Beantwoord

Vpn (NordVPN) werkt alleen op wifi, niet in mobiel netwerk.

  • 11 October 2020
  • 20 reacties
  • 1442 keer bekeken

Hai,

Al sinds ik ben overgestapt van T-Mobile (ergens vorig jaar) kan ik geen vpn-verbinding krijgen als ik niet verbonden ben met een wifi-netwerk. In een wifi-netwerk (welke dan ook) werkt de vpn prima.  Telefoon heb ik al eens opgeschoond, als in, fabrieksinstellingen. Sim in een ander toestel helpt ook niet. 

 

Nokia 4.2/Sony Xperia ZX1 Compact, Sim-only abonnement met datalimiet en onbeperkt bellen/sms.

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 31 October 2020, 18:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 1
Badge

Hoi Ridocar.

Ik gebruik zonder problemen drie (technisch verschillende) VPNs op mijn toestel Samsung S20+ 5G icm een KPN SIM.

Een reden kan zijn dat de internet instellingen op je toestel VPN niet toelaten. Deze kan je terugvinden bij /instellingen/mobiele verbindingen/APN(Access Point Names) Of de zoekfunctie gebruiken en zoeken op APN.

Het kan namelijk zijn dat je toestel een APN gebruikt van KPN die het toestel achter een firewall/router van KPN plaatst om jou als klant extra te beschermen tegen 'ongewenste bezoekers' van buitenaf.

KPN heeft meerdere APNs waarvan "KPN Internet" de 'open' of 'onbeschermde' verbinding geeft die nodig is om een VPN verbinding op te zetten.

Als de genoemde APN er niet tussen staat kan je ook zelf een APN aanmaken. Ik zal hieronder een screenshot toevoegen van de APN die voor mij het beste werkt. Maar wel met het advies om de software van het toestel, en dus ook de ingebouwde firewall, up to date te houden ;)

 

@Ridocar  Geef a.u.b. wat meer detail info; Met ‘de vpn’ en NordVPN valt er weinig te zeggen.

@Verwe475  APN internet is kennelijk ‘open’ (ik ken alleen advancedinternet). Geef duidelijk aan welke inbound connecties jij voor de door jou gebruikte VPN’s nodig zijn of zouden zijn.

@tmoesel  Welke details zou je graag willen weten? Ik heb geen idee welke info jou (en mij) zou helpen.

@Verwe475  De gegevens in jouw screenshot en die in de instellingen van m'n toestel komen precies overeen.

@tmoesel  Welke details zou je graag willen weten? Ik heb geen idee welke info jou (en mij) zou helpen.

Het type VPN ?

OpenVPN moet echt zondere APN aanpassigen werken. Wireguard idem.

@tmoesel  Welke details zou je graag willen weten? Ik heb geen idee welke info jou (en mij) zou helpen.

Het type VPN ?

OpenVPN moet echt zondere APN aanpassigen werken. Wireguard idem.

Ik kan kiezen uit Nordlynx, OpenVPN TCP of UDP, geen van drieën werkt.

Reputatie 7
Badge +24

Ik denk dat het ip gewoon geblokkeerd is. Dat lijkt me de meest logische verklaring. 

Ik denk dat het ip gewoon geblokkeerd is. Dat lijkt me de meest logische verklaring. 

Aan welke kant dan, KPN of NordVPN?

Reputatie 7
Badge +24

NordVPN.

NordVPN.

Heb ik dan een vast ip bij KPN?

Dan leg ik 'm daar neer. Ik hou jullie op de hoogte.

Reputatie 7
Badge +24

NordVPN.

Heb ik dan een vast ip bij KPN?

Dan leg ik 'm daar neer. Ik hou jullie op de hoogte.

Euhm... op het mobiele netwerk gebruik je een ip adres wat nog 100en andere ook gebruiken om daarmee het internet op te gaan.

Check dit topic eens:

https://forum.kpn.com/stel-je-vraag-2/blacklist-512125

@Ridocar  Om te checken of je een gedeeld IPv4 adres hebt, surf dan eens via 4G naar b.v. https://ipinfo.io/

Als het IPv4 adres daar anders is dan wat je in je smartphone zelf bij netwerk instellingen ziet, gebruik je een APN die niet open is, ofwel CGNAT. Is doorgaans prima, maar als NorVPN juist dat gedeelde IPv4 adres op een blacklist heeft staan, zal je niet kunnen inloggen daar.

