Beantwoord

Roaming, gaat niet automatisch over op een Belgisch netwerk

  • 27 March 2024
  • 3 reacties
  • 63 keer bekeken

Als ik de grens over ga naar Belgie gaat mijn telefoon niet automatisch over op een Belgisch netwerk. Instelling staat wel op automatisch. Roaming staat ook aan.

Dit is niet alleen met mijn toestel en sim kaart, de zelfde problemen doen zich voor bij mijn vrouw en zoon.

Handmatig instellen is dan een geboden oplossing, maar ook dat gaat moeizaam en erg onhandig in het grensgebied. 

Dit onderwerp is al eens eerder besproken, maar een oplossing heb ik nooit gezien. 

icon

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem 28 March 2024, 00:13

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Ruud0636 

Het grensgebied vaak een overgangsgebied van het netwerkbereik van KPN, naar het eerste sterkste signaal van een Belgische mobiele provider in België.
Vaak heb je de eerste paar kilometers nog gewoon bereik van het KPN netwerk, omdat het mobiele netwerk niet pal voor de grens stopt maar nog enkele kilometers over de grens gaat.
Pas op het moment dat KPN echt wegvalt, zal de smartphone gaan zoeken naar een beschikbaar mobiele netwerk in België.

Maar rijdt of ben je op een plek in België waar ook de Belgische netwerken minder bereik hebben, dan kan het soms even duren voordat hij zich aanmeld op één van de beschikbare Belgische netwerken, daar valt in de praktijk weinig aan te doen.

Je zou het dan inderdaad handmatig kunnen doen.

In het grensgebied mag KPN niet uitzenden richting België, omdat het dan kan storen op de Belgische netwerken, maar andersom geldt dit uiteraard ook.

Je gaat waarschijnlijk over een grensovergang naar België waar een witte plek in het mobiele netwerk zit, en waar de Belgische providers dus een slechte of zwakke dekking hebben.
Hier kan KPN voor de rest weinig aan doen.

Dichtbij de grens kan ik dat begrijpen,  maar niet wanneer je iets verder in België bent. Ik heb dan de waarschuwing "alleen noodoproep " op de telefoon.

Handmatig een netwerk selecteren of zelfs aan en uitzetten van de telefoon is dan soms de enige optie.

Dit gebeurt ovegerens ook terug naar Nederland  hoewel dat soms na verloop van tijd uit zichzelf gebeurt, maar dan zit je toch echt al een flink stuk van de grens.

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Ruud0636 

De mobiele dekking langs de grenzen van ons land, zowel naar België als naar Duitsland kan per lokatie sterk fluctueren, afhankelijk van waar de zendmasten staan.
Langs belangrijke (snel-) wegen bij de grens, zal de mobiele dekking in het algemeen altijd goed tot zeer goed zijn, omdat daar vaak een zendmast in de buurt wordt neergezet.

Maar ga je over de grens via een stille weg of een landweg dan kan de dekking een stuk minder zijn.
Dat je “alleen noodoproepen” ziet staan in je display van je smartphone, is al een teken dat er op het Belgisch grondgebied waar jij de grens over gaat, geen Belgische zendmast staat, waardoor jouw smartphone niet direct kan overschakelen naar een Belgische provider.

Het beste wat je kunt doen, zowel over de grens naar België als weer terug naar Nederland, is om je smartphone even helemaal uit te zetten (dit geldt eveneens voor je vrouw en zoon) en vervolgens weer aan.
Doe dit als je ongeveer 2 kilometer in België of Nederland bent, op een parkeerplek of rustplaats.

Bij het opnieuw aanzetten van je smartphone, gaat hij direct op zoek naar het sterkste Belgische mobiele netwerk (Orange, Base of Proximus) die hij kan oppakken, en zal zich daar ook op aanmelden.
In Nederland zal hij dan direct weer kiezen voor het KPN netwerk.
Je hoeft in dit geval dus niet zelf “handmatig” te gaan zoeken naar een beschikbare netwerk, dat doet jouw smartphone dan automatisch.

Let op! zit je in een gebied met geen of zwakke dekking, dan zal hij zich niet kunnen aanmelden op een netwerk, dan zal je iets te zien krijgen van “geen service” of “ alleen noodoproepen”.

Reageer