Beantwoord

KPN Box 12: lokale IP-adressen aanpasbaar?

  • 6 March 2023
  • 31 reacties
  • 1104 keer bekeken

Ik stap over naar KPN, maar heb een netwerk met de range 192.168.1.0/24

Nu lees ik dat het modem van KPN (V12) als derde byte een 2 heeft. Is dit er in gebrand of kan ik die aanpassen zodat ik mijn bestaand (al aardig uitgebreid) netwerk niet hoef aan te passen.

Verder heb ik voor DHCP een bereik ingesteld van 10 t/m 127, en dat wil ik handhaven.

Ga ik nu echt spijt hebben van mijn keuze om over te stappen?

 

icon

Beste antwoord door RBxx 6 March 2023, 12:28

Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Op dit moment is het derde byte inderdaad nog 'vast'. Er komt echter een nieuwe versie van de modem software waardoor dit in de toekomst mogelijk wordt.

Zie de Product Updates.

 

Dat is mooi, maar op tijd voor mij?

Begin april gaat mijn abonnement in, het modem moet ik dus nog krijgen.
Is die dan al voorzien van de update? Kan ik daar invloed op uitoefenen?

Je begrijpt dat het voor mij belangrijk is dat ik bij installatie van het modem direct dat bereik kan aanpassen.

Reputatie 7
Badge +24

Is die dan al voorzien van de update?

Dat weet niemand. KPN rolt die update maar heel langzaam uit. 

Kan ik daar invloed op uitoefenen?

Nee. Geen enkele.

Reputatie 7
Badge +21

De invoering gaat stapsgewijs en (heel) voorzichtig. KPN is begonnen met een kleine testgroep.
Ik ga er niet van uit dat het dan al voor jou beschikbaar is. Je kan er ook geen invloed op uitoefenen (door een reset o.i.d.). Ik begrijp jouw wens, maar ik betwijfel of het voor jou op tijd komt.

Als je internet via dsl krijgt met pairbonding dan word er een v10 geleverd.
Bij de v10 kan je de door jou gewenste instelling aanpassen.
Ook kan het bereik van de DHCP aangepast worden.

Als er geen dsl met pairbonding is aangevraagd:
De v10 werd ook verkocht*  en is als 2e hands te koop.
 

Reputatie 7
Badge +12

Goedemorgen @Boromar en welkom hier op ons forum :)

Ik zie dat je vraag al is beantwoord door onze community en ik hoop dat je iets hebt gehad aan de hier gedeelde antwoorden & informatie! 

@Nick83 JanZ, 

wat denk je. Helemaal niets. Ik weet alleen dat ik een modem ga krijgen die niet van de jongste update voorzien is omdat die voor een selecte groep bestemd is, die als eerste er voor in aanmerking komt. Waarom?
Ik heb alleen iets aan een modem die me het subadres zelf laat bepalen.

En ja, ik heb er al spijt van. Nu moet ik een plan bedenken om de migratie zo pijnloos mogelijk te laten verlopen. Mijn netwerk bestaat uit zo'n 45 nodes met een vast ip-adres. KPN wordt bedankt hoor.

Laat het duimpje naar beneden maar zien, die klik ik dan wel aan.

Reputatie 7
Badge +24

Nu moet ik een plan bedenken om de migratie zo pijnloos mogelijk te laten verlopen.

Ik denk dat de goedkoopste en simpelste oplossing is: op marktplaats een Experiabox v10 scoren.

Die kunt u dan gebruiken totdat de KPN Box de update gekregen heeft.

Als u überhaupt al een KPN Box krijgt. De kans is aanwezig dat u "gewoon" een Experiabox v10 krijgt. Maar dat weet niemand. 

Reputatie 7
Badge +8

@Nick83 JanZ, 

wat denk je. Helemaal niets. Ik weet alleen dat ik een modem ga krijgen die niet van de jongste update voorzien is omdat die voor een selecte groep bestemd is, die als eerste er voor in aanmerking komt. Waarom?
Ik heb alleen iets aan een modem die me het subadres zelf laat bepalen.

En ja, ik heb er al spijt van. Nu moet ik een plan bedenken om de migratie zo pijnloos mogelijk te laten verlopen. Mijn netwerk bestaat uit zo'n 45 nodes met een vast ip-adres. KPN wordt bedankt hoor.

Laat het duimpje naar beneden maar zien, die klik ik dan wel aan.

Leg het probleem even voor aan de forum moderator van KPN inclusief de overstapdatum.  Dan zal die dit waarschijnlijk de organisatie inzetten.

Kan niet echt een probleem zijn om op tijd het v12 modem van software te voorzien die dit wel kan. Het draait immers al bij een kleine groep klanten.

Dit zal dan een gecoordineerde actie moeten zijn op de datum van oplevering omdat al die v12 ,s gewoon uit een magazijn komen met (oudere) standaard software erop.

Reputatie 6
Badge +8

Andere opties:

  • Koop een eigen router waarmee je zelf kunt bepalen hoe en wat.
  • Zet voor de overstap je netwerk gefaseerd over naar het nieuwe subnet.