Zo te lezen geeft APN internet je een eigen uniek IPv4 adres, daarmee zou het dan wellicht wel werken omdat dat waarschijnlijk niet op een blacklist staat.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Ridocar, is het al gelukt? We zijn denk ik wel erg benieuwd. Of heb je nog geen antwoord van NordVPN?

Hoi @Ridocar, is het al gelukt? We zijn denk ik wel erg benieuwd. Of heb je nog geen antwoord van NordVPN?

Wel een standaardantwoord gehad van NordVPN, met daarin het gebruikelijke wat hierboven staat en wat ik al heb geprobeerd. Ik werd er dus niet veel wijzer van. Ik zou nog eens kunnen proberen het uit te leggen... Wordt vervolgd.

Reputatie 7
Badge +20

Dat was dus een beetje teleurstellend. Dat is jammer. Hopelijk krijg je nog meer duidelijkheid.

Reputatie 7
Badge +20

Ik ben eigenlijk wel benieuwd. Heb je nog weer wat gehoord?

Nee, niks meer gehoord. Ik mocht een reply op de ontvangen standaardmail sturen, maar nog steeds niks. Ik stuur 'm nog maar eens

Nog steeds niets teruggekregen van NordVPN, maar sinds hun laatste update heb ik weer overal verbinding. En ik weet niet hoe het komt. 

Lang verhaal kort: Alles doet het weer...

Nog steeds niets teruggekregen van NordVPN, maar sinds hun laatste update heb ik weer overal verbinding. En ik weet niet hoe het komt. 

Lang verhaal kort: Alles doet het weer...

Heb je nu nog steeds dezelfde APN ?

Er zijn meerdere meldingen geweest dit jaar van problemen over mobiel. Andere/oudere APN was dan een uitweg. Wat er mis is met APN=internet in bepaalde gevallen kan ik niet zeggen. Er zijn talloze smartphones, chipsets, software versies en instellingen.

In ieder geval is KPN ‘masten’ aan het upgraden van Ericsson naar Huawei en de netwerkkern zal Ericsson (5G Core) worden. Ook in het vaste netwerk zijn er nogal wat routeringsveranderingen gaande, kan ook met mobiel te maken hebben.

Zie o.a. https://www.agconnect.nl/artikel/vodafoneziggo-verlaat-ams-ix en

 

Nog steeds niets teruggekregen van NordVPN, maar sinds hun laatste update heb ik weer overal verbinding. En ik weet niet hoe het komt. 

Lang verhaal kort: Alles doet het weer...

Heb je nu nog steeds dezelfde APN ?

Er zijn meerdere meldingen geweest dit jaar van problemen over mobiel. Andere/oudere APN was dan een uitweg. Wat er mis is met APN=internet in bepaalde gevallen kan ik niet zeggen. Er zijn talloze smartphones, chipsets, software versies en instellingen.

In ieder geval is KPN ‘masten’ aan het upgraden van Ericsson naar Huawei en de netwerkkern zal Ericsson (5G Core) worden. Ook in het vaste netwerk zijn er nogal wat routeringsveranderingen gaande, kan ook met mobiel te maken hebben.

Zie o.a. https://www.agconnect.nl/artikel/vodafoneziggo-verlaat-ams-ix en

 

Nu je het zegt, ik zag dat het toegangspunt portalmmm.nl is. misschien dat dat ermee te maken heeft.

Hoi allemaal,

Ik heb soortgelijk probleem als hierboven, maar het vreemde is dat het soms wel werkt:

  • NordVPN werkt niet op mobiel internet van m'n privé SIM van KPN
  • NordVPN werkt wel op mobiel internet van m'n werk SIM van KPN
  • NordVPN werkt wel op WiFi

Ik heb alles al geprobeerd met helpdesk van NordVPN en zij concluderen dat het aan de KPN kant wordt geblokkeerd.

Als ik de Acces Point instellingen zo instel als in deze threat beschreven (zie onderaan bericht), dan kan überhaupt geen internet verbinding maken (dus ook geen VPN).

Ik heb een Android telefoon.

Heeft iemand ervaring met dit merkwaardige gedrag en kan mij misschien helpen (: ?