Ik kan na reset tijdelijk inloggen op de modem, na connectie met internet niet meer

  • 19 January 2024
  • 13 reacties
  • 153 keer bekeken

Ik heb hier hetzelfde probleem.

Er zit iets goed fout in de firmware van het modem, of hardware mogelijk In combinatie met de cloudserver waar de modemconfiguratie ook wordt opgeslagen.

Zonder de WAN verbinding (kabel tussen modem en de kpn pon (het kastje door KPN geplaatst waar de glasverbinding binnenkomt) kan je na een fabrieksreset wel inloggen! ,l.

Daarna kan je ook instellingen zoals admin ww en wifi ssids etc wijzigen en opslaan. (

Ik heb gecheckt of opslaan goed ging door uit te loggen en met een andere Laptop in te loggen en de configuratie te checken. Ook de gewijzigde wifi instellingen gechecked door  op de nieuwe gewijzigde ssid in te loggen.

Echter als je het modem na alle wijzigingen weer aansluit op de kpn pon, ofwel de wan kabel er weer in stop en daarmee je internetverbinding hersteld, maakt het modem weer verbinding met de kpn server en  kan je niet meer als admin op het modem inloggen blijken ( in ieder geval een deel van) de gewijzigde instellingen ongedaan te worden gemaakt. 

Omdat ik niet kan inloggen kan ik ze niet allemaal controleren, maar in ieder geval werden de wifi instellingen weer teruggezet naar de standaard waarden.

Mogelijk komt dit doordat het modem instellingen ophaald van de kpn cloud server??

 

Wat nu?

 

Admin: reactie afgesplitst en nieuw topic voor je aangemaakt.  
 


13 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Hi @Breathless, welkom op het forum. 

Voordat we verdergaan, gaat het hier ook om een Box12 of om een andere modem?

Box 12

Reputatie 7
Badge +9

De Box V12 download inderdaad de instellingen van de KPN servers, dit lijk misschien handig maar eigenlijk is dat niet zo. Want vaak wordt een reset gedaan omdat mensen hun wachtwoord vergeten zijn.

Wat je kan proberen is, met de KPN app na de reset je wachtwoord veranderen terwijl je hem op het ONT punt hebt aangesloten.

Hij download dan wel je profiel tijdens het aanpassen, maar veranderd dan niet je wachtwoord als het goed is (voer deze actie wel snel uit).
 

Ik denk niet dat mijn probleem komt door een foutje met het veranderen van mijn wachtwoord/ vergeten wachtwoord. 

Ten eerst zet ik voordat ik een wachtwoord wijzig het oude en nieuwe wachtwoord  tijdelijk in een apart tekstbestand (en wachtwoordmanager) voordat ik de wijzigingen doorvoer. Ik kopieer de wachtwoorden vervolgens uit dit bestand en controleer deze ook manueel voordat ik ze door enter.

Verder , deze info heb ik nog niet eerder gegeven maar is mogelijk wel van belang. Zo heb ik de installatie incl fabrieks-reset inmiddels meerdere keren uitgevoerd.

Om volledig te zijn een compleet overzicht van de pogingen:

