Beantwoord

Bluesound node 2 muziekstreamer buffert met enige regelmaat

  • 20 February 2024
  • 10 reacties
  • 109 keer bekeken

Reputatie 1

Ik heb een bluesound node 2 muziekstreamer. Die is bedraad verbonden met de router. Dus zonder wifi in huis. Als ik hires bestanden afspeel, 192khz/24bit, komt het regelmatig voor dat ie moet bufferen. 

dat hoort niet. wat is er aan de hand?

 

icon

Beste antwoord door Gamechanic 4 April 2024, 23:54

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 2
Badge +2

Kan aan van alles liggen. Kabel, aansluitingen, modem, voeding, snelheid, overig gebruik van internet in huis, etc... Kun je wat meer details geven over je situatie? En wat heb je zelf al uitgesloten?

Reputatie 1

kabel: gewoon internetsnoertje. 

aansluitingen: ene kant router, andere kant streamer

modem: experiabox v10 (geloof ik) nieuw sinds een maandje

voeding: standaard meegeleverde adapter (router)

snelheid: 100/100

overig internet: via wifi: laptop, tel, (actief) printer en nog een laptop, (passief, standby)

zelf net uitgevonden: zelfde audiostream op 96khz even getest en leek geen buffering te hebben.

 

 

Reputatie 2
Badge +2

Heeft het apparaat het eerder wel goed gedaan met die sample rate? Hoe hoger de sample rate, hoe groter de bestanden worden waardoor er buffering plaats kan vinden mocht er iets in de reeks die bestandsuitwisseling beperken (bijvoorbeeld de kabel).

100/100 is je abonnementssnelheid. Ik zou wat speedtests adviseren om onder andere de snelheid uit te kunnen sluiten (zowel bekabeld als over wifi).

Wat voor apparaat/geluidssysteem streamt het kastje naar?

Je zou het apparaat nog eventueel bij iemand anders kunnen testen.

Voor audio streaming wordt over het algemeen cat5e of cat6 of cat6a kabels aangeraden met een solide koperen kern, afhankelijk van de sample rate. Voor hogere kwaliteit een hogere categorie kabel. Bandbreedte van 500MHz (oftewel minimaal cat6a) lijkt me voor jou iets om naar te kijken.

Reputatie 1

Dank. Ik ga eens controleren wat voor cat kabel ik heb tussen router en de streamer. De streamer is via een spdif kabel verbonden met een dac die hoge bitrate aan kan. (Audiolab m-dac+)

Overigens valt op dat het uren goed gaat en dat vooral soms in de avond plaats vindt rond etenstijd. Interferentie met de buren?

Reputatie 1

@Gamechanic 

Cat5e. Meegeleverde KPN snoer bij de router.

Bekabeld is toch beter dan via wifi?

Snelheid vanavond 120/140 via wifi op tel.

 

Reputatie 7
Badge +13

@manum Dat soort snelheden zijn meer dan voldoende voor dergelijke bitrate dus ik kan echt niet verklaren waar dit dan misgaat. Misschien gaat er dan toch iets fout in de communicatie tussen de DAC en de streamer.  

Reputatie 1

Het gebeurde nu vanavond weer, tijdens etenstijd. Het is bijna altijd rond etenstijd.

Is er een logbestand in de router opvraagbaar per ip adres?

 

Reputatie 1

logbestand gevonden:

wat betekenen de volgende regels:

TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed

TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated

An Ethernet port is now connected (4/1000/FULL)

A device has been disconnected from an Ethernet port (4)

Tientallen van deze meldingen alleen voor vandaag.

Die laatste twee is als ik de streamer uitzet en later weer aan. Maar waarom staan die regels er drie keer? Ik zet maar een keer de streamer aan. en niet drie keer uit en weer aan. Of is dat het opstartproces van de streamer?

Die tr-069 regel is een connectie met een server van kpn? die regels verschijnen om de twee uur! En tussen ‘initiated’ en  ‘closed’ zit 2 a 3 seconden. Dat zou de ‘buffering’ kunnen zijn? Tussen aanhalingstekens want het is vast iets anders. Maar zowel de tijden als de duur van 2 a 3 seconden zouden best overeen kunnen komen met de hick-up in het geluid van de audiostreamer.

Wie kan me hier iets meer over vertellen?

Reputatie 7
Badge +13

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik dit niet herken @manum, wellicht heeft de Community nog een idee?  

Reputatie 2
Badge +2

Hoi @manum, ik was benieuwd of je er al uit bent gekomen.

 

TR-069 meldingen kun je met een gerust hart negeren. Technisch report staat de TR voor, volgens mij gebruikt voor onder andere controles op bijvoorbeeld updates. Warning en errors in bijvoorbeeld ppp(oe) zijn eerder interessant als er echt problemen zouden zijn met een verbinding tot aan het modem.

Zolang je het alleen ervaart op 1 apparaat met hogere bitrates, dan is het waarschijnlijker dat er een kabel (spdif bijvoorbeeld) niet 100% meer is of niet van goede kwaliteit is, zoals Remco al suggereerde. Hoge bitrates zijn ook niet standaard gebruik, hiervoor moet alles in de reeks goed zijn (apparatuur en kabels). Ik hoop dat je hier nog wat mee geholpen bent.

Reageer