Beantwoord

VoLTE Pixel 5

  • 26 November 2020
  • 64 reacties
  • 2836 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

64 reacties

Ja! Dat komt in het kort hier op neer:

Google maakt niet speciaal software voor KPN. Zij leveren generieke smartphones voor de open markt/retail.  De software die daar in zit zou in alle landen, bij alle operators moeten werken. Zodra er een KPN SIM in zo'n toestel zit wordt het juiste profiel geladen om er voor te zorgen dat de samenwerking met het KPN netwerk optimaal verloopt (5G, APN, IPV6, VoLTE etc). 

Er is een aantal maanden geleden contact met google geweest omdat we zagen dat die profielen niet optimaal werkten in combinatie met ons netwerk. Google heeft hier gehoor aan gegeven en aanpassingen gedaan in hun meest recente toestellen ( Pixel 4a 5g en de Pixel 5) .  Of google deze implementaties ook in de eerdere Pixels gaat verwerken, weten wij niet. Die keuze ligt volledig bij google zelf. 

Google verkoopt geen Pixel smartphone’s in de Benelux, dus waarom zouden ze KPN software moeten uitrollen.

Bedankt voor het antwoord! 

Google maakt niet speciaal software voor KPN. Zij leveren generieke smartphones voor de open markt/retail.  De software die daar in zit zou in alle landen, bij alle operators moeten werken. Zodra er een KPN SIM in zo'n toestel zit wordt het juiste profiel geladen om er voor te zorgen dat de samenwerking met het KPN netwerk optimaal verloopt (5G, APN, IPV6, VoLTE etc). 

Dit gedeelte is helder en klopt voor zover ik kan nagaan.

Er is een aantal maanden geleden contact met google geweest omdat we zagen dat die profielen niet optimaal werkten in combinatie met ons netwerk.

Wat wordt er bedoeld met ‘niet optimaal werkten’?

Is Google bewust verteld dat ze VoLTE moeten aanzetten voor de Pixel 5, maar uitzetten voor de 4/4xl/4a (non-4a 5G)? Dat lijkt sinds juni te zijn gebeurd (door middel van een update van het KPN-profiel).

Google heeft hier gehoor aan gegeven en aanpassingen gedaan in hun meest recente toestellen ( Pixel 4a 5g en de Pixel 5) .  Of google deze implementaties ook in de eerdere Pixels gaat verwerken, weten wij niet. Die keuze ligt volledig bij google zelf. 

 

Je post suggereert dat men op redelijk ‘hoog niveau’ contact heeft gehad met Google. Zou het kunnen zijn dat VoLTE niet specifiek besproken is en dat Google ten onrechte VoLTE heeft uitgezet op de Pixel 4/4xl/4a?

Het is natuurlijk wel opmerkelijk dat het is aangezet op de Pixel 5, en tegelijkertijd is uitgezet op andere toestellen, terwijl ik met dit antwoord niet de indruk krijg dat jullie daar opdracht toe hebben gegeven (en zoals ik eerder vermeldde werkte het gewoon op de Pixel 4a).

Het zou bijzonder vervelend zijn als dit allemaal niet bewust is gebeurd - ik kan me namelijk niet voorstellen dat KPN zomaar opdracht geeft om VoLTE te laten uitzetten op een toestel.

Badge

@pxl goede vragen allemaal. Blijf me verbazen dat de 4XL nog steeds geen volte kan, zeker na overleg tussen Google en kpn.

 

@Erwin_ lastige vraag waarschijnlijk, maar enig idee hoe dit bij de Pixel 6 gaat zijn? 

Waarschijnlijk hetzelfde, geen 100% kans dat het allemaal vlekkeloos werkt, Google verkoopt ook de 6 niet in de Benelux.

Wel zijn er berichten dat met Android 12 het allemaal wel hoort te gaan werken.

Je post suggereert dat men op redelijk ‘hoog niveau’ contact heeft gehad met Google. Zou het kunnen zijn dat VoLTE niet specifiek besproken is en dat Google ten onrechte VoLTE heeft uitgezet op de Pixel 4/4xl/4a?

Het is natuurlijk wel opmerkelijk dat het is aangezet op de Pixel 5, en tegelijkertijd is uitgezet op andere toestellen, terwijl ik met dit antwoord niet de indruk krijg dat jullie daar opdracht toe hebben gegeven (en zoals ik eerder vermeldde werkte het gewoon op de Pixel 4a).

Het zou bijzonder vervelend zijn als dit allemaal niet bewust is gebeurd - ik kan me namelijk niet voorstellen dat KPN zomaar opdracht geeft om VoLTE te laten uitzetten op een toestel.

