Vraag

Hoe zet ik fast roaming uit op V10a?

  • 17 March 2023
  • 14 reacties
  • 296 keer bekeken

Reputatie 1

voor de WiFi verbinding van mijn laadpaal mag Fast Roaming niet aan staan in de router.

Mijn vraag is: bestaat deze optie in de V10a en zo ja waar kan ik hem uitschakelen en wat zijn de gevolgen?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Uitschakelen kan niet.

Heeft u het al geprobeerd om de laadpaal gewoon te verbinden? 

Fast roaming uitzetten is eigenlijk gewoon geen optie. Als u dan met uw laptop of mobiel door het huis loopt schakelt deze mogelijk niet goed automatisch over naar het WiFi punt wat het dichtste bij is.

Maar heeft u überhaupt meerdere WiFi punten? 

Een optie is het Extra WiFi netwerk. Dat ondersteund denk ik geen fast roaming. 

Reputatie 1

Dag Nick83, snelle Rick😀

IN de handleiding van mijn laadopaal, een Wallbox Pulsar Plus, staat uitdrukkelijk dat ik alleen via WiFi verbinding kan maken als Fasr Roaming is uitgeschakeld omdat de firmware van de laadpaal hier niet mee overweg kan.  (Ik kan wel verbinding maken met bluetooth).

Ik heb twee WiFi versterkers aangesloten. Je noemt een extra WiFi netwerk, bedoel je hardware of kan dat softwarematig?

Reputatie 7

Ik heb ook nog nooit gehoord van een apparaat die vereist dat er geen fast roaming gebruikt wordt. Ik vraag me dan ook oprecht af of er niet iets anders bedoeld wordt.

Reputatie 1

ik zal in een latere reactie hier op terug komen. Alvast bedankt!

Reputatie 1

@Nick83, wjb: zie de foto van de instructie.:

NB. Ik heb de WiFi in principe alleen nodig om een up date uit te voeren. Daarna zou ik de WiFi verbinding weer kunnen uitschakelen en verder gaan met Bluetooth.

Reputatie 7

En toch denk ik niet dat hier fast-roaming bedoeld wordt. Ik heb het vermoeden dat hier het splitsen van het 2.4GHz en 5GHz netwerk bedoeld wordt.

Reputatie 1

OK, ik ben in gesprek met de helpdesk van Wallbox. Werkt niet zo snel als KPN forum….

IK hou jullie op de hoogte. 

Lijkt mij ook flauwekul en ook de nekslag voor je mesh netwerk. Neem aan dat je laadpaal (als alle laadpalen), op een vaste plek staat, en roaming is daarmee al niet zozeer van toepassing.

In het slechtste geval kun je een goedkoop extra access point (zo’n 4 tientjes TP link bijvoorbeeld) bedraad aansluiten op je router, met een apart (anders dan de rest van je netwerk) ssid, waarop je dan alleen de laadpaal laat verbinden. Dan laat je de rest van je netwerk intact.

Reputatie 7

Heeft die wall-box al een wifi verbinding?

Zo nee, zet 5GHz wifi eens uit op jouw V10a (als dat nog kan) en configureer, via bluetooth, de wifi op die wall-box. Als de wall-box eenmaal een wifi verbinding heeft kan je de 5GHz wifi weer aanzetten.

Reputatie 7
Badge +24

En toch denk ik niet dat hier fast-roaming bedoeld wordt. 

Het kan een vertaal fout zijn. Misschien is de tekst eerst in het Chinees geschreven, toen naar het Engels vertaald en daarna naar het Nederlands. Als dat vertalen dan gebeurt door mensen die geen enkele kennis van ICT hebben, dan krijg je zulke dingen.

Reputatie 7
Badge +8

Gewoon ff 2.4ghz extra wifi alleen voor die paal aanzetten. 5ghz zal wel te ver zijn voor die paal en kijken of het werkt. 

Reputatie 1

@BruisTablet: had ik al gedaan. Maakt geen verschil.

@wjb hoe kan ik WiFi configureren als het modem onzichtbaar is? Ik zouden lijst met netwerken te zien moeten krijgen, maar er verschijnt geen enkel.netwerk in het Wallbox programma.

NB. Aanvulling: nadat ik een filmware-update van mijn telefoon ontving en geïnstalleerd heb zie ik wel netwerken. Stap verder, maar daarna zou de wallbox gekoppeld moeten worden aan mijn netwerk maar dit lukt niet.

Helpdesk Wallbox schrijft opnieuw dat ik moet proberen Fast Roaming uit te zetten in mijn modem. Dus ben ik terug bij mijn eerst gestelde vraag: hoe schakel ik dit tijdelijk uit in een Experiabox v10A? Is er een verschil tussen roaming en Fast Roaming?

Reputatie 7
Badge +15

@Teunjannie Wat lastig dat het niet lukt om te verbinden. 

Ik zie dat de medeforumgebruikers erg hun best doen om je verder te helpen, fijn om te lezen! Alleen jammer dat het nog niet gelukt is. 

Fast roaming uitzetten op de Experiabox V10a is voor zover ik weet niet mogelijk. 

Wellicht dat iemand anders op het forum toch nog een oplossing heeft? 

 

Reputatie 1

Allen dank. Ik ben nog steeds in gesprek met Wallbox. De laadpaal leverancier. Probleem lijkt bij hen te liggen.

Ik kom er hier in het forum op terug, dus graag nog even open laten.  

 

Teun