Kosten gemaakt aan satellietinternet op een veerboot

  • 28 September 2021
  • 45 reacties
  • 1937 keer bekeken


Toon eerste bericht

45 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Hoe kan KPN weten dat je aan boord van een veerdienst bent ?

Als je normaal een grens overgaat dan maak je al snel verbinding met een zendmast van het land waar je binnenkomt en stuurt KPN een welkomst SMS.

Dat is niet zo als je de zee opgaat. Dan valt de verbinding met de laatste mast gewoon weg. Net alsof je je telefoon uit zet.

Reputatie 7
Badge +21

Hoe kan KPN weten dat je aan boord van een veerdienst bent ?

Hallo @JanBar 

Zodra het schip buitengaats is wordt aan boord het satelliet gestuurd systeem ingeschakeld. Dan kan je telefoon contact maken met de "mast” van de provider MCP (Maritime Communications Partner) aan boord van het schip. Dit leidt (soms met vertraging :sunglasses: ) tot het volgende smsje van KPN.

Beste klant, let op: u bevindt zich in een gebied zonder mobiel netwerk. Dat betekent dat u gebruikmaakt van satellietcommunicatie. Hiervoor gelden de volgende tarieven: bellen 4,25 euro p/m, gebeld worden 1,75 euro p/m, sms sturen 0,75 euro. Data 10,00 euro per MB. Meer tariefinfo? Bel gratis +31612001330. Geen tariefberichten meer? Sms INFO UIT naar 1330. Goede reis, KPN

Let op de prijs van het datagebruik. Na 6 MB bereik je het door de EU-regulering bepaalde maximum van €60,50. 

Reputatie 5
Badge +5

@RBxx  Ok .Dat wist ik niet. De laatste keer dat ik in Scandinavië met een veer ben meegeweest is al zo'n 10 jaar geleden. Het MCP systeem is nieuw voor mij.

Reputatie 7
Badge +15

@Tommie12345 Ik reageer inderdaad vanuit KPN, en probeer zo goed mogelijk uit te leggen wat voor deze situatie kan zorgen. 

Overigens vind ik dat je wel heel selectief leest in deze situatie, mijn antwoord was namelijk een stuk langer dan het stuk dat je in je reactie hebt gezet.

Capaciteitsproblemen is slechts 1 (en de minst voorkomende) reden waardoor een sms niet aankomt. Aannemelijker zijn de redenen die ik hierna nog genoemd heb. 

@Tommie12345 en de rest. 

Het hierboven genoemde topic van Erwin is een andere situatie, deze klant heeft helemaal geen bericht gehad. Hier is dus geen sms verzonden. Deze klant is dus helemaal niet geïnformeerd over deze kosten. 

In deze situatie is er wel een sms verzonden, dat deze pas na het verbruik is ontvangen kan soms gebeuren. 

Verzonden sms berichten worden verwerkt op een computer bij de provider, in dit geval dus KPN; in principe stuurt deze het bericht dan meteen door. Nu kan het voorkomen dat het aantal berichten de capaciteit van het netwerk te boven gaat, of dat de ontvanger van het bericht een zeer slecht bereik heeft of zijn telefoon zelfs uit staat ( in het laatste geval wordt gewacht totdat de telefoon weer inlogt op het netwerk.) In deze gevallen worden de berichten dan afgehandeld. Dit kan dus vertraging opleveren. 

Hierdoor worden klanten dus soms achteraf geïnformeerd over de kosten. 

Ik vind het erg jammer om te lezen dat dit voor jou een reden is om je contract te beëindigen. Ik kan de kosten voor de verbruikte MB's niet vergoeden, het feit dat dit eventueel betekent dat je je abonnement opzegt verandert dat helaas niet. 

Reputatie 2

Het blijft belachelijk en klantonvriendelijk, dat KPN kennelijk niet op tijd een sms kan versturen en dat de klant daar de dupe van is!

Succes met uw bedrijf ik ga mijn contract voor Internet/ ITV/ Vaste lijn en Mobiele contract ergens anders onderbrengen PUNT 

Badge +19

Het is bij iedere provider hetzelfde.  Als jij geen bereik meer hebt bij een zendmast kan je ook geen sms ontvangen.  Zo simpel is het. Je weet echt wel hoe het werkt maar je wil het niet accepteren blijkbaar.

