Beantwoord

KPN Box 12 crasht regelmatig

  • 11 September 2023
  • 22 reacties
  • 1017 keer bekeken

Reputatie 1

Wij hebben een gigabit glasvezel abonnement van KPN en deze hebben wij lange tijd probleemloos kunnen gebruiken. Helaas is dit de laatste tijd anders geworden.

Sinds een update van het modem afgelopen juli naar de nieuwe web interface crasht het modem met enige regelmaat, vaak meerdere keren per week. Internet en televisie vallen dan weg, zowel bekabeld als via WiFi (we gebruiken eigen access points in plaats van WiFi van Box 12 zelf). Het modem is dan ook niet meer te bereiken via 192.168.2.254 (timeout). Na een reset van het modem werkt alles weer, maar vandaag heb ik even afgewacht en herstartte de modem vanzelf, waarna ook alles weer werkte.

Ik heb zelf gekeken of ik log files kon terugvinden, maar die lijken in de nieuwe interface niet meer te vinden. Heeft iemand misschien tips, of zou iemand van KPN misschien mee willen kijken?

PS: Mocht iemand van KPN contact op willen nemen: het abonnement staat op naam van mijn ouders. Zij zijn echter wat minder thuis in de digitale wereld dan ik. Ik ben zelf IT’er. Het is dus denk ik het makkelijkst/handigst als de communicatie met mij verloopt.

Alvast bedankt en vriendelijke groet,

Mitchel

icon

Beste antwoord door Mitchel_v_Kleef 19 September 2023, 16:33

Bekijk origineel

22 reacties

Dat crashen gebeurt bij ons al sinds vorig jaar helaas…

Reputatie 7
Badge +13

Dat is natuurlijk knap vervelend Mitchel. Los van het modem is er dan geen andere apparatuur in het spel? Bijvoorbeeld een router of iets dergelijks? Hoe frequent zijn de vastlopers en is daar een patroon in te vinden?

Reputatie 1

Dat is natuurlijk knap vervelend Mitchel. Los van het modem is er dan geen andere apparatuur in het spel? Bijvoorbeeld een router of iets dergelijks? Hoe frequent zijn de vastlopers en is daar een patroon in te vinden?

Hallo Remco, dank voor je bericht.

De vastlopers treden gemiddeld 1 tot 2x per week op. Een patroon heb ik helaas nog niet echt kunnen ontdekken.

Er zitten 2 eigen wifi routers aangesloten op het netwerk, maar deze zijn zo verbonden en ingesteld dat ze enkel en alleen als access points werken. De routeringsfunctie staat bij beide uitgeschakeld. Verder is mijn PC verbonden met de Box 12 via 2 netwerk switches en we hebben bijvoorbeeld een TV ontvanger in de woonkamer die zelfs rechtstreeks verbonden is met de Box 12. Al deze apparaten werkten niet tijdens de genoemde situaties. Tevens zorgt een reset van het modem er altijd voor dat de verbinding wordt hersteld.

Overigens heb ik enkele dagen geleden de firmware van het modem geüpdatet naar de nieuwste versie. Dit heb ik al enkele keren eerder gedaan de afgelopen 2 maanden.

Sinds mijn bericht zijn er nog geen storingen meer geweest. Ik houd het in de gaten.

Reputatie 7

Mitchel_v_Kleef schreef:

Er zitten 2 eigen wifi routers aangesloten op het netwerk, maar deze zijn zo verbonden en ingesteld dat ze enkel en alleen als access points werken. 

Ik mag toch hopen dat je die niet met een LAN poort op een LAN poort van de V12 aangesloten hebt, of wel?

Reputatie 1

Mitchel_v_Kleef schreef:

Er zitten 2 eigen wifi routers aangesloten op het netwerk, maar deze zijn zo verbonden en ingesteld dat ze enkel en alleen als access points werken. 

Ik mag toch hopen dat je die niet met een LAN poort op een LAN poort van de V12 aangesloten hebt, of wel?

Zo heb ik het wel gedaan ja. Ik heb verder de DHCP en routeringsfuncties uitgeschakeld, waardoor het feitelijk functioneert als een netwerkswitch met WiFi. Als ik jouw reactie lees is dit dus niet goed? Ik hoor graag wat hier fout aan is en wat ik beter kan doen.

Reputatie 7

Een LAN - LAN verbinding tussen twee routers is vragen om moeilijkheden.

Ik zie ook niet hoe jij de "routeringsfunctie" uit hebt gezet.

Je kunt een router vaak wel in bridge of accesspointmode zetten maar ook dan behoort het gewoon met zijn WAN poort op een LAN poort van de bovenliggende Router aangesloten te worden.

Als jouw routers in bridge of accesspointmode kunnen, doe dat dan en sluit ze met hun WAN poort aan.

Kunnen ze dat niet, koppel ze dan even voor een weekje los en kijk of het probleem van die crashende V12 daarmee verholpen is.

Reputatie 1

Een LAN - LAN verbinding tussen twee routers is vragen om moeilijkheden.

Ik zie ook niet hoe jij de "routeringsfunctie" uit hebt gezet.

Je kunt een router vaak wel in bridge of accesspointmode zetten maar ook dan behoort het gewoon met zijn WAN poort op een LAN poort van de bovenliggende Router aangesloten te worden.

Als jouw routers in bridge of accesspointmode kunnen, doe dat dan en sluit ze met hun WAN poort aan.

Kunnen ze dat niet, koppel ze dan even voor een weekje los en kijk of het probleem van die crashende V12 daarmee verholpen is.

Sorry voor mijn late reactie. Ik had helaas geen tijd meer. De beide extra routers stonden al wel in AP mode, maar nu heb ik ze ook op de WAN poort verbonden met de Box 12 (ipv LAN poort eerder). Hopelijk gaat het nu beter, al was de laatste crash vorige week maandag tot dusver. Ik houd het even in de gaten.

Bedankt voor je tip.

Reputatie 1

Inmiddels zijn we een maand verder. Het probleem blijft helaas spelen. We hebben eind september een nieuw modem gekregen, de box 12b. Dit heeft de problemen niet opgelost. Sterker nog, het lijkt alleen maar erger geworden. Op het moment van schrijven ligt het modem ook weer plat.

Omdat er geen logging beschikbaar is in het modem, heb ik geen idee waar ik moet zoeken. Dit is sinds de interface upgrade niet meer beschikbaar.

Op dit moment ben ik een beetje radeloos. Ik heb geen idee meer hoe ik de constante crashes zou moeten oplossen. Dit probleem is sinds juli ontstaan. Daarvoor hebben we nooit problemen gehad.

Mocht iemand nog een idee hebben, dan hoor ik het graag.

Reputatie 1

Ik heb even rondgekeken op het forum, en ik lijk lang niet de enige te zijn die toevalligerwijs sinds de update problemen heeft met de Box 12(b). De meest interessante informatie vond ik in het volgende topic:

Dit lijkt wel heel erg op de problemen zoals wij ze momenteel ervaren. Voornamelijk het deel dat gaat over de crashende DHCP server. Ik ga eens kijken of het instellen van statische IP adressen op bepaalde apparaten soelaas gaat bieden als workaround.

Reputatie 1

Het instellen van statische IP adressen in het modem heeft niet geholpen. Ik vermoed omdat de DHCP server ze nog steeds uitdeelt. Ik heb nog niet kunnen testen of het instellen van een statisch IP adres op een device zelf heeft geholpen, maar dat is sowieso geen oplossing natuurlijk. Ik kan dat niet voor elke device in het huis gaan doen.

Op m'n werk hebben we ook KPN draaien en heeft het modem van de week een update gekregen, en ja hoor: hetzelfde probleem. En ook m'n zus heeft met het KPN modem precies hetzelfde probleem.

Wanneer gaat KPN de problemen met de nieuwe modem firmware eindelijk erkennen en oplossen? Dit duurt nu al maanden en het is onacceptabel dat de verbinding meerdere malen per week wegvalt (deze week al 3 keer!).

