Beantwoord

Hoe kan ik de Primary dns in de Box 12 aanpassen?

  • 6 August 2023
  • 24 reacties
  • 2057 keer bekeken

Hoe kan ik de Primary dns aanpassen? Ik wil namelijk niet gebruik maken van de dns servers van KPN.

Via de webinterface http://mijnmodem.kpn/#/ → Internet verbinding → Informatie wordt de Primary en Secundaire dns wel weergegeven. Alleen kun je deze niet wijzigen.

icon

Beste antwoord door BruisTablet 8 August 2023, 23:55

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb momenteel geen KPN Box. Maar het kan wel volgens mij. Ergens op een andere plek in de webinterface. Dus kijk nog eens rond zou ik zeggen.

Reputatie 6
Badge +5

Hoe kan ik de Primary dns aanpassen? Ik wil namelijk niet gebruik maken van de dns servers van KPN.

Via de webinterface http://mijnmodem.kpn/#/ → Internet verbinding → Informatie wordt de Primary en Secundaire dns wel weergegeven. Alleen kun je deze niet wijzigen.

Via de webinterface http://mijnmodem.kpn/#/ → mijn modem → DNS

 

 

Probeer eens in te loggen via:

https://192.168.2.254/2.0/gui/#/login/ 

(ik heb de nieuwe v12b dus misschien dat de link niet werkt)

Als je bent ingelogd probeer je het volgende:

* Primary: DNS welke je wilt

* Secundaire: 192.168.2.254

* Save/Reboot 

* Weer inloggen op webinterface 

* Secundaire instellen op welke je wilt

* Save/Reboot

 

Hoop dat het lukt! =D

Groetjess

Mijn modem → DNS staat er niet tussen. Ik heb de hele GUI al doorgeklikt maar ik kan nergens de Primary DNS instellen.

Hallo @Duckster die rubriek is er niet voor om een eigen DNS in te stellen.

Ik heb ook even door de diverse hoofdstukken heen gebladerd en zie ook nergens die mogelijkheid.

In het hoofdstuk ‘internetverbinding’ zou die mogelijkheid moeten bestaan, want daar zie je de KPN DNS-servers staan. Geef dan op die pagina via de feedbackknop je feedback.

 

Reputatie 7
Badge +8

Mijn modem → DNS staat er niet tussen. Ik heb de hele GUI al doorgeklikt maar ik kan nergens de Primary DNS instellen.

Onder thuisnetwerk DHCP kan de DNS worden aangepast.

Mijn modem → DNS staat er niet tussen. Ik heb de hele GUI al doorgeklikt maar ik kan nergens de Primary DNS instellen.

Onder thuisnetwerk DHCP kan de DNS worden aangepast.

Dit betreft geen Primary DNS

Reputatie 7

Hallo @Duckster die rubriek is er niet voor om een eigen DNS in te stellen.

Die vind je onder DHCP server en daar hoort hij voor IPv4 ook thuis.

 

Je hebt er alleen weinig aan als je niet op de DNS servers voor IPv6 kunt aanpassen immers veel apparaten prefereren IPv6 boven IPv4.

Hallo @wjb en @Duckster in een ander topic las ik een reactie van een moderator, dat in dat DNS-veld zelfs meerdere DNS-adressen, komma-gescheiden, ingevuld kunnen worden. Doch slechts de 1e 3 worden dan actief gebruikt.

 

Reputatie 7

Hallo @wjb en @Duckster in een ander topic las ik een reactie van een moderator, dat in dat DNS-veld zelfs meerdere DNS-adressen, komma-gescheiden, ingevuld kunnen worden. Doch slechts de 1e 3 worden dan actief gebruikt.

Klopt helemaal, maar nogmaals, zonder dat ook de DNS server voor IPv6 aangepast kan worden heb je er niet zoveel aan.

Is er een mogelijkheid om de Web Interface te updaten of downgraden naar een versie waarbij de Primary DNS wel goed ingesteld kan worden? 

Reputatie 7

Is er een mogelijkheid om de Web Interface te updaten of downgraden naar een versie waarbij de Primary DNS wel goed ingesteld kan worden? 