  1. op 6-11-2023 contract getekend voor migratie naar kpn glas. aansluiting ligt al voor de deur en hoeft alleen naar binnen te worden gebracht. 30-11-2023 apparatuur ontvangen.
  1. op 6-12-2023 bracht KPN (HAS,) de glasaansluiting naar binnen en sloot een monteur de FTU/ONT ( PON) aan . Helaas geen licht (geen signaal). Tijdens dat eerste bezoek werd ook deze Pon unit vervangen om een defect daaraan uit te sluiten.
    Hierna ging het met de terugkoppeling van de monteurs ergens goed fout,  met als gevolg onzinnige opnieuw ingeplande bezoeken van de een monteur huisaansluitingen die direct weer wegkon nadat ik liet zien dat het connect ledje nog rood was, zelfs een afspraak waarop er niemand verschijnt etc.  De verdere details zal ik weglaten, maar na heel veel zelf contact opnemen omdat ik telkens niets meer terug  hoorde, werd er eindelijk een 'meerdere keren geescaleerd’ ticket bij KPN netwerk ( glas infra) ingeschoten.
  1. Op 11-01-2024 zie ik smiddags dat er signaal op de lijn zit. ( heb ik netjes tel gemeld en gevraagd of ik zelf het modem al kon aansluiten ( zodat ik geen test in de weg zat of zo).
    Na akkoord heb ik het modem aangesloten en de PON Data led ging netjes branden.
    Na een half uurtje ivm mogelijke updates en pushen van de config heb ik ivm mijn vamilie NIET de TV aangesloten, maar eerst stap 2 uitgevoerd : het aansluiten van de superwifi's met bijbehorende wachttijden voor de updates  en auto configuraties die eventueel gepushed worden.
    Wifi , met de default waarden werkte goed met bijna max snelheid.
  2. Aangezien ik naar goed gebruik direct de namen en wachtwoorden (Netwerkmodem naam en SSIDs) wilde wijzigen en direct de wifi DMZ en extra wifi wilde instellen heb ik dat vervolgens als eerste gedaan,. Ik deed dit via een laptop over wifi. Dit ging goed en ik heb tussendoor, ook met een ander laptop bekabeld, kunnen inloggen met mijn nieuwe wachtwoorden kunnen inloggen. Ook zag ik de gewijzigde WIFI SSID's waarmee ik kon connecten en internet verbinding kreeg.
    Aangezien het al later in de avond was besloot ik de rest van de configuratie (instellen DHCP leases en het overzetten / lees bekabeld aansluiten van mijn apparatuur/ pc;s  nassen smarthome etc ( ‘mijn intranet’) de volgende dag te doen.
  3. De volgende dag, 12-01-2024, kon ik met dezelfde ( en zoals ik eerder aangaf voor de wijziging vastgelegde en al gebruikte) NIET meer als admin inloggen.  Zowel niet via WIFI als op een fysiek met UTP kabel aangesloten laptop. gebeld naar KPN, konden ook niet inloggen op mn box12 en gfestuurde ww reset leken niet te werken. Ticket werd gemaakt. Zelf opnieuw fabrieksreset uitgevoerd  het lukte me weer ( dit keer bekabeld) op het modem in te loggen met alle waarden gereset naar default (weer  standaard routernaam admin ww en 1 wifi met default ssid)  Opnieuw eerst de eerder gedane wijzigingen doorgevoerd en door de timeouts ook opnieuw ingelogd. Wilde aan de DHCP leases beginnen en toen ineens kon ik niet meer als admin inloggen!
  4. Ik kom dus wel op het inlogscherm (zowel via 192.168.2.254 als http://mijnmodem.kpn/2.0/gui/) , maar kom er niet in. Op verzoek v servicedesk diverse browsers geprobeerd ( ik ben ITer en heb op mijn laptops de 5 meest gebruikte browsers staan) Cookies, ad-ons/ pl;ugiunbs etc gedisabled, antivirussen uitgeschakeld, DNS en ARP flush etc , zelfs een schoon geïnstalleerde windows geprobeerd. Ik heb mijn bevindingen meerdere keren doorgegeven. 
  5. uiteindelijk de beschreven poging geprobeerd waarmee deze forumpost is geopend, zoals eerder beschreven kon ik na een fabrieks reset - met losgekoppelde wan aansluiting - wel weer kon inloggen, en mijn wijzigingen doorvoeren. ook na het wijzigen van de eerder genoemde configuratie gegevens kon ik , met alle browsers als admin inloggen. Wan losgekoppeld gehouden. 
  6.  De volgende dag kon ik ook nog inloggen, maar nadat dik de WAN verbinding weer had aangesloten, na een config wijziging kon ik opnieuw niet meer inloggen als admin.
  7. Vreemde is dat een deel van mijn configuratiewijziging wel is blijven hangen ( namelijk mijn extranet en DMZ SSID's) maar de standaard wifi terug gezet was naar de default router naam en bijbehorend default WiFi wachtwoord van mijn modem.
  8.  Ik kon niet met de app inloggen ik via die weg zag dat de aansluiting nog niert is opgeleverd omdat daar bleef staan dat op 17 dec 2023! een monteur langs komt, en dat op stond er dus tot 18 januari 2024 nog! (de monteur die nooit is geweest en ook nooit een afmelding van kwam en die servicedesk niet kon weghalen tot de 19- 01-2024)
  9. Op 23-01-2024 heb ik een voicemail waarin een KPN servicedesk medewerker aangeeft dat er een monteursafspraak is ingepland voor 29-01-2024, (anderhalve maand na de eerste aansluitpoging en zo'n 3 maanden na tekenen contract terwijl glas voor de deur lag)!! Ik heb als ITér best veel ervaring met alle facetten van systeembeheer en al vaak met KPN (ONE en particuliere aansluitingen) gewerkt, maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt dat er zo langs elkaar heen wordt gewerkt. 
    Ik hoop dat deze monteur zich heeft ingelezen en een reservemodem bij zich heeft om eventueel het modem te kunnen swappen, zodat we datr ook kunnen uitsluiten.
    Ondertussen heb ik een aantal systemen aan internet geconnect door een oude router ertussen te zetten, maar ik heb de vaste intranet ipadressen voor mn smarthomedev's , nassen en printer nodig, maar ook voor het instellen van tunnels en VPN's. Niet bijzonder fancy toch? zou raar zijn als ik daar een andere router voor zou moeten aanschaffen/ huren.
Reputatie 7
Badge +9

De monteur heeft gelukkig altijd een paar nieuwe modems bij hem, komt goed!

