Beantwoord

Waar gaat het mis met het opzeggen van een mobiel na vertrek buitenland?

  • 13 March 2024
  • 21 reacties
  • 179 keer bekeken

Hey KPN,

Sinds een aantal weken probeer ik het mobiele abonnement van mijn schoonzus op te zeggen. Ze is voor langere tijd vertrokken naar het buitenland en heeft destijds online het abonnement opgezegd. Op 5 december 2023 heeft ze de opzegging gedaan met als bijlage het bewijs van uitschrijving in pdf.
Tot op heden lijkt het in jullie administratie helaas nog steeds niet te zijn gelukt om het contract stop te zetten.
Na de opzegging heeft jullie collega H. O. een tijd lang via de mail contact gehad met mijn schoonzus. Zo werd er op 8 januari bijvoorbeeld vanuit jullie kant geschreven dat de uitschrijving was geregeld en de onterechte betaling van 5-12-23 tot 12-1-24 was gecrediteerd.
Op 16 januari constateerde jullie collega dat het abonnement toch weer actief was en heeft ze contact gehad met de backoffice. Die gaf aan dat er geen bewijs van uitschrijving binnen was gekomen, hoewel dit wel destijds is toegevoegd aan de opzegging.

Inmiddels ben ik zelf ook een paar weken bezig om de opzegging telefonisch af te ronden, het buitenlandse nummer van mijn schoonzus wordt namelijk niet opgepakt en het duurt lang als er wordt gereageerd op de mails.
Helaas lukt het mij ook niet om de opzegging af te ronden. Ik krijg steeds weer een andere oplossing/reden. Verschillende collegas zouden contact hebben gezocht met dhr/mvr H. O. (ook met teamleiders op cc) en zouden mij terugbellen en het snel op willen lossen. De terugbelafspraken worden tot nu toe alleen niet nagekomen. Als ik zelf dan weer bel krijg ik steeds een ander iemand aan de telefoon die, vermoed ik, ook niet precies weet wat nou wel de werkende oplossing is.

Vandaag moest mijn schoonzus van collega 1 die ik belde de aanvraag opnieuw online doen met opnieuw de bewijsstukken en in de opmerkingen aangeven dat het met terugwerkende kracht opgezegd moet worden. Ze heeft de aanvraag wel ingediend maar kon nergens online deze opmerking invullen. Hierdoor heb ik weer gebeld en kon er volgens collega 2 alleen worden opgezegd als het hele verhaal naar opzegging@kpn? wordt gemaild.
Ik verwacht dat hiermee het probleem ook niet is opgelost en weet eerlijk gezegd niet meer hoe, wat, wie nou de oplossing is/heeft.
Hopelijk kan iemand hier een en ander wel uitzoeken en de oplossing bieden want telefonisch kom ik niet verder.
(Het gaat om het nummer eindigend op 5168. In mijn profiel heb ik meer informatie gezet van de persoon om wie het gaat).

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 14 March 2024, 16:21

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Timpw, welkom! Wat een gedoe zeg.. Normaliter zeg ik: bel naar 0800-0402 en mijn collega's maken het in orde. Volgens mij zijn we in dit geval het station al gepasseerd. Fijn dat je je profiel al ingevuld hebt, dat geef mij de gelegenheid direct te kijken, met goed nieuws: mijn collega heeft dit vandaag toevallig afgerond. Het nummer wordt per morgen opgezegd en er staat een vergoeding in van de rest van de maanden die het abonnement nog zou moeten lopen. Als het goed is, heeft ze daar ook een e-mail over ontvangen! Mijn excuses dat dit zoveel moeite heeft gekost!

Hallo @Marcia van KPN ,

Wat fijn dat de tweede aanvraag wel goed is verlopen! Bedankt ook dat je de tijd hebt genomen om dit uit te zoeken. Wat nog wel overblijft zijn de maanden tussen de eerste aanvraag en deze aanvraag die onterecht zijn afgeschreven. Of begrijp ik het verkeerd en is dit ook opgelost? Want het probleem was in eerste instantie dat er niks met de originele aanvraag gedaan is. Er is volgensmij nog een klein bedrag wat terugbetaald moet worden en een wat groter bedrag dat in jullie systeem nog openstaat omdat dit is gestorneerd. Zou je daarom onderstaande aanvraag ook kunnen behandelen als dit niet het geval is geweest

 

Eventueel kan ik je de aanvraag ook in zijn geheel in een privebericht doen? Of de gehele mailconversatie die hierna volgde.

Groet Tim

 

Zouden jullie nog willen kijken naar de maanden dat het contract al was stopgezet maar de betalingen doorliepen?

Reputatie 7
Badge +30

Yes, dat doe ik! Ik ga er even achteraan en kom er volgende week op terug. 

Super, bedankt!

Reputatie 7
Badge +30

De aanvraag is op 5 december gedaan en zou daarom per 5 januari in moeten gaan (omdat er een maand opzegtermijn is). Ik heb dus, naast de credit die al aangevraagd was, nog eens twee maanden abonnementskosten vergoed, @Timpw.

@Marcia van KPN op jullie website lees ik 'Je contract eindigt op de datum waarop je emigreert. We brengen geen kosten in rekening voor de rest van je contractperiode.'

