Kosten gemaakt aan satellietinternet op een veerboot

  • 28 September 2021
  • 45 reacties
  • 1921 keer bekeken

Reputatie 2

Vorige week met de stena Line van Kiel naar Gotenburg gevaren, binnen Europa, waar mijn bundel geldt, en krijg nu een rekening van 60,50 voor 6 MB. Volgens de sms die ik achteraf kreeg, nadat ik al voor 60,50 had verbruikt, komt dit door satelietkosten. Ik vind dat KPN dit sneller had moeten blokkeren en niet nadat ik al voor 60,50 had verbruikt. Hopelijk kan KPN mij tegemoet komen in deze kosten, graag coulance.


45 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Tommie12345 ,

Kreeg je ook eerder al een Sms ter waarschuwing? 
 

Zoiets als dit : 

Beste klant, let op: u bevindt zich in een gebied zonder mobiel netwerk. Dat betekent dat u gebruikmaakt van satellietcommunicatie. Hiervoor gelden de volgende tarieven: bellen 4,25 euro p/m, gebeld worden 1,75 euro p/m, sms sturen 0,75 euro. Data 10,00 euro per MB. Meer tariefinfo? Bel gratis +31612001330. Geen tariefberichten meer? Sms INFO UIT naar 1330. Goede reis, KPN

Hallo @Tommie12345 op de boot zelf wordt ook al e.e.a. duidelijk uitgelegd hoe het zit met de telecommunicatie op zee en bij de veerbootmaatschappij.

 

 

Reputatie 7
Badge +28

Onlangs kreeg iemand een vergoeding van de kosten. Bepalend was of er van te voren wel/ geen waarschuwing was verzonden. Dat kunnen ze bij KPN nakijken. 
 

bron: 

 

Reputatie 2

Hoi Noordzee: Nee, ik heb geen sms gekregen vooraf, ik kreeg pas een sms toen de kosten waren opgelopen tot 60,50, dus achteraf.

Reputatie 2

Hoi JanD: Ik heb nergens een waarschuwing gezien, ook niet op de boot van Stena Line.

Reputatie 2

Ik ben van mening dat de boot vaar de tussen Kiel en Gotenborg en dus heel ruim binnen het gebied Europa, dus ik was mij daarom niet bewust van extra kosten.

Reputatie 7
Badge +28

Duidelijk.

 

Dan is het nu wachten op een moderator. Die komt hier vanzelf. Die gaat het eea voor jou controleren en beoordelen.

 

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Tommie12345 De EU regulering geldt niet op zee of in de lucht, bijvoorbeeld op de veerboot, het cruiseschip of in het vliegtuig. Hiervoor geldt een satelliet tarief. Alleen als je je in een land van de EU bevindt geldt de EU regulering.

bron: Roaming: internet, bellen en sms'en in het buitenland | KPN

Ook Stena Line waarschuwt hiervoor op de website

Wat zijn de kosten voor mobiele telefoon gebruik aan boord? (stenaline.nl)

Ik hoop op coulance van KPN in jouw geval (zonder waarschuwing via sms).

Reputatie 7
Badge +15

@Tommie12345 Wat jammer om te lezen dat je kosten hebt gemaakt voor internet op de boot. 

Wij mogen dit niet blokkeren maar kunnen ons voorstellen dat als er per ongeluk kosten gemaakt worden, klanten dit zo veel mogelijk willen beperken. 

De hoogte van dit bedrag is dan ook algemeen bepaald. Zie de website van de consuwijzer. 

Zoals hierboven al aangegeven staat inderdaad op de boot aangegeven dat het internet gebruik daar anders werkt, ook staat dit vermeld op de website van Stenaline.

Ook geeft Stena op de website het volgende aan: Als je online wilt gaan met je mobiele apparaat of computer, raden we je aan onze gratis Wi-Fi 'Stena Line Guest Wifi' te gebruiken.

Ik ben dan ook bang dat ik je in deze situatie niet tegemoet kan komen. 

Reputatie 7
Badge +28

OK @Rutger_ ,

Jij reageert nu wel op een andere manier dan jouw collega Erwin. Dat schept onduidelijkheid en ongelijkheid. 

 

 

 

OK @Rutger_ ,

Jij reageert nu wel op een andere manier dan jouw collega Erwin. Dat schept onduidelijkheid en ongelijkheid. 

 

 

 

Hallo @Noordzee , je moet natuurlijk geen appels met peren gaan vergelijken, maar er moet inderdaad een vorm van eenduidigheid zijn in de toezeggingen, net zoals bij de toezeggingen van ‘gratis’ switches bij de V10a.

CC: @Rutger_ 

Reputatie 2

Hoi Rutger, De wifi van stena line heb ik na jullie bericht, dat ik al 60,5 had verbruikt, aangezet.

Tot mijn verbazing is de Wifi van stena Line NIET gratis, kosten waren 9 euro per weet ik veel., dus heb toen maar mijn mobiel uitgezet.

Blijft overeind dat KPN mij niet gewaarschuwd heeft! 

Reputatie 7
Badge +28

OK @Rutger_ ,

Jij reageert nu wel op een andere manier dan jouw collega Erwin. Dat schept onduidelijkheid en ongelijkheid. 

 

 

 

Hallo @Noordzee , je moet natuurlijk geen appels met peren gaan vergelijken, maar er moet inderdaad een vorm van eenduidigheid zijn in de toezeggingen, net zoals bij de toezeggingen van ‘gratis’ switches bij de V10a.

