Beantwoord

Mobiel abonnement voor auto werkt niet in België

  • 25 April 2024
  • 14 reacties
  • 130 keer bekeken

Ik heb een klacht ingediend, maar begrip krijg ik niet van KPN. 

Het volgende is aan de hand.

Sinds kort heb ik twee mobiele abonnementen bij KPN. Abonnement voor 2 jaar. Nu blijkt dat als ik in België ben geweest mijn Bluelink app van mijn elektrische Hyundai Kona niet meer werkt. Ik krijg geen contact meer met de auto. Dit heb ik absoluut nodig ivm laden en navigatie etc. Afgelopen jaren nooit problemen hiermee gehad, met de abonnementen bij Vodafone.

Zijn er meer mensen met dit probleem? 

Dame van KPN aan de telefoon is echter kort van stof: “contract kan niet beëindigd worden, want het is een vast contract, had u maar binnen 14 dagen op moeten zeggen". 

Dat is de klantvriendelijkheid en service van KPN dus. Het contract moet echter direct beëindigd worden want ik kan niet zonder de Bluelink app. 

Afgelopen week al twee maal verkeerd gereden met de navigatie, die normaal perfect werkt. Ik heb geen enkel zicht meer op het laden van de auto! 

 

Admin: eigen topic voor vraag gemaakt [origineel topic]

icon

Beste antwoord door Stef53 27 April 2024, 14:15

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Dat probleem lijkt toch heel erg op deze @Stef53 

https://www.hyundaiclubholland.nl/index.php?option=com_kunena&view=topic&defaultmenu=4380&Itemid=4378&catid=89&id=6297&limitstart=0

Daar lag het aan de unit in de auto zelf.
Het zou dus zomaar toeval kunnen zijn dat het probleem nu pas optreed en toevallig net na wisselen van je mobiele provider.

Geeft de unit in jouw auto nog wel een IMEI nummer aan?

Ja, lijkt ongeveer hetzelfde. Het IMEI nummer staat er nog gewoon in. Alles is eigenlijk nog hetzelfde. Van alles geprobeerd in samenwerking met klantenservice Hyundai, ook bij mijn garage geweest, die doen eigenlijk hetzelfde als ik. Niets helpt. 

Tja, wie weet allemaal toeval, maar zaterdag naar België en zondag werkt het niet meer, …

Maar KPN denkt echt niet mee. Tijdens het gesprek waarin ik dringend vroeg om het contract te beëindigen, werd eerste gezegd: kan niet, is tweejarig contract. En even later werd er midden in mijn zin gewoon opgehangen. Dat is dus call-center KPN tegenwoordig. 

Reputatie 7
Badge +18

Enige wat ik nog kan bedenken is dat het fout gaat omdat bij KPN je mobiel ook een IPv6 IP adres heeft naast het IPv4 IP adres.
Je zou de in de mobiele instellingen de APN eens van internet naar portalmmm.nl kunnen wijzigen, dan krijgt je telefoon alleen een IPv4 IP adres, hopelijk werkt het dan wel.

Ik heb echt totaal geen idee waar je het over hebt!

Reputatie 7
Badge +18

Via de toestelhulp kan je dat vinden voor de diverse merken/types mobieltjes.

Waar in de instructie staat dat je internet in moet vullen moet er dan portalmmm.nl komen te staan.

https://www.kpn.com/service/mobiel/problemen/toestelhulp.htm#!/topic/internet/handmatig-instellen/device

Ik moet wat duidelijker zijn: de bluelink app voor mijn auto (Hyundai Kona ev) werkt niet meer sinds ik zaterdag in België ben geweest. Zondag weer in Nederland bleek de app geen contact meer te krijgen met de auto. Afgelopen jaren met Vodafone abonnement was er nooit een probleem. Ik ga best vaak naar België. Nu wel sinds ik sinds kort bij KPN zit. 

Reputatie 5
Badge +2

@Stef53 

Ik begrijp dat je niet weet wat apn instellingen zijn. Maar het kan aan de apn instellingen liggen. Mijn advies is ga naar een kpn winkel en vraag of ze de apn instellingen in je toestel willen veranderen van apn internet naar apn portalmmm.nl.

