Beantwoord

Neemt KPN de Fritzbox 5590 op in het modem aanbod?

  • 2 November 2023
  • 92 reacties
  • 3079 keer bekeken

Goedemorgen,

De fritzbox 7590 ondersteunt geen wifi 6, komt de FRitzbox 5590 ook beschikbaar bij KPN glasvezel?

wil het optimale uit mijn 1 gb aansluiting halen namelijk.

 

icon

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem 4 November 2023, 23:52

Bekijk origineel

92 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Interessante vraag. Zeker nu 4Gbps ook in het portfolio van KPN zit, zou ik wel een Fritz!box verwachten die ook met hogere snelheden werkt. Van de 7590 is er ook nog de AX-versie, maar die biedt KPN niet.

Wellicht is het handiger om een Fritz!box los te kopen (evt via Marktplaats). Dan ben je vrij in je keuzen en het scheelt weer 7,50 per maand.

Reputatie 7
Badge +9

Ik hoop van harte dat KPN ook de huidige twee Fritz!Boxen 7583 en 7590 blijft aanbieden. Dit omdat deze beide modems ook een S0-bus hebben, en de nieuwere Fritz!Boxen niet. Op de S0-bus kan namelijk ISDN-apparatuur aangesloten worden.

Piet.

Reputatie 7
Badge +9

Volgens mij is ISDN al uitgefaseerd toch?

De 7583 blijft sowieso nog wel eventjes, omdat dat de enige Fritzbox is met bonding voor DSL.

Reputatie 7
Badge +9

Volgens mij is ISDN al uitgefaseerd toch?

De 7583 blijft sowieso nog wel eventjes, omdat dat de enige Fritzbox is met bonding voor DSL.

ISDN als netwerk is inderdaad door KPN uitgefaseerd. Maar ik heb hier nog de nodige ISDN-apparatuur staan die nog prima werkt, zoals telefoontoestellen, een antwoordapparaat, voicemailmelders en zelfs een fax. Die kan ik met enkele Fritz!Boxen met een S0-bus nog gewoon blijven gebruiken, waaronder de 7490, 7583 en 7590. Al is het duidelijk dat ook AVM geen nieuwe Fritz!Boxen-modellen meer maakt met een S0-bus.

Piet.

Reputatie 7
Badge +9

Aha, interessant. Wel handig dat je je oudere apparatuur op die manier nog kan blijven gebruiken.

Reputatie 7
Badge +9

@XS4-Arjan Ik heb alles aangesloten op een intern ISDN-netwerk. Dat netwerk is aangesloten op de S0-bus van een Fritz!Box 7490. Werkt als een zonnetje!

Piet.

Je kan de FRitzbox 5590 gewoon zelf aanschaffen @Peterlinden .

En dan aansluiten en instellen. Vereist wel enige technische kennis. Vanuit kpn is er echter geen support bij storing. Dan moet je het meegeleverde kpn modem even aansluiting. Daarmee kan dan e.e.a. doorgemeten.

Info met betrekking tot gebruik van eigen modem: http://kpn.com/eigenmodem .

Beste peter G 

dankjewel maar welke zou het dan moeten zijn. De Aon of de xgs pon?

want wil toch echt graag wifi 6 want de wifi lijkt  sinds een paar weken wel slechter te zijn geworden met m’n experiabox 10 en de wifi manager bracht ook geen verbetering

mvg Peter

Volgens mij XGS-PON. Als je ook de NT buiten spel wilt zetten. Anders gebruik je 'gewoon’ de WAN poort.

Zie ook Controleer de technische eisen (pdf; automatische download) op de door mij gelinkte pagina.

Eerder gevonden topic

 

Badge +12

Beste peter G 

dankjewel maar welke zou het dan moeten zijn. De Aon of de xgs pon?

want wil toch echt graag wifi 6 want de wifi lijkt  sinds een paar weken wel slechter te zijn geworden met m’n experiabox 10 en de wifi manager bracht ook geen verbetering

mvg Peter

Waarom perse rechtstreeks aansluiten en niet gewoon via de ONT? Als je dan een Fritzbox wilt met wifi 6 volstaat een 4060 ook. Werkt perfect en een stuk goedkoper. 

Top dankjewel peter G

Beste peter G ,

ben me nu dus aan het focussen op de 4060. Heb ik de experia box dan nog wel nodig? Enige iOS of werkwijze voor aan te sluiten? Sorry voor al de vragen

 

grt peter

@Peterlinden 

Experiabox is niet meer nodig bij gebruik van een Fritzbox.

Let wel op dat de 4060 nogal mager is kwa aansluitingen.

Als je nog een huistelefoon gebruikt zit daarvoor geen aansluiting op.

Dect is wel aanwezig op die Fritzbox.

 

Goedemorgen peter keetfm,

maar de Fb 4060 is geen modem hè? Dus aansluiting gewoon op de wan aansluiten en dan inloggen en kpn instellen middels de wizzard? En neemt hij dan automatisch de huidige wifi wachtwoorden etc over?

 

mvg Peter

Badge +12

@Peterlinden Yep, gewoon aansluiten op de WAN. De huidige wifi wachtwoorden etc. worden echter niet overgenomen. Die zul je zelf even moeten instellen op de 4060 (1 minuut werk). De Experia-doos mag je in de kast leggen.

