Vraag

FRITZ!Box 5590 te gebruiken met XGS-Pon van KPN?

  • 2 June 2023
  • 44 reacties
  • 854 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

44 reacties

ja bij mij werkt het zonder registratie van het modem.

Reputatie 7
Badge +24

Dag Manuel47,

Werkt de fritzbox 5599 bij jou op de AON aansluiting zonder vooraf een registratie bij KPN? 

Bij een AON aansluiting is geen registratie nodig. Dat komt omdat je een rechtstreeks eigen lijntje naar de centrale heb.

Bij XGS-PON deel je de kabel met de buren. Alle signalen van meerdere adressen gaan dus door elkaar door 1 glasvezelkabel. Daarvoor is dus registratie nodig. Zodat de wijkcentrale weet welk signaal van welk adres is.

Reputatie 5
Badge +1

Dag Manuel47,

Werkt de fritzbox 5599 bij jou op de AON aansluiting zonder vooraf een registratie bij KPN? 

Bij een AON aansluiting is geen registratie nodig. Dat komt omdat je een rechtstreeks eigen lijntje naar de centrale heb.

Bij XGS-PON deel je de kabel met de buren. Alle signalen van meerdere adressen gaan dus door elkaar door 1 glasvezelkabel. Daarvoor is dus registratie nodig. Zodat de wijkcentrale weet welk signaal van welk adres is.

Dat is juist, maar je vergeet te melden dat ook GPON zonder registratie door een gebruiker kan worden aangesloten. Maar alleen niet bij de kpn maar wel bij andere providers. Alleen bij rechtstreeks aansluiten op XGS-PON kpn glasvezel moet je die laten registreren. Zo’n registratie is helaas nog niet geautomatiseerd en is nog ver weg van “eenvoudig”.

Reputatie 7

gensnet schreef:

Dat is juist, maar je vergeet te melden dat ook GPON zonder registratie door een gebruiker kan worden aangesloten.

Voor GPON is normaliter ook een registratie nodig en niet alleen bij KPN maar ook bij, bijvoorbeeld, T-Mobile.

Reputatie 5
Badge +1

gensnet schreef:

Dat is juist, maar je vergeet te melden dat ook GPON zonder registratie door een gebruiker kan worden aangesloten.

Voor GPON is normaliter ook een registratie nodig en niet alleen bij KPN maar ook bij, bijvoorbeeld, T-Mobile.

Ik hoorde in het T-Mobile forum andere verhalen over het zelf rechtstreeks aansluiten van GPON glasvezel. Dat zou je met AON ook zelf kunnen aansluiten zonder ONT of hoe dat dan maar ook heet met AON.

Nu kun je bij de kpn helemaal niet rechtstreeks een GPON-glasvezel aansluiten. Alleen met een AON-glasvezel kan dat bij de kpn. Rechtstreeks aansluiten op een kpn XGS-PON-glasvezel is nog niet mogelijk om dat zelf te doen. Je moet de router die je gebruikt (laten) registreren en dat kun je vooralsnog niet zelf doen. Dat registratie systeem zou zo snel veranderd (geautomatiseerd) worden (dat je dat registreren zelf kan doen), maar dat is tot op heden niet gebeurd. Als je een geschikte FRITZ!Box hebt die je rechtstreeks op kpn XGS-PON-glasvezel wilt aansluiten moet je het Modem-ID doorgeven en dan alleen werkt internet.

Reputatie 7

gensnet schreef:

Ik hoorde in het T-Mobile forum andere verhalen over het zelf rechtstreeks aansluiten van GPON glasvezel.

Ook bij T-Mobile moet een eigen ONT geregistreerd worden.

Bron (pdf)

 

gensnet schreef:

Dat zou je met AON ook zelf kunnen aansluiten zonder ONT of hoe dat dan maar ook heet met AON.

Bij AON aansluitingen wordt geen ONT maar een NTU gebruikt en die hoeft niet geregistreerd te worden.

 

gensnet schreef:

Nu kun je bij de kpn helemaal niet rechtstreeks een GPON-glasvezel aansluiten.

Dat klopt want dan zal je eerst naar XGS-PON overgezet worden. Dat is ook wel logisch want KPN wil GPON uitfaseren en dat wordt wel heel moeilijk als je nu wel abonnees met eigen apparatuur op GPON toelaat. De teleurstelling zal groot zijn als de abonnee na bijvoorbeeld een jaar die GPON ONT alweer bij de vuilnisbak kan zetten omdat deze niet meer ondersteund wordt. Persoonlijk vind ik dit een verstandige keuze.

