Feedback over de webinterface en update policy van de Box 12

  • 3 April 2024
  • 5 reacties
  • 97 keer bekeken

Hallo, sinds gisteren is mijn glasvezelverbinding omgezet van Odido (ODF) naar KPN (AON). Hierbij zou ik graag mijn ervaringen willen delen zodat (toekomstige) nieuwe klanten weten wat zij kunnen verwachten, en ook zodat KPN er iets van kan leren en hopelijk ook iets kan verbeteren.
 

Voordat ik begin met 'klagen', eerst wat positiefs. Ik had mij mentaal erop voorbereid om zwaar teleurgesteld te worden en wellicht om dagen zonder internet te zitten, maar dat was totaal niet het geval. Op de dag dat mijn verbinding overgezet zou worden, merkte ik dat er rond 6 uur in de ochtend al geen verbinding met Odido meer was. Toen heb ik gelijk mijn KPN-apparatuur aangesloten en tot mijn verbazing begon alles meteen te werken. Dus ik was positief verrast.

 

Ook mooi om te zien is dat ik duidelijk een verbetering kan merken in de verbinding. Qua topsnelheid is het allemaal hetzelfde (beide 1 Gig glasvezel), maar ik kon gelijk merken dat de ping bij KPN lager is dan bij mijn Odido verbinding het geval was. De laagste ping waarden die ik bij Odido zag, lagen rond de 8ms (wat al veel beter was dan mijn oude Ziggo kabelverbinding), terwijl bij de KPN-verbinding ik 3ms zag voorbij komen. Ook een ping naar bv google.com duurt nog maar 4ms, i.p.v. de 10-12ms bij Odido. Het klinkt wellicht allemaal als niet veel verschil, maar je kunt het echt merken als je naar een website met veel foto’s/reclame gaat; het staat er allemaal net iets vlotter.

 

Ook ben ik blij dat ik nu een volledige, niet een door Odido gecastreerde verbinding heb die wel IPv6 kan gebruiken. Mocht iemand van Odido dit lezen: dit is de reden dat ik ben overgestapt. Ik heb lang genoeg gewacht. De groeten, jullie worden niet gemist.

 

Maar goed, ik zou geen echte Nederlander zijn als er niet iets te klagen was! Dus bij deze:

 

Ik wist natuurlijk al dat de KPN Box 12 die meegeleverd was, niet al te veel voorstelt. Bij mijn Odido verbinding gebruikte ik ook een eigen router (Ubiquiti EdgeRouter 12), maar ik wilde eerst alles met KPN-spul aansluiten zodat ik zeker wist dat het niet aan mijn eigen apparatuur zou liggen in het geval het niet zou werken. En ook moet ik eerlijk zeggen dat ik amper gebruik maak van extra EdgeRouter functionaliteit, dus ik had gehoopt dat ik 'gewoon' de KPN-box zou kunnen en willen gebruiken. Maar dat de Box 12 ervaring zo slecht zo zijn had ik niet verwacht...

 

Het begon toen ik probeerde om in te loggen op de web interface van de Box. Ik kreeg dit met geen mogelijkheid voor elkaar. Ik heb paar keer een factory reset geprobeerd, maar niets werkte. Totdat ik op dit forum las dat er firmware versies van de Box zijn met verlopen SSL-certificaten en dat je in dat geval Firefox eens moest proberen. En inderdaad, dat werkte. Blijk dat mijn Box (opgestuurd in Maart 2024) nog een oude FW versie SGEJ1000060E heeft, wat volgens mij in 2022 uitgegeven was, met een certificaat dat al meer dan 250 dagen verlopen is. Echt waar, KPN? Moeten nieuwe klanten echt op zoek in het forum om hierachter te komen? Was het te moeilijk om geen ouwe meuk firmware op te sturen naar je nieuwe klanten? Ik sta van deze gebruiksonvriendelijkheid echt te kijken.

