Beantwoord

Melding Fritzbox: Wifi toegang gasten, wat betekent dit?

  • 13 January 2022
  • 7 reacties
  • 185 keer bekeken

Ik krijg een melding via mijn Fritzbox dat de toegang voor gasten niet geslaagd is vanwege een ongeldige WI-FI-sleutel. Betekent dit dat iemand op mijn netwerk in wil breken?


Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door JRe 13 January 2022, 10:44

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 5
Badge +4

@Gios ik het even geprobeerd met een voor de Fritz “onbekend” apparaat, dan krijg ik geen melding.
Je kunt in ieder geval het gastennetwerk zo instellen dat alleen gasten kunnen inloggen. 

Verder kun je zien welke apparaten ooit op het netwerk waren aangesloten. 
Maak in ieder geval een sterk wachtwoord; gasten kuunnen eenvoudig inloggen met een QR-code. 

Hartelijk dank voor de reactie. Het enige is dat ik dan de meldingen niet begrijp vanuit Fritzbox. Graag zou ik je hier inzicht in willen geven.

Reputatie 5
Badge +4

@Gios kijk ook eens op nl.avm.de (nederlandstalig). Je kunt daar vragen stellen. Ik heb daar goede ervaringen mee. Ze hebben voor mij een logboek geanaliseerd waardoor de oorzaak van het euvel boven waater kwam. 

Reputatie 7
Badge +16

Hi @Gios!

Een collega met een Fritz!box heeft het ook uitgetest en krijgt onderstaande melding te zien:
 




Gaat het om deze melding? Dat is inderdaad een melding als iemand geprobeerd heeft om verbinding te maken met de toegang voor gasten, maar dat het niet geslaagd is.
Heb jij de naam van de WiFi-toegang van gasten (SSID) ook aangepast naar een eigen naam of staat deze nog standaard ingesteld op “FRITZ!Box toegang voor gasten”?

Als deze nog standaard ingesteld staat, denk dan ook aan de mogelijkheid dat er iemand in je omgeving dit ook zo heeft, en er zo per ongeluk geprobeerd is om verbinding te maken met, in dit geval, jouw netwerk.
Misschien de tip waard om na te kijken of er soortgelijke netwerken in de buurt hangen (dit kun je doen door de lijst van beschikbare wifi netwerken na te kijken op een mobiel apparaat of een PC/ laptop).

Mocht je nog op zoek zijn naar een suggestie voor een wifi netwerknaam, dan kan ik je dit topic aanraden :wink::


@JRe goede tips! Ik kende nl.avm.de niet, dank! 

Reputatie 5
Badge +4

@Gios @Shyrin_ ik heb het nog een keer geprobeerd om in te loggen op het gastnetwerk met een onjuiste code, maar ik zie nergens een melding daarover. Waar zien jullie die melding, welk type Fritz en welke versie besturingssysteem.

Ik heb een 7590 met Fritz OS 07.29.

Reputatie 7
Badge +9

@Gios @Shyrin_ ik heb het nog een keer geprobeerd om in te loggen op het gastnetwerk met een onjuiste code, maar ik zie nergens een melding daarover. Waar zien jullie die melding, welk type Fritz en welke versie besturingssysteem.

Ik heb een 7590 met Fritz OS 07.29.

@JRe , net geprobeerd. Ik heb dezelfde Fritz met dezelfde OS. Krijg die melding wel. Alleen moet je eerst onder Systeem - Gebeurtenissen - Wi-Fi 'Ook aan- en afmeldingen en uitgebreide Wi-Fi-informatie protocolleren' aanvinken, dan pas komt dit soort info ook echt in de log terecht. Zonder dit aangevinkt te hebben zie ik die melding ook niet.

Reputatie 5
Badge +4

@Joris62 Bedankt, zo leren wij van elkaar :grinning: