Vraag

Welke GSM repeater is het best?

  • 19 August 2020
  • 38 reacties
  • 5602 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

38 reacties

Er bestaat ook nog zoiets als vaste telefoon... misschien een beetje ouderwets, maar dat werkt weg gewoon binnenshuis. En anders gebruik maken van een pieper ofzo.

Ja maar wie wil nog naast zijn mobiel een vaste telefoon hebben? Verder heeft een pieper ook een mobiele verbinding nodig. Zelfs GPRS signaal 2/3G komt slecht door. Dit merk je aan energiemeters die niet door Liander uit te lezen zijn in nieuwbouw.

Nadeel van bellen over wifi is dat 112 niet te bellen is. Dit omdat de nooddiensten je locatie moeten kunnen meten via 3g

@MarcoM71. Ik neem aan dat je 4G bedoelt. Want alleen kpn heeft nog heel even, tot april 2022, 3G.

Als je belt naar 112 wordt je inderdaad verbonden via 4G en als dat er niet is zoekt de telefoon naar het beste 2G netwerk ongeacht (!) je provider! Dus als je in de parkeergarage 112 belt met 0 bereik via 4G van KPN kan het dus zijn dat je via het T-mobile (alleen 4G) of Vodafone netwerk (4G of 2G) verbonden wordt.

Reputatie 7
Badge +24

Er bestaat ook nog zoiets als vaste telefoon... misschien een beetje ouderwets, maar dat werkt weg gewoon binnenshuis. En anders gebruik maken van een pieper ofzo.

Ja maar wie wil nog naast zijn mobiel een vaste telefoon hebben?

Iemand die gewoon bereikbaar wil zijn.

En ook bijvoorbeeld: Als iemand mijn vaste nummer belt dan gaat mijn mobiel over. Doorgeschakeld.

Eén familielid belt via Skype. Dat kan alleen naar vaste nummers en krijgt me dan toch op de mobiel.

Hoewel ze me sinds kort (10 dagen) ook via Whatsapp kan bereiken nu. Wifi heeft ze wel in haar huis in Zweden, maar geen 2G/4G bereik…. En wifi-bellen (VoWIFI) hebben ze ook niet.

Reputatie 7
Badge +24

Tja, we kunnen wel net doen alsof het mobiele netwerk gegarandeerd 100 % betrouwbaar is, maar dat is het niet. Ik heb hier prima bereik, maar ik word soms op de vaste telefoon gebeld terwijl ik mn mobiel gewoon in mn handen heb. Dat gebeurt dan door een alarmsysteem waarop mn mobiele nummer als eerste nummer staat ingesteld en mn huisnummer als 2de.

Wat soms ook gebeurt: mobiel uitgevallen doordat accu leeg is. Of mobiel is aan het updaten. Of je bent zelf aan het rommelen met je mobiel, SD kaart eruit halen om hem in de pc uit te lezen ofzo. Of hem 's nachts in de woonkamer laten liggen, dan hoor je hem niet.

Allemaal redenen waarom een vaste aansluiting gewoon enorm belangrijk is als backup voor als je 24/7 bereikbaar wilt zijn.

Ik zou mijn vaste nummer ook voor geen goud willen missen, zeker niet voor die schamele €2 per maand.

Een familielid van mij heeft het vaste nummer geërfd van zijn ouders, die al vaste telefoon hadden sinds de jaren 30 van de vorige eeuw, alleen het aantal cijfers dat je moest 'draaien' is in de loop van de jaren groter geworden.

 

 

 

Zoals tot nu toe elk probleem wat ik heb aangemeld bij KPN is de oplossing te vinden buiten KPN. Voor mijn mobiele probleem is het in dit geval T-Mobile. Ik heb 1 mobiel nummer overgezet naar T-mobile en wat een verschil. Alleen het internet werkt goed en eigenlijk had ik dat moeten weten. KPN is nu eenmaal gewoon een kabelboer en zodra de dienst wat ingewikkelder of moderner wordt, begrijpen ze er niets van.

En ik heb nu juist de ervaring en oplossing andersom, heb T-Mobile gehad en ik had dus zeer matig tot geen dekking binnenshuis, en T-Mobile vangt daar ook veel geld* voor (niet echt).

Men vergeet nog steeds, draadloze verbindingen zijn nooit 100% gegarandeerd, dekking kan door van alles gestoord worden, ervaring is dat KPN nog steeds het beste netwerk heeft, vooral als je veel onderweg bent werd bij T-Mobile de verbinding vaak onderbroken, bij KPN is mij dit maar 1 keer overkomen.

*Denk dat de kosten voor mobiel bellen redelijk meevallen tegenwoordig, in de jaren 90 betaalde ik soms 500 tot 750 Gulden (Wie kent ze nog)in de maand voor een aansluiting, toen was bellen nog duur en per minuut gerekend, en dan moest je nog opletten dat je niet te lang aan de lijn hing, nu betaal in 16 euro voor onbeperkt bellen en 12 Gb Data bij Simyo, dochter van KPN.

*Denk dat de kosten voor mobiel bellen redelijk meevallen tegenwoordig, in de jaren 90 betaalde ik soms 500 tot 750 Gulden (Wie kent ze nog)in de maand voor een aansluiting, toen was bellen nog duur en per minuut gerekend, en dan moest je nog opletten dat je niet te lang aan de lijn hing

@Doornekamp33

Inderdaad. Ik had in 1996 nog een HI pocketline Amigo. Nog analoog via ATF. Eerste generatie netwerk. GSM is tweede generatie, vandaar 2G etc.

Abonnement was 25 gulden (= € 11,35) per maand, bellen 2 gulden (= € 0,90) per minuut. Ter vergelijk: bellen buiten bundel in NL en E.U. nu € 0,23 per minuut.
SMS bestond nog niet; ook geen internet. Met een continu zendvermogen kreeg ik knetterende hoofdpijn na een paar minuten bellen. Vermogens nu verwaarloosbaar.

Reputatie 2

Probleem sinds vandaag opgelost. Ben weer prima te bereiken. Probleem was namelijk ook niet alleen thuis, maar ook in het dorp en omliggende dorpen geen bereik, waardoor betaald parkeren via de app geen mogelijkheid meer was. Ik heb mijn telefoonnummer om laten zetten naar T-mobile. Ik moest nog even tot vandaag en nu is het nummer overgezet en ik heb weer bereik.

Het lijkt erop dat KPN gewoon nog steeds een kabelboer is en je geen draadlose oplossingen hoeft te verwachten. Internet is prima, Wifi is bagger (eigen oplossingen voor gevonden) , nu ook met mobiel telefoon een oplossing moeten zoeken en ook opgelost buiten KPN om.

Zojuist van iemand van KPN ontvangen nav een aanvraag voor een indoor oplossing :
 

Daarnaast kan ik u melden dat het KPN netwerk geschikt is gemaakt om 112 te kunnen bellen middels Voice over Wifi (VoWiFi), indien geen enkele andere access mogelijk is. Wel dient het mobiel deze mogelijkheid te ondersteunen. Vooralsnog is dit nog maar voor een beperkt aantal mobiele beschikbaar, waaronder alle iPhones met iOS14.

Deze optie is zojuist beschikbaar gekomen en dit was hiervoor nog niet mogelijk. U moet er wel rekening mee houden dat op de meeste huidige mobielen deze optie niet beschikbaar is. Vooral op nog nieuw uit te brengen mobielen zal deze optie mogelijk beschikbaar komen.

 

112 werkt sowieso via alle 2G/3G/4G netwerken ongeacht je provider.

112 werkt sowieso via alle 2G/3G/4G netwerken ongeacht je provider.

 

snap je reactie dus even niet. ??
het gaat erom dat daar waar je geen 2 3 of 4G netwerk beschikbaar hebt, je zo ook via bellen via wifi met 112 kan gaan bellen… als je telefoon het maar ondersteunt. Een nieuwe optie dus..  Dit kon voorheen niet

 

daar waar je geen 2 3 of 4G netwerk beschikbaar hebt

@MarcoM71 . Oh, aha. En ik bedoelde dus eigenlijk dat als je telefoon geen 2/3/4G verbinding aangeeft, dat dat alleen je eigen provider op dat moment betreft. 112 bellen kan dan mogelijk alsnog als de telefoon wel het Vodafone of T-mobile netwerk kan vinden.