Vraag

Modem stoort op FM

  • 25 January 2022
  • 27 reacties
  • 550 keer bekeken

Hallo kpn ik heb net ontdekt dat als ik mijn modem van de stroom haalt de FM via de ether weer goed werk nu mag ik graag en piraat luisteren dus word dit ieder weekend s,avond even de modem van de stroom halen om de piraten zenders goed op de FM band de krijgen kan het toevallig zijn de de kpn box 12 ook via VHF frequenties uit zend want het raarste is op de middengolf druk die niets weg 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Apparaten kunnen allerlei elektromagnetische interferenties veroorzaken.
Toevallig heeft dit kennelijk op de ene bandbreedte meer effect dan op een andere?

Maar ik denk niet dat bij KPN bekend is op welke bandbreedte interferentie het sterkste is?
(Zullen ze waarschijnlijk nog nooit hebben opgemeten / onderzoek naar hebben gedaan).

Reputatie 7
Badge +22

@Wesley bouwhuis het kan ook zijn dat de modem te dicht bij de tuner staat, en als de radio verder van de modem af is stoort ie dan ook?

@Dennis Schreve in de hele woon kamer is dat zo alleen in de slaap kamer niet 

Reputatie 7
Badge +10

Tja helaas, dat kan zo voorkomen.   Mij is een zendamateur bekend, die met teveel storing van bepaalde radio bandbreedtes om die reden is overgestapt naar een andere provider, waar die modem modellen een betere controle daarover hadden.

Zie bijv. ook:
https://dut.digiist.com/office/how-to-eliminate-electromagnetic-interference-101780.html

https://www.schaapbliksem.nl/wp-content/uploads/2018/02/Infoblad-501-Schaap-EMC-techniek.pdf

Reputatie 7
Badge +28

@Dennis Schreve in de hele woon kamer is dat zo alleen in de slaap kamer niet 

Je kunt er weinig aan doen. 

Ik heb het juist met de Middengolf en Korte Golf. Op de FM geen problemen, maar ik luister alleen nooit naar de FM. Doe je het modem uit, dan is de storing weg. 

Is een euvel van de moderne tijd. Het is niet anders. 

Apparaten kunnen allerlei elektromagnetische interferenties veroorzaken.
Toevallig heeft dit kennelijk op de ene bandbreedte meer effect dan op een andere?

Maar ik denk niet dat bij KPN bekend is op welke bandbreedte interferentie het sterkste is?
(Zullen ze waarschijnlijk nog nooit hebben opgemeten / onderzoek naar hebben gedaan).

Wat voor antenne gebruik je, een binnenantenne is niet in je voordeel.

Bij fatsoenlijk afgeschermde bekabeling zou het modem niet zoveel straling mogen geven dat je radioluisteren onmogelijk wordt. Maar als je een binnenantenne gebruikt met versterker, dan zal deze juist de modemstraling oppikken en versterken.

Reputatie 7
Badge +10

Bij fatsoenlijk afgeschermde bekabeling zou het modem niet zoveel straling mogen geven…

Afscherming van bekabeling doet hier weinig aan, het zijn de modems zelf (de apparaten) die niet zijn afgeschermd en teveel elektromagnetische interferentie veroorzaken.

Bij fatsoenlijk afgeschermde bekabeling zou het modem niet zoveel straling mogen geven…

Afscherming van bekabeling doet hier weinig aan, het zijn de modems zelf (de apparaten) die niet zijn afgeschermd en teveel elektromagnetische interferentie veroorzaken.

Bepaalde straling kan wel degelijk door de bekabeling komen. Het apparaat zelf ook, dat ontken ik niet.

Je gaat geheel voorbij aan de vraag over de antenne.

Reputatie 7
Badge +10

Het is vooral het modem zelf wat de oorzaak is van storing op de omgeving. (En andere apparaten).
In veel mindere mate de kabel zonder afscherming als storingsbron op die omgeving.

Het aandeel wat niet afgeschermde kabels oppikken aan interferentie vanuit de omgeving is groter dan andersom datgene wat ze zelf aan storing veroorzaken. Of je moet een heel bundeltje kabels bij elkaar hebben. Bijv. in een kabelgoot. Dan stoort dat met name “op elkaar”.

Je geeft nog steeds geen antwoord op je antenne situatie.

Dit was op en koptelefoon waar radio in zit de meeste storing ervaar ik op slam radionl 100pnl joyradio en piratenzenders 

Reputatie 7
Badge +10

Je geeft nog steeds geen antwoord op je antenne situatie.

Daar kan ik geen antwoord opgeven.  Ik ben niet de topic starter met het radio ontvang probleem.
Hooguit @Wesley bouwhuis kan daar een antwoord op geven.