CC: @Rutger_ 

Wat ik bedoel is dat Erwin een credit heeft aangeboden aangezien er bij die persoon geen sms vooraf was gestuurd ter waarschuwing: 

bv dit : 

Beste klant, let op: u bevindt zich in een gebied zonder mobiel netwerk. Dat betekent dat u gebruikmaakt van satellietcommunicatie. Hiervoor gelden de volgende tarieven: bellen 4,25 euro p/m, gebeld worden 1,75 euro p/m, sms sturen 0,75 euro. Data 10,00 euro per MB. Meer tariefinfo? Bel gratis +31612001330. Geen tariefberichten meer? Sms INFO UIT naar 1330. Goede reis, KPN

Reputatie 2

Ik heb nog steeds geen reactie van KPN gehad ivm mijn opmerking dat ik geen waarschuwing heb gehad. De SMS kreeg ik pas toen er al 60,5 verbruikt was. Graag uw reactie?

Reputatie 7
Badge +15

@Tommie12345 en de rest. 

Het hierboven genoemde topic van Erwin is een andere situatie, deze klant heeft helemaal geen bericht gehad. Hier is dus geen sms verzonden. Deze klant is dus helemaal niet geïnformeerd over deze kosten. 

In deze situatie is er wel een sms verzonden, dat deze pas na het verbruik is ontvangen kan soms gebeuren. 

Verzonden sms berichten worden verwerkt op een computer bij de provider, in dit geval dus KPN; in principe stuurt deze het bericht dan meteen door. Nu kan het voorkomen dat het aantal berichten de capaciteit van het netwerk te boven gaat, of dat de ontvanger van het bericht een zeer slecht bereik heeft of zijn telefoon zelfs uit staat ( in het laatste geval wordt gewacht totdat de telefoon weer inlogt op het netwerk.) In deze gevallen worden de berichten dan afgehandeld. Dit kan dus vertraging opleveren. 

Hierdoor worden klanten dus soms achteraf geïnformeerd over de kosten. 

Reputatie 7
Badge +28

Ok, dank voor je uitleg! 

Reputatie 2

Nu is het mij nu duidelijk, ik heb geen sms gehad om te voorkomen dat ik belachelijke kosten, lees: 60,5 voor 6 mb, moet maken, omdat KPN / Provider de sms te laat doorstuurt, Wie is dus de oorzaak van die kosten van 60,5, dat is dus KPN/ Provider, Dat er geen coulance mogelijk is, is dus belachelijk. Ik heb een paar dagen geleden een Internet/ tv/ vaste lijn aangevraagd voor ons nieuwe adres, die aanvraag ga dus nu dus even opnieuw onder de loep nemen en waarschijnlijk intrekken, Sorry KPN , u gedraagt zich niet Klantvriendelijk

Hallo @Tommie12345 , wat dacht je van een stukje eigen verantwoordelijkheid? Even onderzoeken wat de gevolgen zijn voor het bellen/internetten op een boot? De veerbootdiensten geven dat aan op hun website en op de boot zelf. Alle verantwoordelijkheid  afschuiven op KPN is wat te simpel gedacht, maar dat KPN een SMS niet of te laat doorstuurt is ook niet goed te praten.

 

Reputatie 2

Hallo JanD, Eigen verantwoordelijkheid???? Hoezo ik ben echt geen nerd die al die sites van Stena Line en Kpn afstruint om te zorgen dat ik van alles op de hoogte ben. In deze maatschappij waar iedereen bedolven word met informatie is dat echt niet te doen.

KPN heeft de verantwoordelijkheid om te zorgen voor zijn klanten, binnen redelijke grenzen, en dat is in deze niet gebeurt. 

Hallo @Tommie12345 , je hoeft helemaal geen nerd te zijn, ik neem aan dat je op de website van de boot ook gezocht hebt naar wanneer, hoe en wat over de vertrektijden, kosten e.d. en dat je niet maar zo op de eerste de beste boot bent gestapt maar dus ook eerst vooraf e.e.a. uitgezocht hebt.

 

 

Badge +19

De kans is groot dat die sms wel is verzonden maar dat je al buiten het bereik was van de zendmasten. Ja dan komt zo,n sms te laat.

Reputatie 2

Vreemd dat ik geen reactie krijg van KPN.

En nogmaals vreemd dat Kpn ook niet reageert op mijn eerdere opmerking: Ik heb een paar dagen geleden een Internet/ tv/ vaste lijn aangevraagd voor ons nieuwe adres, die aanvraag ga dus nu dus even opnieuw onder de loep nemen en waarschijnlijk intrekken.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Vreemd dat ik geen reactie krijg van KPN.

Rutger heeft gereageerd. Ik vermoed dat u het daar mee zult moeten doen.

En nogmaals vreemd dat Kpn ook niet reageert op mijn eerdere opmerking: Ik heb een paar dagen geleden een Internet/ tv/ vaste lijn aangevraagd voor ons nieuwe adres, die aanvraag ga dus nu dus even opnieuw onder de loep nemen en waarschijnlijk intrekken.

Ik denk niet dat KPN zich op zo'n manier onder druk laat zetten.

Reputatie 2

Dag Nick83,

Dank je voor je antwoord.

Dan is het voor mij helemaal duidelijk. KPN kan door problemen niet op tijd een SMS sturen, lees antwoord Rutger: Door capaciteitsproblemen kan KPN niet op tijd een sms sturen. Kennelijk is dan de klant daarvan de dupe, met zo'n provider ga ik dus geen contract aan!

Ik ga mijn aanvraag voor een nieuw Internet/ ITV/ Vaste lijn en Mobiel abonnement opzeggen.

Badge +19

Ook bij een andere provider goed opletten hoor want daar kan het ook gebeuren dat u geen bereik heeft. Beetje kort door de bocht om kpn de schuld te geven terwijl u zelf niet goed heb opgelet. 

Reageer