Dit verhaal verdient uiteraard een onderzoek en ik heb een antwoord:

Google geeft aan: Technisch heeft VoLTE nooit aangestaan op de toestellen die jij noemt. Het kan daarentegen wel zijn dat er een VoLTE schakelaar zichtbaar is geweest. In dit geval dus zonder functie.  Dat verklaart hopelijk het mysterie. KPN heeft uiteraard ook nooit gevraagd om functionaliteit uit te zetten. Ons standpunt is dat we liefst zoveel mogelijk functionaliteit op ieder denkbaar toestel zien. 

Onder de streep blijft het de keuze van google of er ooit nog een implementatie voor de andere Pixels komt. Ik hoop dat ik je zo voldoende heb kunnen informeren. 

Dit verhaal verdient uiteraard een onderzoek en ik heb een antwoord:

Nogmaals dank voor het uitzoeken!

Google geeft aan: Technisch heeft VoLTE nooit aangestaan op de toestellen die jij noemt.

 

Dat is onjuist. Google zit ernaast.

Dat is juist de reden dat ik hier m’n beklag kom doen. Ik heb al aangetoond dat het (door een configuratiewijziging) sinds juni geforceerd is uitgezet voor KPN.

De toestellen zijn gewoon VoLTE capable; het enige toestelvereiste is dat er een IMS bearer geconfigureerd is. Die staat zelfs nu nog keurig in het gedecodeerde KPN-profiel dat ik eerder postte. De standaard is gewoon ‘aan’, mits er een IMS APN voorhanden is.

Bewijzen kan ik het (nu) niet, maar ik weet hoe VoLTE ongeveer werkt en ben toch echt niet gek:

  • Bij bellen ging hij soms meteen over nadat je op de belknop hebt gedrukt. Dat werkt alleen met VoLTE omdat het VOIP is.
  • Het 4G-icoon blijft staan tijdens bellen. Als je niet via VoLTE kunt bellen moet je telefoon terug naar 3G voor circuit switched voice - dat gebeurt nu dus altijd als ik bel.
  • Het allerbelangrijkste: de gesprekskwaliteit. Bij VoLTE wordt HD Voice (meestal?) gebruikt. Daarbij is de ander zo ontzettend veel beter te verstaan dat het meteen opvalt als het opeens niet werkt: dat is hoe ik het ontdekte.

Vereist natuurlijk dat de andere kant ook VOIP of VoLTE gebruikt, maar het werkte in ieder geval uitstekend naar veel vaste lijnen (vermoedelijk van KPN) en andere gebruikers met VoLTE.

Het kan daarentegen wel zijn dat er een VoLTE schakelaar zichtbaar is geweest.

Dat klopt. Je kunt ook *#*#INFO#*#* toetsen (in ieder geval op een Pixel) waar expliciet kenbaar wordt gemaakt of hij IMS registered is (maw. of VoLTE werkt). Ik meen dat nog te hebben gecontroleerd.

Nu staat die vermaledijde schakelaar daar nog (in het Settings-menu is hij helemaal verdwenen), maar ik mag hem niet aanpassen vanwege die profielinstelling.

KPN heeft uiteraard ook nooit gevraagd om functionaliteit uit te zetten. Ons standpunt is dat we liefst zoveel mogelijk functionaliteit op ieder denkbaar toestel zien.

Dat is goed om te horen. Het is nu in ieder geval duidelijk dat het (als het goed is) niet aan KPN ligt.

Onder de streep blijft het de keuze van google of er ooit nog een implementatie voor de andere Pixels komt.

KPN is natuurlijk wel de enige partij die Google kan bewegen om er wat aan te doen. Jullie zijn in de positie om te informeren waarom die setting in het KPN-profiel is beland als je (net als ik) overtuigd bent dat het eerder wel werkte, en zij een wijziging doen die op het eerste gezicht enkel nadelig lijkt voor de eindgebruiker.

 

Ik hoop dat ik je zo voldoende heb kunnen informeren. 

Voor nu zeker. Bedankt voor de moeite die je erin steekt.

Als ik wat tijd weet te vinden dan zal ik eens kijken of ik mijn toestel kan downgraden naar de software van mei - of het profiel aanpassen om het vlaggetje weer op true te zetten. Misschien dat ik jullie daarmee kan overtuigen om er nog een mailtje naar aan Google aan te wagen?

Badge

Ook met Android 12 helaas geen verbetering... Nu is het nog twee weken afwachten of het met de Pixel 6Pro wel werkt. 

Badge

@pxl Ik las op een forum het volgende (een pixel 6 reddit):


Also software compatibility. Traditionally previous Pixels couldn't enable VoLTE in countries that are not listed as officially supported. People had to use Qualcomm's tools to access the modem and manually set the MBN used with a supported country's service provider that has VoLTE set up the same way as the service provider you're using, and VoLTE will work fine. Now that the Pixel 6 is not using a Qualcomm chip, people that want to use it in countries that are not officially supported are wondering if they can still use the Qualcomm tool or Google will just make it work with most service providers even in "unsupported" countries. If it's neither, then it would have a problem. People didn't make as much noise previously as there was always the workaround using the Qualcomm tool.

Is dat een workaround voor de P3, P4, P5?

Ik zal zelf melden hoe het straks zit met de P6, mijn P6 Pro is intussen verzonden naar mn Duitse tussenadres.

Is dat een workaround voor de P3, P4, P5?

Helaas niet. Het probleem ligt bij die toestellen echt bij Google (P4a P4XL; P5 werkt inmiddels en P3 heb ik niet bekeken).

Het verhaal dat je citeert klopt in algemene zin wel, maar omdat Google de IMS-settings in de eerder aangehaalde profielen zet had ik de indruk dat ze dat voor hun toestellen redelijk losgekoppeld hadden van het modem zelf. Het stuk klopt in algemene zin wel (vaker gezien dat fabrikanten er zelf niets aan doen en alles afhankelijk is van de modemfabrikant, maar hier lijkt het anders - en voor zover het wel van toepassing is, is het én én).


Ik zal zelf melden hoe het straks zit met de P6, mijn P6 Pro is intussen verzonden naar mn Duitse tussenadres.

Ik ben benieuwd. De firmware is helaas nog niet als download beschikbaar, anders viel daar het profiel wel uit te vissen.

-----

Recent stond er nog een interessant stuk bij Tweakers (helaas achter een betaalmuur): Het probleem met VoLTE dat constateert dat het de telefoonfabrikanten zijn die de touwtjes in handen hebben en dat de telefonieaanbieders juist baat hebben bij meer VoLTE.

Ook benadrukt het dat het de provider is die moet lobbyen bij de fabrikant. Er ligt dus echt een rol voor KPN weggelegd om bij Google aan te kaarten dat ze het moeten oplossen. Het contact tussen KPN en Google is er getuige de profielen en de bevestiging vanuit KPN. Het is alleen jammer dat er kennelijk niet voldoende animo is bij KPN om door te vragen bij Google waarom het nu niet werkt.

De schuld ligt bij Google, de verantwoordelijkheid bij KPN...

Hier een pixel 3 gebruiker met Android 12. Zie helaas geen VoLTE opties onder Instellingen - netwerk en internet - gesprekken en sms'jes of Simkaarten....

Badge

Screenshot van Pixel 6 Pro. Net binnen. Ziet er goed uit! Volte lijkt aan te staan! 

Badge

Test lijkt het ook te doen. 

Helaas lijkt wisselgesprek nog altijd niet te werken. Althans, ik hoor één piepje, en zie niks in mn scherm. 

Test lijkt het ook te doen. 

Helaas lijkt wisselgesprek nog altijd niet te werken. Althans, ik hoor één piepje, en zie niks in mn scherm. 

Kun je je testopstelling delen? Wat/hoe precies heb je getest?

Screenshot van Pixel 6 Pro. Net binnen. Ziet er goed uit! Volte lijkt aan te staan! 

Klopt. Firmware is inmiddels ook beschikbaar, zie het bijbehorende profiel met carrier_volte_available_bool op true.

canonicalName: "kpn_nl"
version: 30000000620
apns {
apn {
name: "IMS"
value: "ims"
type: IMS
bearerBitmask: "14|20"
protocol: IPV4V6
roamingProtocol: IPV4V6
userVisible: false
}
apn {
name: "KPN Mobiel Internet"
value: "internet"
type: DEFAULT
type: SUPL
protocol: IPV4V6
roamingProtocol: IPV4V6
}
apn {
name: "XCAP"
value: "ut"
type: XCAP
userVisible: false
}
}
configs {
config {
key: "carrier_supports_ss_over_ut_bool"
boolValue: true
}
config {
key: "carrier_ussd_method_int"
intValue: 1
}
config {
key: "carrier_volte_available_bool"
boolValue: true
}
config {
key: "default_vm_number_string"
textValue: "1233"
}
config {
key: "show_4g_for_lte_data_icon_bool"
boolValue: true
}
}
8 {
1: 1622082298
}

@ KPN: Wanneer gaan jullie aan Google vragen waarom carrier_volte_available_bool niet (meer) op true staat voor de Pixel 4a/4XL? *zucht*

@Peter Paul  Kun je onder Settings zien wat de complete Operator settings version is? Op de 4a zit ik nu op kpn_nl-30000000620.37 2021-06-23 - vervelend genoeg zie ik die suffix (.37) en datum nergens terug in het profiel zelf.