Reputatie 7
Badge +24

Toch zou dit niet moeten gebeuren, de modem neemt van de server wél de WiFi gegevens over, wat wel makkelijk is bij een nieuwe modem. Maar na een reset hoort hij niet de oude inloggegevens voor de modem zelf over te nemen. Anders heeft zo'n reset helemaal geen zin. Is de monteur gisteren geweest? Ik ben namelijk benieuwd naar hoe het af is gelopen. 

Hey Alex thx. Ik ga maar weer even verder met mijn chronologisch verslagje want het is nog steeds niet opgelost (en ik kan zo in ieder geval iets van mijn frustratie kwijt):

  1. Gisteren opnieuw mis gegaan met de afspraak. Er kwam geen monteur. terwijl in het service systeem stond dat er een monteur zou komen en ik ook sms en mail ervan had ontvangen, bleek deze niet in het planningssysteem terecht zijn gekomen.
  2. Zelf gebeld via het servicenummer leverde niets op, maar toen ik het terugbelnummer met code van een vorige keer gebruikte kwam ik bij iemand die heel erg zn best deed. 
    Spooiler alert: het werkte daarna nog steeds niet, maar we kwamen er wel achter dat ook als hij een nieuwe afspraak inplande die niet in het plansysteem werd geaccepteerd. Medewerker zag dat officieel de verbinding nog niet op opgeleverd stond en mogelijk door de algoritmes daardoor e.e.a. met die afspraken fout ging.
  3. Hij heeft de aansluiting handmatig in het systeem op opgeleverd weten te zetten, en kon daarna wel het modem online zien en fabrieks ww resets sturen. Ik kon zien dat dit aankwam omdat na de reset de extra en dmz wifi's waren uitgeschakeld, terwijl die daarvoor wel aan bleven en de default uit is . MAAR INLOGGEN in het console als admin lukte nog steeds niet . niet met het default admin ww alswel met het door mij ingestelde ww.
  4. In overleg besloten  om, nu de aansluiting in zijn systeem op opgeleverd stond, snel  een storingsmonteur te sturen, die alle stappen nog eens doorloopt en ook een een modemswap test te doen.  Had nog wat voeten in de aarde aangezien de monteur wel in zijn systeem kon worden ingepland  ( voor vandaag) , maar opnieuw niet in het andere systeem tevoorschijn kwam ( mogelijk door timeout periode na statuswijziging? uiteindelijk heeft medewerker bij planning gecheckt en dat werkte.
  5. vandaag 30-01-2023 is de monteur geweest en, zoals verwacht lukte het hem ook niet. Voor de zekerheid toch de modemswap met een andere box12 gedaan… zoals verwacht geen verschil.
    In eerste instantie kan ik als admin inloggen en de namen en ww's wijzigen en kan ik ook opnieuw met die nieuwe ww's connecten en inloggen in het console, maar even later (waarschijnlijk na het verkrijgen van het corrupte profiel) weer niet meer.
    Het moet gewoon aan het profiel liggen, waarvan mij eerder verteld is dat men dat niet geloofde en niet handmatig kan worden gewijzigd/ gewist.
  6. De monteur had ook een fritzbox bij zich en als test hebben we die even aangesloten en zoals verwacht geen issues ( maar die gebruikt denk ik die cloudserver, of in ieder geval dat profiel, niet lijkt me.
  7. Direct, met de monteur naast me, weer gebeld met aanluitingen (met code nr en doorgeschakeld naar een zwaardere ITer. Hij kwam tot dezelfde conclusie het moet te maken hebben met het profiel en hij denkt dat backoffice dit wel moet kunnen oplossen. Ticket voor backoffice is ingeschoten, wanner deze wordt opgepakt is nog onbekend.
  8. Inmiddels ben ik het welk goed zat. Ik heb best veel geduld. Meer geduld dan een gemiddelde klant denk ik en als ITer begrijp ik dat dit soort dingen kunnen gebeuren, maar dit loopt wel de spuigaten uit. We zijn nu 2 maanden bezig met de aansluiting ( en 3 maanden sinds tekenen contract).
    Mijn voorstel is dat KPN nu snel met een oplossing komt , maar als het Box12 gerelateerd blijft/ blijkt,   dat er anders maar, eventueel tijdelijk,  een fritzbox geleverd moet worden
    (natuurlijk zonder bijkomende maandelijkse kosten, maar dat spreekt voor zich)

    Mocht iemand anders nog iets weten of een hint kunnen geven voor de collega's dan hoor ik het graag. Dit moet echt niet langer meer duren!
Reputatie 7
Badge +24

Hi Breathless, ik snap zeker de frustratie en dat je dit hier van je af schrijft. Het is een ook hardnekkig probleem, eentje dat ik ook nog niet eerder tegen ben gekomen. Ik vind het wel goed om te lezen dat dit in ieder geval bij de juiste mensen terecht is gekomen, want vanaf hier kan ik niet veel meer doen dan jou te vragen om nog even af te wachten tot de ticket wordt opgepakt, als iemand dit op kan lossen zijn zij het. 

