Beantwoord

Pas op voor hoge telefoonkosten door onbekende buitenlandse nummers

  • 19 April 2016
  • 29 reacties
  • 34705 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +12
  • Oud Community Manager
  • 1861 reacties
Als je onverwacht wordt gebeld of bent gebeld door een buitenlands telefoonnummer dat je niet kent, let dan goed op, er is mogelijk sprake van Wangiri-fraude. Wij raden je aan om buitenlandse telefoonoproepen die je niet herkend, niet zonder meer terug te bellen.

Hoe werkt Wangiri fraude?
Op dit moment ontvangen wij meer signalen van fraude met buitenlandse nummers dan gewoonlijk, vandaar dat wij je hiervan op de hoogte willen stellen. Het werkt op de volgende manier: een criminele organisatie belt of sms’t je vanaf een buitenlands nummer. De oproep duurt slechts enkele seconden, waardoor jij een gemiste oproep of onbekende sms hebt. De fraudeurs hopen dat jij terugbelt. Als je terugbelt naar het onbekende buitenlandse nummer hoor je een bandje of alleen een kiestoon, waardoor de teller begint te tikken en er hoge telefoonkosten in rekening worden gebracht. Deze vorm van oplichting wordt ook wel “Wangiri” fraude genoemd.

Bel niet terug
De criminele organisaties achter deze buitenlandse telefoonnummers verdienen geld doordat jij terugbelt naar het betreffende nummer. Wij adviseren je dan ook niet te reageren op de sms of gemiste oproep.    

Heb je vragen?
Ben je ook gebeld door een onverwacht buitenlands telefoonnummer en heb je hier vragen over? Stel ze dan onder dit bericht.

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 12 May 2016, 17:54

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Vanmorgen zag ik dat er gebeld was  En ik stom genoeg , heb ik terug gebeld 033584105011. Ik heb de telefoon 2 of 3 keer laten overgegaan en toen opgehangen Ik heb hiervoor mijn vaste telefoon gebruikt. Wat zijn nu de gevolgen voor mij. Kunnen jullie hierop antwoord geven ?

Reputatie 7
Badge +30

Beste @schorpioen 6, welkom! Wat rot dit! Wij kunnen deze kosten niet inzien als ze nog niet gefactureerd zijn. Het advies is dus toch om dit even af te wachten :-(. Mocht je er daarna vragen over hebben, laat het gerust weten!

Als het echt maar één 0 is aan het begin, @schorpioen 6 , dan is het het netnummer van deze plaatsen:

033

  • Amersfoort

  • Bunschoten-Spakenburg

  • Eemdijk

  • Hoevelaken

  • Hoogland

  • Hooglanderveen

  • Leusden

  • Nijkerk GLD

  • Nijkerkerveen

  • Scherpenzeel GLD

  • Stoutenburg

  • Stoutenburg Noord

  • Woudenberg

Het tarief op de vaste telefoon voor binnenlandse gesprekken is 15 cent starttarief en dan 15 cent per minuut. (wordt per seconde berekend)

Nee, het zijn 12 cijfers, het is geen nl nummer