Reputatie 2

Dank voor de verwijzing van het Drama update topic, je kan er bijna de klok op gelijk zetten dat het ongeveer om de 2 dagen gebeurt.

Natuurlijk leg ik het probleem bij mezelf, aangezien ik heel veel met mijn netwerk doe. maar dat is geen reden voor kpn om zo'n slecht modem update te pushen naar mensen en de mensen in de kou te laten zitten.

uit frustratie heb ik een eigen fritzbox 7590(ax) aangeschaft, zodat ik wel alle functies van een volwassen netwerk kan gebruiken, en zelfs wifi uitschakelen aangezien ik al mijn AP's van unify draai.

het kpn modem is losgekoppeld en vervangen door de fritzbox.

 

Reputatie 1

Vanochtend was het weer raak. Getest op m'n PC met een statisch IP adres. Dit werkte deels, alleen ik kwam er achter dat DNS ook niet werkte. Deze heb ik ook statisch ingesteld op Google's DNS (8.8.8.8) en ja hoor: het werkte weer. Dit is alleen niet voor elke device in het netwerk te doen natuurlijk...

Conclusie: modem firmware is brak en GuidoR82 heeft gelijk. Elke 2 a 3 dagen klapt de boel eruit en het komt inderdaad doordat de DHCP en DNS services op het modem crashen.

Wanneer kan ik een oplossing verwachten van KPN? Dit is niet meer werkbaar zo en de frustratie is inmiddels heel hoog. Ik heb nog niet een reactie ontvangen van KPN over dit probleem. Ik vind het echt onvoorstelbaar dit.

Reputatie 7
Badge +9

@Mitchel_v_Kleef Ik heb in modem DNS vast op google en cloudfare ingestelld, ik heb nooit last van DHCP of DNS-problemen.

Reputatie 1

Voor nu heb ik maar een DHCP server op m'n NAS opgezet en de DHCP server van de Box 12b helemaal uitgezet. DNS servers op Cloudflare en Google ingesteld. Ik verwacht dat we zo een tijdje verder kunnen. Het blijft totaal ridicuul dat dit allemaal zo moet. Ik had meer van KPN verwacht. Op zijn minst een reactie op dit probleem. Maar zelfs dat zit er niet in.

Reputatie 1

Helaas bleek dit ook geen oplossing. Het gebeurde nu weer. De hele verbinding crasht zelfs. Enige verschil nu ik een eigen DHCP server draai: mijn thuisnetwerk bleef nu wel werken en ik kon nu ook gewoon in de webinterface van het modem komen via het IP adres (192.168.2.254), maar vanuit de modem werkte een traceroute naar google.com ook niet meer (timeout). Na een reset van het modem via de web interface van het modem werkte alles weer.

Ik kan sinds die vreselijke firmware update de klok erop gelijk zetten dat elke 2 a 3 dagen de boel eruit klapt. Een nieuw modem heeft niet geholpen, omdat die update daar ook op draait. Ik ben het echt helemaal zat. Wanneer kan ik nou een oplossing verwachten KPN? Of moeten we serieus naar een andere provider overstappen?

Reputatie 2

Enige wat ik kan zeggen: verwacht geen snelle oplossing van kpn 

 

Zet een tijdschakelaar op je modem en laat hem nachts even uitschakelen en opnieuw starten, 

Of neem een eigen modem/router (zoals. Ik heb gedaan) bespaard je een hoop frustratie 

Of overstappen... (dat wilde ik niet) 

 

Reputatie 7
Badge +8

Loopt er bij KPN een onderzoeksticket via de helpdesk of het forum? Ze kunnen namelijk op afstand redelijk eenvoudig informatie eruit trekken maar dan moet er wel intern iemand zijn die daar een onderzoekscase van heeft gemaakt.

Reputatie 2

Nou 1x heeft een dev-op contact geprobeerd te leggen, 1x bericht beantwoord met foto's en datum / tijdstippen, maar verder 0,0 reactie... 