Reputatie 7
Badge +8

Welke software versie is de v12 mee uitgerust en zijn er ook superwifis 2 bij betrokken?

Ik heb precies hetzelfde issue als @Breathless

Na reset-knopje reset procedure, worden (sommige) oude instellingen opnieuw geladen (waaronder Wifi) en dus ook het admin pwd; in ieder geval kan ik na een factory-reset, zodra ik de internet kabel aansluit, niet meer inloggen. Dat is binnen een aantal seconden (veel minder dan 1 minuut), want het glasvezel van KPN is wel snel. Dat wel. 

De vraag: is er een oplossing/workaround voor?

 

PS: er schijnt een jaar geleden een nieuwe SW versie te zijn aangekondigd, waar op het modem web-inlogscherm een admin resetlink zou staan. Alleen bij mij staat deze er niet. Modem is van december 2023. Aankondiging: 

 

Nog even door gezocht op het forum. Het probleem dat admin pwd niet werkt (ook niet na reset) komt vaker voor. Bijvoorbeeld hier (topic is iets anders en nogal warrig):

Helemaal onderaan staat deze oplossing: 

“Hi @Marcia_ : http://192.168.2.254/2.0/gui/#/login gaat idd wel gewoon goed. Ik gebruik de KPN DNS en geen VPN. Wel vreemd dat het submitten van het wachtwoord naar mijnmodem.kpn dan voor problemen zorgt terwijl het obv IP wel goed gaat. ”

Dus IP adres ipv van naam mijnmodem.kpn. Mijn DNS server is gewoon het modem zelf (192.168.2.254).

@Alex van KPN Komt er een software versie waarin dit probleem is opgelost? Zou fijn zijn.

Inmiddels werkt het bij mij al een tijdje. Het zat echt in mijn profiel. de backoffice heeft daar iets mee gedaan en daarna kon ik , (na een fabrieksreset, en de instellingen weer te hebben doorlopen) wel inloggen met het eerder door mij ingestelde admin wachtwoord.

ps BIj mij hielp het door Mike39 aangehaalde oplossing (lokaal IPadres van het modem gebruiken ipv mijnmodem.kpn) ook niet. uiteindelijk verwijst het dns record ook naar de lokale router ip adres.

 

Bij mij werkt het in ieder geval nu goed en ik kan zowel via de app als via de webinterface gewoon inloggen en alle instellingen worden nu goed bewaard.

Het werkt nu bij ook. En waarom? Ik moest niet de naam in URL gebruiken, maar het IP adres, dus zo:
https://192.168.2.254/2.0/gui/#/login/ of gewoon https://192.168.2.254

Er lijkt iets geks te zijn, dan (bij de oudere software versies?) het wachtwoord (ook als het goed is) niet werkt. Normaal komt het modem zelf terug met zoiets als mijnmodem.kpm in adres balk. Vervang deze naam door 192.168.2.254 en het werkt.

Dus: weet je zeker dat je admin wachtwoord goed is, gebruik dan het IP adres zelf.

Daarnaast ontdekte ik vandaag dat de KPN op afstand je box profiel kan verwijderen en je box kan resetten.

  1. Log in met je KPN account (of maak eerst een account)
  2. Ga naar https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/herstart-reset-experia-box (zoeken op password reset kan ook). Zie screenshot.
  3. Kies tussen ‘modem resetten’, of “Servicetool wifinaam en wachtwoord wijzigen”, waar je inderdaad. Bij deze laatste vraagt hij gewoon een nieuw Wifi sleutel in te voeren (en daarna een admin password vermoed ik, alleen niet geprobeerd omdat er niet bij staat of het tool de settings onmiddelijk wijzigt of pas aan het einde van de stappen)

Overigens: vandaag stond er plotseling een nieuwe versie van de software op het modem! V12.c.23.15.06 (dat is hoger dan het versie nummer aangekondig inhttps://forum.kpn.com/product-updates/kpn-box-12-update-naar-kpn-software-v12-c-23-04-38-584113 )De instellingen van het Gast Wifi waren gedeeltelijk weg: de naam was default en het was uitgeschakeld. Het password was gek genoeg wel gelijk gebleven. Het hoofd Wifi was en admin wachtwoord waren wel gelijk gebleven.V12.C.23.04.38

 

 

 

Reageer