 

 

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @Boromar, zou jij je forumprofiel voor me in willen vullen en kun je een seintje geven zodra je dit hebt gedaan?

Zoals @BruisTablet aangeeft, kan ik dit doorzetten binnen de organisatie om te kijken of we, tegen de tijd dat het nodig is, jouw modem van de juiste software kunnen voorzien. We denken natuurlijk graag met je mee. Ik was me er uiteraard niet van bewust dat jouw netwerk uit 45 nodes met een vast IP-adres bestaat ;) 

Reputatie 7
Badge +8

Topic begon simpel met een vraag of LAN adressen aanpasbaar zijn. Een doodsimpele functie die je op elke router zou moeten kunnen uitvoeren naar mijn mening.

Waarom moet iemand zich verantwoorden middels redenen voor een overstap naar KPN al dan niet met of zonder gebruik van een KPN router of eigen router?

 

Topic begon simpel met een vraag of LAN adressen aanpasbaar zijn. Een doodsimpele functie die je op elke router zou moeten kunnen uitvoeren naar mijn mening.

Waarom moet iemand zich verantwoorden middels redenen voor een overstap naar KPN al dan niet met of zonder gebruik van een KPN router of eigen router?

 

Inderdaad @BruisTablet , @RBxx heeft het juiste antwoord al gegeven en zou de discussie klaar kunnen zijn.

Ik lees wel vaker reacties die niet op de vraag slaan. Voorbeeld: iemand haalt de 1Gigabit verbinding niet, in plaats van met de juiste vraagstelling of oplossing  te komen begint men te zeuren of je die Gigabitsnelheid wel nodig hebt.

Zo ook vaak met KPNVeilig wat niet geïnstalleerd wil worden, wordt er geroepen: heb je niet nodig, voegt niks toe, maar dat zijn niet de geschikte antwoorden voor de vraagstellers.

 

 

Reputatie 7
Badge +12

Ik heb enkele reacties die off topic waren verwijderd! Laten we wel bij het onderwerp blijven en geen zijpaden gaan betreden ; ) 

Dit platform is bedoeld, naar mijn mening, om informatie uit te wisselen.
Verder ga ik niet in op sommige opmerkingen.

Nu is mijn opmerking over spijt misschien niet direct duidelijk, maar ik weet dat het bedrijf meeleest en ik hoop daar duidelijkheid te brengen over zaken die een aantal, niet iedereen, mensen belangrijk vinden.

KPN levert tweezijdige apparaten, bedrijf- en klantzijde, die aan een zijde door hun beheert wordt, daar plegen zij instellingen te doen die voor het bedrijf belangrijk zijn.
Aan de klantzijde, bij particulieren, zit het deel wat aan de klant toe behoort. KPN zou zich daar niet in moeten mengen, maar doen dit wel door, bv, het subnet vast te leggen. Maar dit subnet voor lokaal gebruik is alleen bepaalt door de twee linkerbytes, 192.168, en dit is wereldwijd.
Waarom dan toch kiezen om dit voor de klant te doen en vast te leggen. Laat het aan te passen.

Dan lees ik dat KPN een modificatie gaat aanbrengen, maar voor een select groepje en traag.
Ik begin nu en mijn omzetting vind plaats op 3 april.  Tijd om actie te ondernemen zodat ik hopelijk de modem met de jongste software krijg en niet mijn netwerk moet aanpassen.

Reputatie 7
Badge +12

Dit platform is bedoeld, naar mijn mening, om informatie uit te wisselen.
Verder ga ik niet in op sommige opmerkingen.

Nu is mijn opmerking over spijt misschien niet direct duidelijk, maar ik weet dat het bedrijf meeleest en ik hoop daar duidelijkheid te brengen over zaken die een aantal, niet iedereen, mensen belangrijk vinden.

KPN levert tweezijdige apparaten, bedrijf- en klantzijde, die aan een zijde door hun beheert wordt, daar plegen zij instellingen te doen die voor het bedrijf belangrijk zijn.
Aan de klantzijde, bij particulieren, zit het deel wat aan de klant toe behoort. KPN zou zich daar niet in moeten mengen, maar doen dit wel door, bv, het subnet vast te leggen. Maar dit subnet voor lokaal gebruik is alleen bepaalt door de twee linkerbytes, 192.168, en dit is wereldwijd.
Waarom dan toch kiezen om dit voor de klant te doen en vast te leggen. Laat het aan te passen.

Dan lees ik dat KPN een modificatie gaat aanbrengen, maar voor een select groepje en traag.
Ik begin nu en mijn omzetting vind plaats op 3 april.  Tijd om actie te ondernemen zodat ik hopelijk de modem met de jongste software krijg en niet mijn netwerk moet aanpassen.

Hoi @Boromar, ik heb jouw situatie doorgezet binnen de organisatie en ik houd je op de hoogte, zodra ik meer weet dan laat ik je dit uiteraard zo snel mogelijk weten!

Vandaag werd mijn modem actief, tezamen met onze smartphone abonnementen.

KPN heeft, na het actief worden van het modem, de firmware ervan vervangen.
Mijn netwerk is daarmee pijnloos overgezet naar het modem die ik nu wel kon aanpassen.

