Beantwoord

Kan geen WAN verbinding maken met mijn NAS via het mobiel netwerk van KPN

  • 10 September 2022
  • 26 reacties
  • 533 keer bekeken

Hallo allemaal,

Sinds mijn overstap naar KPN Mobiel kan ik geen verbinding meer maken met mijn Synology NAS.

Mijn situatie was/is als volgt:
Ik heb een Synology NAS staan thuis met een KPN internetverbinding (Xperiabox). Voorheen had ik een Galaxy S10 met een T-Mobile simkaartje. Daarmee kon ik verbinding maken met mijn NAS via de Synology photos, Drive en DS File apps op mijn telefoon. Ik had dus jarenlang de mogelijkheid om van die apps gebruik te maken op mijn telefoon. Wanneer ik uit huis was, kon ik dus in mijn bestanden in mijn NAS die thuis staat komen.

Helaas lukt dat niet meer sinds ik ben overgestapt naar KPN Mobiel. Als ik elders WIFI verbinding heb, dan lukt het wel, maar zodra ik mijn KPN mobiele internet gebruik, dan niet. Het ligt dus niet aan de telefoon. (Als ik via de webbrowser op mijn telefoon inlog in mijn NAS, dan lukt het trouwens wel met mijn KPN Mobiel simkaartje. Het lukt niet via de Synology apps op mijn telefoon. Die apps heb ik hard nodig, dus vandaar dat ik alsnog een oplossing zoek om het werkend te krijgen.)

Ik heb een Vodafone simkaart in mijn mobiele telefoon gedaan en met de mobiele internet van dat kaartje de apps gebruikt en toen lukte het maken van een verbinding met mijn NAS wel! Dit was een dubbel check dat het niet aan de telefoon ligt.

Als een andere telefoon zijn hotspot aanzet en ik daar verbinding mee maak (met eigen eigen KPN simkaart), werken die apps ook weer goed…

Ik heb de apps geprobeerd op een ander toestel met Vodafone. Ook toen werkte het prima. (Tijdens het schrijven nog een keer geprobeerd en het werkt idd)

Als laatst heb ik mijn eigen hotspot (KPN Mobiel) aangezet en een andere telefoon verbinding mee laten maken. Via dat andere telefoon heb ik de apps opnieuw geprobeerd, maar helaas werkte het op die andere telefoon ook weer niet…

Deze test heb ik samen met Synology doorgelopen. Uiteindelijk hebben we geconcludeerd dat het waarschijnlijk niet aan de NAS zit en ook niet aan de telefoon. Dan blijft de internetverdinging van de KPN simkaart als enige over wat het probleem zou kunnen zijn.

Zijn er hier mensen die dit probleem ook (hebben) ervaren? Enige tips hoe dit opgelost kan worden? 
Is er een mailaders van KPN waar ik dit probleem naar toe kan mailen?

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Nick83 10 September 2022, 22:55

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Reputatie 7

Op wat voor een apparaat gebruik je eigenlijk die DS file app?