Beantwoord

Mijn mobiel nummer wordt door iemand anders gebruikt

  • 18 April 2024
  • 3 reacties
  • 57 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Mijn telefoon nummer wordt door iemand anders gebruikt. Ik wordt regelmatig door mensen gebeld die zeggen dat ze gebeld zijn via mijn GSM nummer, echter ik heb ze niet gebeld. 

icon

Beste antwoord door RBxx 18 April 2024, 17:22

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @bb1969 

Jouw nummer wordt waarschijnlijk “gespoofed”.

Deze spoofers kunnen een willekeurig nummer kiezen en dat meezenden waardoor het nu lijkt of jij belt. Via allerlei VoIP bedrijven bestaat de mogelijkheid om zelf te bepalen met welk nummer uitgaande telefoongesprekken starten. Nu gebruiken ze jouw nummer, straks misschien dat van mij.

Lees hier meer over → Spoofing: wat is het, hoe werkt het en hoe kan je het voorkomen? (kpn.com)

Helaas kan je er niet veel aan doen. Eigenlijk maar één ding: zelf een ander nummer aanvragen bij KPN, maar dat is wel heel ingrijpend. De overlast is vaak maar tijdelijk, daarna kiezen ze een ander nummer en ben jij er weer vanaf.

Reputatie 1
Badge

Ik ben bekend met spoofing, maar wanneer genoeg mensen klachten hierover melden heeft KPN ook een optie om verificatie te doen op de CLI2 en dat te matchen met lokatie. Wanneer deze vanaf een niet kloppende locatie komt kunnen ze er actie opnemen. Alternatief het helemaal niet meer toestaan

Reputatie 7
Badge +21

KPN is hier in veel gevallen niet bij betrokken. De spoofer benadert willekeurige telefoonnummers (ook) van andere providers, dat gaat dan buiten het zicht van KPN. Het is een breder probleem wat in het hele systeem zit, niet bij één provider.

Reageer