Reputatie 5
Badge +1

wjb schrijft:  Ook bij T-Mobile moet een eigen ONT geregistreerd worden.

Dat klopt maar je kunt dit registreren zelf doen door het serienummer van de SFP+ module te clonen. Je hebt dan geen hulp van T-Mobile nodig en dat schijnt ook zo te werken bij de kpn.

> Bij AON aansluitingen wordt geen ONT maar een NTU gebruikt en die hoeft niet geregistreerd
> te worden.

Beetje vreemd dat een NTU niet geregistreerd hoeft te worden maar een “eigen” NTU wel…...

> Dat is ook wel logisch want KPN wil GPON uitfaseren en dat wordt wel heel moeilijk als je
> nu wel abonnees met eigen apparatuur op GPON toelaat.

Van oorsprong is veel van het kpn glasvezel overwegend een GPON-netwerk. Maar bij die GPON heeft de kpn in het achterhoofd gehouden dat ze heel makkelijk GPON kunnen veranderen in XGS-PON. GPON kan een maximale snelheid halen van 1 Gb/s en XGS-PON een maximale snelheid van 10 Gb/s. Maar het zal nog wel een mooi poosje duren voordat de kpn een 10 Gb/s glasvezel verbinding kan leveren. Delta neemt daarmee het voortouw door een glasvezel verbinding te kunnen leveren van 2 Gb/s.

Ik heb gelezen dat de kpn “ergens” (plaats weet ik niet meer) een proef met 10 Gb/s heeft gedaan die veelbelovend is geweest…...

Reputatie 7

> Bij AON aansluitingen wordt geen ONT maar een NTU gebruikt en die hoeft niet geregistreerd

> te worden.

Beetje vreemd dat een NTU niet geregistreerd hoeft te worden maar een “eigen” NTU wel…...

Een eigen NTU hoeft ook niet geregistreerd te worden. Dat is een groot verschil tussen AON en PON netwerken. De reden is dat er PON netwerken shared netwerken zijn waarbij op de glasvezel die bij jou binnenkomt het signaal staat voor meerdere aansluitingen. Hiertoe is dus een extra "security laag" nodig. Bij AON netwerken hoeft dat niet immers daar staat op de glasvezel jouw eigen signaal.

 

Van oorsprong is veel van het kpn glasvezel overwegend een GPON-netwerk. 

Het overgrote meerendeel van de aansluitingen bij KPN waren AON aansluitingen.

PON netwerken worden door KPN pas de laatste jaren (vanaf 2019) aangelegd en er zijn dus relatief weinig GPON aansluitingen.

Reputatie 5
Badge +1

> Bij AON aansluitingen wordt geen ONT maar een NTU gebruikt en die hoeft niet geregistreerd

> te worden.

Beetje vreemd dat een NTU niet geregistreerd hoeft te worden maar een “eigen” NTU wel…...

Een eigen NTU hoeft ook niet geregistreerd te worden. Dat is een groot verschil tussen AON en PON netwerken. De reden is dat er PON netwerken shared netwerken zijn waarbij op de glasvezel die bij jou binnenkomt het signaal staat voor meerdere aansluitingen. Hiertoe is dus een extra "security laag" nodig. Bij AON netwerken hoeft dat niet immers daar staat op de glasvezel jouw eigen signaal.

 

Van oorsprong is veel van het kpn glasvezel overwegend een GPON-netwerk. 

Het overgrote meerendeel van de aansluitingen bij KPN waren AON aansluitingen.

PON netwerken worden door KPN pas de laatste jaren (vanaf 2019) aangelegd en er zijn dus relatief weinig GPON aansluitingen.

Geef ik je nu eens gelijk ;-) Ik heb pas vanaf 30 april 2021 kpn GPON-glasvezel. Dat is op 27 mei 2022 omgezet naar XGS-PON en op 30 mei 2022 heb ik een FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks op glasvezel aangesloten. Op 2 februari 2023 heb ik een FRITZ!Box 5590 fiber rechtstreeks aangesloten op XGS-PON glasvezel. Ik heb dus relatief gezien maar in een hele korte tijd weinig ervaring met glasvezel.

Reputatie 6
Badge +8

> Bij AON aansluitingen wordt geen ONT maar een NTU gebruikt en die hoeft niet geregistreerd

> te worden.

Beetje vreemd dat een NTU niet geregistreerd hoeft te worden maar een “eigen” NTU wel…...

Een eigen NTU hoeft ook niet geregistreerd te worden. Dat is een groot verschil tussen AON en PON netwerken. De reden is dat er PON netwerken shared netwerken zijn waarbij op de glasvezel die bij jou binnenkomt het signaal staat voor meerdere aansluitingen. Hiertoe is dus een extra "security laag" nodig. Bij AON netwerken hoeft dat niet immers daar staat op de glasvezel jouw eigen signaal.