Of volg de toestelhulp die @GeSp heeft gegeven. 

En probeer dan de bluelink app voor je auto. Wellicht dat het aanpassen van je apn instellingen helpt. 

 

Mogelijk nog een optie om uit te proberen. Koop een Vodafone prepaid data simkaart en plaats deze in je toestel en kijk dan of je bluelink app voor je auto gaat werken.

 

Wat is het merk van je toestel? IPhone of Android toestel. 

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Stef53 Waarom vermeld je merk en type niet van je mobiel?
Is het een iPhone?
Zo ja, ga naar instellingen - Mobiel netwerk - Mobiele datanetwerk

Eerste regel APN - verander internet naar portalmmm.nl

Heb je een ander toestel dan moet iemand anders even reageren, daarom is het belangrijk dat je zoveel mogelijk gegevens vermeldt, in jouw geval dus merk en type toestel.

Reputatie 7
Badge +24

Hoi @Stef53 Waarom vermeld je merk en type niet van je mobiel?

Omdat het waarschijnlijk niet aan de mobiel ligt, maar aan de SIM kaart in de auto. Dus in de auto zou de APN gewijzigd moeten worden.

Maar het kan misschien geen kwaad om de APN op de mobiel ook te wijzigen? 

Reputatie 7
Badge +24

Wat voor SIM kaart zit er in de auto? Is dat een data SIM?

Reputatie 7
Badge +24

Nu blijkt dat als ik in België ben geweest mijn Bluelink app van mijn elektrische Hyundai Kona niet meer werkt.

Kunt u dit proces wat beter beschrijven? Eerst werkt het hier in Nederland wel? In België ook? Dan komt u terug naar Nederland en werkt het niet meer?

Kunt u het dan met een bepaalde handeling weer werkend krijgen?

Proximus is de provider met beste dekking. Een kpn kaart pakt die echter niet als voorkeur. Gezien de vele vele reacties de afgelopen jaren. 

Steeds handmatig Proximus kiezen is bijna de enige optie. Met de auto lastig denk ik.

Duitsland is ook een beetje een probleem land.

Helaas zit je 2 jaar vast aan het abonnement in je auto. 

Je kan proberen of iemand dat over wil nemen. Al is dat met een data only abonnement lastig denk ik.

En dan weer Vodafone in de auto.

Reputatie 5
Badge +2

Het gaat er nu niet om welke provider in België de beste dekking heeft.

Ik begrijp nu dat het ook niet meer in Nederland werkt en dat het om een simkaart gaat die in de auto zit.

Is het mogelijk om de simkaart uit de auto te halen? En deze in een mobiel te plaatsen en dan kijken of het mogelijk is om te internetten. Op deze manier kan gekeken worden of de simkaart werkt of niet.

Hallo allemaal, ik ben erg blij met jullie hulp.

Ik heb de Bluelink-app nooit in België gebruikt! Ik merkte alleen dat na zaterdag in België, de app in Nederland niet meer werkte. Ik ga ongeveer 1 x per maand naar België maar heb de app daar nooit nodig gehad. 

Ik heb een Google Pixel 6A. Een jaar oud. 

De simkaart in de auto zit kennelijk zo ver weg dat de garage er liever niet aan begint, wordt kostbaar, voor mij dus.     Maar ….. hoopvol nieuws! 

Na veel zoeken heb ik dat APN gedoe gevonden. Staat onder Toegangspuntnamen. Ik heb “internet” veranderd in “portalmmm.nl”, en IPv4 aangevinkt. En verdomd het werkt!! Even later blijkt dat KPN het weer teruggezet heeft naar “internet", en het APN protocol is even later ook weer terug naar IPv4/IPv6. 

Maar, wat kan het schelen. De Bluelink-app werkt nu naar behoren!! Benieuwd hoe lang, maar door jullie hulp ben ik erg opgeschoten en wellicht helemaal klaar! 

Geweldig, zo'n forum. 

Reageer