Vraag

Wifi verbinding verbreekt steeds sinds update Box 12

  • 9 March 2024
  • 8 reacties
  • 117 keer bekeken

Eergisteren software update ontvangen. Daarna modem herstart. Sindsdien wordt verbinding met telefoons en modem en wifi versterker steeds verbroken. Moet wifi op telefoon steeds uit en aan zetten om weer verbinding te krijgen.


8 reacties

Ben inmiddels al wat verder, gebeurt als telefoon switcht tussen modem en wifi versterker. Dan moet ik de wifi op telefoon uit en aanzetten anders gebeurt er niks...

Reputatie 7
Badge +17

Dit klinkt niet heel wenselijk, @ditklinktwatmaf. Mag ik vragen wat voor wifi versterkers je gebruikt? En welke softwareversie heb je op de KPN Box 12 staan?

Hoi @Denise van KPN , de KPN Box 12 heeft firmware V12.C.23.15.06. Ik gebruik een devolo WiFi 6 Repeater 3000 met firmware 6.0.1.

Reputatie 7
Badge +17

Ah, ik denk dat ik snap waarom jouw telefoon niet helemaal lekker overschakelt van wifipunt. De Devolo repeaters werken niet naadloos samen met de KPN Box 12. Dat wil zeggen: er wordt geen mesh wifi netwerk opgezet tussen het modem en de Devolo's. Het vervolg daarvan is dat jouw telefoon niet naadloos overschakelt naar het best beschikbare wifi punt in huis. En dus moet je dit zelf doen door wifi uit en aan te zetten. Op dat moment maakt jouw telefoon namelijk weer verbinding met het dichtstbijzijnde wifi punt.

 

Wil je een mesh wifi netwerk opzetten? Dan zal je een extra Devolo bij het modem moeten aansluiten zoals op de onderstaande afbeelding te zien is.

Bron

 

Of je kunt ervoor kiezen om te werken met de SuperWifi 2 van KPN. Hiermee kan je namelijk wel een mesh wifi netwerk opzetten in combinatie met de KPN Box 12.

@Denise van KPN de devolo werkte prima met de KPN Box 12 tot de meest recente upgrade van de firmware. Vermoed dat er iets anders speelt, dus ga zelf wel even wat dieper graven.

Aangezien ik net klant ben geworden zou ik overigens het aanbod van 2 gratis superwifi 2 punten van KPN wel waarderen?;)

@Denise van KPN we hebben helaas nog steeds geen oplossing… 

@Denise van KPN en ook bij de KPN Box 12 ook maar de helft van de snelheid waarvoor ik betaal. Zou graag kosteloos weer terug over willen stappen naar Ziggo inclusief al mijn mobiele telefoon abonnementen. Zou je dat s.v.p. voor mij kunnen regelen? Alvast bedankt.

Reputatie 7
Badge +17

Ik heb je in mijn vorige bericht uitgelegd wat je kunt doen om de wifi in jouw huis te verbeteren. Je kunt ook nog de Wifi Manager proberen. Maar de kans bestaat dat deze minder goed werkt, omdat je eigen apparaat hebt aangesloten. En andere oplossing kan ik je helaas niet bieden.

Je valt er ook over dat je maar de helft van de snelheid ontvangt. Heb je glasvezel op DSL/koper? En hoe heb je de snelheid gemeten?

De snelheid die je via wifi meet, valt doorgaans namelijk lager uit dan je misschien zou verwachten op basis van jouw abonnement. Dit komt doordat wifi erg gevoelig is voor omgevingsfactoren en storingsbronnen. In een nieuwbouwhuis heb je bijvoorbeeld veel betonnen muren en dit beperkt het bereik van jouw wifi signaal. Ook een aquarium kan invloed hebben op jouw wifi verbinding. Het advies is daarom altijd om via een bekabelde verbinding de snelheid te meten. Dan krijg je namelijk een goed beeld van de snelheid die binnen komt op het modem.

Dan nog de vraag of je een glasvezel of koper verbinding hebt. Bij glasvezel mag je namelijk verwachten dat de snelheid van jouw abonnement ook de snelheid is die je op het modem ontvangt. Bij koper gaat dit alleen niet op. Bij koper spreken we van een TOT snelheid. Dat betekent dat je met jouw abonnement bijvoorbeeld een snelheid TOT 100 mbit/s kunt ontvangen. Hoe hoog jouw snelheid daadwerkelijk is, is afhankelijk van de infrastructuur tot aan jouw woning. Op kpn.com kun je jouw postcode invullen om te zien welke snelheid maximaal haalbaar is op jouw adres.

Dit gezegd hebbende, kan ik aan jouw verzoek niet voldoen. 

Reageer