Vraag

Box 12 Wi-Fi snelheid extreem laag; soft - of hardware probleem?

  • 8 April 2024
  • 14 reacties
  • 310 keer bekeken

Hallo,

Ik ben al sinds December 2023 klant en heb sindsdien ook meerdere pogingen gedaan om de Box 12 te gebruiken maar kom ik steeds terug op een probleem.

Toen ik de modem voor het eerst wilde gebruiken, kregen apparaten een maximale link snelheid van 54 Mbps en zag ik dat 802.11g (Wi-Fi 3) de maximale versie was die ondersteund werd door de modem. Met een speedtest was het duidelijk dat de Box 12 van de inkomende 1 Gigabit slechts 20 Mbit kon verwerken via Wi-Fi. Dit was op 2.4 GHz, desondanks dat 5 GHz leek ingeschakeld te zijn in de instellingen, was dit niet het geval. Zelfs na meerdere keren resetten kon ik geen verbinding maken met 5 GHz.

Omdat ik al wist dat er een nieuwe software beschikbaar was, heb ik mijn eigen router achter de modem geplaatst in de hoop dat de modem ooit nog een update zou krijgen. Uiteindelijk nadat ik geen voortgang zag na een paar weken heb ik de Box 12 er tussenuit gehaald en mijn router direct aangesloten op de NTU.

Vandaag heb ik opnieuw een poging gedaan en was er nog steeds geen sprake van een openstaande update voor mijn modem. Wi-Fi is ook nog steeds dramatisch. Op de gecombineerde 2.4 GHz en 5 GHz wordt nu wel gebruik gemaakt van Wi-Fi 6 maar kan er totaal geen verbinding gemaakt worden.

Een extra SSID aanmaken mbv Extra Wifi lukt wel, hiermee krijg ik een werkende 5 GHz verbinding met Wi-Fi 6 2x2 160 MHz (link snelheid was 2402 Mbps) maar krijg ik hooguit 30 Mbit (als het werkt, bij de eerste speedtest was de modem gecrasht..) up/down via welke speedtest website/server dan ook. Snelheid tussen lokale apparaten is hetzelfde verhaal (LAN<->Wi-Fi of Wi-FI<->Wi-Fi) .
 

Extra informatie: De modem draait nog altijd de oude SGEJ1000060E. Ik heb/gebruik geen andere KPN producten (SuperWifi, TV, etc.), alleen de Box 12. Snelheid bekabeld is keurig 940/940. Router heb ik meerdere keren gereset. Met moderne apparaten getest (zowel Android (Samsung S20) als Windows 10/11 (Intel AX200 of AX211)). Niets aangesloten op de Box 12 tijdens het testen, alleen de WAN kabel naar de NTU. Abonnementsnelheid is 1 Gbit up/down via AON. Gebruikte kabels waren bijgeleverd met de modem en werken prima. Speedtest.net als apps (dus niet via browser) gebruikt op de Android en Windows apparaten.


14 reacties

Reputatie 7
Badge +9

@mvd24 Ik denk toch eerder een hardware probleem, misschien is een antenne defect. Je modem krijg geen nieuwe firmware tot je een SMS krijg om te waarschuwen dat je in de volgende dagen een nieuwe firmware voor jouw modem zal krijgen. Dan pas moet de modem paar dagen online zijn.

Sluit je modem toch aan de NTU en bel naar de klantenservice en vraag naar een meting.

Ik ben al een jaar aan het wachten op de firmware update! Inloggen is een drama! Al tig keer aangegeven bij klantenservice maar die doen helemaal niks! Het enige wat ik moet doen is afwachten!

ik vind het schandalig voor € 62.- in de maand en zo’n slechte interface anno 2000!! 
 

nog heel even en stap over naar een andere aanbieder

Sluit je modem toch aan de NTU en bel naar de klantenservice en vraag naar een meting.

Modem aansluiten is geen probleem, dat kan ik wel opnieuw proberen. Wat bedoel je met een meting? Wat gaat de klantenservice precies meten? De verbinding vanuit de NTU is prima, deze is hartstikke stabiel tot nu toe i.c.m. mijn eigen router.

Reputatie 2

Beste, heb hier exact dezelfde probleem.
Na de update van 25 maart op Box v12 heb ik alleen maar slechte wifi.
Vaste bekabeling komt 940Mbit binnen.
Het laden van apps/games op diverse apparaten gaat zo traag, zet ik wifi uit en gebruik gps dan geen enkele probleem, zelfs terugkijken tv hapert mij verbinding.

bij metingen op diverse apparaten (25+) wifi is op het ene moment 400+ mbit , paar tellen later nog maar 20-60mbit?

heb alles al uitgesloten, inmiddels is mijn modem al 3x vervangen door dezelde v12 , 2x nieuwe nt1 kastje.

ze sturen nu een fritzbox op tegen betaling extra per maand, zodra ik ninnen heb ga ik direct kijken of het probleem nu is opgelost, zo ja dan hoop ik toch dat kpn wel met een tegemoet koming komt.

belangrijkste is dat voor de update alles goed en snel werkte…..