 

Als ik zo dit forum bekijk, zie ik dat er veel topics zijn van mensen die problemen hebben met het inloggen op de Box 12. In hun topic worden ze vervolgens afgescheept met een link naar een pagina dat uitlegt dat ze behalve mijnmodem.kpn ook het IP adres eens moeten proberen, of http ipv. https, etc. Grote kans dat hun probleem hetzelfde was als die van mij. In de laatste versies van Chrome/MS Edge maakt het echt niet meer uit wat je probeert, het werkt niet. Alleen met Firefox. De oorzaak is dus dat KPN niet in staat is om 250 dagen na het verlopen van het certificaat om een modem op te sturen naar nieuwe klanten met een recentere firmware versie. Echt beschamend.

 

Toen ik eenmaal ingelogd was, was er natuurlijk de teleurstelling hoe spartaans de 60E firmware is en dat er bar weinig in te stellen is. Maar daar zal ik mij verder niet over uitweiden, dat was bekend. Wellicht is dat beter in de nieuwste versies. Ik laat de Box nog een weekje hangen om te zien of er een nieuwe versie binnenkomt, maar zo niet, dan maar terug naar de EdgeRouter, of wellicht een Fritz aanschaffen (aangezien Ubiquiti de ER series ook lijkt te negeren).

 

Dus beste KPN: bedankt voor een stabiele, goede verbinding, die jullie netjes op het afgesproken tijdstip hebben opgeleverd. Ik ben er blij mee. Maar schaam je diep voor je Box 12 FW update policy. Degene die dat binnen KPN verzint en verdedigd, zou naar mij mening ontslagen mogen worden, voor het compleet negeren van je nieuwe klanten.

Erik van KPN 1 maand geleden

Hoi @buffrockbone, welkom! Het klopt inderdaad dat we bezig zijn met de uitrol. Het is met nieuwe klanten zo dat deze op het moment nog op oude firmware instromen, omdat de modems ook nog geleverd worden met deze firmware. Maar, in de meeste gevallen zien we dat nieuwe klanten dan ook vrij snel overgaan op de nieuwe Software. Zorg dat jouw Box 12 aangesloten blijft, en wacht af.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Nou goed nieuws; kpn is druk bezig met nieuwe firmware voor al zijn modems en hier ligt volle focus op. Als jij de box12 zonder superwifi aansluit zou je als het goed is deze nieuwe software moeten ontvangen en dan (is mijn ervaring als monteur) werkt de software vele malen soepeler. Niet perfect maar er zijn maandelijks updates met verbeteringen.

Nou goed nieuws; kpn is druk bezig met nieuwe firmware voor al zijn modems en hier ligt volle focus op. Als jij de box12 zonder superwifi aansluit zou je als het goed is deze nieuwe software moeten ontvangen en dan (is mijn ervaring als monteur) werkt de software vele malen soepeler. Niet perfect maar er zijn maandelijks updates met verbeteringen.

Bedankt, dat is mooi om te horen en om naar uit te kijken. Ik gebruik inderdaad geen Superwifi of TV. Wordt een update gepushed of moet men zelf een factory reset doen oid? Gisteren heb ik vaak een factory reset gedaan, maar daarbij werd steeds niets geupdate. Stiekem had ik gehoopt dat deze ochtend de FW geupdate zou zijn, na een nachtje aangesloten te zijn geweest, maar helaas, ik zit nog steeds op SGEJ1000060E.

Reputatie 7
Badge +12

In de nieuwe software kan je uit mijn hoofd updates ook forceren en controleren of je de laatste hebt. In onze "oude" software is dit niet mogelijk en gebeurd dit inderdaad een keer in de nacht. Als het goed is gaan nieuwe klanten erg snel over op deze software.

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @buffrockbone, welkom! Het klopt inderdaad dat we bezig zijn met de uitrol. Het is met nieuwe klanten zo dat deze op het moment nog op oude firmware instromen, omdat de modems ook nog geleverd worden met deze firmware. Maar, in de meeste gevallen zien we dat nieuwe klanten dan ook vrij snel overgaan op de nieuwe Software. Zorg dat jouw Box 12 aangesloten blijft, en wacht af.

Reputatie 2

In de nieuwe software kan je uit mijn hoofd updates ook forceren en controleren of je de laatste hebt. In onze "oude" software is dit niet mogelijk en gebeurd dit inderdaad een keer in de nacht. Als het goed is gaan nieuwe klanten erg snel over op deze software.

Sinds januari klant maar nog geen nieuwe software versie hoor. Ik heb geen supervisie punten...

Reageer