Beantwoord

Bedrade poorten uitschakelen Experia Box V10

  • 4 April 2024
  • 26 reacties
  • 216 keer bekeken

Hoe schakel ik bekabelde modempoorten uit? Ik wil het schema inrichten op basis van de dagen van de week en de uren waarop specifieke poorten worden uitgeschakeld. Precies hetzelfde als bij WiFi.

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 8 April 2024, 12:12

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7

Hoi @Mik29, welkom! Ik zie dat er al een levendige discussie is ontstaan, mooi om te zien. In de V10 kun je dit niet instellen. De V10 heeft ecostand om de wifi in z'n geheel op bepaalde momenten uit te zetten. En er is een ouderlijk toezicht optie op basis van MAC ACL. Als je dat aanzet mogen alleen specifiek toegevoegde apparaten gebruik maken van internet. 

 

Maar, als je echt de fysieke poorten wilt kunnen uitzetten, dan kom je toch al gauw uit op een aanvullend of vervangend apparaat. 

 

Jou zou een beheerde switch kunnen plaatsen achter de modem, daarin kun LAN-poorten beheerd worden @Mik29 .

De modem en router moeten dan uiteraard niet fysiek toegangkelijk zijn voor derden, lees kinderen.

Dit is een optie. Je zult dit dan wel bij een derde partij moeten aanschaffen. Onze webshop heeft switches, maar dat zijn unmanaged varianten waarbij je dit alsnog niet kunt instellen.

 

Eigen router, zoals TDN aangeeft, kan ook.

Je kunt hier poorten op uitschakelen, maar niet automatisch via een tijdschema…

Met een router op linux basis kan man via task sheduler (cron) bepaalde port aan en uit zetten.

B.v. 

ip link set dev eth1 up
ip link set dev eth1 down

@Nick83 Meeste ubiquiti, asus of mirotik zijn linus router, alleen je moet wel toegang tot sh hebben of in config instellen.

 

Meer over hoe je zoiets achter een Experia Box kunt aansluiten lees je in dit topic: 

 

Ook zou je de V10 kunnen vervangen. Dat is bij een glasvezelverbinding geen probleem omdat het glasvezelkastje in je meterkast al modem is, dus daar kun je een router zo op aansluiten. Meer informatie daarover lees je op kpn.com/eigenmodem.

Reageer