gaat nog eens 5 euro korting af. Uiteindelijk bedraagt de werkelijke prijs dus 25 euro.

Bij inflatiecorrectie van 2,1% wordt gerekend met de 50 euro. Gevolg is dat de prijs met € 1,05 stijgt.

Op de 25 euro die je daadwerkelijk betaald is dat een stijging van 4,2%. Zo'n beetje het dubbele.

Reputatie 5
Badge +3

Je hebt de voorwaarden van je overeenkomst gelezen ?

Ja, die heb ik gelezen?