Verder heeft de 4060 inderdaad wat minder poorten maar zelf gebruik ik maar 1 LAN poort die naar een 8-poorts) switch loopt. De opmerking van @peter-keetfmover de huistelefoon is inderdaad juist. Zelf heb ik al jaren geen vaste lijn meer. 

 

PS Als je geen haast hebt kun je het beste een paar weken wachten (black Friday). Ik heb vorig jaar een 4060 gekocht voor €159.

 

 

Top dankjewel 

maar de Fb 4060 is geen modem hè? 

Je hebt met glasvezel ná de NT ook alleen maar een router nodig.

Experiabox wel houden. In de kast zetten. Is nodig bij internetstoring. En zit in het abonnement.

KPN kan de lijn en aangesloten netwerk alleen doorlopen met de kpn modem erop.

Oké dankjewel 

Reputatie 7
Badge +10

Hoi Allen!

Dan heb ik een leuke verassing voor jullie, die graag de Fritz!Box 5590 zouden willen huren via KPN.

Als KPN Service Plus abonnee, spreek ik met regelmaat (telefonisch uiteraard) met de medewerkers van deze speciale tech afdeling van KPN.
Daar zitten ook medewerkers, die eerder ook bij XS4All hebben gewerkt.

Van hun heb ik te horen gekregen, dat KPN binnenkort (datum is nog niet bekend) de portfolio van de Fritz!boxen gaat uitbreiden met de Fritz!box 5590!
Deze toevoeging heeft te maken met het feit, dat KPN de snelheid heeft verhoogd met een abonnement van 4 GB down- en upload bij glasvezel.

Dus ik zou zeggen, hou het forum en de website van KPN de aankomende periode in de gaten.
Als het goed is, zou één van de moderatoren dit moeten kunnen bevestigen, aangezien het al bekend is bij KPN Service Plus.

 

Reputatie 7
Badge +10

Hoi Allemaal,

Mijn eigen Fritz!Box 5590 Fiber draait al als een zonnetje 🌞 direct op het glasvezel van KPN.
Zelf de Patch Cover gekocht, en vervolgens deze vervangen voor de FTU/NT, en daarna met het glasvezelkabeltje (gele kabel) direct aangesloten op de Fritz!Box 5590 Fiber.

Dit is straks ook mogelijk met de Fritz!Box 5590 Fiber, die KPN binnenkort aan haar glasvezelklanten te huur gaat aanbieden (in combinatie met KPN Service Plus).
De Patch Cover en Glasvezelkabeltje moet je zelf aanschaffen, de FTU/NT vervangen voor de Patch Cover is een eenvoudige klus, maar je moet wel een beetje technische aanleg hebben.

 

Michel,
ik kan haast niet wachten. Waar heb jij die patchcover en kabeltje gekocht? Als ik vragen mag

 

grt peter 

Reputatie 7
Badge +10

Michel,
ik kan haast niet wachten. Waar heb jij die patchcover en kabeltje gekocht? Als ik vragen mag

 

grt peter 

Hoi Peter,

Ik snap heel goed, dat jij ook graag de Fritz!Box 5590 Fiber zou willen hebben, al is het nog even geduld hebben mocht je hem willen huren (incl. KPN Service Plus) direct bij KPN.

De patch cover kun je (inclusief de gele glasvezelkabel) online bestellen bij FritzShop.
Zowel voor de verouderde NT - Model TY01 (van voor 2021) die ik nog bij mij in de meterkast heb hangen, en voor de nieuwere FTU XGS-PON - Model TK01. 

Kijk zelf maar: Patch Cover inclusief Glasvezelkabel (Bron: FritzShop)

Belangrijke informatie:

Het zelf plaatsen van een patch cover, is trouwens wel voor eigen risico!!
Daar wordt in principe geen KPN monteur voor ingezet of ingepland.
Dus je moet het zelf voorzichtig omwisselen, want glasvezel is zeer kwetsbaar zoals je weet, en het laten 
repareren van glasvezel is ook zeer kostbaar!!
Dus weet waar je aan begint!

Ik zelf vond het een heel gemakkelijke klus, en was binnen 15 minuten weer online.
Mijn glasvezellijn vanuit de wijkcentrale van KPN, is na de wissel stabiel en uitstekend volgens de waarden metingen die KPN Service Plus namens mij heeft gedaan.

Reputatie 3

Ook ik ben geïnteresseerd in de 5590. Ik wil deze via de wan-poort aan de ont aansluiten. Nu zie ik overal dat ze verkocht worden met een xfs-module. Deze heb ik dus niet nodig. Weet iemand waar de 5590 verkocht wordt zonder xfs-module?

Reputatie 6
Badge +5

Ook ik ben geïnteresseerd in de 5590. Ik wil deze via de wan-poort aan de ont aansluiten. Nu zie ik overal dat ze verkocht worden met een xfs-module. Deze heb ik dus niet nodig. Weet iemand waar de 5590 verkocht wordt zonder xfs-module?

@Nilco 

dan kun je beter kiezen voor de 7590AX of eventueel de 4060 als je geen telefonie gebruikt. deze hebben alleen maar een WAN aansluiting. of in het geval van de 7590AX, ook nog een DSL aansluiting.

Reputatie 3

@joey92  bedankt voor de info. Die had ik ook al gezien. Echter gaat mijn voorkeur uit naar de 5590 of de 5690-XGS, die binnenkort uitkomt om een beetje futureproof te zijn aangaande glasvezel.

Reageer