Vraag

Waarom geeft mijn telefoon bij gebruik roaming altijd een melding over mogelijk hoge kosten?

  • 22 April 2024
  • 25 reacties
  • 161 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Mijn roaming staat constant aan immers in de meeste Europese landen zijn de kosten gelijk. Ondanks dat moet ik als ik de grens over ben van de snelweg af omdat er een melding weggedrukt moet worden over het feit dat er hogere kosten kunnen optreden. Mijn vrouw heeft dezelfde instellingen en krijgt die melding niet. Wie weet een oplossing? 


25 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @TonCoev, welkom op onze community! Ik vermoed dat dit iets van een instelling op je toestel is. Je krijgt wel standaard een sms als je de grens overgaat. In die sms staan ook de instructies over hoe je deze uit kunt zetten. Houdt er dan wel rekening mee dat áls je een keer buiten europa gaat roamen je deze sms ook niet krijgt.

Reputatie 1
Badge

Oké,  ik ga daar op letten.

Reputatie 1
Badge

Het is niet de sms die het probleem geeft,  mijn telefoon maakt melding om rekening te houden met mogelijk extra kosten en deze melding moet ik akkoord geven terwijl mijn roaming al aan staat. Mijn vrouw heeft dat niet  vervelend is dat ik altijd rijd . . .

Waar komt die melding vandaan? KPN?

Ton

Reputatie 1
Badge

Het gaat om dit bericht,  mijn roaming staat aan, waarom krijg ik dan toch nog dit. Mijn vrouw heeft dezelfde instelling en krijgt dit niet. 

Reputatie 7
Badge +21

Ik zie niet genoemd welk toestel jij en je vrouw hebben. Allebei hetzelfde merk en type?

Het lijkt eerder op een extra beveiliging op het toestel. KPN stuurt alleen die sms.

Reputatie 1
Badge

Samsung A71 heb ik mijn vrouw Samsung S20 

Reputatie 7
Badge +21

Ik heb ook een Samsung (de S22) en ik herken dit probleem niet. Heb die melding niet eerder gezien.
Zou ook niet weten waar dat bericht vandaan komt.

Gebruik je nog “speciale” apps die jouw vrouw niet op de telefoon heeft?

Reputatie 1
Badge

Niet met betrekking tot dit bericht. En soort gelijk bericht, layout,  krijg je als je de telefoon aan de pc koppelt

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @TonCoev ,

Probeer dit eens : (internet buiten EU helemaal uitzetten...) 

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Reputatie 1
Badge

Maar . . . Ik wil juist wel internet gebruiken,  zonder hapering bij de grens oversteek. Immers mijn gps wijst mij de weg . . . Of begrijp ik je verkeerd

Reputatie 7
Badge +28

Maar . . . Ik wil juist wel internet gebruiken,  zonder hapering bij de grens oversteek. Immers mijn gps wijst mij de weg . . . Of begrijp ik je verkeerd

Het gaat om internet buiten de EU. 

Dus in Duitsland, België e.d. geen problemen…. 

(Let op : Engeland valt wel buiten de EU.) 

Reputatie 7

Maar . . . Ik wil juist wel internet gebruiken,  zonder hapering bij de grens oversteek. Immers mijn gps wijst mij de weg . . . Of begrijp ik je verkeerd

Je kunt sowieso "BESCHERMING AAN" naar 1266 sms'en want dat beschermt je tegen kosten buiten de EU zoals bijvoorbeeld in Zwitserland.

Maar dat helpt je niet bij die vervelende melding.

Reputatie 7
Badge +21

Maar . . . Ik wil juist wel internet gebruiken,  zonder hapering bij de grens oversteek. Immers mijn gps wijst mij de weg . . . Of begrijp ik je verkeerd

Welke gps routeplanner gebruik je @TonCoev ? Komt het storende bericht wellicht uit die hoek ?

Reputatie 7
Badge +28

Probeer dit eens :   

 

Zo schakel je pushnotificaties uit op Android

Je kan pushnotificaties bij Android uitzetten door naar Settings > Notifications te gaan. Net als bij iOS kan je bij Android pushnotificaties voor individuele apps uitzetten of een “Do not disturb” modus inschakelen.

Om meldingen van specifieke apps uit te zetten scrol je naar beneden naar Recently sent en druk je daar op More:

Instellingen voor meldingen van apps bij Android
Instellingen voor meldingen van apps bij Android

Op het volgende scherm gebruik je de schakelaars aan de rechterkant om de meldingen van bepaalde apps uit zetten:

Uitschakelen van meldingen van individuele apps in Android
Reputatie 1
Badge

Maar . . . Ik wil juist wel internet gebruiken,  zonder hapering bij de grens oversteek. Immers mijn gps wijst mij de weg . . . Of begrijp ik je verkeerd

Welke gps routeplanner gebruik je @TonCoev ? Komt het storende bericht wellicht uit die hoek ?