Dit was op en koptelefoon waar radio in zit de meeste storing ervaar ik op slam radionl 100pnl joyradio en piratenzenders 

Dat is categorie binnenantenne en vragen om slechte ontvangst. Maar goed, er zijn normen waar apparatuur aan moet voldoen. Als er een gerede kans is dat het modem niet aan de specificaties voldoet zou je het kunnen melden bij Agentschap Telecom. Ik betwijfel of KPN de gok heeft genomen om apparatuur te leveren die niet aan de normen voldoet.

https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/storing-melden-of-oplossen

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik betwijfel of KPN de gok heeft genomen om apparatuur te leveren die niet aan de normen voldoet.

Daar heb ik eerlijk gezegd weinig vertrouwen in. Heb wel eens een Experia Box V8 open gemaakt.
Een moederbord tussen twee plastic helften. Geen enkele afscherming van het moederbord.
Of delen ervan.   Dat heb ik bij andere routers en apparatuur toch echt anders gezien.

Afscherming is meer dan alleen een metalen kast om de electronica heen, het begint al bij de printplaat. Maar eerlijk is eerlijk, veel computerelectronica straalt het nodige aan rotzooi uit. 

Bijkomend probleem is dat de testen voor de normen door fabrikanten zelf gedaan wordt. Het is derhalve in goed vertrouwen. Hoewel de fabrikant wel het risico neemt om een product terug te moeten trekken als deze de normen negeert. 

Reputatie 7
Badge +10

Hoewel de fabrikant wel het risico neemt om een product terug te moeten trekken als deze de normen negeert. 

En wie controleert dat dan?
In Nederland is zowat elke overheidsinstantie lou loene qua uitvoering / handhaving.

Hoewel de fabrikant wel het risico neemt om een product terug te moeten trekken als deze de normen negeert. 

En wie controleert dat dan?
In Nederland is zowat elke overheidsinstantie lou loene qua uitvoering / handhaving.

Inderdaad, als je echt gaat handhaven, dan zal er een hele beerput open gaan en ga er maar van uit dat de overgrote meerderheid daar niet op zit te wachten. Al was het maar om dit topic ansich al illegaliteit omvat (piraat op FM). Als TS bij AT gaat klagen, is dat wellicht gelijk wel een mooie reden om dan in zijn buurt eens wat bomen met antennes erin om te zagen.

@Wesley bouwhuis  Het kan ook nog zo zijn dat Box12 zelf niet de veroorzaker is, maar een ander apparaat in je huis. Als je geen Box12 actief hebt, kan het zo zijn dat een ander apparaat wat de werkelijke stoorbron is, niet meer op internet kan en derhalve bepaalde storende systeemonderdelen in-actief maakt.

Hoewel de fabrikant wel het risico neemt om een product terug te moeten trekken als deze de normen negeert. 

En wie controleert dat dan?
In Nederland is zowat elke overheidsinstantie lou loene qua uitvoering / handhaving.

Deze taak ligt voor zover ik weet bij het Agentschap Telecom.

Als er teveel klachten komen voor bepaalde producten kan dat betekenen dat onderzoek gedaan gaat worden. Zie recente problemen met zonnepaneelomvormers.

Klacht van storing op de FM band komt me bekend voor. Ik ben een gelicenceerd zendamateur en heb sinds enkele weken (waarschijnlijk na een update ) een stoorsignaal uit het modem (Experiabox V 10 ) op de gehele 2M band ( 145 MHz ) Heb hier in dit forum melding gemaakt onder Experiabox V10 zend ongewenst signaal uit op 145 MHz.

Heb hierop nog geen bevredigend antwoord gekregen. ik denk dat we te maken hebben met hetzelfde probleem. Succes 

Reputatie 7
Badge +11

Het lijkt mij technisch onmogelijk dat er na een software-update (die er op de Experiabox V10 al een tijdje niet is geweest) ineens een storing op een bepaalde radiofrequentie ontstaat. Het zijn namelijk de componenten die iets van ruis afgeven, niet de software die erop draait.

Verder is KPN niet actief boven de 35Mhz voor de DSL-verbindingen, op glasvezel is er behalve wat er van de electronica af komt geen ruis aanwezig omdat het met licht werkt in plaats van radiogolven. Ik weet dat EuroDOCSIS waar Ziggo mee werkt wel werkt met frequenties tussen de 120Mhz en 862Mhz. Misschien komt de verstoring daar ergens vandaan? Is een buurman of buurvrouw recentelijk van provider gewisseld?

 

Het is overigens vrij makkelijk te testen waar het vandaan komt en dat is door een mobiele wereldradio op 145Mhz in te stellen en dan rond lopen en luisteren. Onze specialisten gebruiken dat nog wel eens om een stoorzender binnen de DSL-frequenties te vinden.

