Beantwoord

Traag ladende apps op Android met KPN Box 12

  • 4 December 2023
  • 5 reacties
  • 121 keer bekeken

Ik ben een tijdje geleden overgestapt van Ziggo naar Mijn KPN met het idee dat ik dan klaar zou zijn voor de toekomst gebruikmakend van een glasvezel aansluiting. Mooi, lekker snel, alle coax kabels weg en een Android achtig TV kastje. Ons modem is de KPN Box 12.

Echter: via de telefoon / tablet (Android) werken sommige apps af en toe zeer traag of ze starten totaal niet op. Voorbeeld: Buienradar, Rabobank app, Microsoft Authenticator. We hebben ons hier thuis al aangeleerd dat de enige oplossing is: Wifi uitzetten zodat je via de 4G verbinding werkt. Met 4G heb je gelijk resultaat (binnen 1 sec) en ik heb meegemaakt dat het meer dan 5 minuten (!) duurde om de buienradar kaart op te halen via Wifi. Maar ik heb geen KPN abonnement gepakt om de wifi uit te zetten!

Ik dacht eerst: het zal wel aan een overbelaste DNS server van KPN liggen, dus ben ik even overgegaan naar die van Google (8.8.8.8 en 8.8.4.4) dat leek even te helpen maar toch niet dus.

Ik heb Authenticator nodig om thuis te kunnen werken en het kost met al die vertragingen af en toe meer dan 20 minuten om verbinding te krijgen via Citrix.

Ik zie dit onderwerp in verschillende (gesloten) topics terugkomen maar zonder bevredigend antwoord. Gast netwerk aanmaken en af en toe de voeding van het glas vezel kastje afhalen lijken me geen bevredigende antwoorden. Dus KPN: Kom aub eens met een echte oplossing. KPN Box firmware upgrade wellicht die dit probleem oplost? Mijn huidige versie: V12.C.23.04.38 

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 6 December 2023, 10:44

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @DPC Janssen, welkom hier.

k lees dat bepaalde apps niet goed werken via de wifi. Via mobiele data werkt het wel. De wifi werkt dus niet zoals verwacht. 

Je gebruikt enkel de Box 12? Of ook nog versterkers? Zo ja, welke?

Wat is je wifi snelheid? Is die verder wel goed?

Heb je behalve herstarten nog iets gedaan?

Bijvoorbeeld de wifi tips doorlopen? 

Hoi Bart,

Ik heb alle wifi tips al geprobeerd, de problemen blijven persistent. Ik gebruik ook Devolo wifi adapters maar ik heb het probleem ook als ik rechtstreeks op de wifi van het modem zit. Er lijkt gewoon ergens een fikse vertraging te zitten bij het aanmelden bij websites. Het verschil met het mobiele netwerk is gewoon belachelijk groot. Gister avond moest ik op mijn tablet 4 minuten wachten voordat de Kpn tv app opgestart was.

De snelheid op zich, als je eenmaal verbinding hebt is ok.

Reputatie 7
Badge +20

Wat is de snelheid op de tablet gemeten via een speedtest? 
En als je rechtstreeks op het modem zit, zijn de devolo's dan helemaal uit het netwerk en stopcontact?

Het klinkt voor mij wel alsof er iets stoort. Alleen wat?

Reputatie 7

Ik gebruik ook Devolo wifi adapters ...

Die zou ik sowieso niet meer gebruiken, die kunnen behoorlijk averechts werken en dan met name als je er meerdere in jouw woning hebt.

En wat @Bart_Z feitelijk vraagt is om jouw devolo's eens volledig los te koppelen (uit het stopcontact te trekken) en te kijken of de wifi dan wel goed performt. Je zult niet de eerste zijn waarbij er via het lichtnet een netwerkbrug ontstaat met de buren en dat dat de oorzaak blijkt te zijn.

ik ben overgestapt naar aanleiding van vergelijkbare problemen naar de fritzbox 7590 AX

en alle problemen waren ineens opgelost

Reageer