Een opzegtermijn is er dus volgens mij niet. In dit geval is dit extra belangrijk omdat er ook onverwachte hoge kosten zijn gemaakt in december bij het aanzetten van de telefoon in het buitenland. 

Reputatie 7
Badge +30

Je hebt helemaal gelijk, sorry! Ik heb die kosten (laatste maand en de kosten uit het buitenland) ook nog vergoed.

Wat fijn, bedankt voor de oplossing!

Hoi @Marcia van KPN ,

Vandaag kwam deze mail binnen.

Is dit nog een vertraging in het systeem of is er toch ergens wat misgegaan?

 

Reputatie 7
Badge +30

Het lijkt erop dat de vergoeding niet verrekend wordt met de openstaande facturen. Je kunt het beste toch nog even een keer bellen met 0800-0402 hiervoor. Ik ga er vanuit dat de afdeling Collections dit voor jullie in orde kan maken. Mijn excuses!

Hoi @Marcia van KPN ,

 

Helaas lukt het echt niet om bij jullie telefonisch een oplossing te krijgen. Ik heb net gebeld en kreeg te horen dat er niet 5 december 2023 maar 15 maart 2024 als wensdatum voor het opzeggen van het contract is aangegeven. Ik denk dat zij doelde op de tweede aanvraag tot opzegging die is aangeraden in een van de andere vele telefoontjes met de klantenservice. Ik heb toch mijn hoop op het forum want telefonisch lukt het me gewoon niet om een medewerker te vinden die het hele verhaal goed kan inzien.

Zij gaf aan dat de bedragen gewoon eerst betaald moeten worden voordat ze verder met die credit kon. Althans, dat begreep ik ervan. Het lijkt me een intern probleem in jullie administratie die dan zo opgelost zou kunnen worden? Maar gezien het hele verhaal weet ik niet of er dan op vertrouwd kan worden dat het geld dan weer terug komt.

Reputatie 7
Badge +30

Ik ga kijken wat ik voor je kan doen en kom hier uiterlijk morgen bij je op terug!

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb begrepen dat de vergoedingen op de factuur van april worden gezet. Op die manier wordt het dan alsnog in mindering gebracht op het openstaande bedrag. Zo te zien, zal dit in de loop van volgende week gebeuren. Dat wil ik nog even in de gaten houden. Ik kom hier dan volgende week vrijdag nog even weer bij je op terug om te kijken of nu alles verder in orde is. 

Dat is mooi. En fijn dat het met jouw hulp wel lijkt te lukken om dit probleem op te lossen zonder het weer bij ons of een volgende collega neer te leggen. Bedankt zover!

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Timpw! Marcia is er helaas even niet, dus ik neem het van haar over.

Ik heb gekeken hoe het er nu voor staat en zie een factuur van 16 april waarin de vergoedingen mee zijn genomen en het een creditfactuur is geworden. 
Wel zie ik dat er nog €19,11 openstaat. Dat is het laatste beetje, voor de rest lijkt alles nu te kloppen voor zover ik het kan zien. 

Lukt het je schoonzus om dat nog te betalen? Dat kan via haar MijnKPN (als ze die nog heeft) of via onze betaalpagina.
Als het goed is klopt alles dan, maar als er nog onduidelijkheden of vragen zijn, laat het gerust weten! 

Hoi @Sanne van KPN ,

Heel fijn dat je het even oppakt.

Volgens mij is het zo dat er nog voor het abonnement is betaald toen het in december al was stopgezet. In december had er dus nog een gedeelte gecrediteerd moeten worden. Daarna is alles gestorneerd en kwam dat als 'schuld' in jullie systeem te staan. Het laatste is denk ik nu opgelost maar van de maand december dan nog niet.

En klopt het dat het resterende bedrag herrinneringskosten zijn? Ik weet niet precies hoe dit zit maar nadat mijn schoonzus al veel had gemailed heb ik de afgelopen maanden ook al met al 2uur met jullie klantenservice gebeld om het op te lossen. Dat is daarna verder gegaan hier op het forum. Het herrineringsgeld zou dan mischien beter haar en mij toekomen :)

Maar kortom ik denk dat die kosten eraf moeten en er nog geld teruggestort moet worden voor december. Zou je daar nog naar willen kijken?

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Timpw. Er is een brief verstuurd vanuit KPN "eindafrekening". Hierin staat dat het bedrag van €19.11 gaat over de factuur van 16 januari 2024. Op de eindafrekening staat een vergoeding, maar omdat er ook herinneringskosten op de eindfactuur in rekening zijn gebracht van €20 euro staat er nog een beetje open van de factuur van 16 januari, een bedrag van €19,11. Dat is natuurlijk niet de bedoeling en zullen dit bedrag ook nog gaan vergoeden. 

Hallo @Vikash van KPN ,

Top! Dan is dus alles opgelost en hoeft er van deze kant niks meer te gebeuren?

Groet Tim

Reputatie 7
Badge +17

Klopt! Dan moet alles nu kloppen. 🙂 Ik ga er vanuit dat er nu niks meer hoeft te gebeuren. 

Mocht je schoonzus toch nog berichten krijgen of vragen hebben, laat het hier gerust weten!

Super, bedankt voor jullie moeite!

Reageer