Een modem is meer dan alleen DSL, er zit een microprocessor in, clock generator(en) en heel veel blokgolven met harmonischen die tot ver boven hun grondtoon te waarnemen zijn. Het DSL signaal wordt waarschijnlijk via een DAC gegenereerd dus je zal op zijn minst een clock op 2x de hoogste DSL frequentie hebben. Het is absoluut niet onmogelijk dat eentje daarvan toevallig in de 2 meter amateurband valt.

Aangezien apparatuur enige electromagnetische straling mag uitstralen is de kernvraag of die normen overschreden worden. 

Voor Jos de vraag, kan je het signaal ook buitenshuis nog waarnemen en is inderdaad het sterkst vlak bij het modem? 

Reputatie 7
Badge +10

Het lijkt mij technisch onmogelijk dat er na een software-update (die er op de Experiabox V10 al een tijdje niet is geweest) ineens een storing op een bepaalde radiofrequentie ontstaat. Het zijn namelijk de componenten die iets van ruis afgeven, niet de software die erop draait.

Nee hoor, er kunnen allerlei redenen zijn waarom er ineens wel of geen extra stoor interferenties aanwezig kunnen zijn, door andere opties in aanwezige techniek aan te spreken, of juist uit te schakelen. Dat kan dus evengoed door nieuwe firmware zijn waar niet goed over is nagedacht, die het veroorzaakt.

Bekend voorbeeld is bijv. de interferentie van "bekabeld” USB 3.0 op WiFi 2.4 Ghz WiFi connecties.

Heb je een USB 3.0 poort op je modem/router, en je gebruikt tevens 2.4 GHz WiFi, stoort dat zodanig op elkaar, dat je beter de “snelheid” van de USB 3.0 naar beneden op het peil van USB 2.0 kunt bijstellen.

De componenten van de hardware zijn daarbij totaal niet veranderd.

Zie bijv. een wetenschappelijk representatie van die verschillen:



Bijv. bij een Synology router komen er precies om die reden extra pop-up menu's naar boven bij gebruik van USB 3.0, om te waarschuwen voor die interferentie, en het “automatisch” terugschakelen van USB 3  naar USB 2  indien je tevens WiFi 2.4 GHz hebt ingeschakeld.

Bedankt allemaal voor het meedenken.

Storing komt ook niet uit het glasvezelmodem maar uit de Experiabox V10 bij mij in de meterkast.

Ik luister hier binnenshuis naar de 145 MHz band op een porto en heb deze storing nog nooit gehad.

Buiten is het stoorsignaal buiten een cirkel van 25M niet meer te horen , maar ik accepteer geen stoorsignaal op mijn porto die afkomstig is vanuit de Experiabox V10.

ik hoor graag of meerdere mensen hier last van hebben 

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik ben geen zendamateur, en gebruik ook niet een Experia Box maar eigen router. Overigens heb ik wel eerder klachten gehoord van een andere zendamateur over interferentie van de KPN modem/routers. (Die is om die reden overgestapt naar ik dacht Ziggo).

Bedankt allemaal voor het meedenken.

Storing komt ook niet uit het glasvezelmodem maar uit de Experiabox V10 bij mij in de meterkast.

Ik luister hier binnenshuis naar de 145 MHz band op een porto en heb deze storing nog nooit gehad.

Buiten is het stoorsignaal buiten een cirkel van 25M niet meer te horen , maar ik accepteer geen stoorsignaal op mijn porto die afkomstig is vanuit de Experiabox V10.

ik hoor graag of meerdere mensen hier last van hebben 

 

Hoi Jos,

ik heb hier na gisteren het zelfde probleem. Ineens op mijn thuis kanaal 145.300 Mhz een dikke ruis te horen tot 60 Db over 9. Het schakelt even in voor een seconde of 30 en daarna schakelt het weer uit. Met als gevolg ruis bij tegenstations en het weg trekken van het signaal. 
 

ben met de portofoon aan het rondlopen geweest en bij de buren is het signaal het sterkst. Buren hebben idd Kpn internet. Hoogstwaarschijnlijk ook de V10 box of 12. 
 

ga straks met ze in contact en kijken hoe we dit kunnen oplossen. Bij geen gehoor is er dan alleen nog de uitweg RDI (voorheen Agentschap Telecom) ik verwacht dat Kpn dit zal moeten oplossen omdat hun apparatuur niet voldoet aan de wettelijke eisen. En die eisen zijn dat je geen verstoring mag veroorzaken. 
 

Graag hoor ik wat bij jou de oplossing is geweest?