Ik ben erg te spreken over de service die ik mocht ontvangen, formidabel dat het op zo'n korte termijn uitgevoerd werd. Het inloggen op het modem was even een probleempje, maar dat werd opgelost door de browser cache te legen, prima opmerking van de moderator.

Dus KPN, ik ben erg tevreden, dank jullie wel😊

Reputatie 7
Badge +12

Vandaag werd mijn modem actief, tezamen met onze smartphone abonnementen.

KPN heeft, na het actief worden van het modem, de firmware ervan vervangen.
Mijn netwerk is daarmee pijnloos overgezet naar het modem die ik nu wel kon aanpassen.

Ik ben erg te spreken over de service die ik mocht ontvangen, formidabel dat het op zo'n korte termijn uitgevoerd werd. Het inloggen op het modem was even een probleempje, maar dat werd opgelost door de browser cache te legen, prima opmerking van de moderator.

Dus KPN, ik ben erg tevreden, dank jullie wel😊

Fijn om te lezen dat het is gelukt en dat we je hier zo'n groot plezier mee hebben kunnen doen @Boromar :)

En uiteraard ook bedankt voor deze terugkoppeling/feedback. dat wordt gewaardeerd! 

 

Hallo,

Ik kom van Ziggo en vandaag werd mijn KPN modem actief. Teleurstellend: de software is nog niet geupdate naar de laatste versie.

Mijn bestaande LAN adressen staan op ip range 192.168.1.0/24. Ik wordt niet vrolijk van de gedachte al mijn ip's om te moeten zetten. 

Ik heb de helpdesk gebeld maar het is me niet gelukt mijn modem te laten updaten naar de laatste versie. Kon nog wel even duren volgens de helpdesk.

Tijdelijk mijn Netgear R7000 router achter de KPN 12 box gezet, het werkt maar is niet een fijne oplossing. Alternatief is het vervangen van de KPN box door de Netgear router, daar moet ik de setup dan nog voor vinden, ook niet echt een fijne oplossing.

Ik zou het fijn vinden als de update hier ook uitgerold kan worden, 2 maanden geleden was dat al mogelijk.

 

Indien iemand van mening is dat ik deze topic steel dan maak ik een nieuwe aan, ik vond zelf mijn probleem gerelateerd aan de topic starter.

Reputatie 7
Badge +24

Er gebeurt al een paar weken, misschien al wel een maand, niets met die nieuwe software. Mijn KPN Box waar die nieuwe software op staat bivakkeert al een paar weken werkeloos in een hoekje naast de meterkast. De v9 hangt in de meterkast ijverig z'n werk te doen.

Reputatie 7
Badge +8

Er gebeurt al een paar weken, misschien al wel een maand, niets met die nieuwe software. Mijn KPN Box waar die nieuwe software op staat bivakkeert al een paar weken werkeloos in een hoekje naast de meterkast. De v9 hangt in de meterkast ijverig z'n werk te doen.

Hoe gaat er dan ooit nieuwe firmware opkomen als die in een kast staat zonder stroom?

Reputatie 7
Badge +24

Er gebeurt al een paar weken, misschien al wel een maand, niets met die nieuwe software. Mijn KPN Box waar die nieuwe software op staat bivakkeert al een paar weken werkeloos in een hoekje naast de meterkast. De v9 hangt in de meterkast ijverig z'n werk te doen.

Hoe gaat er dan ooit nieuwe firmware opkomen als die in een kast staat zonder stroom?

Die staat er al op. Maar de 2de telefoonpoort werkt niet goed met deze nieuwe versie.

Reputatie 7
Badge +25

Er gebeurt al een paar weken, misschien al wel een maand, niets met die nieuwe software. Mijn KPN Box waar die nieuwe software op staat bivakkeert al een paar weken werkeloos in een hoekje naast de meterkast. De v9 hangt in de meterkast ijverig z'n werk te doen.

Hoe gaat er dan ooit nieuwe firmware opkomen als die in een kast staat zonder stroom?

Die staat er al op. Maar de 2de telefoonpoort werkt niet goed met deze nieuwe versie.

Bruistablet bedoelt wellicht: hoe krijg je de nieuwe upgrade waarin de oplossing zit voor jouw probleem?

Maar wat je zegt over dat er al een maand niets gebeurt is natuurlijk erg kort door de bocht en niet correct. Op dit moment is .16 de versie die breed beschikbaar is. Een nieuwe versie wordt op dit moment getest waarin belangrijke oplossingen zitten.

Is de oplossing reeds beschikbaar???
mijn Nieuwe KPN BOX 12 heeft ook dit derde byte = 2   probleem.  Hier door werkt er vanalles niet meer op mijn netwerk.
oude modem terug.  en alles werkte weer.   ligt puur aan die "2”

Is de oplossing reeds beschikbaar???
mijn Nieuwe KPN BOX 12 heeft ook dit derde byte = 2   probleem.  Hier door werkt er vanalles niet meer op mijn netwerk.
oude modem terug.  en alles werkte weer.   ligt puur aan die "2”

Ja, onder het thuisnetwerk kan je het ip adres aanpassen.

 

Reageer