Hoi @mvd24 . Wat is precies het issue?  Jij gebruikt een eigen router en dan is de wifi goed? Of lees ik het niet goed?

Beste, heb hier exact dezelfde probleem.
Na de update van 25 maart op Box v12 heb ik alleen maar slechte wifi.
Vaste bekabeling komt 940Mbit binnen.
Het laden van apps/games op diverse apparaten gaat zo traag, zet ik wifi uit en gebruik gps dan geen enkele probleem, zelfs terugkijken tv hapert mij verbinding.

bij metingen op diverse apparaten (25+) wifi is op het ene moment 400+ mbit , paar tellen later nog maar 20-60mbit?

heb alles al uitgesloten, inmiddels is mijn modem al 3x vervangen door dezelde v12 , 2x nieuwe nt1 kastje.

ze sturen nu een fritzbox op tegen betaling extra per maand, zodra ik ninnen heb ga ik direct kijken of het probleem nu is opgelost, zo ja dan hoop ik toch dat kpn wel met een tegemoet koming komt.

belangrijkste is dat voor de update alles goed en snel werkte…..

Graag een eigen topic aanmaken. Ik kan niet 3 analyses in een topic doen ;-)

Hoi @mvd24 . Wat is precies het issue?  Jij gebruikt een eigen router en dan is de wifi goed? Of lees ik het niet goed?

Soort van. Het probleem is dat de Wi-Fi op de Box 12 haast niet te gebruiken valt. Er kan moeilijk verbinding gemaakt worden. En als de verbinding er is, dan is de snelheid maximaal 30 Mbit via Wi-Fi 6 op 5 GHz. Dit probleem blijft aanwezig na meerdere keren resetten, het is dus of een software of een hardware probleem in de Box 12.

Reputatie 2

Hoi @mvd24 . Wat is precies het issue?  Jij gebruikt een eigen router en dan is de wifi goed? Of lees ik het niet goed?

Soort van. Het probleem is dat de Wi-Fi op de Box 12 haast niet te gebruiken valt. Er kan moeilijk verbinding gemaakt worden. En als de verbinding er is, dan is de snelheid maximaal 30 Mbit via Wi-Fi 6 op 5 GHz. Dit probleem blijft aanwezig na meerdere keren resetten, het is dus of een software of een hardware probleem in de Box 12.

precies hetzelfde wat ik ook heb, ik laat je weten als ik de fritsbox binnen krijg of het hier is opgelost..

Hoi @mvd24 . Wat is precies het issue?  Jij gebruikt een eigen router en dan is de wifi goed? Of lees ik het niet goed?

Soort van. Het probleem is dat de Wi-Fi op de Box 12 haast niet te gebruiken valt. Er kan moeilijk verbinding gemaakt worden. En als de verbinding er is, dan is de snelheid maximaal 30 Mbit via Wi-Fi 6 op 5 GHz. Dit probleem blijft aanwezig na meerdere keren resetten, het is dus of een software of een hardware probleem in de Box 12.

Ok, dus er zit nog steeds de ‘oude’ firmware op jouw box12, klopt dat? 

Correct, SGEJ1000060E.

Hoi @mvd24 . Wat is precies het issue?  Jij gebruikt een eigen router en dan is de wifi goed? Of lees ik het niet goed?

Soort van. Het probleem is dat de Wi-Fi op de Box 12 haast niet te gebruiken valt. Er kan moeilijk verbinding gemaakt worden. En als de verbinding er is, dan is de snelheid maximaal 30 Mbit via Wi-Fi 6 op 5 GHz. Dit probleem blijft aanwezig na meerdere keren resetten, het is dus of een software of een hardware probleem in de Box 12.

precies hetzelfde wat ik ook heb, ik laat je weten als ik de fritsbox binnen krijg of het hier is opgelost..

Had je dan ook hetzelfde probleem met de nieuwe KPN Software op de Box 12?

Reputatie 2

Hoi @mvd24 . Wat is precies het issue?  Jij gebruikt een eigen router en dan is de wifi goed? Of lees ik het niet goed?

Soort van. Het probleem is dat de Wi-Fi op de Box 12 haast niet te gebruiken valt. Er kan moeilijk verbinding gemaakt worden. En als de verbinding er is, dan is de snelheid maximaal 30 Mbit via Wi-Fi 6 op 5 GHz. Dit probleem blijft aanwezig na meerdere keren resetten, het is dus of een software of een hardware probleem in de Box 12.

precies hetzelfde wat ik ook heb, ik laat je weten als ik de fritsbox binnen krijg of het hier is opgelost..

Had je dan ook hetzelfde probleem met de nieuwe KPN Software op de Box 12?

Zie hier 

Alle 3 Box12 met allemaal dezelfde nieuwe update..

Zo te zien draait de fritzobx nu naar volle tevredenheid bij @BPost125 

Reputatie 2

Zo te zien draait de fritzobx nu naar volle tevredenheid bij @BPost125 

Tevreden ben ik nog niet, dat ga ik telefonisch uitvechten met KPN, kwa verbinding lijkt het de goede kant op te gaan

Reageer