Beantwoord

Verbruik hotspot via Unlimited abonnement, datalimitie van 5Gb gaat bij Vodafone langer mee

  • 28 April 2021
  • 11 reacties
  • 636 keer bekeken

Ik heb een abonnement met unlimited data. Ik gebruik mijn telefoon als hotspot. Na ongeveer anderhalf uur tv kijken was er 5Gb verbruikt. Ik heb ook nog een andere telefoon met een Vodafone abonnement. Als ik die als hotspot gebruik is het data verbruik aanzienlijk minder. Hoe kan dat?

Met 5 Gb zou ik toch een paar uur TV moeten kunnen kijken.

icon

Beste antwoord door PeterG 30 May 2021, 10:43

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 3
Badge

Met 5 Gb (gigabits) kun je ruim een kwartier HD-TV kijken… Anderhalf uur vergt zo’n 5,4 GB (gigabytes), dus dat klopt wel. (1 byte (B) = 8 bits (b)). 

Ga maar na: een HD-stream vergt zo’n 8 Mbps (megabits per seconde), dus in anderhalf uur (= 5400 seconden) gebruikt dat 5400 x 8 Mb = 5400 MB = 5,4 GB.

Een SD-stream gebruikt aanzienlijk minder, misschien dat daar het verschil met Vodafone is.   

Bedankt voor je reactie. En ik weet niet of op een iPad kijken of HD is. Maar een en ander verklaart niet het verschil tussen Vodafone en KPN. Ik gebruik de iPhones ( 1 KPN en 1 Vodafone) als hotspot voor 1 Pad. Als ik bijvoorbeeld naar NPO Start kijk op de iPad gaat het dataverbruik veel sneller bij KPN dan bij Vodafone. Nogmaals: de streams zijn hetzelfde.

 

PS Ik zou graag in deze app(NPO en Ziggo) willen instellen dat ik SD zou kunnen kijken, maar dat heb ik nog niet gevonden. Maar dat is een andere vraag.

Reputatie 7
Badge +24

Zijn de iPhones precies hetzelfde? Probeer anders eens om de simkaarten te verwisselen. 

Nee, het is een iPhone 8+ en een iPhone 12 Pro. Die laatste heeft een 3-sim. Dus ik kan niet verwisselen.

Reputatie 7
Badge +24

Hi Jaap, sorry voor mijn late reactie. 

Heb je ook bij instellingen gekeken welke apps de data verbruiken? 

Hallo Alex, ja het is bij gebruik van de Ziggo Go app. Zowel op mijn MacBook als op een Windows Laptop als op een iPad. 
 

groeten, Jaap

Hallo Alex, het is ook bij NPO start

 

Jaap

Ziggogo is max 720p. Hoeveel Mb/s dat is weet ik niet. Maar het is geen Full HD (1080p) wat bij kpn ~ 5 Mb/s is. Dan ben me in ong. 2,5 uur door je 5 GB heen.

Maar de KPN ITV app is natuurlijk niet de enige die bandbreedte verbruikt.

Reputatie 7
Badge +24

Ziggogo is max 720p. Hoeveel Mb/s dat is weet ik niet. Maar het is geen Full HD (1080p) wat bij kpn ~ 5 Mb/s is. Dan ben me in ong. 2,5 uur door je 5 GB heen.

Maar de KPN ITV app is natuurlijk niet de enige die bandbreedte verbruikt.

Ik gok dat we dan redelijk in de buurt komen wat verbruik betreft. :point_up_tone1:

Hallo Alex,

als je terugbladert in mijn vragen dan zul je zien dat ik verbaasd ben dat het KPN verbruik veel hoger is dan bij een Vodafone abonnement als hotspot. Bij KPN Ben ik in ongeveer 1,5 uur door mijn 5gb

 

groeten,

 

jaap

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb flink teruggebladerd, maar het antwoord blijft hetzelfde. Wat voor provider je ook hebt, het verbruik wordt op dezelfde manier geregistreerd. Wij berekenen niet meer data voor een bepaalde dienst dan andere providers, mocht je dat denken.Â