Waze, maar zoals gemeld heeft de layout hetzelfde als die wanneer je de telefoon aan je pc koppelt met de vraag over toestaan bestand overdracht. Dat staat los van Waze

Reputatie 1
Badge

Probeer dit eens :   

 

Zo schakel je pushnotificaties uit op Android

Je kan pushnotificaties bij Android uitzetten door naar Settings > Notifications te gaan. Net als bij iOS kan je bij Android pushnotificaties voor individuele apps uitzetten of een “Do not disturb” modus inschakelen.

Om meldingen van specifieke apps uit te zetten scrol je naar beneden naar Recently sent en druk je daar op More:

Instellingen voor meldingen van apps bij Android
Instellingen voor meldingen van apps bij Android

Op het volgende scherm gebruik je de schakelaars aan de rechterkant om de meldingen van bepaalde apps uit zetten:

Uitschakelen van meldingen van individuele apps in Android

Hm gezien het tijdstip, vandaag ben ik in België geweest,  komt alleen de sms app, "berichten" in aanmerking.  Eigenlijk wil ik die niet uitzetten. Wat mij opviel is dat mijn beide simpoorten "aan" staan voor berichten vanuit de app "berichten",  ik heb echter maar 1 simkaart. Dit wijkt af van de instelling bij mijn vrouw haar telefoon. Ik heb dat aangepast en ben benieuwd of dat de oorzaak is. Voorlopig kom ik echter niet over de grens :-(

Reputatie 7
Badge +28

Ik vermoed dat dat de oorzaak was. Ben benieuwd! 

Reputatie 7
Badge +9

@TonCoev Als je op "data verbruik" klik en bij maandelijks datalimiet een hoge getal instel (b.v. 300GB bij 10GB dagelijks limiet van KPN) krijg je pas een melding als het limiet is bereikt.

Reputatie 1
Badge

@TonCoev Als je op "data verbruik" klik en bij maandelijks datalimiet een hoge getal instel (b.v. 300GB bij 10GB dagelijks limiet van KPN) krijg je pas een melding als het limiet is bereikt.

Klopt, maar dat is niet mijn probleem

Reputatie 7
Badge +9

@TonCoev Als je op "data verbruik" klik en bij maandelijks datalimiet een hoge getal instel (b.v. 300GB bij 10GB dagelijks limiet van KPN) krijg je pas een melding als het limiet is bereikt.

Klopt, maar dat is niet mijn probleem

De roaming waarschuwing krijg je als je limiet te laag of 0 is. Bij hogere maandelijks limiet komt ook de roaming waarschuwing pas als de maandelijks limiet is bereikt

Reputatie 1
Badge

@TonCoev Als je op "data verbruik" klik en bij maandelijks datalimiet een hoge getal instel (b.v. 300GB bij 10GB dagelijks limiet van KPN) krijg je pas een melding als het limiet is bereikt.

Klopt, maar dat is niet mijn probleem

De roaming waarschuwing krijg je als je limiet te laag of 0 is. Bij hogere maandelijks limiet komt ook de roaming waarschuwing pas als de maandelijks limiet is bereikt

Hm, ik start de maand met 10Gb . . . Daar heb ik ruimschoots voldoende aan maar ik zal de limit waarschuwing inderdaad fors hoger zetten

Reputatie 7

Als het goed is kan je die waarschuwings voor het overschrijden van de datalimiet ook uitzetten.

 

Reputatie 1
Badge

Als het goed is kan je die waarschuwings voor het overschrijden van de datalimiet ook uitzetten.

 

Idd, in mijn geval mijn vrouw heeft onbeperkt data,  ik 1 Gb. Zij maakt automatisch over aan mij dus voor mij handig om te weten wanneer ik moet bedelen bij haar ;-) . Slechts 1 keer aan het einde van een Europese buitenlandse vakantie kwam ik te kort aan 10 Gb

Reputatie 7

Als jij "BESCHERMING AAN" naar 1266 sms't dan ben je sowieso beschermt tegen kosten voor overschrijving van jouw datalimiet. Binnen de EU worden sowieso al geen extra kosten meer in rekening gebracht.

Het instellen van een datalimiet heeft mijns inziens dan ook weinig toegevoegde waarde.

Reputatie 1
Badge

Als jij "BESCHERMING AAN" naar 1266 sms't dan ben je sowieso beschermt tegen kosten voor overschrijving van jouw datalimiet. Binnen de EU worden sowieso al geen extra kosten meer in rekening gebracht.

Het instellen van een datalimiet heeft mijns inziens dan ook weinig toegevoegde waarde.

In mijn geval doneert mijn vrouw zomaar weer belangeloos en kosteloos10 Gb nadat ik de waarschuwing heb ontvangen ;-)

Reageer