 

Van oorsprong is veel van het kpn glasvezel overwegend een GPON-netwerk. 

Het overgrote meerendeel van de aansluitingen bij KPN waren AON aansluitingen.

PON netwerken worden door KPN pas de laatste jaren (vanaf 2019) aangelegd en er zijn dus relatief weinig GPON aansluitingen.

Geef ik je nu eens gelijk ;-) Ik heb pas vanaf 30 april 2021 kpn GPON-glasvezel. Dat is op 27 mei 2022 omgezet naar XGS-PON en op 30 mei 2022 heb ik een FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks op glasvezel aangesloten. Op 2 februari 2023 heb ik een FRITZ!Box 5590 fiber rechtstreeks aangesloten op XGS-PON glasvezel. Ik heb dus relatief gezien maar in een hele korte tijd weinig ervaring met glasvezel.

Toen jij jouw router rechtstreeks aansloot, veranderde toen jouw IP-adres (eenmalig)? Probeer al een tijd een antwoord op deze vraag te vinden, maar niet kunnen vinden. Of wordt de “IP toewijzing” bij (Glasvezel) KPN al eerder gedaan, i.p.v. op basis van hardware thuis? (Zoals bij Ziggo)

Reputatie 7

Toen jij jouw router rechtstreeks aansloot, veranderde toen jouw IP-adres (eenmalig)? 

Nee, het IP adres zal hetzelfde blijven.

Reputatie 7
Badge +12

@ikheetjeff Bij KPN krijg je het IP door onze apparatuur in de centrale en niet door de hardware die je plaatst zoals @wjb ook correct vermeld.

 

Reputatie 5
Badge +1

> Bij AON aansluitingen wordt geen ONT maar een NTU gebruikt en die hoeft niet geregistreerd

> te worden.

Beetje vreemd dat een NTU niet geregistreerd hoeft te worden maar een “eigen” NTU wel…...

Een eigen NTU hoeft ook niet geregistreerd te worden. Dat is een groot verschil tussen AON en PON netwerken. De reden is dat er PON netwerken shared netwerken zijn waarbij op de glasvezel die bij jou binnenkomt het signaal staat voor meerdere aansluitingen. Hiertoe is dus een extra "security laag" nodig. Bij AON netwerken hoeft dat niet immers daar staat op de glasvezel jouw eigen signaal.

 

Van oorsprong is veel van het kpn glasvezel overwegend een GPON-netwerk. 

Het overgrote meerendeel van de aansluitingen bij KPN waren AON aansluitingen.

PON netwerken worden door KPN pas de laatste jaren (vanaf 2019) aangelegd en er zijn dus relatief weinig GPON aansluitingen.

Geef ik je nu eens gelijk ;-) Ik heb pas vanaf 30 april 2021 kpn GPON-glasvezel. Dat is op 27 mei 2022 omgezet naar XGS-PON en op 30 mei 2022 heb ik een FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks op glasvezel aangesloten. Op 2 februari 2023 heb ik een FRITZ!Box 5590 fiber rechtstreeks aangesloten op XGS-PON glasvezel. Ik heb dus relatief gezien maar in een hele korte tijd weinig ervaring met glasvezel.

Toen jij jouw router rechtstreeks aansloot, veranderde toen jouw IP-adres (eenmalig)? Probeer al een tijd een antwoord op deze vraag te vinden, maar niet kunnen vinden. Of wordt de “IP toewijzing” bij (Glasvezel) KPN al eerder gedaan, i.p.v. op basis van hardware thuis? (Zoals bij Ziggo)

Ik kan hier volmondig op antwoorden dat ik toen inderdaad een “nieuw/ander” ip-adres kreeg met glasvezel. Met dezelfde FRITZ!Box 7590 op koperdraad. Waarom ik dat weet? Nou zulke dingen noteer ik ergens op papier, want dat is voor mij belangrijk om te weten om zaken te kunnen forwarden naar een NAS.

Reputatie 7

gensnet schreef:

Ik kan hier volmondig op antwoorden dat ik toen inderdaad een “nieuw/ander” ip-adres kreeg met glasvezel. Met dezelfde FRITZ!Box 7590 op koperdraad. Waarom ik dat weet? Nou zulke dingen noteer ik ergens op papier, want dat is voor mij belangrijk om te weten om zaken te kunnen forwarden naar een NAS.

Als je switcht van drager (koper, AON, PON) dan krijg je een nieuw IP adres.