Maar mijn kpn box 12 modem blijft lekker afgekoppeld

Reputatie 1

Inmiddels overgestapt naar een Fritzbox 7590, en nu werkt alles stabiel. Totaal geen problemen meer.

Bedankt voor het op extra kosten jagen van je klanten KPN, omdat jullie er een rotzooi van maken. Die Box 12 is pure troep, vooral sinds die laatste update, en het is een totale schande dat de klant er zelf maar voor op moet draaien om de door jullie gecreëerde problemen op te lossen. Ik heb eerder ook al eigen access points moeten installeren, omdat de wifi van jullie modem echt om te huilen is, en nu dit weer.

Jullie moeten je echt schamen dat je zo met klanten omgaat en dat je ze met zulke troep opzadelt. Geef jullie klanten dan allemaal een Fritzbox als jullie team zelf te incompetent is om fatsoenlijke software voor modems te bouwen. Dit doet echt enorme afbreuk aan jullie naam, want jullie netwerk is namelijk wel goed. Hoe jullie dit aangepakt hebben is echter totaal onwaardig voor zo'n groot bedrijf met zoveel ervaring. Ook de communicatie naar jullie klanten is écht waardeloos. Doe er wat aan voordat mensen gaan weglopen.

Reputatie 1

Gaat KPN hier nog eens op reageren? Of blijven jullie mij (en andere klanten met hetzelfde probleem) stelselmatig negeren?

Ik zou graag willen weten hoe KPN tegen dit fiasco aankijkt en of jullie nog voornemens zijn om klanten te compenseren voor deze door jullie veroorzaakte ellende. Of moeten de klanten er maar zelf voor opdraaien?

Reputatie 7
Badge +13

Ik was door omstandigheden even afwezig Mitchel. Het spijt mij oprecht dat je zoveel problemen met de Box 12 hebt gehad. Op dit moment zijn heb ik geen mogelijkheden om je daar voor te compenseren maar ik ben blij dat je een oplossing weten te vinden. Ik koppel dit topic in de vorm van feedback terug.

Reputatie 1

Ik was door omstandigheden even afwezig Mitchel. Het spijt mij oprecht dat je zoveel problemen met de Box 12 hebt gehad. Op dit moment zijn heb ik geen mogelijkheden om je daar voor te compenseren maar ik ben blij dat je een oplossing weten te vinden. Ik koppel dit topic in de vorm van feedback terug.

Hallo Remco. Fijn dat er eindelijk iemand van KPN reageert. Ik wil wel direct even melden dat alles wat ik hier gezegd heb niet persoonlijk naar jou is bedoeld, maar naar KPN als bedrijf zijnde.

Wat mij eerlijk gezegd verbaast is dat dit probleem nog niet bij KPN bekend lijkt te zijn? Ik ben namelijk lang niet de enige met dit probleem. Bekijk de volgende topics maar eens:

  1. https://forum.kpn.com/modems%2D123/drama%2Dupdate%2Dkpn%2Dmodem%2Dbox%2D12%2D600884
  1.  

En dat is nog lang niet alles. Het is overduidelijk dat de problemen ontstaan zijn door een door KPN gepushte firmware update van het modem.

Dat een keer iets mis kan gaan, dat begrijp ik, maar het gaat er dan ook om hoe je er vervolgens mee omgaat. Dit moet toch gewoon met hoge urgentie opgepakt en opgelost worden? Ik heb zelf maanden met dit probleem gezeten, geen enkele reactie gekregen vanuit KPN behalve een keer een nieuw modem (wat niets heeft geholpen), en ik heb het uiteindelijk zelf moeten oplossen. En ik ben daarin niet de enige. Ik vind echt dat hier iets mee gedaan moet worden door KPN, en compensatie zou hier echt op zijn plek zijn.

Het zou daarnaast ook goed zijn als jullie melden van dit probleem op de hoogte te zijn en dat jullie er mee bezig zijn, en wat klanten kunnen verwachten in de tussentijd. Dit moet een bedrijf als KPN allemaal echt beter op orde hebben. Ik vind het echt merkwaardig hoe dit zo fout heeft kunnen gaan.

Reageer