Reputatie 2

Volgens mij heeft Joep het niet echt begrepen.

Het ontstane probleem is heel simpel voor de klanten op te lossen, door bij een veel lager bedrag dan 60.5 de satelliet verbinding te onderbreken. Als je op dit forum en op Internet zoekt, zie je dat deze extra kosten, een heel vaak voorkomend probleem/ ergernis is. Dat KPN niet beter inspeelt op dit probleem, dat niet doet of niet wil is Klantonvriendelijk!

Reputatie 7
Badge +24

Ik zou me zomaar voor kunnen stellen dat die satalietprovider ook wat wil verdienen en die 60 euro limit gewoon een onderdeel is van de afspraken tussen KPN en die satalietprovider. 

Reputatie 2

Dag Nick83,

Je zegt dus dat het goed zou kunnen dat KPN er een financieel belang bij heeft dat die 60,50 zo blijft. Dat zou werkelijk niet alleen Klantonvriendelijk zijn , maar pas echt schandalig.

Reputatie 7
Badge +24

En 60 euro is dan nog netjes. Het kan ook meer zijn:

https://radar.avrotros.nl/amp/radar-checkt-roamen-op-zee/

Badge +19

De satelietprovider speelt de belangrijkste rol. Die moet doorgeven dat er met hun verbinding is waarna kpn de sms verstuurd. Maarja dan ben je al buiten het bereik van de zendmast. Waarom je kpn overal de schuld van geeft is mij een raadsel. 

Reputatie 7
Badge +24

Dag Nick83,

Je zegt dus dat het goed zou kunnen dat KPN er een financieel belang bij heeft dat die 60,50 zo blijft. Dat zou werkelijk niet alleen Klantonvriendelijk zijn , maar pas echt schandalig.

Nee. Dat zeg ik niet. Ik zeg dat die satalietprovider er een financieel belang bij heeft. 

Reputatie 7
Badge +24

Als ik een beetje rond Google, dan is het wel opvallend dat ik die 60 euro en 50 cent ook bij andere providers op de site tegen komt.

https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/internationaal-bellen-en-internetten/datalimiet-buitenland

Reputatie 7
Badge +21

Het is een standaard limiet van €50,- excl. BTW (21%) :point_up_2_tone3: waar alle providers zich aan houden.

En wat als je, zoals in mijn geval, op een nachtboot zit en de sms over satellietverbinding krijgt als je al slaapt?  Ik ontving vanmorgen om 00:50 zo'n sms op de Stena-veerboot van Harwich naar Hoek, en zette de roaming pas om 6 uur uit.  Krijg ik een enorme rekening?

Reputatie 7
Badge +21

Krijg ik een enorme rekening?

Het maximum is €60,50. Daarna blokkeert je internet automatisch.

Krijg ik een enorme rekening?

Het maximum is €60,50. Daarna blokkeert je internet automatisch.

Ja, dus

Reputatie 7
Badge +15

@LeonaDvD Lastig dat je deze sms hebt ontvangen op het moment dat je sliep. 

KPN kan uiteraard niet zien wanneer jij aan het slapen bent, en dus ook niet of je de sms dan nog leest. Dit zal dus als er kosten gemaakt zijn geen verschil maken. 

Wel klopt het wat @RBxx zegt, het maximum is 60,50. Hierna moet je door middel van een sms toestemming geven om meer te verbruiken. 

In mijn KPN kun je controleren of er kosten zijn gemaakt en zo ja hoe hoog deze kosten zijn. 

 

Wel klopt het wat @RBxx zegt, het maximum is 60,50. Hierna moet je door middel van een sms toestemming geven om meer te verbruiken. 

 

Hoe lastig is het voor KPN om ook via een sms toestemming te vragen VOORDAT je gebruik maakt van de service? Eerst 60,50 cashen en dan de indruk wekken dat je “klanten” beschermt… klinkt in mijn oren niet zo fair.

Reageer