Als je niet switcht van drager maar op dezelfde drager een andere router, NTU of ONT aansluit dan blijft je IP adres gelijk.

Reputatie 5
Badge +1

gensnet schreef:

Ik kan hier volmondig op antwoorden dat ik toen inderdaad een “nieuw/ander” ip-adres kreeg met glasvezel. Met dezelfde FRITZ!Box 7590 op koperdraad. Waarom ik dat weet? Nou zulke dingen noteer ik ergens op papier, want dat is voor mij belangrijk om te weten om zaken te kunnen forwarden naar een NAS.

Als je switcht van drager (koper, AON, PON) dan krijg je een nieuw IP adres.

Als je niet switcht van drager maar op dezelfde drager een andere router, NTU of ONTaansluit dan blijft je IP adres gelijk.

Ik begrijp hier niets van; “drager”. Wat bedoel je hiermee?

Wanneer je koperdraad hebt gebruik je dezelfde “drager” en krijg je niet een nieuw/ander ip-adres?

Wanneer je glasvezel gaat gebruiken krijg je een andere “drager” en een nieuw/ander ip-adres?

Reputatie 7

gensnet schreef:

Ik begrijp hier niets van; “drager”. Wat bedoel je hiermee?

Wanneer je koperdraad hebt gebruik je dezelfde “drager” en krijg je niet een nieuw/ander ip-adres?

Wanneer je glasvezel gaat gebruiken krijg je een andere “drager” en een nieuw/ander ip-adres?

Ik schreef ...als je switcht van drager (koper, AON, PON)…

Hieruit kan je afleiden dat de "dragers" dus koper, AON en PON zijn en als je dus switcht (wisselt) tussen koper, AON en PON dat je dan dus een nieuw IP adres krijgt. Blijf je echter op jouw koper, AON of PON aansluiting dan krijg je geen nieuw IP adres.

Reputatie 7
Badge +12

Oftewel; de IP welke je krijgt wordt bepaald door de apparatuur in de kabelverdeler of hoofdverdeler van KPN. Ga je gebruik maken van een andere drager maak je direct ook gebruik van ander apparatuur. Dit geldt ook voor een single line naar pairbonding dus een dragerwissel is niet de enige reden. (Dan blijf je op koper namelijk) 

 

Verder heb je op de consumentmarkt en ook bij kleinzakelijk geen garantie op een vast IP. In theorie mag KPN je elke dag een andere geven. De praktijk is dat je eens in de zoveel jaar een keer een mailtje ontvangt dat je volgende maand een nieuw IP krijgt door werkzaamheden in onze apparatuur. 

Reputatie 5
Badge +1

gensnet schreef:

Ik begrijp hier niets van; “drager”. Wat bedoel je hiermee?

Wanneer je koperdraad hebt gebruik je dezelfde “drager” en krijg je niet een nieuw/ander ip-adres?

Wanneer je glasvezel gaat gebruiken krijg je een andere “drager” en een nieuw/ander ip-adres?

Ik schreef ...als je switcht van drager (koper, AON, PON)…

Hieruit kan je afleiden dat de "dragers" dus koper, AON en PON zijn en als je dus switcht (wisselt) tussen koper, AON en PON dat je dan dus een nieuw IP adres krijgt. Blijf je echter op jouw koper, AON of PON aansluiting dan krijg je geen nieuw IP adres.

> Blijf je echter op jouw koper, AON of PON aansluiting dan krijg je geen nieuw IP adres.

AON en GPON op koperdraad? Heb ik nog nooit van gehoord. AON en GPON zijn toch “soorten” glasvezel netwerken? De ene is “A”ctief in AON en de andere "P”assief in GPON. Een koperdraad verbinding is toch alleen voor (V)DSL?

Reputatie 5
Badge +1

Oftewel; de IP welke je krijgt wordt bepaald door de apparatuur in de kabelverdeler of hoofdverdeler van KPN. Ga je gebruik maken van een andere drager maak je direct ook gebruik van ander apparatuur. Dit geldt ook voor een single line naar pairbonding dus een dragerwissel is niet de enige reden. (Dan blijf je op koper namelijk) 

 

Verder heb je op de consumentmarkt en ook bij kleinzakelijk geen garantie op een vast IP. In theorie mag KPN je elke dag een andere geven. De praktijk is dat je eens in de zoveel jaar een keer een mailtje ontvangt dat je volgende maand een nieuw IP krijgt door werkzaamheden in onze apparatuur. 

Ik heb heel wat jaartjes bij telfort gezeten met vdsl en nog nooit een ander ip-adres gekregen :-) Alleen toen ik overging naar glasvezel kreeg ik een nieuw ip-adres…….