Badge

@Jazzin gewoon data proberen te gebruiken tijdens een gesprek. Zo kon ik op de 4XL niet eens een foto versturen via WhatsApp tijdens een gesprek en op de P6Pro wel.

@pxl waar vind ik dat? 

Overigens valt de data snelheid me tijdens gesprekken nog steeds heel erg tegen. Kan dat kloppen? 

@Peter Paul Settings → Network and Internet → SIMs → kopje “Operator settings version”

kpn_nl-30000000620.36 2021-06-23 

 

Pixel 3 heeft suffix 36

Badge

@pxl 
kpn_nl-30000000620.50 2021-09-22

Enig idee waarom data tijdens gesprek vrij langzaam blijft?
Op 5G heb ik zojuist ca. 72Mbps getest (down), en tijdens gesprek gaat het toestel terug naar H+ met 3,7Mbps

Badge

PS: voor de duidelijkheid:
settings > network & internet > SIMs > 4G Calling staat aan.

(in het *#*#4636#*#* menu staat VoLTE provisioned wel aan (maar niet toggle-baar) en Wifi calling staat niet aan (ook niet toggle-baar))

Mag ik als Pixel 6 Pro gebruiker even inhaken? Ik was positief verrast te merken dat VoLTE zo maar in gebruik is en voortreffelijk werkt! Nu heb ik op het werkadres erbarmelijk bereik (de bekende smsjes zinder dat je toestel overgaat) en zou dus enorm gebaat zijn als VoWiFi beschikbaar kan komen (zoals de verder waardeloze Samsung die m'n werkgever ter beschikking stelt). Wie moet er een schopje hebben om de instellingen te laten perfectioneren?

Mag ik als Pixel 6 Pro gebruiker even inhaken? Ik was positief verrast te merken dat VoLTE zo maar in gebruik is en voortreffelijk werkt! Nu heb ik op het werkadres erbarmelijk bereik (de bekende smsjes zinder dat je toestel overgaat) en zou dus enorm gebaat zijn als VoWiFi beschikbaar kan komen (zoals de verder waardeloze Samsung die m'n werkgever ter beschikking stelt). Wie moet er een schopje hebben om de instellingen te laten perfectioneren?

 

@Erwin_ 

Ik heb sinds een week ook de Pixel 6 Pro en heb ook enorme problemen met bereik binnen mijn bedrijf.

Hiervoor is VoWIFI een oplossing (dit werkte wel op mijn oude oneplus icm KPN). Aangezien het belangrijk is dat ik wel kan bellen en gebeld kan worden zou het erg fijn zijn als deze functie wel kan worden aangezet.

Ik zou het jammer vinden om geforceerd te worden om te moeten overstappen aangezien ik KPN wel een prettig bedrijf vind.

Ik heb inmiddels contact gehad met KPN en een nieuwe simkaart gekregen (had nog een oude Telfort sim). Met zowel de oude als de nieuwe sim werkt VoLTE prima, maar VoWiFi staat op niet beschikbaar. KPN geeft aan dat Google in moet regelen dat voor het KPN profiel VoWiFi ingeschakeld moet worden. Meteen Google gebeld en zij geven aan dat KPN in de database die ze delen met Google aan moet geven dat VoWiFi (erbij) aangezet moet worden.

Ik heb er hiermee weinig vertrouwen in dat het op korte termijn geregeld gaat worden. Ik kan m'n abonnement verlengen dus ik ga me wel bezinnen op een overstap want het lijkt erop dat ik voor hetzelfde geld bij de concurrent méér kan krijgen. Jammer want het lijkt écht een kleinigheid ...

Badge

@P6P

@pxl

Hebben jullie wel snelle data tijdens een telefoon gesprek? 

Ik heb VOLTE nu aanstaan, maar de data snelheid is nog steeds erbarmelijk tijdens een telefoongesprek.

 

@P6P

@pxl

Hebben jullie wel snelle data tijdens een telefoon gesprek? 

Ik heb VOLTE nu aanstaan, maar de data snelheid is nog steeds erbarmelijk tijdens een telefoongesprek.

 

Net getest, op 4G 48 Mbps tijdens een gesprek.