[Opgelost] Problemen met mobiel internet in België, Frankrijk, Zwitserland en Duitsland

  • 6 January 2022
  • 51 reacties
  • 2019 keer bekeken
[Opgelost] Problemen met mobiel internet in België, Frankrijk, Zwitserland en Duitsland
Reputatie 7
Badge +20

Problemen met internet in België, Frankrijk, Zwitserland en Duitsland.

Momenteel kun je in verschillende Europese landen problemen hebben met de snelheid van je mobiele internet. Het gaat hier om Orange in België, Frankrijk, Zwitserland en Telefonica in Duitsland.

Dit probleem is in onderzoek bij de lokale providers. Een tijdelijke workaround is het verbinden met een ander netwerk.

Zodra we hierover een update hebben, zullen we dit hieronder plaatsen. Onze excuses voor het ongemak.

 

 

Status

Update #2: 07-01 18.00: Het probleem is opgelost, het mobiele internet in de genoemde landen moet weer werken. Mogelijk moet je jouw telefoontoestel eenmalig opnieuw opstarten zodat de verbinding met het netwerk opnieuw wordt gemaakt.

Update #1: 05-01: Er is een wijziging uitgevoerd waardoor de impact is verminderd en er in België en Duitsland gemakkelijker gebruik kan worden gemaakt van andere netwerken.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

51 reacties

Ik ben momenteel in Zwitserland en merk dat mijn internet het zeer slecht of vaak niet doet.

Ik heb alle instellingen goed staan (reeds de hulp doorgenomen) en heb ook meer dan genoeg data in mijn bundel over.

Ik heb een Oneplus 8t met Android 11.

Mijn telefoon zoekt/gebruikt het netwerk van Swisscom, maar meestal heb ik verbinding.

Mijn partner maakt via haar provider (niet KPN) ook gebruik van Swisscom en haar internet doet het wel de hele tijd? Hoe kan dit toch?

 

Toen we eerder door Frankrijk reden hadden we ook al dezelfde problemen.

 

Kan iemand me hiermee helpen? 

Reputatie 7
Badge +16

Hallo @Floppie123! Goed dat je hier aan de bel trekt! 

We hebben op dit moment een storing in onderzoek: dit gaat om mobiel internet in België, Duitsland, Frankrijk en mogelijk ook in Zwitserland. Onze klanten kunnen in deze landen problemen ervaren met mobiel internet. Tip en advies is om in het toestel handmatig een ander beschikbaar netwerk selecteren.

Zodra er een update te melden is, laten wij het weten. Excuses voor het ongemak!

In het buitenland heb ik slecht internet. Alhoewel er gewoon 4g/5g boven in mijn scherm staat, wordt een internetpagina ontzettend traag of helemaal niet geladen. Daarnaast verdwijnt het gehele netwerk vaak voor een aantal seconden. Roaming staat aan, telefoon uit/aan, vliegtuig modus aan/uit allemaal gedaan. In meerdere landen in Europa is dit het geval.

Ik heb een vergelijkbaar probleem. Ik heb KPN onbeperkt aangeschaft om in het buitenland genoeg Mb te hebben. Mijn vriend heeft T- mobile, heeft gewoon bereik. Mijn internet werkt heel vaak niet, netwerkproblemen. Alles gecheckt. Volgens mij zijn de instellingen oké. Ik vind het heel vervelend, betaal veel geld voor onbeperkt, maar krijg heel vaak geen bereik. Ik heb geen oude simkaart,  dus daar kan het niet aan liggen. 

 

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

 

Op vakantie in Zwitserland (en op de terugweg in Duitsland) was mijn internet supertraag. Dit was vanaf een uur of 10 ‘s ochtends tot een uur of ‘s 8 avonds, vroeger of later ging het dus prima.
Maakte niet uit op welke plek ik was. Anderen in mijn omgeving met KPN abo hadden hetzelfde probleem. Mijn ‘werktelefoon’ met Vodafone abonnement deed het stukken beter. In Zwitserland was de provider steeds Swisscom.

Iemand die dit kan verklaren? Of beter nog oplossen.
 De helpdesk 2x gebeld maar die kwam er ook niet uit.

Bedankt Shyrin, 

 

Echter ondanks deze storing vind ik het wel heel krom dat ik via KPN dus geen gebruik kan maken van Swisscom, terwijl mijn partner via een andere provider wel gebruik kan maken van Swisscom?

Hoe zit dat dan? Heeft KPN geen goede afspraken gemaakt in Zwitserland wat betreft roaming? 

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Bruto44 

Ik lees toevallig in een ander topic dat er op dit moment een storing in onderzoek is: dit gaat om mobiel internet in België, Duitsland, Frankrijk en mogelijk ook in Zwitserland.

Hopelijk volgt de oplossing snel.

Ik heb precies hetzelfde. Mijn KPN abo deed het zeer traag de afgelopen dagen in Zwitserland en Duitsland, mijn Vodafone abo heeft nauwelijks problemen. Slechte deal tussen KPN en Swisscom??

En in Italië werkt het ook niet. Graag oplossing daarvoor. 

Vanaf donderdag 30/12/21 heel traag internet in Zwitserland. Handmatig een andere provider kiezen ook geen oplossing. Salt, swisscom en Orange allemaal traag en laggy. 4g / 5g maakt allemaal geen verschil. Echt een drama. Jaren hiervoor nooit gehad. 

Ik heb de hele dat al dat ik maat voor een bepaalde tijd, (soms 10 minuten, soms half uur), bereik heb in Duitsland. Na een bepaalde periode valt het zo ineens weg. Handmatig zoeken naar netwerken werkt dan ook niet. Als ik dan even naar vliegtuigmodus ga en daarna weet terug dan gaat het weer even goed. Waar kan dit aan liggen?? Is er dan ergens storing in Duitsland, of??