Er is geen enkele firmware voor de V12 en voor oudere Experia Boxen waarop de IPv6 DNS server ingesteld kan worden en de IPv4 DNS server(s) kunnen ingesteld worden.

Ik heb KPN Box 12 Firmware: V12.C.23.04.39

Primaire DNS aanpassen kan via Internetverbinding (links) en dan DNS te klikken.

Heb je ook tv van kpn? Zo ja, dan weet ik uit eigen ondervinding dat je met andere dan de standaard kpn DNS-servers problemen kunt krijgen met (de updates van) die ontvangers, iig vzv het de klassieke ontvangers betreft. Voor tv+ weet ik het niet. 

Heb je ook tv van kpn? Zo ja, dan weet ik uit eigen ondervinding dat je met andere dan de standaard kpn DNS-servers problemen kunt krijgen met (de updates van) die ontvangers, iig vzv het de klassieke ontvangers betreft. Voor tv+ weet ik het niet. 

Ik heb TV+. Een aantal weken heeft de primaire DNS op een ander adres gestaan (intern adres) maar geen problemen met de "TV ontvangers”. En dan is er ook nog het secundaire DNS-adres, voor als het primaire niet werk.

Ik heb versie V12.C.23.15.06 en dan is in de DHCP settings het veld voor de primary DNS niet aanpasbaar. En er is ook geen secondary DNS mogelijkheid.

Wat volgens mij voorheen niet kon en nu wel is de DHCP server uit zetten zodat je het gewenste gedrag op een andere DHCP server kunt bereiken maar ik kan me vergissen.
 

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb versie V12.C.23.15.06 en dan is in de DHCP settings het veld voor de primary DNS niet aanpasbaar. En er is ook geen secondary DNS mogelijkheid.

Wat volgens mij voorheen niet kon en nu wel is de DHCP server uit zetten zodat je het gewenste gedrag op een andere DHCP server kunt bereiken maar ik kan me vergissen.
 

 

Je krijgt bij KPN soms echt het idee dat de software ontwikkeld word mensen met 0,0 verstand van ICT.

Reputatie 7

Het wijzigen van de DNS servers gebeurt op een andere plaats.

 

Reputatie 7
Badge +9

Het zit niet onder het kopje thuisnetwerk, onder de nieuwe software zit het nu onder het kopje internet.
Zie screenshot van mijn modem:
 

 

Reputatie 7
Badge +24

Het wijzigen van de DNS servers gebeurt op een andere plaats.

 

Houd dit dan is dat de dhcp cliënten deze ip adressen als DNS toegewezen krijgen?

En wat word er bedoeld met "DNS proxy"?

Reputatie 7
Badge +9

.

Reputatie 7

Nick83 schreef:

En houd dit dan is dat de dhcp cliënten deze ip adressen als DNS toegewezen krijgen?

Als je het vinkje bij DNS-proxy gebruiken weghaalt dan worden die doorgegeven aan de cliënts en anders worden ze door de V12 gebruikt voor het doorzetten van DNS requests. 

Reputatie 7
Badge +24

Nick83 schreef:

En houd dit dan is dat de dhcp cliënten deze ip adressen als DNS toegewezen krijgen?

Als je het vinkje bij DNS-proxy gebruiken weghaalt dan worden die doorgegeven aan de cliënts en anders worden ze door de V12 gebruikt voor het doorzetten van DNS requests. 

Zeer verwarrend allemaal. Waarom niet gewoon bij de dhcp instellingen? 

Reputatie 7

Nick83 schreef:

En houd dit dan is dat de dhcp cliënten deze ip adressen als DNS toegewezen krijgen?

Als je het vinkje bij DNS-proxy gebruiken weghaalt dan worden die doorgegeven aan de cliënts en anders worden ze door de V12 gebruikt voor het doorzetten van DNS requests. 

Zeer verwarrend allemaal. Waarom niet gewoon bij de dhcp instellingen? 

Tja, ik denk dat het te maken heeft met het feit dat ook de IPv6 DNS servers ingesteld kunnen worden en dat loopt niet via de DHCP server.

Reageer