Hoi, wat vervelend.

In een ander topic vind ik dit:

@Shyrin_ kpn moderator schrijft:

We hebben op dit moment een storing in onderzoek: dit gaat om mobiel internet in België, Duitsland, Frankrijk en mogelijk ook in Zwitserland. Onze klanten kunnen in deze landen problemen ervaren met mobiel internet. Tip en advies is om in het toestel handmatig een ander beschikbaar netwerk selecteren.

Deze storing is nog nergens afgemeld.

Hey,

Bedankt voor uw reactie. Het zou idd kunnen dat het een beetje om hetzelfde gaat. Ondertussen gaat het sinds gister eind middag goed, (afkloppen), dus ga er vanuit dat het opgelost is. In dat bericht staat trouwens dat ze dan aanraden handmatig naar een ander netwerk te zoeken, maar dat lukte bij mij dus niet op het moment dat ik geen netwerk had. Maar goed, het lijkt nu goed te gaan, duss.

Nogmaals bedankt voor uw bericht.

Zijn er momenteel problemen met mobiel internet in België? 

Het was al slecht maar zelfs in de grote steden is het nu echt niet meer te doen. Antwerpen en Brussel.

zelfde simkaart verschillende telefoons geprobeerd. Geen verschil te merken.

helpdesk kan mij niet helpen want geen invloed op netwerk in buitenland.


 

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Ik ervaar sinds een week hetzelfde probleem.

Heb onbeperkte bundel maar zodra ik in buitenland kom is internetverbinding heel slecht .

Instellingen staan allemaal goed .

Handmatig een andere provider kiezen wordt geblokkeerd .

Graag antwoord van KPN .

 

 

Vandaag was ik Sion en in Genève. Exact hetzelfde probleem. Heb nu een lokale Sim moeten kopen om bereikbaar te zijn via internet. Hoop dat ze het snel oplossen

Reputatie 7
Badge +20

Goedemiddag, dit is inderdaad een bekend issue bij de lokale aanbieders. De tussentijdse oplossing is te verbinden met een ander netwerk.
 

Meer tips en informatie over internet in het buitenland kun je in ons verzameltopic vinden:

 

Hallo Thomas.

Als ik wil verbinden met andere provider Base Proximus of welke andere dan ook dan krijg ik na een poosje de melding "kan niet verbinden met netwerk probeer later nog eens" 

Probleem deed zich vorige week ook voor in Luxemburg en vandaag in Duitsland .

Hi,

Probleem: upload snelheid in het buitenland (Frankrijk) is extreem traag, altijd onder de 1mbps, vaak 0.1/0.2 mpbs. Dit terwijl ontvangst goed is en download snelheden boven de 40mpbs haalt.

Het gaat om een sim only sim kaart, met unlimited data, die in een Netgear M2 (MiFi) router zit. De maandelijkse threshold van 25gb is nog niet gehaald. Data roaming staat aan.

Zodra ik een andere simkaart (van bijv. Vodafone) in de router stop en met hetzelfde lokale netwerk verbind (Orange of SFR), treed het probleem niet op en is de upload snelheid minstens 5 mbps, het lijkt dus echt aan de KPN sim kaart te liggen.

Kunnen jullie adviseren over bepaalde APN instellingen of checken of alles aan de achterkant goed staat?

Dank,


Wouter

 

 

 

Beste Thomas. Wat bedoel je met ander netwerk verbinden?

 

en wat voor issues?

Hoi @bazzzz, momenteel zijn er inderdaad wat problemen met buitenlandse netwerken. De (tijdelijke) oplossing hiervoor is een ander netwerk te proberen.

 Meer tips en informatie over internet in het buitenland kun je in ons verzameltopic vinden:

 

Graag, regel jij dan dat ik op een ander netwerk kan? Proximus graag.

Reputatie 7
Badge +16

Bedankt Shyrin, 

 

Echter ondanks deze storing vind ik het wel heel krom dat ik via KPN dus geen gebruik kan maken van Swisscom, terwijl mijn partner via een andere provider wel gebruik kan maken van Swisscom?

Hoe zit dat dan? Heeft KPN geen goede afspraken gemaakt in Zwitserland wat betreft roaming? 

Geen dank! Ik heb (nu) geen antwoord op je vraag: de storing staat in onderzoek: dus er wordt uitgezocht wat er aan de hand is zodat het zo snel mogelijk opgelost kan worden!

Hier ook eentje met problemen met internetten in Zwiterland

Continue valt de verbinding weg. Handmatig op sunrise gaat, maar ook instabiel. Swisscom valt om de 30 seconden weg.

Wat opvalt is dat ik ook geen welkomstbericht heb gekregen dat ik in Zwitserland kan internetten binnen mijn bundel. Wel toen ik door Duitsland reed.

Gaat KPN deze ellende vergoeden? Heb een onbeperkt bellen abonnement met 20 gb in het buitenland waar ik nu bijna geen gebruik van kan maken. Zeker niet als ik steeds geen verbinding heb en ik daardoor niet kan betalen met applepay, navigeren etc.

gr.

Hier precies hetzelfde. Reis op dit moment met de ICE door Duitsland en zelfs wanneer ik volledig 4G bereik heb is het niet te doen! Lukt me nog net om dit forum te lezen, maar emails versturen is al een uitdaging. De afgelopen vijf dagen in Oostenrijk nergens last van gehad. Mag hopen dat KPN dit snel fixt, want het is echt goed irritant. 

Ik sluit me graag bij bazzz aan. Maandag in Antwerpen en vandaag in Gent vrijwel onmogelijk om internet te gebruimen.

Proximus mag je niet op van KPN dus dat is geen oplossing.